W 2021 roku do Krajowej Informacji Skarbowej wpłynęło 31 826 wniosków o wydanie interpretacji indywidualnych przepisów prawa podatkowego. W porównaniu z rokiem ubiegłym nastąpił wzrost liczby złożonych wniosków o 6 428. Co ciekawe, najwięcej wniosków dotyczyło podatku dochodowego od osób fizycznych, bo aż 14 313. Na drugim miejscu był VAT – 12 665 wniosków, na trzecim zaś CIT - 3 184 wniosków.

 

 

O co najczęściej pytali podatnicy?

Tematy, które najczęściej pojawiały się we wnioskach o wydanie interpretacji w 2021 r. w podatkach pośrednich to np. możliwość odzyskania podatku naliczonego, w szczególności związanego z inwestycjami dofinansowanymi przez UE, opodatkowanie czynności wykonywanych przez jednostki samorządu terytorialnego i ich jednostki lub zakłady budżetowe, a także prawo do odliczenia podatku naliczonego przez te podmioty, opodatkowanie dostawy nieruchomości zabudowanych, zbycie przedsiębiorstwa, zorganizowanej części przedsiębiorstwa oraz zwolnienia podmiotowego i przedmiotowego.

Bartosiewicz Adam, Kubacki Ryszard: Wnioski o interpretację do urzędów skarbowych - aspekty praktyczne >

Podatnicy pytali też o zbycie działek/nieruchomości w ramach działalności i poza działalnością gospodarczą czy prawo do odliczenia przy archiwizacji faktur w formie elektronicznej.

Przedmiotem wniosków w podatkach bezpośrednich były z kolei: preferencyjne opodatkowanie dochodów wytwarzanych przez prawa własności intelektualnej - IP BOX, sprzedaż nieruchomości, ulga na działalność badawczo-rozwojową, stawki ryczałtu, możliwość zaliczenia poniesionych wydatków do kosztów uzyskania przychodów, obowiązki płatnika oraz zwolnienia przedmiotowe i dochody zagraniczne.

Liczba wszystkich rozstrzygnięć (m.in. interpretacje, postanowienia o odmowie, postanowienia o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia, postanowienia o zastosowaniu interpretacji ogólnej, inne) wydanych w 2021 roku w sprawach związanych z indywidualnymi interpretacjami przepisów prawa podatkowego wyniosła 31 771.

Najwięcej tych rozstrzygnięć dotyczyło VAT - 13 683, a następnie PIT 13096.

 

Najwięcej interpretacji dotyczących VAT

W 2021 roku wydano łącznie 23 025 indywidualnych interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Na przestrzeni ostatnich lat najwięcej interpretacji wydano w 2014 r., bo aż 37 891 a najmniej w 2020 r. – 20 270. Statystyki w kolejnych latach kształtowały się następująco: 25 718 w 2017 r., 23 529 w 2018 r., 21 032 w 2019 r., 20 270 w 2020 r. i wreszcie 23 025 w 2021 r. Jak widać, w ubiegłym roku nastąpił znaczny wzrost w stosunku do roku poprzedniego.

Wilk Michał: Utrwalona praktyka interpretacyjna jako element systemu interpretacji podatkowych >

Podział wydanych interpretacji na poszczególne podatki w 2021 r. wygląda następująco:

  • CIT – 2 589,
  • PIT – 8 722,
  • VAT – 10 574,
  • Akcyza – 228,
  • Podatek od czynności cywilnoprawnych – 655,
  • Podatek od spadków i darowizn – 211,
  • Ordynacja podatkowa – 14,
  • Pozostałe – 11.

 

Pacura Marcin: Kontrola merytoryczna interpretacji podatkowych dokonywana przez sąd administracyjny >

Coraz więcej skarg do sądów administracyjnych

W 2021 roku złożono łącznie 1 153 skargi na wydane interpretacje indywidualne przepisów prawa podatkowego. Najwięcej skarg dotyczyło interpretacji wydanych w zakresie VAT. Liczba ta wyniosła - 406.

W sprawach związanych ze złożonymi wnioskami o wydanie indywidualnych interpretacji Krajowa Informacja Skarbowa wniosła łącznie 606 skarg kasacyjnych, z czego 512 stanowiły skargi kasacyjne w przedmiocie interpretacji indywidualnych, natomiast 94 stanowiły skargi kasacyjne w przedmiocie innych rozstrzygnięć.

Skarżący wnieśli łącznie 231 skarg kasacyjnych, z czego 206 stanowiły skargi kasacyjne w przedmiocie interpretacji indywidualnych, natomiast 25 stanowiły skargi kasacyjne w przedmiocie rozstrzygnięć innych niż interpretacje. Krajowa Informacja Skarbowa wniosła łącznie 213 odpowiedzi na skargi kasacyjne.

 


Mniej wniosków o wiążące informacje stawkowe

W 2021 roku do Krajowej Informacji Skarbowej wpłynęło łącznie 4 598 wniosków o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS).

W porównaniu z rokiem 2020 nastąpił spadek liczby złożonych wniosków o 9 310. Przyczyną spadku liczby wniosków o wydanie WIS jest zdaniem KIS nasycenie rynku informacją o stosowaniu stawek VAT – przekazywanie WIS kontrahentom, materiały informacyjne na stronach MF i KIS (jak ustalać stawkę, jak samodzielnie zaklasyfikować, WIS czy interpretacja), baza zanonimizowanych WIS zgromadzona w Systemie Informacji Celno-Skarbowej EUREKA, obawa przed wiążącą mocą WIS (wycofywanie wniosków) oraz praktycznie brak zmian w zakresie stawek.

Malinowski Michał: Organ nie może sobie przedłużyć terminu na wydanie interpretacji podatkowej >

W 2021 roku NSA wydał tylko jeden wyrok, który dotyczył WIS – wyrokiem z 21 września 2021 r. oddalił skargę kasacyjną strony. Zasadniczą kwestię sporną stanowiła klasyfikacja towaru „chałwowe chrupiące praliny w deserowej czekoladzie z kremowym nadzieniem o smaku chałwowym”, według Nomenklatury scalonej (CN) na potrzeby określenia stawki VAT.

 

Eksperci: Liczba wniosków o interpretacje wzrośnie

- W mojej ocenie wzrost liczby wydawanych interpretacji nie jest zaskakujący wobec postępującego skomplikowania polskiego systemu podatkowego. W naszej kancelarii obserwujemy wzmożone zainteresowanie wnioskami o interpretację – stwierdza Jakub Wirski, doradca podatkowy z kancelarii Gardens Tax & Legal.

Jego zdaniem, bardzo prawdopodobne jest, że i w bieżącym roku liczba wydanych interpretacji indywidualnych będzie wyższa niż w roku ubiegłym, do czego niewątpliwie przyczyni się wdrożenie Polskiego Ładu.

Ekspert zwraca uwagę na znaczą liczbę wniosków pozostawionych bez rozpatrzenia. - Podejrzewam, że większość postanowień o pozostawieniu wniosku bez rozpatrzenia jest konsekwencją nieuzupełnienia wniosku w zakresie stanu faktycznego. Dyrektor KIS zadaje często bardzo rozbudowane i szczegółowe pytania. Osoby występujące bez wsparcia pełnomocnika nierzadko mogą mieć trudność w udzieleniu odpowiedzi na pytania w ustawowym terminie (7 dni) – podkreśla Jakub Wirski.

Ekspert zauważa, że zdarza się też, iż dyrektor KIS wzywa do uzupełnienia wniosku w taki sposób, że udzielnie odpowiedzi na zadane pytania przesądziłoby kwestie, o które pyta wnioskodawca.

Zobacz również:
Podatnicy coraz częściej pytają fiskusa >>

Skarbówka komplikuje wydawanie interpretacji podatkowych >>

- W takim przypadku nieudzielnie odpowiedzi na pytania organu może być świadomym działaniem wnioskodawcy – dodaje Jakub Wirski.

Co do skuteczności skarg na interpretacje, informacji takich KIS nie udostępnia. - Dane te można jednak uzyskać, posiłkując się informacjami o działalności sądów administracyjnych. Przykładowo, w sądzie łódzkim w 2021 r. uwzględniono ponad 50 proc. skarg dotyczących interpretacji prawa podatkowego – podkreśla Jakub Wirski. Ocenia on, że niestety obraz ten może zaciemniać fakt, że w tej liczbie uwzględnia się też interpretacje samorządowych organów podatkowych.

 

Ponad 1,7 miliona zapytań telefonicznych

W 2021 roku infolinia Krajowej Informacji Skarbowej udzieliła 1 750 777 odpowiedzi na zapytania telefoniczne podatników oraz pracowników urzędów skarbowych. W stosunku do 2020 roku nastąpił wzrost o 418 715 odpowiedzi, kiedy to było ich 1 332 062.

W zakresie zagadnień dotyczących zeznań podatkowych infolinię KIS wspierali pracownicy izb administracji skarbowej. - Można zaobserwować znaczący wzrost liczby porad telefonicznych w 2021 r. Zapewne ma to związek z wyjaśnieniami dotyczącymi Polskiego Ładu. Chociaż, jak wskazują doświadczenia podatników i osób ich obsługujących, liczba konsultantów i tak była niewystarczająca i dodzwonienie się pod koniec roku na infolinię KIS było wyzwaniem – podkreśla dr hab. Adam Bartosiewicz doradca podatkowy, radca prawny, prof. UJD.

Kręski Tomasz: Interpretacje podatkowe mogą dotyczyć raportowania schematów podatkowych >

Zauważa on, że widać to zresztą po wskaźnikach "odbieralności" połączeń telefonicznych, która w grudniu spadła do zaledwie 51 proc. (z wcześniejszego poziomu wynoszącego ponad 80 proc.).

- Wiele nowych przepisów (niezależnie od ich jakości) wskazuje, że pojawią się nowe wątpliwości dotyczące ich stosowania. To oznacza więcej wniosków i więcej (liczbowo) interpretacji negatywnych. A to oznacza więcej skarg do sądu – ocenia dr hab. Adam Bartosiewicz.

Warto przypomnieć, że Krajowa Informacja Skarbowa jako jednostka organizacyjna Krajowej Administracji Skarbowej została powołana 1 marca 2017 roku ustawą z dnia 16 listopada 2016 roku o Krajowej Administracji Skarbowej. KIS kontynuuje działalność istniejących wcześniej w strukturach Izb Skarbowych Biur Krajowej Informacji Podatkowej. Biura te udzielały telefonicznej informacji dotyczącej przepisów prawa podatkowego od 1 lipca 2006 roku, a od 1 stycznia 2007 roku wydawały indywidualne interpretacje przepisów prawa podatkowego.  Od 1 listopada 2019 roku Krajowa Informacja Skarbowa wydaje wiążące informacje stawkowe. Z kolei, od 1 maja 2021 roku Krajowa Informacja Skarbowa realizuje nowe zadanie – wydawanie interpretacji indywidualnych w zakresie niepodatkowych należności budżetowych, czyli opłat i innych należności, z wyłączeniem cła, co do których dyrektor został wskazany jako organ właściwy.