Problem dotyczy kontrowersyjnego art. 70 par. 6 pkt 1 Ordynacji podatkowej, zgodnie z którym bieg terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego nie rozpoczyna się, a rozpoczęty ulega zawieszeniu z dniem wszczęcia postępowania w sprawie o przestępstwo skarbowe lub wykroczenie skarbowe. Dzięki zawieszeniu organy podatkowe zyskują więcej czasu na podważanie rozliczeń. Mimo iż w ostatnich latach kilkakrotnie podejmowane były próby zmiany przepisów, art. 70 par. 6 pkt 1 pozostał bez zmian. Uchylenie tego przepisu zakłada m.in. przygotowany przez resort rozwoju projekt zmian w ustawie deregulacyjnej z kwietnia 2024 r., jednak prace nad nim zostały zawieszone.

Większość zawiadomień trafia do podatników tuż przed upływem pięcioletniego okresu. Zobowiązanie podatkowe przedawnia się bowiem, co do zasady, z upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Z końcem 2024 r. przedawnią się więc zobowiązania w VAT za 2019 r. (z wyjątkiem tych za grudzień 2019 r., których termin płatności upłynął w styczniu 2020 r.) oraz w podatkach dochodowych za 2018 r. (których termin płatności upłynął w 2019 r.).

 

Nowość
Nowość

Adam Bartosiewicz

Sprawdź  

Czy uchwała NSA zmieniła niekorzystne praktyki

Duże nadzieje na zaprzestanie niekorzystnych dla podatników praktyk dawała uchwała Naczelnego Sądu Administracyjnego z 24 maja 2021 r. (sygn. I FPS 1/21). NSA uznał instrumentalne wszczynanie postępowania karnego skarbowego za nadużycie prawa godzące w zasadę zaufania do organów państwa. Zgodnie z uchwałą, sądy administracyjne w ramach własnych kompetencji jako sądy I instancji są obowiązane do oceny, czy wszczęcie postępowania karnego skarbowego nie ma na celu nierozpoczęcia lub zawieszenia biegu terminu przedawnienia.

ZAŁÓŻ BEZPŁATNE KONTO - artykuł dla użytkowników Moje Prawo.pl
Pozostało: 85% treści Dziękujemy, że tu jesteś! Jeżeli chcesz przeczytać cały artykuł, załóż BEZPŁATNE KONTO
lub zaloguj się
Zaloguj się!
Nie masz jeszcze konta na Moje Prawo.pl? Załóż konto