a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 9 grudnia 2022 r. Rada Bezpieczeństwa Organizacji Narodów Zjednoczonych (RB ONZ) przyjęła rezolucję nr 2664 (2022), w której przypomniała o poprzednich rezolucjach nakładających sankcje w odpowiedzi na zagrożenia dla pokoju i bezpieczeństwa na świecie i podkreśliła, że środki podjęte przez państwa członkowskie ONZ w celu wdrożenia sankcji są zgodne z ich zobowiązaniami wynikającymi z prawa międzynarodowego i nie mają służyć wywołaniu negatywnych skutków humanitarnych dla ludności cywilnej, negatywnych skutków dla działań humanitarnych ani też dla prowadzących je osób.
(2) Wyrażając gotowość do dokonania przeglądu, korekty i zakończenia, stosownie do przypadku, swoich systemów sankcji, z uwzględnieniem rozwoju sytuacji na miejscu oraz potrzeby zminimalizowania niezamierzonych negatywnych skutków humanitarnych, RB ONZ postanowiła w pkt 1 swojej rezolucji RB ONZ nr 2664 (2022), że zapewnianie, przetwarzanie lub wypłacanie środków finansowych, innych aktywów finansowych lub zasobów gospodarczych lub dostarczanie towarów i świadczenie usług niezbędnych do zapewnienia terminowego dostarczania pomocy humanitarnej lub do wspieraniainnych działań wspierających podstawowe potrzeby ludzkie jest dozwolone i że nie stanowi naruszenia zamrożenia aktywów nałożonego przez RB ONZ lub jej komitety sankcji. Na potrzeby niniejszej decyzji pkt 1 rezolucji RB ONZ nr 2664 (2022) jest określany jako "zwolnienie ze względów humanitarnych". Zwolnienie ze względów humanitarnych ma zastosowanie do niektórych podmiotów, jak określono w tej rezolucji.
(3) W rezolucji RB ONZ nr 2664 (2022) wymaga się, by zwolnienie ze względów humanitarnych ze środków polegających na zamrożeniu aktywów miało zastosowanie do systemu sankcji 1267/1989/2253 przeciwko ISIL (Daisz) i Al-Kaidzie przez okres dwóch lat od dnia przyjęcia rezolucji RB ONZ nr 2664 (2022) i stwierdza się, że RB ONZ zamierza podjąć decyzję o przedłużeniu okresu stosowania rezolucji RB ONZ nr 2664 (2022) przed dniem, w którym wygasłaby możliwość zastosowania tego zwolnienia.
(4) W rezolucji RB ONZ nr 2664 (2022) podkreślono, że w przypadku gdy zwolnienie ze względów humanitarnych stoi w sprzeczności z poprzednimi rezolucjami, zastępuje ono takie wcześniejsze rezolucje w zakresie, w jakim zachodzi taka sprzeczność. W rezolucji RB ONZ nr 2664 (2022) doprecyzowano jednak, że pkt 1 rezolucji RB ONZ nr 2615 (2021) pozostaje w mocy.
(5) Rezolucja RB ONZ nr 2664 (2022) stanowi, że podmioty korzystające ze zwolnienia ze względów humanitarnych mają obowiązek podejmować racjonalne starania, aby zminimalizować możliwość czerpania jakichkolwiek korzyści zakazanych sankcjami - czy to w wyniku bezpośredniego lub pośredniego zapewniania korzyści wskazanym osobom fizycznym lub podmiotom, czy też ich przekierowywania do tych osób fizycznych lub podmiotów - w tym poprzez wzmocnienie strategii i procesów zarządzania ryzykiem oraz należytej staranności.
(6) Rada uważa, że zwolnienie ze względów humanitarnych dotyczące zamrożenia aktywów zgodnie z rezolucją RB ONZ nr 2664 (2022) powinno mieć zastosowanie także w przypadkach, w których Unia postanowi przyjąć środki uzupełniające dotyczące zamrożenia funduszy i zasobów gospodarczych, oprócz środków ustalonych przez RB ONZ i jej komitety sankcji.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzje Rady (WPZiB) 2010/413/WPZiB 1 , 2010/788/WPZiB 2 , 2014/450/WPZiB 3 , (WPZiB) 2015/740 4 , (WPZiB) 2015/1333 5 , (WPZiB) 2016/849 6 ,
(WPZiB) 2016/1693 7 oraz (WPZiB) 2017/1775 8 .
(8) Niezbędne jest podjęcie przez Unię dalszych działań w celu wprowadzenia w życie niektórych środków na mocy niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: