(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 6024)(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 22 września 2023 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,
po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Na podstawie rozporządzenia (WE) nr 66/2010 oznakowanie ekologiczne UE można przyznawać produktom o ograniczonym poziomie wpływu na środowisko w ciągu ich całego cyklu życia.
(2) Rozporządzenie (WE) nr 66/2010 stanowi, że szczegółowe kryteria oznakowania ekologicznego UE należy ustanawiać według grup produktów.
(3) Decyzją Komisji 2014/763/UE 2 ustanowiono kryteria oznakowania ekologicznego UE i związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji dla grupy produktów "chłonne środki higieniczne" (wcześniej "pochłaniające środki higieniczne"). Decyzją Komisji (UE) 2018/1590 3 okres ważności tych kryteriów i wymogów przedłużono do dnia 31 grudnia 2023 r.
(4) W celu lepszego odzwierciedlenia najlepszych praktyk na rynku dla danej grupy produktów oraz uwzględnienia rozwoju polityki, potencjalnych przyszłych możliwości wyższego wykorzystania zrównoważonych produktów oraz popytu na nie, należy ustanowić nowy zestaw kryteriów dla chłonnych środków higienicznych. Należy również ustanowić zestaw kryteriów dla kubeczków menstruacyjnych wielokrotnego użytku, które stanowią zrównoważoną alternatywę o potencjalnie rozwijającym się rynku.
(5) W sprawozdaniu z oceny adekwatności dotyczącej oznakowania ekologicznego UE 4 z dnia 30 czerwca 2017 r., w ramach której dokonano przeglądu wdrożenia rozporządzenia (WE) nr 66/2010, stwierdzono konieczność opracowania bardziej strategicznego podejścia do oznakowania ekologicznego UE, w tym, w stosownych przypadkach, powiązania ze sobą pokrewnych grup produktów.
(6) Zgodnie z tymi wnioskami oraz po konsultacji z Komitetem UE ds. Oznakowania Ekologicznego należy połączyć grupę produktów "chłonne środki higieniczne" z grupą produktów "kubeczki menstruacyjne wielokrotnego użytku" w ramach tej samej decyzji, ponieważ te dwie grupy produktów pełnią tę samą funkcję.
(7) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 66/2010 oznakowania ekologicznego UE nie przyznaje się wyrobom medycznym jakiegokolwiek rodzaju, w tym wyrobom określonym w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 5 .
(8) Nowy plan działania dotyczący gospodarki o obiegu zamkniętym na rzecz czystszej i bardziej konkurencyjnej Europy 6 przyjęty w dniu 11 marca 2020 r. stanowi, że wymogi w zakresie trwałości, zdolności do recyklingu i zawartości materiałów z recyklingu mają być bardziej systematycznie uwzględniane w kryteriach oznakowania ekologicznego UE.
(9) Zmienione kryteria oznakowania ekologicznego UE dla chłonnych środków higienicznych i kubeczków menstruacyjnych wielokrotnego użytku powinny mieć na celu propagowanie produktów, które w całym cyklu życia mają ograniczony wpływ na środowisko i które są wytwarzane z wykorzystaniem procesów materiało- i energooszczędnych. W szczególności zmienione kryteria oznakowania ekologicznego UE służą propagowaniu produktów, które mają ograniczone skutki pod względem emisji do wody i powietrza podczas produkcji, w których wykorzystuje się surowce pozyskane z lasów, gdzie prowadzona jest zrównoważona gospodarka leśna, oraz które spełniają rygorystyczne wymogi dotyczące substancji szkodliwych. Ponadto, aby przyczynić się do przejścia na gospodarkę o bardziej zamkniętym obiegu, kryteria te służą propagowaniu stosowania w miarę możliwości opakowań papierowych lub kartonowych jako alternatywy dla opakowań z tworzyw sztucznych, a także dają pierwszeństwo opakowaniom z zawartością materiałów z recyklingu oraz opakowaniom, które można łatwo poddawać recyklingowi.
(10) Na rynku pojawiają się produkty wielokrotnego użytku wykonane z materiałów włókienniczych, które stanowią alternatywę dla produktów jednorazowego użytku. Zmienione kryteria oznakowania ekologicznego UE dla chłonnych środków higienicznych i dla kubeczków menstruacyjnych wielokrotnego użytku nie mają zastosowania do tych alternatywnych rozwiązań wielokrotnego użytku wykonanych z materiałów włókienniczych, w przypadku których aspekty o kluczowym oddziaływaniu na środowisko i kryteria ekologiczne planuje się poddać szczególnej analizie do celów zmiany kryteriów oznakowania ekologicznego UE dla wyrobów włókienniczych ustanowionych decyzją Komisji 2014/350/UE 7 .
(11) Nowe kryteria oraz związane z nimi wymogi w zakresie oceny i weryfikacji powinny pozostać ważne do dnia 31 grudnia 2029 r., przy uwzględnieniu cyklu innowacji w tych grupach produktów.
(12) Ze względu na pewność prawa należy uchylić decyzję 2014/763/UE.
(13) Należy zapewnić okres przejściowy dla producentów wytwarzających produkty, którym przyznano oznakowanie ekologiczne UE dla chłonnych środków higienicznych w oparciu o kryteria określone w decyzji 2014/763/UE, tak aby mieli oni wystarczający czas na dostosowanie swoich produktów do nowych kryteriów i wymogów. Po przyjęciu niniejszej decyzji producenci chłonnych środków higienicznych powinni mieć również ograniczony czas na składanie wniosków na podstawie kryteriów ustanowionych decyzją 2014/763/UE albo na podstawie nowych kryteriów ustanowionych niniejszą decyzją. Należy również zezwolić na stosowanie w okresie przejściowym oznakowań ekologicznych UE przyznawanych zgodnie z kryteriami ustanowionymi decyzją 2014/763/UE.
(14) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu powołanego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: