Rozporządzenie delegowane 2023/2849 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących raportowania i przedkładania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/2849
z dnia 12 października 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących raportowania i przedkładania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego oraz zmiany dyrektywy 2009/16/WE 1 , w szczególności jego art. 11a ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Należy ustanowić przepisy dotyczące raportowania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa w transporcie morskim, a także przedkładania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa odpowiedzialnemu organowi administrującemu.

(2) Należy również ustanowić przepisy dotyczące określania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa przez organ administrujący odpowiedzialny w szczególnych sytuacjach, takich jak sytuacja, w której przedsiębiorstwo nie przedłożyło w wyznaczonym terminie zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa odpowiedzialnemu organowi administracyjnemu.

(3) Należy zawsze wyraźnie określić podmioty odpowiedzialne za zgodność z rozporządzeniem (UE) 2015/757 oraz z dyrektywą 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 . W tym celu oraz w trosce o zapewnienie spójności w administrowaniu i egzekwowaniu przepisów rozporządzenie (UE) 2015/757 stanowi, że ten sam podmiot musi być odpowiedzialny za zgodność z dwoma wyżej wymienionymi aktami prawnymi. Niezależnie od tego, w kontekście przeglądu rozporządzenia (UE) 2015/757, należy ocenić spójność takiego podejścia z innymi dziedzinami polityki UE i praktyką międzynarodową, a w stosownych przypadkach Komisja powinna przedstawić wniosek ustawodawczy dotyczący zmiany rozporządzenia (UE) 2015/757.

(4) Komisja powinna również ocenić spójność biomasy o współczynniku zero, w szczególności biomasy pochodzącej z roślin spożywczych i pastewnych, z innymi dziedzinami polityki UE w dyrektywie 2003/87/WE, a w stosownych przypadkach Komisja powinna przedstawić wniosek w sprawie zmiany odpowiednich przepisów.

(5) Aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie unijnego systemu handlu uprawnieniami do emisji, który ma obejmować emisje gazów cieplarnianych z transportu morskiego od okresu sprawozdawczego rozpoczynającego się w dniu 1 stycznia 2024 r., niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od tej daty,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przepisy dotyczące raportowania w odniesieniu do zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa

1. 
Przedsiębiorstwa przedkładają odpowiedzialnemu organowi administrującemu zagregowane dane dotyczące emisji na poziomie przedsiębiorstwa, obliczone zgodnie z zasadami monitorowania, o których mowa w części C załącznika II do rozporządzenia (UE) 2015/757.
2. 
Przedsiębiorstwa uwzględniają w zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa następujące informacje:
a)
dane identyfikujące przedsiębiorstwo i statki, za które jest odpowiedzialne przedsiębiorstwo:
(i)
nazwa i adres przedsiębiorstwa;
(ii)
niepowtarzalny numer identyfikacyjny przedsiębiorstwa i zarejestrowanego właściciela według IMO;
(iii)
państwo rejestracji przedsiębiorstwa zarejestrowanego w ramach systemu niepowtarzalnych numerów identyfikacyjnych przedsiębiorstw i zarejestrowanych właścicieli według IMO;
(iv)
adres przedsiębiorstwa;
(v)
imię i nazwisko, stanowisko, adres służbowy, numer telefonu i adres poczty elektronicznej osoby wyznaczonej do kontaktów;
(vi)
odpowiedzialny organ administrujący;
(vii)
wykaz statków, których emisje gazów cieplarnianych wchodzą w zakres stosowania dyrektywy 2003/87/WE, za które przedsiębiorstwo odpowiada w okresie sprawozdawczym, w tym, w odniesieniu do każdego statku, numer identyfikacyjny statku według IMO oraz niepowtarzalny numer identyfikacyjny zarejestrowanego właściciela według IMO, a także okres, w którym statek podlegał odpowiedzialności przedsiębiorstwa;
b)
następujące dane dotyczące weryfikacji:
(i)
imię i nazwisko weryfikatora;
(ii)
adres weryfikatora;
(iii)
numer akredytacji weryfikatora;
(iv)
krajowa jednostka akredytująca, która udzieliła akredytacji weryfikatorowi;
(v)
oświadczenie weryfikatora;
c)
sumę łącznych zagregowanych emisji gazów cieplarnianych ze wszystkich statków, które należy zgłosić zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, jak określono na poziomie statku zgodnie z częścią C pkt 1.1 do 1.7 załącznika II do rozporządzenia (UE) 2015/757, wyrażoną w tonach ekwiwalentu CO2 i zdezagregowaną według gazów cieplarnianych;
d)
sumy łącznych zagregowanych emisji gazów cieplarnianych ze wszystkich statków, które należy zgłosić zgodnie z dyrektywą 2003/87/WE, jak określono na poziomie statku zgodnie z częścią C załącznika II do rozporządzenia (UE) 2015/757, obliczone zgodnie z:
(i)
częścią C pkt 1.1 tego załącznika,
(ii)
częścią C pkt 1.1 i 1.2 tego załącznika,
(iii)
częścią C pkt 1.1, 1.2 i 1.3 tego załącznika,
(iv)
częścią C pkt 1.1 do 1.4 tego załącznika,
(v)
częścią C pkt 1.1 do 1.5 tego załącznika,
(vi)
częścią C pkt 1.1 do 1.6 tego załącznika,
e)
wszystkie istotne informacje dotyczące metodyki zastosowanej do agregowania danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa, w tym zmiany w metodyce w porównaniu z poprzednim okresem sprawozdawczym.
Artykuł  2

Określenie emisji przez odpowiedzialny organ administrujący

1. 
Odpowiedzialny organ administrujący dokonuje zachowawczego oszacowania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa w każdej z następujących sytuacji:
a)
przedsiębiorstwo nie przedłożyło żadnych zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa w terminie, o którym mowa w art. 11a rozporządzenia (UE) 2015/757;
b)
stwierdzono, że zweryfikowane zagregowane dane dotyczące emisji na poziomie przedsiębiorstwa, o których mowa w art. 11a rozporządzenia (UE) 2015/757, są niezgodne z tym rozporządzeniem;
c)
zagregowane dane dotyczące emisji na poziomie przedsiębiorstwa nie zostały zweryfikowane jako satysfakcjonujące zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2016/2072 3 .
2. 
W przypadku gdy weryfikator stwierdził w sprawozdaniu z weryfikacji zgodnie z art. 13 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/757, że istnieją nieistotne nieprawidłowości i nie zostały skorygowane przez przedsiębiorstwo przed wydaniem oświadczenia weryfikacyjnego, odpowiedzialny organ administrujący ocenia te nieprawidłowości, a w przypadku stwierdzenia, że nieprawidłowości są istotne, dokonuje zachowawczego oszacowania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa.
3. 
W przypadku gdy odpowiedzialny organ administrujący dokonuje zachowawczego oszacowania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa, informuje on przedsiębiorstwo, czy i jakie korekty są wymagane. Przedsiębiorstwo udostępnia te informacje weryfikatorowi.
4. 
Państwa członkowskie ustanawiają skuteczną wymianę informacji między właściwymi organami odpowiedzialnymi za zatwierdzanie planów monitorowania a właściwymi organami otrzymującymi zagregowane dane dotyczące emisji na poziomie przedsiębiorstwa, w przypadku gdy organy te nie są tymi samymi organami.
Artykuł  3

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2024 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 października 2023 r.

1 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 55.
2 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2016/2072 z dnia 22 września 2016 r. w sprawie czynności weryfikacyjnych i akredytacji weryfikatorów zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji dwutlenku węgla z transportu morskiego (Dz.U. L 320 z 26.11.2016, s. 5);

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2849

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/2849 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/757 w odniesieniu do przepisów dotyczących raportowania i przedkładania zagregowanych danych dotyczących emisji na poziomie przedsiębiorstwa
Data aktu: 12/10/2023
Data ogłoszenia: 15/12/2023
Data wejścia w życie: 01/01/2024, 04/01/2024