Do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu wpłynęła skarga na decyzję dyrektora oddziału regionalnego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa.

 

Sąd odrzucił skargę

Skarga zawierała kilka braków formalnych, więc skarżący został wezwany do ich usunięcia. Jednym z nich było wskazanie numeru w Krajowym Rejestrze Sądowym. Sąd pierwszej instancji uznał, że pomimo prawidłowego wezwania, nie uzupełniono skargi w zakresie numeru KRS i postanowił ją odrzucić. Skarżący nie zgodził się z tym rozstrzygnięciem i wniósł zażalenie. Wskazał, że w odpowiedzi na wezwanie sporządził pismo przewodnie, którego integralną częścią był wydruk z Krajowego Rejestru Sądowego, zawierający numer w tym rejestrze. Na tej podstawie skarżący twierdził, że uzupełnił wszystkie braki formalne.

 

Numer KRS należy podać w pierwszym piśmie

Sprawą zajął się Naczelny Sąd Administracyjny, który wskazał, że zgodnie z art. 46 par. 2 pkt. 1 lit. c ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, pierwsze pismo strony powinno zawierać numer w Krajowym Rejestrze Sądowym. Celem tego wymogu jest zapewnienie jednoznacznej identyfikacji podmiotów zarejestrowanych w systemie teleinformatycznym i właściwe zarządzanie ich danymi. Ponadto przyjęcie rozwiązania opartego na unikatowym identyfikatorze jest niezbędne dla zapewnienia funkcjonowania systemu, w szczególności z uwagi na liczbę zarejestrowanych podmiotów oraz konieczność ograniczenia możliwości popełnienia pomyłek w zakresie identyfikacji stron oraz innych uczestników postępowania.

Czytaj także: WSA: Rezygnacja prezesa była nieskuteczna, więc spółka mogła usunąć braki skargi >>>

Zobacz w LEX: Numer PESEL a wymóg formalny skargi – uwagi na tle orzecznictwa sądów administracyjnych > >

 

Zawartość akt administracyjnych bez znaczenia

W skardze wniesionej do sądu pierwszej instancji bezspornie nie wskazano numeru w Krajowym Rejestrze Sądowym. NSA nie podzielił poglądu skarżącego, że nie powinien on być wzywany do uzupełnienia braku formalnego, ponieważ numer KRS widniał w aktach administracyjnych sprawy. Zgodnie bowiem z uchwałą siedmiu sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego z 3 lipca 2023 r., sygn. akt II GPS 3/22, brak wskazania numeru PESEL (w tym przypadku numeru KRS) strony skarżącej stanowi brak formalny skargi, bez względu na to, czy numer PESEL (KRS) znajduje się w aktach administracyjnych, którymi dysponuje sąd.

Zobacz także w LEX: Nieuzupełnione mankamenty skargi kasacyjnej tamują drogę do jej rozpoznania > >

 

Nowość
Kodeks spółek handlowych. Komentarz
-50%

Cena promocyjna: 149.5 zł

|

Cena regularna: 299 zł

|

Najniższa cena w ostatnich 30 dniach: 179.4 zł


Numer KRS widniał na wydruku z rejestru

Z uwagi na stwierdzenie braku formalnego, skarżący został wezwany do jego usunięcia w zakreślonym terminie. Jednocześnie został on pouczony, że bierność w tym zakresie będzie skutkowała odrzuceniem skargi. W odpowiedzi skarżący przesłał wydruk z rejestru, ale nie wskazał dodatkowo numeru KRS w piśmie przewodnim. NSA nie podzielił oceny sądu pierwszej instancji i stwierdził, że była ona wyrazem nadmiernego formalizmu. Skarżący uzupełnił brak formalny, ponieważ numer KRS bezspornie widniał na przesłanym wydruku z KRS. Mając powyższe na uwadze, NSA uchylił zaskarżone postanowienie.

Postanowienie NSA z 6 listopada 2024 r., sygn. akt I GZ 352/24