Decyzja 2023/2751 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 33. sesji Zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej w odniesieniu do przyjęcia zmian wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy, wytycznych w ramach zharmonizowanego systemu przeglądów i certyfikacji, niewyczerpującego wykazu obowiązków w ramach instrumentów związanych z Kodeksem Implementacji Instrumentów IMO oraz wytycznych dotyczących wdrażania przez administracje międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem

DECYZJA RADY (UE) 2023/2751
z dnia 30 listopada 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 33. sesji Zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej w odniesieniu do przyjęcia zmian wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy, wytycznych w ramach zharmonizowanego systemu przeglądów i certyfikacji, niewyczerpującego wykazu obowiązków w ramach instrumentów związanych z Kodeksem Implementacji Instrumentów IMO oraz wytycznych dotyczących wdrażania przez administracje międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 100 ust. 2 w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

1) Działanie Unii w sektorze transportu morskiego powinno mieć na celu poprawę bezpieczeństwa morskiego oraz ochronę środowiska morskiego i zdrowia ludzi.

2) Oczekuje się, że Zgromadzenie Międzynarodowej Organizacji Morskiej (IMO) na 33. sesji w dniach od 27 listopada do 6 grudnia 2023 r. (zwanej dalej "sesją A 33") przyjmie wytyczne w ramach zharmonizowanego systemu przeglądu i certyfikacji (HSSC) z 2023 r. (zwane dalej "wytycznymi do przeglądów HSSC z 2023 r.") w oparciu o zmiany wytycznych dotyczących przeglądu HSSC z 2021 r. zawarte w rezolucji Zgromadzenia IMO A.1156(32), a także przyjmie zmienione wersje wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy (zwanych dalej "zmienionymi wytycznymi w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy"), niewyczerpu- jącego wykazu obowiązków wynikających z instrumentów istotnych dla Kodeksu Implementacji Instrumentów IMO (zwanego dalej "niewyczerpującym wykazem obowiązków w ramach instrumentów związanych z kodeksem III z 2023 r."), wytycznych w sprawie wdrażania przez administracje międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem (kodeksu ISM) (zwanych dalej "wytycznymi z 2023 r. w sprawie wdrażania przez administracje kodeksu ISM").

3) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii podczas sesji A 33, ponieważ przewidziane akty mogą mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na dyrektywę 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 1 , rozporządzenie (WE) nr 336/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 3  oraz dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/21/WE 4 .

4) Unia powinna poprzeć zmiany wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy, tak aby zapewnić wyraźne ramy w odniesieniu do spójnego i zharmonizowanego postępowania ze statkami poszukującymi miejsc schronienia.

5) Unia powinna poprzeć przyjęcie wytycznych do przeglądów HSSC z 2023 r. i uchylenie wytycznych dotyczących przeglądu HSSC z 2021 r. oraz przyjęcie niewyczerpującego wykazu obowiązków w ramach instrumentów związanych z kodeksem III z 2023 r., ponieważ zapewni to ich aktualność.

6) Unia powinna poprzeć przyjęcie wytycznych z 2023 r. w sprawie wdrażania przez administracje kodeksu ISM w celu opracowania wskazówek dotyczących oceny i stosowania audytów zdalnych.

7) Unia nie jest członkiem IMO ani umawiającą się stroną odnośnych konwencji i kodeksów. Rada powinna zatem upoważnić państwa członkowskie do wyrażenia stanowiska Unii na sesji A 33.

8) Niniejsza decyzja powinna ograniczać się do treści proponowanych zmian w zakresie, w jakim zmiany te mogą mieć wpływ na wspólne przepisy Unii i w jakim należą do wyłącznej kompetencji Unii. Niniejsza decyzja nie powinna wpływać na podział kompetencji między Unię a państwa członkowskie,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na 33. sesji zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej, polega na wyrażeniu zgody na:

a)
przyjęcie zmienionych wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy, określonych w dokumencie IMO MEPC 80/17, załącznik 1;
b)
przyjęcie wytycznych do przeglądów HSSC z 2023 r., określonych w dokumencie IMO III 9/19/Add. 1, załącznik 5;
c)
uchylenie rezolucji IMO A.1156(32);
d)
niewyczerpującego wykazu obowiązków w ramach instrumentów związanych z kodeksem III z 2023 r., określonego w dokumencie IMO III 9/19/Add. 1, załącznik 6; oraz
e)
wytycznych z 2023 r. w sprawie wdrażania przez administracje kodeksu ISM, określonych w dokumencie IMO III 9/19/Add. 1, załącznik 7.
Artykuł  2
1. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii, określone w art. 1, obejmuje przedmiotowe zmiany w zakresie, w jakim należą one do wyłącznej kompetencji Unii i w jakim mogą wpłynąć na wspólne przepisy Unii. Stanowisko to jest wyrażane przez państwa członkowskie - z których wszystkie są członkami IMO - działające wspólnie w interesie Unii.
2. 
Drobne zmiany stanowiska określonego w art. 1 mogą zostać uzgodnione bez konieczności przyjęcia kolejnej decyzji przez Radę.
Artykuł  3

Niniejszym upoważnia się państwa członkowskie do wyrażenia zgody na związanie się, w interesie Unii, zmianami, o których mowa w art. 1, w zakresie, w jakim zmiany te należą do wyłącznej kompetencji Unii.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 listopada 2023 r.
1 Dyrektywa 2002/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 27 czerwca 2002 r. ustanawiająca wspólnotowy system monitorowania i informacji o ruchu statków i uchylająca dyrektywę Rady 93/75/EWG (Dz.U. L 208 z 5.8.2002, s. 10).
2 Rozporządzenie (WE) nr 336/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lutego 2006 r. w sprawie wdrożenia we Wspólnocie Międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem oraz uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 3051/95 (Dz.U. L 64 z 4.3.2006, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 391/2009 z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie wspólnych reguł i norm dotyczących organizacji dokonujących inspekcji i przeglądów na statkach (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 11).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/21/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie zgodności z wymaganiami dotyczącymi państwa bandery (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 132).

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2751

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2751 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 33. sesji Zgromadzenia Międzynarodowej Organizacji Morskiej w odniesieniu do przyjęcia zmian wytycznych w zakresie miejsc schronienia dla statków potrzebujących pomocy, wytycznych w ramach zharmonizowanego systemu przeglądów i certyfikacji, niewyczerpującego wykazu obowiązków w ramach instrumentów związanych z Kodeksem Implementacji Instrumentów IMO oraz wytycznych dotyczących wdrażania przez administracje międzynarodowego kodeksu zarządzania bezpieczeństwem
Data aktu: 30/11/2023
Data ogłoszenia: 06/12/2023