KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1148 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające, w ramach Funduszu Zintegrowanego Zarządzania Granicami, Instrument Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej 1 , w szczególności jego art. 29 ust. 5,
po konsultacji z Komitetem ds. Funduszy w Obszarze Spraw Wewnętrznych, a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 2 wraz z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1147 3 , (UE) 2021/1148 i (UE) 2021/1149 4 ("rozporządzenia dotyczące poszczególnych funduszy") - ustanawiające odpowiednio Fundusz Azylu, Migracji i Integracji, Instrument Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej oraz Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego - stanowią ramy unijnego finansowania przyczyniającego się do rozwoju przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości.
(2) Rozporządzenie (UE) 2021/1060, w szczególności jego art. 41 ust. 7, zobowiązuje państwa członkowskie do przedkładania Komisji rocznego sprawozdania z wykonania każdego programu zgodnie z rozporządzeniami dotyczącymi poszczególnych funduszy.
(3) W rozporządzeniu (UE) 2021/1148 wskazano, że istnieje potrzeba ustanowienia w drodze aktu wykonawczego wzoru rocznych sprawozdań z wykonania, aby zapewnić jednolite warunki wdrażania rocznej sprawozdawczości oraz spójność i porównywalność informacji przekazywanych Komisji.
(4) Zgodnie z Protokołem nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonym do Traktatu o Unii Europejskiej i do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Irlandia nie uczestniczyła w przyjęciu rozporządzenia (UE) 2021/1148. W związku z tym Irlandia nie jest związana niniejszym rozporządzeniem.
(5) Zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania wdrożyła rozporządzenie (UE) 2021/1148 do swojego prawa krajowego. W związku z tym Dania jest związana niniejszym rozporządzeniem.
(6) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen 5 w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A i B decyzji Rady 1999/437/WE 6 .
(7) Na mocy art. 7 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/1148 udział Islandii i Norwegii w Instrumencie Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej wymagane jest jednak dokonanie ustaleń w celu określenia charakteru i zasad takiego udziału zgodnie z odpowiednimi postanowieniami stosownych układów o stowarzyszeniu. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do Islandii i Norwegii dopiero po dokonaniu takich ustaleń.
(8) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 7 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A i B decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2008/146/WE 8 .
(9) Na mocy art. 7 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/1148 udział Szwajcarii w Instrumencie Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej wymaga jednak dokonania ustaleń w celu określenia charakteru i zasad tego udziału zgodnie z odpowiednimi postanowieniami jej układu o stowarzyszeniu. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do Szwajcarii dopiero po dokonaniu takich ustaleń.
(10) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu o przystąpieniu Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Liechtensteinu we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 9 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A i B decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji Rady 2011/350/UE 10 .
(11) Na mocy art. 7 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2021/1148 udział Liechtensteinu w Instrumencie Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej wymaga jednak dokonania ustaleń w celu określenia charakteru i zasad tego udziału zgodnie z odpowiednimi postanowieniami jej układu o stowarzyszeniu. W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do Liechtensteinu dopiero po dokonaniu takich ustaleń.
(12) Aby umożliwić bezzwłoczne zastosowanie środków przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu i zapewnić, aby nie doszło do opóźnień w realizacji programów, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach człon kowskich zgodnie z Traktatami.Sporządzono w Brukseli dnia 25 stycznia 2023 r.
1 Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 48.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1060 z dnia 24 czerwca 2021 r. ustanawiające wspólne przepisy dotyczące Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, Europejskiego Funduszu Społecznego Plus, Funduszu Spójności, Funduszu na rzecz Sprawiedliwej Transformacji i Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury, a także przepisy finansowe na potrzeby tych funduszy oraz na potrzeby Funduszu Azylu, Migracji i Integracji, Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego i Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 231 z 30.6.2021, s. 159).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1147 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Fundusz Azylu, Migracji i Integracji (Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 1).
4 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1149 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające Fundusz Bezpieczeństwa Wewnętrznego (Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 94).
5 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36.
6 Decyzja Rady 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31).
7 Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52.
8 Decyzja Rady 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1).
9 Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21.
10 Decyzja Rady 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19).
11 Dotyczy to sytuacji, w której występuje rozbieżność między nominalnym docelowym poziomem osiągnięć mierzonym wskaźnikami a faktycznymi postępami w wykonaniu. Niedoraportowanie produktów i rezultatów może wynikać z różnych czynników - na przykład z problemów związanych z opracowywaniem systemu informatycznego, z faktu, że dla trwających operacji nie przekazano jeszcze produktów i rezultatów, z problemów związanych z gromadzeniem danych prowadzących do spowolnionej lub niepełnej sprawozdawczości itp.
12 Dotyczy to sytuacji, w której niski poziom osiągnięć nie wynika ze zbyt wolnych postępów, lecz raczej z nieprawidłowego lub nierealistycznego ustalania celów. Może to obejmować doświadczenia nabyte w związku z ustanowieniem nowej metodyki ustalania celów - takie jak błędne lub niekompletne założenia czy problemy z wybranymi wartościami wskaźnika - oraz wszelkie planowane zmiany w tym zakresie.
13 Na przykład kwestie związane z procedurami przetargowymi, z procedurą audytu, z brakiem zasobów na poziomie instytucji zarządzającej, z nieprzewidzianymi opóźnieniami w przyjęciu programu itp.
14 Na przykład czynniki społeczno-gospodarcze lub polityczne, zmiany kontekstu regulacyjnego itp.
15 Na przykład kwestie związane z zakresem działania (np. kryteria kwalifikowalności), niskim poziomem zainteresowania beneficjentów lub uczestników, wszelkimi odstępstwami w ramach realizacji działania itp.
16 W stosownych przypadkach należy odnieść się do informacji wchodzących w zakres rozporządzenia (UE) 2021/1148 i dostępnych w wyniku ocen stosowania dorobku Schengen prowadzonych zgodnie z rozporządzeniem Rady (UE) nr 1053/2013 z dnia 7 października 2013 r. w sprawie ustanowienia mechanizmu oceny i monitorowania w celu weryfikacji stosowania dorobku Schengen oraz uchylenia decyzji komitetu wykonawczego z dnia 16 września 1998 r. dotyczącej utworzenia Stałego Komitetu ds. Oceny i Wprowadzania w Życie Dorobku Schengen (Dz.U. L 295 z 6.11.2013, s. 27) i rozporządzeniem Rady (UE) 2022/922 z dnia 9 czerwca 2022 r. w sprawie ustanowienia i funkcjonowania mechanizmu oceny i monitorowania w celu weryfikacji stosowania dorobku Schengen oraz w sprawie uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1053/2013 (Dz.U. L 160 z 15.6.2022, s. 1). Podobnie, w stosownych przypadkach, należy odnieść się do ocen narażenia prowadzonych zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 z dnia 13 listopada 2019 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej, w tym zaleceń wynikających z ocen stosowania dorobku Schengen i ocen narażenia (Dz.U. L 295 z 14.11.2019, s. 1) i powiązanymi zaleceniami.
17 W przypadku działań szczególnych o charakterze międzynarodowym zakres niniejszej sekcji różni się w zależności od podziału ról i obowiązków między wiodącymi państwami członkowskimi a innymi uczestniczącymi państwami członkowskimi, a także od wyboru zastosowanej metody sprawozdawczości. Zostało to opisane w nocie Komisji z dnia 14 lutego 2022 r. - Transnarodowe działania szczególne w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji (FAMI), Instrumentu Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (IZGW) oraz Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego (FBW) - uzgodnienia między partnerami (Ares (2022) 1060102).
18 Unijna wartość dodana oznacza generowanie rezultatów wykraczających poza to, co państwa członkowskie osiągnęłyby działając samodzielnie.
19 Na przykład w zakresie działań związanych z udzielaniem zamówień publicznych lub wszelkich innych zastosowanych środków przygotowawczych.
20 Na przykład pod względem zakładanych wyników, produktów, rezultatów itp.
21 Jak określono w nocie Komisji z dnia 14 lutego 2022 r. (Ares (2022)1060102).
22 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 (Dz.U. L 236 z 19.9.2018, s. 1).
23 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 515/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające, w ramach Funduszu Bezpieczeństwa Wewnętrznego, instrument na rzecz wsparcia finansowego w zakresie granic zewnętrznych i wiz oraz uchylające decyzję nr 574/2007/WE (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 143).
24 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 514/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. ustanawiające przepisy ogólne dotyczące Funduszu Azylu, Migracji i Integracji oraz instrumentu na rzecz wsparcia finansowego współpracy policyjnej, zapobiegania i zwalczania przestępczości oraz zarządzania kryzysowego (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 112).
25 W szczególności np. Instrument Sąsiedztwa oraz Współpracy Międzynarodowej i Rozwojowej - "Globalny wymiar Europy" (ISWMR - "Globalny wymiar Europy") oraz Instrument Pomocy Przedakcesyjnej (IPA).
26 Takich jak współpraca na poziomie Unii między państwami członkowskimi oraz między państwami członkowskimi a odpowiednimi organami i jednostkami organizacyjnymi Unii, a także współpraca na poziomie krajowym między właściwymi organami w każdym państwie członkowskim.
27 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/817 z dnia 20 maja 2019 r. w sprawie ustanowienia ram interoperacyj- ności systemów informacyjnych UE w obszarze granic i polityki wizowej oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 767/2008, (UE) 2016/399, (UE) 2017/2226, (UE) 2018/1240, (UE) 2018/1726, (UE) 2018/1861 oraz decyzje Rady 2004/512/WE i 2008/633/WSiSW (Dz.U. L 135 z 22.5.2019, s. 27).