Samorządowe kolegium odwoławcze stwierdziło niedopuszczalność wniesionego odwołania, ponieważ uznało, że decyzja nie została skutecznie doręczona. Zgodnie ze zgromadzonym materiałem dowodowym, rozstrzygnięcie doręczono osobie, której zostało udzielone pełnomocnictwo w formie aktu notarialnego. Na jego podstawie była ona umocowana m.in. do reprezentowania strony przed organami administracji rządowej i samorządowej. Organ stwierdził jednak, że dokument ten nie mógł wywołać skutku na gruncie postępowania podatkowego, ponieważ nie został zgłoszony do Centralnego Rejestru Pełnomocnictw Ogólnych. Nie mógł on też zostać uznany za pełnomocnictwo szczególne, ponieważ nie został złożony na stosownym formularzu. Pełnomocnik strony nie zgodził się wydanym postanowieniem, więc złożył skargę.

 

Trzeba zgłosić pełnomocnictwo ogólne

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie wskazał, że zgodnie z art. 138d par. 1 ordynacji podatkowej pełnomocnictwo ogólne upoważnia do działania we wszystkich sprawach podatkowych oraz w innych sprawach należących do właściwości organów podatkowych. Przepisy wymagają jego zgłoszenia do Szefa Krajowej Administracji Skarbowej na piśmie utrwalonym w postaci elektronicznej według określonego wzoru. Informację o udzieleniu tego pełnomocnictwa umieszcza się w Centralnym Rejestrze Pełnomocnictw Ogólnych.

Zobacz procedurę: Udzielenie pełnomocnictwa >

Na dzień doręczenia decyzji sporne pełnomocnictwo nie zostało zgłoszone, więc informacja o nim nie mogła zostać umieszczona we wskazanym rejestrze. Tym samym, pomimo szerokiego zakresu, nie mogło ono zostać uznane za skutecznie udzielone i wywołujące skutki pełnomocnictwo ogólne na gruncie postępowania podatkowego.

Czytaj też w LEX: Pełnomocnictwo ogólne - poradnik na przykładach >

Czytaj także: WSA: Tymczasowy pełnomocnik szczególny nie może wnieść skargi za spółkę >>>

 

Nie ma obowiązku korzystania z urzędowego formularza

W myśl art. 138e par. 3 ordynacji podatkowej pełnomocnictwo szczególne udzielone na piśmie oraz zawiadomienie o jego zmianie, odwołaniu lub wypowiedzeniu, w przypadku gdy zostały utrwalone w postaci papierowej, składa się do akt sprawy według wzoru określonego w rozporządzeniu. Sąd uznał, że z przepisu tego nie wynika bezwzględny obowiązek składania pełnomocnictwa wyłącznie na urzędowym formularzu. Nie przewiduje on też, że pełnomocnictwo, które nie zostało złożone w ten sposób, jest bezskuteczne. Powinno ono więc zawierać dane wskazane we wzorze, ale nie musi być na nim składane. Szczególnie, że zgodnie z art. 138e par. 2 Ordynacji podatkowej jedną z dopuszczalnych, równorzędnych form pełnomocnictwa szczególnego jest forma ustna.

Czytaj też w LEX: Pełnomocnictwo szczególne - poradnik na przykładach >

 

Stefan Babiarz, Bogusław Dauter

Sprawdź  

Strona udzieliła pełnomocnictwa szczególnego

Sąd wskazał, że na podstawie spornego pełnomocnictwa, strona udzieliła umocowania dla swojego syna do licznych czynności prawnych, m.in. do reprezentowania jej przed organami administracji rządowej i samorządowej. Oznacza to, że swoim zakresem obejmowało ono postępowanie przed organem pierwszej instancji i samorządowym kolegium odwoławczym. Złożenie tego pełnomocnictwa do akt konkretnej sprawy czyniło je więc pełnomocnictwem szczególnym. Natomiast, oceniając jego prawidłowość i skuteczność, organ powinien zbadać, czy zawiera ono dane wskazane we wzorze, a w przypadku braków, wezwać do ich uzupełnienia. Mając powyższe na uwadze, WSA uchylił zaskarżone postanowienie.

Zobacz też procedurę: Posługiwanie się pełnomocnictwem >

Wyrok WSA w Szczecinie z 12 czerwca 2024 r., sygn. akt I SA/Sz 86/24, nieprawomocny

Więcej przydatnych komentarzy praktycznych znajdziesz w LEX:

Sprawdź też odpowiedzi ekspertów na pytania: