a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 193 dyrektywy 2006/112/WE do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) zobowiązany jest, co do zasady, podatnik dostarczający towary lub świadczący usługi.
(2) Decyzjami wykonawczymi Rady 2010/583/UE 2 i 2013/676/UE 3 upoważniono Rumunię do stosowania szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE polegającego na wyznaczeniu podatnika, na rzecz którego dokonywane są przez podatników dostawy produktów z drewna, jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT od tych dostaw (zwanego dalej "szczególnym środkiem"). Stosowanie szczególnego środka zostało przedłużone do dnia 31 grudnia 2022 r.
(3) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 11 kwietnia 2022 r., Rumunia wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka po dniu 31 grudnia 2022 r. Pismem z dnia 28 czerwca 2022 r. Komisja zwróciła się o przedstawienie dodatkowych informacji. Rumunia przedstawiła je w piśmie, które wpłynęło do Komisji w dniu 22 sierpnia 2022 r.
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/EW pismem z dnia 1 września 2022 r. Komisja przekazała wniosek złożony przez Rumunię pozostałym państwom członkowskim, z wyjątkiem Hiszpanii. Pismem z dnia 2 września 2022 r. Komisja przekazała ten wniosek Hiszpanii. Pismem z dnia 5 września 2022 r. Komisja powiadomiła Rumunię, że posiada wszystkie informacje konieczne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Rumunię faktyczna sytuacja, która uzasadniała zastosowanie szczególnego środka, nie uległa zmianie. Ponadto z analizy przedstawionej przez władze rumuńskie wynika, że szczególny środek okazał się skuteczny w ograniczaniu zjawiska uchylania się od opodatkowania. Ponadto szczególny środek nie ma negatywnego wpływu na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(6) Szczególny środek jest proporcjonalny do zamierzonych celów, ponieważ ogranicza się do ściśle określonych operacji w sektorze, który stwarza poważne problemy w odniesieniu do uchylania się od opodatkowania i unikania opodatkowania. Ponadto dalsze stosowanie szczególnego środka nie będzie wywierało negatywnego wpływu na zapobieganie oszustwom na poziomie sprzedaży detalicznej, ani w innych sektorach czy w innych państwach członkowskich.
(7) Szczególne środki przyznaje się zazwyczaj na ograniczony okres, aby umożliwić ocenę ich adekwatności i skuteczności. Szczególne środki dają państwom członkowskim czas na wprowadzenie na poziomie krajowym innych konwencjonalnych środków umożliwiających monitorowanie przemieszczania materiałów, płatności VAT i przestrzegania przepisów przez podatników. Szczególne środki powinny służyć rozwiązaniu odnośnych problemów do czasu ich wygaśnięcia i uczynić przedłużenie ich upoważnienia zbędnym. Upoważnienia do stosowania szczególnych środków umożliwiające skorzystanie z procedury odwrotnego obciążenia są przyznawane tylko w wyjątkowych przypadkach, w odniesieniu do szczególnych obszarów, w których występują oszustwa, i takie szczególne środki stosowane są w ostateczności. W związku z tym przed następnym wygaśnięciem szczególnego środka Rumunia powinna wdrożyć inne konwencjonalne środki w celu zwalczania oszustw związanych z VAT na rynku drewna i zapobiegania im, tak by kolejne przedłużenie szczególnego środka nie było już konieczne.
(8) Należy zatem przedłużyć szczególny środek. Przedłużenie szczególnego środka powinno być ograniczone w czasie, aby umożliwić Komisji ocenę jego skuteczności i adekwatności.
(9) Aby zapewnić osiągnięcie celów szczególnego środka, w tym jego nieprzerwane stosowanie, oraz aby zapewnić pewność prawa w odniesieniu do okresu rozliczeniowego, należy udzielić upoważnienia do przedłużenia stosowania szczególnego środka ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2023 r. Ponieważ Rumunia wystąpiła w dniu 11 kwietnia 2022 r. z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka i, po dniu 1 stycznia 2023 r., w dalszym ciągu stosowała system prawny, który został ustanowiony w jej prawie krajowym na podstawie decyzji wykonawczej 2013/676/UE, uzasadnione oczekiwania zainteresowanych osób nie zostały naruszone.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2013/676/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: