Rezolucja 2023/1926 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2021

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2023/1926
z dnia 10 maja 2023 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2021

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Dostaw Euratomu za rok budżetowy 2021,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0126/2023),

A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków Agencji Dostaw Euratomu (zwanej dalej "Agencją") jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2021 wyniósł 210 000 EUR, co stanowi spadek o 8,7 % w porównaniu z 2020 r.; mając na uwadze, że cały budżet Agencji pochodzi z budżetu Unii;

B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy ("Trybunał") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji za rok budżetowy 2021 ("sprawozdanie Trybunału") stwierdził, iż uzyskał wystarczającą pewność, że sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;

Zarządzanie budżetem i finansami

1. zauważa z zadowoleniem, że wysiłki związane z monitorowaniem budżetu w ciągu roku budżetowego 2021 doprowadziły do osiągnięcia wskaźnika wykonania w odniesieniu do środków na zobowiązania na bieżący rok w wysokości 99,76 %, co oznacza lekki wzrost o 0,21 % w porównaniu z rokiem 2020, oraz zauważa, że wskaźnik wykonania w odniesieniu do środków na płatności na bieżący rok wyniósł 51,22 %, co oznacza wzrost o 28,88 % w porównaniu z rokiem 2020;

2. zauważa, że przeniesienie zobowiązań pozostających do spłaty (kwoty zaangażowane, ale niewypłacone) z 2021 r. na rok budżetowy 2022 wyniosło 101 966,38 EUR, czyli 49 % kwot, na które zaciągnięto zobowiązania (w porównaniu z 177 578,67 EUR, czyli 78 % w 2020 r.), oraz że kwota ta obejmuje głównie usługi informatyczne (IT) na etapie przejściowym projektu informatycznego Obserwatorium Jądrowego i ESA w zakresie zarządzania informacjami (NOEMI), a także szkolenia lub konferencje, które miały się odbyć na początku 2022 r.; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

3. zauważa, że Agencja, która nie może działać jednostronnie w tej dziedzinie, zarejestrowała od 1 stycznia 2021 r. w swoim sprawozdaniu finansowym rezerwę księgową dotyczącą spłaty udziałów w Zjednoczonym Królestwie oraz że wszelkie płatności, zwroty lub zapłaty wynagrodzenia na rzecz Zjednoczonego Królestwa w kolejnych okresach w następstwie zakończenia członkostwa Zjednoczonego Królestwa będą podejmowane wspólnie z Komisją; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

Wyniki działalności

4. zauważa z uznaniem, że - po zatwierdzeniu przez Komisję - 1 lipca 2021 r. weszły w życie nowe przepisy określające sposób, w jaki Agencja ma zrównoważyć podaż i popyt, zawierające m.in. nowe definicje i formalnie rozszerzające zakres procedury uproszczonej;

5. odnotowuje w szczególności współpracę Agencji z grupą roboczą komitetu doradczego ds. bezpieczeństwa dostaw i cen, której powierzono nowy mandat w 2021 r.;

Polityka kadrowa

6. zauważa, że na dzień 31 grudnia 2021 r. plan zatrudnienia był zrealizowany w 94,12 %, gdyż na 17 stanowisk (17 w 2020 r.) zatwierdzonych w planie zatrudnienia mianowano 16 urzędników Komisji; zauważa ponadto, że Agencja ma trudności ze znalezieniem asystentów w niższych grupach zaszeregowania, biorąc pod uwagę wymagany specjalistyczny profil i związane z nim poziomy wynagrodzeń w porównaniu z kosztami utrzymania w Luksemburgu;

7. zauważa, że w 2021 r. Agencja odnotowała, że 56 % wszystkich jej pracowników to kobiety, czyli mężczyźni stanowią 44 % personelu;

8. przypomina o znaczeniu długoterminowej polityki kadrowej uwzględniającej równowagę między życiem zawodowym a prywatnym, poradnictwo przez całe życie oraz zapewnienie specjalnych możliwości szkoleniowych w zakresie rozwoju kariery zawodowej, równowagę płci na wszystkich szczeblach personelu, telepracę, prawo do bycia offline, poprawę równowagi geograficznej z myślą o odpowiedniej reprezentacji wszystkich państw członkowskich, oraz rekrutację i integrację osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnienie ich równego traktowania i powszechnego promowania ich szans;

Zamówienia publiczne

9. zauważa, że po wejściu w życie nowych przepisów Agencja opublikowała formularze, które trzeba wykorzystywać do przedkładania umów na dostawy zawierane przez Agencję oraz do powiadamiania o umowach o świadczenie usług;

Kontrola wewnętrzna

10. zauważa, że w 2021 r. Agencja przeprowadziła aktualizację oceny ryzyka obejmującą wszystkie obszary działalności Agencji oraz jej procesy operacyjne i administracyjne, a także wprowadziła dostosowania z myślą o dopasowaniu obowiązujących mechanizmów kontroli do ryzyka; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

11. zauważa, że w 2021 r. Agencja przeprowadziła ocenę skuteczności swoich kontroli wewnętrznych obejmującą ocenę wcześniej zdefiniowanych wskaźników monitorowania, w tym ankietę, ocenę wyników audytu oraz nowych lub niezrealizowanych zaleceń, a także analizę niezgodności i przypadków wyjątkowych; zauważa, że ocena nie wykazała żadnego ryzyka, które mogłoby prowadzić do sformułowania zastrzeżenia w rocznym poświadczeniu wiarygodności;

12. w odniesieniu do bezpieczeństwa informacji zauważa, że wszyscy pracownicy Agencji i wszyscy wykonawcy zewnętrzni posiadają poświadczenie bezpieczeństwa osobowego, a ponadto system informatyczny NOEMI poddano ocenie narażenia, która ma zostać powtórzona po przeprowadzeniu wszystkich wynikających z niej zaleceń; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

13. przypomina, że trzeba wzmocnić systemy zarządzania i kontroli, aby zapewnić właściwe funkcjonowanie Agencji; zdecydowanie domaga się wprowadzenia wymogu posiadania skutecznych systemów zarządzania i kontroli, aby uniknąć potencjalnych przypadków wystąpienia konfliktów interesów, brakujących kontroli ex ante lub ex post, niewłaściwego zarządzania zobowiązaniami budżetowymi i prawnymi oraz nieodnotowywania wyjątków w rejestrze odstępstw;

Cyfryzacja i transformacja ekologiczna

14. zauważa z uznaniem, że w 2021 r. - w wyniku działań następczych podjętych w związku z udzieleniem absolutorium za 2020 r. - stał się operacyjny projekt informatyczny NOEMI, którego celem jest wzmocnienie zdolności Agencji w zakresie monitorowania rynku materiałów jądrowych i paliw, a jednocześnie umożliwienie bezpiecznego przechowywania danych dotyczących newralgicznych umów jądrowych; zauważa też, że przyszły rozwój będzie zależał od finansowania otrzymanego w nadchodzących budżetach; zauważa ponadto, że w kolejnych etapach projektu umowy na dostawy energii jądrowej i informację Agencji mają być przetwarzane w pełni cyfrowo; wzywa Agencję do poinformowania organu udzielającego absolutorium o poczynionych w związku z tym postępach;

15. przypomina, jak ważna jest poprawa cyfryzacji w Agencji pod względem wewnętrznego funkcjonowania i zarządzania, ale także w celu przyspieszenia cyfryzacji procedur; podkreśla, że Agencja musi nadal aktywnie działać w tym zakresie, aby uniknąć przepaści cyfrowej między agencjami Unii; zwraca jednak uwagę na konieczność podejmowania wszystkich niezbędnych środków bezpieczeństwa, aby uniknąć wszelkiego ryzyka dla bezpieczeństwa przetwarzanych informacji w sieci;

16. zachęca Agencję do ścisłej współpracy z Agencją Unii Europejskiej ds. Cyberbezpieczeństwa (ENISA) i zespołem reagowania na incydenty komputerowe w instytucjach, organach i agencjach Unii (CERT-UE), a także do regularnej oceny ryzyka w zakresie infrastruktury informatycznej oraz regularnych audytów i testów własnego cyberbezpieczeń- stwa; sugeruje oferowanie regularnie aktualizowanych programów szkoleniowych w zakresie cyberbezpieczeństwa dla wszystkich pracowników Agencji; wzywa Agencję do szybszego opracowania polityki w zakresie cyberbezpieczeń- stwa, jej realizacji do 31 grudnia 2023 r. oraz do złożenia sprawozdania z wszelkich postępów w tym zakresie organowi udzielającemu absolutorium;

Ciągłość działania w czasie kryzysu związanego z COVID-19

17. zauważa, że pandemia COVID-19 nadal miała wpływ na sytuację w UE w 2021 r. oraz że Agencja wprowadziła telepracę jako domyślną opcję - zgodnie z wytycznymi Komisji oraz w celu zminimalizowania ryzyka dla personelu i jego rodzin - oraz że pracownicy o krytycznym i podstawowym znaczeniu, którzy potrzebowali dostępu do zasobów i pracy w pomieszczeniach, mieli taką możliwość na zasadzie rotacji;

18. zauważa, że Agencja wprowadziła zmiany w strukturze wydatków poprzez zmianę budżetu i przesunięcia wewnętrzne, biorąc pod uwagę ograniczone wydatki na podróże służbowe i posiedzenia komitetu doradczego, a zamiast tego zainwestowała w swój system informatyczny; zauważa ponadto, że posiedzenia komitetu doradczego w 2021 r. odbywały się online;

Inne uwagi

19. zauważa z uznaniem, że w 2021 r. we współpracy z Dyrekcją Generalną ds. Komunikacji Komisji zreorganizowano stronę internetową Agencji, co doprowadziło do powstania strony internetowej zharmonizowanej ze stroną internetową Komisji oraz zaktualizowanej i przyjaznej dla użytkownika dynamicznej platformy; zauważa ponadto, że wszystkie informacje zamieszczone na stronie internetowej przeredagowano, aby zapewnić użytkownikom lepsze doświadczenie;

20. wzywa Agencję do wzmożenia wysiłków w celu przekazywania obywatelom Unii i ogółowi społeczeństwa odpowiednich informacji na temat wyników jasnym i przystępnym językiem; wzywa Agencję do zapewnienia większej przejrzystości i odpowiedzialności publicznej poprzez lepsze korzystanie z mediów, w tym mediów społecznościowych;

21. wzywa Agencję do dalszego rozwijania synergii (np. w zakresie zasobów ludzkich, zarządzania budynkami, usług informatycznych i bezpieczeństwa), zacieśnienia współpracy, zintensyfikowania wymiany dobrych praktyk i pogłębienia dyskusji na temat obszarów będących przedmiotem wzajemnego zainteresowania z innymi agencjami Unii w celu poprawy wydajności; wzywa Agencję do dalszego poszukiwania sposobów rozszerzenia ustaleń roboczych i dzielenia się zasobami z innymi organami Unii w ramach zadań, które się pokrywają;

22. cieszy się z zalecenia Agencji dotyczącego bezpieczeństwa dostaw materiałów jądrowych i paliwa jądrowego zawartego w sprawozdaniu rocznym Agencji za 2021 r.; apeluje do Agencji, aby wydała więcej zaleceń dotyczących możliwości dywersyfikacji źródeł dostaw uranu na każdym etapie cyklu paliwowego; przypomina, że elektrownie jądrowe wytworzyły około 25,2 % całkowitej energii elektrycznej wyprodukowanej w Unii w 2021 r.;

23. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z dnia 10 maja 2023 r. 1  w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.

1 Teksty przyjęte, P9_TA(2023)0190.

Zmiany w prawie

Przedłużenie ważności rozporządzenia o warunkach zabudowy z podpisem prezydenta

Podczas ostatniego posiedzenia Senat nie wniósł poprawek do noweli ustawy o dostępności wydłużającej o dwa lata ważność rozporządzenia w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie. Ma ono wygasnąć 20 września br. Brak rozporządzenia sparaliżowałby realizację inwestycji. W piątek prezydent podpisał ustawę.

Renata Krupa-Dąbrowska 19.07.2024
Nieczytelna preskrypcja? Farmaceuta sam zadecyduje o dawkowaniu leku

Jeśli na recepcie w ogóle nie wypisano dawkowania leku albo jest ono niemożliwe do rozczytania, farmaceuta sam będzie mógł zadecydować, jaka dawka będzie odpowiednia dla pacjenta. Będzie mógł wydać też pacjentowi maksymalnie cztery opakowania leku, a nie jak do tej pory dwa. Te zasady nie będą jednak dotyczyły leków zawierających substancje psychotropowe lub środki odurzające.

Inga Stawicka 19.07.2024
Renta wdowia będzie dużo kosztować

Współmałżonek zmarłej osoby będzie mógł pobierać równocześnie rentę rodzinną i inne świadczenie emerytalno-rentowe w wybranym przez siebie wariancie – tzw. rentę wdowią. Nie będzie już musiał, jak obecnie, decydować się na wybór tylko jednego świadczenia. Nowe przepisy miałyby wejść w życie od początku 2025 roku. Koszt wprowadzenia renty wdowiej dla państwa wyniesie tylko na początku 8-10 mld zł rocznie.

Beata Dązbłaż 18.07.2024
Nowe podstawy programowe dla kilku zawodów szkolnictwa branżowego

Od września zmienią się podstawy programowe kształcenia w zawodach: elektromechanik pojazdów samochodowych oraz technik pojazdów samochodowych, operator obrabiarek skrawających i technik weterynarii. Określona też została podstawa programowa kształcenia w nowym zawodzie technik elektromobilności.

Agnieszka Matłacz 08.07.2024
Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024