Ostateczne przyjęcie (UE, Euratom) 2023/1752 budżetu korygującego nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023

OSTATECZNE PRZYJĘCIE (UE, Euratom) 2023/1752
budżetu korygującego nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023

PRZEWODNICZĄCA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 314 ust. 4 lit. a) i ust. 9,

uwzględniając Traktat ustanawiający Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, w szczególności jego art. 106a,

uwzględniając decyzję Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylającą decyzję 2014/335/UE, Euratom 1 ,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 2 , w szczególności jego art. 43,

uwzględniając rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2020/2093 z dnia 17 grudnia 2020 r. określające wieloletnie ramy finansowe na lata 2021-2027 3 ,

uwzględniając Porozumienie międzyinstytucjonalne z dnia 16 grudnia 2020 r. między Parlamentem Europejskim, Radą Unii Europejskiej i Komisją Europejską w sprawie dyscypliny budżetowej, współpracy w kwestiach budżetowych i należytego zarządzania finansami oraz w sprawie nowych zasobów własnych, w tym również harmonogramu wprowadzania nowych zasobów własnych 4 ,

uwzględniając budżet ogólny Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, w formie przyjętej ostatecznie w dniu 23 listopada 2022 r. 5 ,

uwzględniając projekt budżetu korygującego nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023, przyjęty przez Komisję dnia 12 kwietnia 2023 r.,

uwzględniając stanowisko dotyczące projektu budżetu korygującego nr 2/2023, przyjęte przez Radę 19 czerwca 2023 r. i przekazane Parlamentowi Europejskiemu następnego dnia,

uwzględniając zatwierdzenie przez Parlament stanowiska Rady w dniu 11 lipca 2023 r.,

uwzględniając art. 94 i 96 Regulaminu Parlamentu Europejskiego,

STWIERDZA:

Artykuł

Procedura przewidziana w art. 314 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej została zakończona i budżet korygujący nr 2 Unii Europejskiej na rok budżetowy 2023 został ostatecznie przyjęty.

Sporządzono w Strasburgu dnia 11 lipca 2023 r.

BUDŻET KORYGUJĄCY NR 2 NA ROK BUDŻETOWY 2023

SPIS TREŚCI

DOCHODY OGÓŁEM

A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII

OBLICZENIE FINANSOWANIA BUDŻETU

B. OGÓLNE ZESTAWIENIE DOCHODÓW WEDŁUG POZYCJI W BUDŻECIE

- TYTUŁ 1: ZASOBY WŁASNE

- TYTUŁ 2: NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA

DOCHODY OGÓŁEM

A. FINANSOWANIE ROCZNEGO BUDŻETU UNII

Obliczenie finansowania budżetu

Przydział zasobów Unii w celu zapewnienia, zgodnie z art. 311 TFUE, finansowania rocznego budżetu Unii

Opis dochodów Budżet 2023 (1) Budżet 2022 (2) Zmiana (w %)
Dochody różne (tytuły 3-6) 12 075 974 437 13 129 990 502 - 8,03
Dostępna nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego (rozdział 2 0, artykuł 2 0 0) 2 519 010 950 3 227 058 807 - 21,94
Salda i dostosowania (rozdziały 2 1, 2 2, 2 3 i 2 4) p.m. - 247 000 000 -
Dochody ogółem (tytuły 2-6) 14 594 985 387 16 110 049 309 - 9,40
Kwota netto należności celnych i opłat wyrównawczych od cukru (rozdziały 1 1 i 1 2) 21 590 300 000 23 764 800 000 - 9,15
Zasoby własne oparte na VAT według stawki jednolitej (tabele 1 i 2, rozdział 1 3) 20 719 666 800 19 714 233 150 + 5,10
Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych (tabela 3, rozdział 1 7) 6 376 668 800 6 361 164 480 + 0,24
Różnica pozostająca do sfinansowania z zasobów dodatkowych (zasoby własne oparte na DNB, tabela 4, rozdział 1 4) 105 367 048 978 104 087 927 412 + 1,23
Środki, które mają zostać pokryte z zasobów własnych, o których mowa w art. 2 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (3), (4) 154 053 684 578 153 928 125 042 + 0,08
Dochody ogółem (5) 168 648 669 965 170 038 174 351 - 0,82
(1) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2023 r. (Dz.U. L 58 z 23.2.2023, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1-2/2023.
(2) Dane liczbowe w tej kolumnie odpowiadają danym liczbowym w budżecie na 2022 r. (Dz.U. L 45 z 24.2.2022, s. 1) ze zmianami wynikającymi z budżetów korygujących nr 1-5/2022.
(3) Zasoby własne na potrzeby budżetu na 2023 r. określono na podstawie prognoz budżetowych przyjętych na 185. posiedzeniu Komitetu Doradczego ds. Zasobów Własnych 23 maja 2022 r.
(4) Kwota ta obejmuje 1 309 775 000 EUR w związku ze zobowiązaniami Unii wynikającymi z zaciągniętych pożyczek, o których mowa w art. 5 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053.
(5)Art. 310 ust. 1 akapit trzeci TFUE brzmi: "Budżet powinien być zrównoważony w odniesieniu do dochodów i wydatków".

TABELA 1

Obliczenie ograniczenia podstaw podatku od wartości dodanej (VAT) na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053

Państwo członkowskie 1 % nieograniczonej podstawy VAT 1 % dochodu narodowego brutto Stopa ograniczenia (w %) 1 % dochodu narodowego brutto pomnożony przez stopę ograniczenia 1 % ograniczonej podstawy VAT (1) Państwa członkowskie o ograniczonej podstawie VAT
(1) (2) (3) (4) (5) (6)
Belgia 2 369 915 000 5 630 560 000 50 2815280000 2 369 915 000
Bułgaria 403 324 000 795 786 000 50 397 893 000 397 893 000 Bułgaria
Czechy 1 187 000 000 2 781 434 000 50 1 390 717 000 1 187 000 000
Dania 1 450 228 000 3 774 175 000 50 1 887 087 500 1 450 228 000
Niemcy 16 998 977 000 41 301 252 000 50 20 650 626 000 16 998 977 000
Estonia 169 086 000 342 901 000 50 171 450 500 169 086 000
Irlandia 1 134 364 000 3 703 703 000 50 1 851 851 500 1 134 364 000
Grecja 775 311 000 2 093 970 000 50 1 046 985 000 775 311 000
Hiszpania 6 343 450 000 13 828 586 000 50 6 914 293 000 6 343 450 000
Francja 12 655 810 000 27 919 613 000 50 13 959 806 500 12 655 810 000
Chorwacja 368 150 000 635 913 000 50 317 956 500 317 956 500 Chorwacja
Włochy 7 483 817 000 19 889 147 000 50 9 944 573 500 7 483 817 000
Cypr 190 805 000 252 190 000 50 126 095 000 126 095 000 Cypr
Łotwa 170 286 000 376 700 000 50 188 350 000 170 286 000
Litwa 245 210 000 615 572 000 50 307 786 000 245 210 000
Luksemburg 368 146 000 604 113 000 50 302 056 500 302 056 500 Luksemburg
Węgry 708 147 000 1 670 483 000 50 835 241 500 708 147 000
Malta 69 568 000 155 608 000 50 77 804 000 69 568 000
Niderlandy 4 331 189 000 9 648 131 000 50 4 824 065 500 4 331 189 000
Austria 2 071 084 000 4 549 330 000 50 2 274 665 000 2 071 084 000
Polska 3 333 431 000 6 708 365 000 50 3 354 182 500 3 333 431 000
Portugalia 1 182 197 000 2 384 950 000 50 1 192 475 000 1 182 197 000
Rumunia 908 179 000 2 869 778 000 50 1 434 889 000 908 179 000
Słowenia 276 892000 592 192 000 50 296 096 000 276 892000
Słowacja 455 759 000 1 153 958 000 50 576 979 000 455 759 000
Finlandia 1 024 784 000 2 801 598 000 50 1 400 799 000 1 024 784 000
Szwecja 2 576 871 000 5 911 590 000 50 2 955 795 000 2 576 871 000
Ogółem 69 251 980 000 162 991 598 000 81 495 799 000 69 065 556 000
(1) Wykorzystywana podstawa nie przekracza 50 % DNB.

TABELA 2

Zasoby własne z tytułu VAT na podstawie art. 2 ust. 1 lit. b) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 3) - zestawienie

Państwo członkowskie 1 % ograniczonej podstawy VAT Jednolita stawka zasobów własnych opartych na VAT (w %) Zasoby własne oparte na VAT wg stawki jednolitej
(1) (2) (3) = (1) * (2)
Belgia 2 369 915 000 0,30 710 974 500
Bułgaria 397 893 000 0,30 119 367 900
Czechy 1 187 000 000 0,30 356 100 000
Dania 1 450 228 000 0,30 435 068 400
Niemcy 16 998 977 000 0,30 5 099 693 100
Estonia 169 086 000 0,30 50 725 800
Irlandia 1 134 364 000 0,30 340 309 200
Grecja 775 311 000 0,30 232 593 300
Hiszpania 6 343 450 000 0,30 1 903 035 000
Francja 12 655 810 000 0,30 3 796 743 000
Chorwacja 317 956 500 0,30 95 386 950
Włochy 7 483 817 000 0,30 2 245 145 100
Cypr 126 095 000 0,30 37 828 500
Łotwa 170 286 000 0,30 51 085 800
Litwa 245 210 000 0,30 73 563 000
Luksemburg 302 056 500 0,30 90 616 950
Węgry 708 147 000 0,30 212 444 100
Malta 69 568 000 0,30 20 870 400
Niderlandy 4 331 189 000 0,30 1 299 356 700
Austria 2 071 084 000 0,30 621 325 200
Polska 3 333 431 000 0,30 1 000 029 300
Portugalia 1 182 197 000 0,30 354 659 100
Rumunia 908 179 000 0,30 272 453 700
Słowenia 276 892 000 0,30 83 067 600
Słowacja 455 759 000 0,30 136 727 700
Finlandia 1 024 784 000 0,30 307 435 200
Szwecja 2 576 871 000 0,30 773 061 300
Ogółem 69 065 556 000 20 719 666 800

TABELA 3

Zasoby własne z tytułu odpadów opakowaniowych z tworzyw sztucznych na podstawie art. 2 ust. 1 lit. c) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 7) - zestawienie

Państwo członkowskie Odpady opakowaniowe z tworzyw sztucznych, niepoddawane recyklingowi (kg) Stawka poboru za kilogram w EUR Wkład brutto Obniżka ryczałtowa Wkład netto
(1) (2) (3) = (1) * (2) (4) (5) = (3) - (4)
Belgia 186 173 800 148 939 040 148 939 040
Bułgaria 84 625 200 67 700 160 22 000 000 45 700 160
Czechy 107 620 800 86 096 640 32 187 600 53 909 040
Dania 135 580 800 108 464 640 108 464 640
Niemcy 1 725 251 200 1 380 200 960 1 380 200 960
Estonia 35 055 700 28 044 560 4 000 000 24 044 560
Irlandia 248 280 300 198 624 240 198 624 240
Grecja 128 732 600 102 986 080 33 000 000 69 986 080
Hiszpania 826 998 500 661 598 800 142 000 000 519 598 800
Francja 1 619 350 900 1 295 480 720 1 295 480 720
Chorwacja 41 257 800 33 006 240 13 000 000 20 006 240
Włochy 1 225 605 500 980 484 400 184 048 000 796 436 400
Cypr 9 572 700 7658160 3 000 000 4658160
Łotwa 25 925 900 20 740 720 6 000 000 14 740 720
Litwa 28 082 100 22 465 680 9 000 000 13 465 680
Luksemburg 16 329 500 13 063 600 13 063 600
Węgry 296 246 800 236 997 440 30 000 000 206 997 440
Malta 13 111 200 10 488 960 1 415 900 9073060
Niderlandy 225 253 400 180 202 720 180 202 720
Austria 188 725 400 150 980 320 150 980 320
Polska 833 099 000 666 479 200 117 000 000 549 479 200
Portugalia 248 150 400 198 520 320 31 322 000 167 198 320
Rumunia 321 565 000 257 252 000 60 000 000 197252000
Słowenia 27 755 800 22 204 640 6 279 700 15 924 940
Słowacja 65 327000 52 261 600 17 000 000 35 261 600
Finlandia 74 747 200 59 797 760 59 797 760
Szwecja 121 478 000 97 182 400 97 182 400
Ogółem 8 859 902 500 7 087 922 000 711 253 200 6 376 668 800

TABELA 4

Określenie stawki jednolitej i zestawienie zasobów własnych opartych na DNB na podstawie art. 2 ust. 1 lit. d) decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 4)

Państwo członkowskie 1 % DNB Jednolita stawka zasobów własnych z "podstawy dodatkowej" Zasoby własne z "podstawy dodatkowej" wg stawki jednolitej
(1) (2) (3) = (1) * (2)
Belgia 5 630 560 000 3 639 914 564
Bułgaria 795 786 000 514 441 379
Czechy 2 781 434 000 1 798 077 300
Dania 3 774 175 000 2 439 841 605
Niemcy 41 301 252 000 26 699 480 803
Estonia 342 901 000 221 670 730
Irlandia 3 703 703 000 2 394 284 492
Grecja 2 093 970 000 1 353 661 430
Hiszpania 13 828 586 000 8 939 585 330
Francja 27 919 613 000 18 048 827 464
Chorwacja 635913000 411 090 369
Włochy 19 889 147 000 12 857 477 022
Cypr 252 190 000 163029975
Łotwa 376 700 000 243 520 328
Litwa 615 572 000 397 940 789
Luksemburg 604 113 000 390 533 039
Węgry 1 670 483 000 1 079 895 321
Malta 155 608 000 100 593 871
Niderlandy 9 648 131 000 6 237 101 201
Austria 4 549 330 000 2 940 945 931
Polska 6 708 365 000 4 336 669 081
Portugalia 2 384 950 000 1 541 767 469
Rumunia 2 869 778 000 1 855 187 892
Słowenia 592 192 000 382 826 626
Słowacja 1 153 958 000 745 984 153
Finlandia 2 801 598 000 1 811 112 458
Szwecja 5 911 590 000 3 821 588 356
Ogółem 162 991 598 000 105 367 048 978

TABELA 5

Roczne obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB dla niektórych państw członkowskich oraz finansowanie tych obniżek zgodnie z art. 2 ust. 4 decyzji (UE, Euratom) 2020/2053 (rozdział 1 6)

Państwo członkowskie Obniżka brutto Procentowy udział w podstawach DNB Finansowanie obniżki brutto przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji Finansowanie netto obniżki przyznanej Danii, Niemcom, Niderlandom, Austrii i Szwecji
(1) (2) (3) (4) = (1) + (3)
Belgia 3,45 288 908 919 288 908 919
Bułgaria 0,49 40 832 470 40 832470
Czechy 1,71 142 717 792 142 717 792
Dania - 414 697 040 2,32 193 656 194 - 221 040 846
Niemcy - 4 038 071 182 25,34 2 119 203 076 - 1 918 868 106
Estonia 0,21 17 594 548 17 594 548
Irlandia 2,27 190 040 214 190 040 214
Grecja 1,28 107443 418 107443 418
Hiszpania 8,48 709 556 746 709 556 746
Francja 17,13 1 432 579 568 1 432 579 568
Chorwacja 0,39 32 629 248 32 629 248
Włochy 12,20 1 020 529 390 1 020 529 390
Cypr 0,15 12 940 088 12 940 088
Łotwa 0,23 19 328 804 19 328 804
Litwa 0,38 31 585 533 31 585 533
Luksemburg 0,37 30 997 562 30 997 562
Węgry 1,02 85 713 932 85 713 932
Malta 0,10 7 984 381 7 984 381
Niderlandy - 2 113 084 920 5,92 495 053 973 - 1 618 030 947
Austria - 621 495 565 2,79 233 430 070 - 388 065 495
Polska 4,12 344 212 029 344 212 029
Portugalia 1,46 122 373 854 122 373 854
Rumunia 1,76 147 250 799 147 250 799
Słowenia 0,36 30 385 885 30 385 885
Słowacja 0,71 59 210 586 59 210 586
Finlandia 1,72 143 752 424 143 752 424
Szwecja - 1 175 891 608 3,63 303 328 812 - 872 562 796
Ogółem - 8 363 240 315 100,00 8 363 240 315 0
Deflator cen PKB UE, w EUR (prognoza gospodarcza z wiosny 2022 r.):
a) 2020 UE-27 = 107,0024; b) 2023 UE-27 = 117,7018
Kwota ryczałtowa dla Danii w cenach z 2023 r.: 377 000 000 EUR x [ (b/a) ] = 414 697 040 EUR
Kwota ryczałtowa dla Niemiec w cenach z 2023 r.: 3 671 000 000 EUR x [ (b/a) ] = 4 038 071 182 EUR
Kwota ryczałtowa dla Niderlandów w cenach z 2023 r.: 1 921 000 000 EUR x [ (b/a) ] = 2 113 084 920 EUR
Kwota ryczałtowa dla Austrii w cenach z 2023 r.: 565 000 000 EUR x [ (b/a) ] = 621 495 565 EUR
Kwota ryczałtowa dla Szwecji w cenach z 2023 r.: 1 069 000 000 EUR x [ (b/a) ] = 1 175 891 608 EUR

TABELA 6

Zestawienie dotyczące finansowania 6  budżetu ogólnego według kategorii zasobów własnych i według państw członkowskich

Państwo członkowskie Tradycyjne zasoby własne (TZW) Zasoby własne oparte na VAT oraz DNB Zasoby własne ogółem (2)
Opłaty wyrównawcze netto w sektorze cukru (75 %) Cła netto (75 %) Tradycyjne zasoby własne ogółem (75 %) p.m. koszty poboru (25 % TZW brutto) Zasoby własne oparte na VAT Zasoby własne oparte na tworzywach sztucznych Zasoby własne oparte na DNB Obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB i ich finansowanie Składki państw członkowskich ogółem Udział w składkach państw członkowskich (%)
(1) (2) (3) = (1) + (2) (4) (5) (6) (7) (8) (9) = (5) + (6) +(7) + (8) (10) (11) = (3) + (9)
Belgia p.m. 2 018 900 000 2 018 900 000 672 966 667 710 974 500 148 939 040 3 639 914 564 288 908 919 4 788 737 023 3,62 6 807 637 023
Bułgaria p.m. 125 900 000 125 900 000 41 966 667 119 367 900 45 700 160 514 441 379 40 832 470 720 341 909 0,54 846 241 909
Czechy p.m. 396 000 000 396 000 000 132 000 000 356 100 000 53 909 040 1 798 077 300 142 717 792 2 350 804 132 1,77 2 746 804 132
Dania p.m. 431 000 000 431 000 000 143 666 667 435 068 400 108 464 640 2 439 841 605 - 221 040 846 2 762 333 799 2,09 3 193 333 799
Niemcy p.m. 4 686 400 000 4 686 400 000 1 562 133 335 5 099 693 100 1 380 200 960 26 699 480 803 - 1 918 868 106 31 260 506 757 23,60 35 946 906 757
Estonia p.m. 52 500 000 52 500 000 17 500 000 50 725 800 24 044 560 221 670 730 17 594 548 314 035 638 0,24 366 535 638
Irlandia p.m. 444 800 000 444 800 000 148 266 667 340 309 200 198 624 240 2 394 284 492 190040 214 3 123 258 146 2,36 3 568 058 146
Grecja p.m. 238 300 000 238 300 000 79 433 333 232 593 300 69 986 080 1 353 661 430 107443 418 1 763 684 228 1,33 2 001 984 228
Hiszpania p.m. 1 615 600 000 1 615 600 000 538 533 333 1 903 035 000 519 598 800 8 939 585 330 709 556 746 12 071 775 876 9,11 13 687 375 876
Francja p.m. 2 180 000 000 2 180 000 000 726 666 667 3 796 743 000 1 295 480 720 18 048 827 464 1 432 579 568 24 573 630 752 18,55 26 753 630 752
Chorwacja p.m. 47 000 000 47 000 000 15 666 667 95 386 950 20 006 240 411 090 369 32 629 248 559 112 807 0,42 606 112 807
Włochy p.m. 2 705 200 000 2 705 200 000 901 733 333 2 245 145 100 796 436 400 12 857 477 022 1 020 529 390 16 919 587 912 12,77 19 624 787 912
Cypr p.m. 27 800 000 27 800 000 9 266 667 37 828 500 4658160 163 029 975 12 940 088 218 456 723 0,16 246 256 723
Łotwa p.m. 64 500 000 64 500 000 21 500 000 51 085 800 14 740 720 243 520 328 19 328 804 328 675 652 0,25 393 175 652
Litwa p.m. 139 900 000 139 900 000 46 633 333 73 563 000 13 465 680 397 940 789 31 585 533 516 555 002 0,39 656 455 002
Luksemburg p.m. 18 100 000 18 100 000 6 033 333 90 616 950 13 063 600 390 533 039 30 997 562 525 211 151 0,40 543 311 151
Węgry p.m. 239 500 000 239 500 000 79 833 333 212 444 100 206 997 440 1 079 895 321 85 713 932 1 585 050 793 1,20 1 824 550 793
Malta p.m. 18 100 000 18 100 000 6 033 333 20 870 400 9073060 100 593 871 7 984 381 138 521 712 0,10 156 621 712
Niderlandy p.m. 3 064 900 000 3 064 900 000 1 021 633 333 1 299 356 700 180 202 720 6 237 101 201 - 1 618 030 947 6 098 629 674 4,60 9 163 529 674
Austria p.m. 234 100 000 234 100 000 78 033 333 621 325 200 150 980 320 2 940 945 931 - 388 065 495 3 325 185 956 2,51 3 559 285 956
Polska p.m. 1 290 200 000 1 290 200 000 430 066 667 1 000 029 300 549 479 200 4 336 669 081 344 212 029 6 230 389 610 4,70 7 520 589 610
Portugalia p.m. 202 500 000 202 500 000 67 500 000 354 659 100 167 198 320 1 541 767 469 122 373 854 2 185 998 743 1,65 2 388 498 743
Rumunia p.m. 243 100 000 243 100 000 81 033 333 272 453 700 197 252 000 1 855 187 892 147 250 799 2 472 144 391 1,87 2 715 244 391
Słowenia p.m. 141 400 000 141 400 000 47 133 333 83 067 600 15 924 940 382 826 626 30 385 885 512 205 051 0,39 653 605 051
Słowacja p.m. 128 800 000 128 800 000 42 933 333 136 727 700 35 261 600 745 984 153 59 210 586 977 184 039 0,74 1 105 984 039
Finlandia p.m. 161 200 000 161 200 000 53 733 333 307 435 200 59 797 760 1 811 112 458 143 752 424 2 322 097 842 1,75 2 483 297 842
Szwecja p.m. 674 600 000 674 600 000 224 866 667 773 061 300 97 182 400 3 821 588 356 - 872 562 796 3 819 269 260 2,88 4 493 869 260
Ogółem p.m. 21 590 300 000 21 590 300 000 7 196 766 667 20 719 666 800 6 376 668 800 105 367 048 978 0 132 463 384 578 100,- 154 053 684 578
(1) p.m. (zasoby własne + pozostałe dochody = dochody ogółem = wydatki ogółem); (154 053 684 578 + 14 594 985 387= 168 648 669 965 = 168 648 669 965).
(2) Zasoby własne ogółem jako odsetek DNB: (154 053 684 578) / (16 299 159 800 000) = 0,95 %; łączny pułap zasobów własnych zgodnie z art. 3 i 6 decyzji Rady (UE, Euratom) 2020/2053: 2,00 %.

B. Ogólne zestawienie dochodów według pozycji w budżecie

Tytuł Dział Prognoza na 2023 Budżet korygujący nr 2/2023 Nowa kwota
1 ZASOBY WŁASNE 156 572 695 528 - 2 519 010 950 154 053 684 578
2 NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA p.m. 2 519 010 950 2 519 010 950
3 DOCHODY ADMINISTRACYJNE 1 894 666 175 1 894 666 175
4 DOCHODY FINANSOWE, ODSETKI ZA ZWŁOKĘ I GRZYWNY 120 825 000 120 825 000
5 GWARANCJE BUDŻETOWE, OPERACJE ZACIĄGANIA I UDZIELANIA POŻYCZEK p.m. p.m.
6 DOCHODY, WKŁADY I ZWROTY ZWIĄZANE Z POLITYKAMI UNII 10 060 483 262 10 060 483 262
OGÓŁEM 168 648 669 965 168 648 669 965

TYTUŁ 1

ZASOBY WŁASNE

ROZDZIAŁ 1 1 - OPŁATY OKREŚLONE W RAMACH WSPÓLNEJ ORGANIZACJI RYNKU CUKRU

ROZDZIAŁ 1 2 - CŁA I INNE OPŁATY

ROZDZIAŁ 1 3 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA PODATKU OD WARTOŚCI DODANEJ

ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO

Artykuł Pozycja Dział Prognoza na 2023 Budżet korygujący nr 2/2023 Nowa kwota
1 1 0 ROZDZIAŁ 1 1

Opłaty wyrównawcze od cukru

p.m. p.m.
ROZDZIAŁ 1 1 - OGÓŁEM p.m. p.m.
1 2 0 ROZDZIAŁ 1 2

Cła i inne opłaty

21 590 300 000 21 590 300 000
ROZDZIAŁ 1 2 - OGÓŁEM 21 590 300 000 21 590 300 000
1 3 0 ROZDZIAŁ 1 3

Zasoty własne oparte na podatku od wartości dodanej

20 719 666 800 20 719 666 800
ROZDZIAŁ 1 3 - OGÓŁEM 20 719 666 800 20 719 666 800
1 4 0 ROZDZIAŁ 1 4

Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto

107 886 059 928 - 2 519 010 950 105 367 048 978
ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM 107 886 059 928 - 2 519 010 950 105 367 048 978

ROZDZIAŁ 1 6 - OBNIŻKI RYCZAŁTOWE WKŁADÓW OPARTYCH NA DNB PRZYZNANE NIEKTÓRYM PAŃSTWOM CZŁONKOWSKIM I ICH FINASOWANIE

ROZDZIAŁ 1 7 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA ODPADACH OPAKOWANIOWYCH Z TWORZYW SZTUCZNYCH NIEPODDAWANYCH RECYKLINGOWI

Artykuł Pozycja Dział Prognoza na 2023 Budżet korygujący nr 2/2023 Nowa kwota
ROZDZIAŁ 1 6
1 6 0 Obniżki ryczałtowe wkładów opartych na DNB przyznane niektórym państwom członkowskim i ich finasowanie 0 0
ROZDZIAŁ 1 6 - OGÓŁEM 0 0
ROZDZIAŁ 1 7
1 7 0 Zasoby własne oparte na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi 6 376 668 800 6 376 668 800
ROZDZIAŁ 1 7 - OGÓŁEM 6 376 668 800 6 376 668 800
Tytuł 1 - Ogółem 156 572 695 528 - 2 519 010 950 154 053 684 578

TYTUŁ 1

ZASOBY WŁASNE

ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO

Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja Dział Prognoza na 2023 Budżet korygujący nr 2/2023 Nowa kwota
1 4

1 4 0

ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO

Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto

ROZDZIAŁ 1 4 - OGÓŁEM

107 886 059 928 - 2 519 010 950 105 367 048 978
107 886 059 928 - 2 519 010 950 105 367 048 978

1 4 0 Zasoby własne oparte na dochodzie narodowym brutto

Prognoza na 2023 Budżet korygujący nr 2/2023 Nowa kwota
107 886 059 928 - 2 519 010 950 105 367 048 978

Uwagi

Zasoby oparte na DNB stanowią zasoby "dodatkowe", zapewniające dochody niezbędne do pokrycia wydatków przekraczających kwotę uzyskaną z tradycyjnych zasobów własnych, płatności opartych na VAT, zasobów własnych opartych na tworzywach sztucznych oraz innych dochodów w danym roku. W konsekwencji dzięki zasobom opartym na DNB budżet jest zawsze zbilansowany ex ante.

Stawka poboru tych zasobów określona jest na podstawie dodatkowych dochodów potrzebnych do sfinansowania wydatków budżetowych niepokrytych z innych zasobów (zasoby własne oparte na tworzywach sztucznych, zasoby oparte na VAT, tradycyjne zasoby własne i inne dochody). W ten sposób stawkę poboru stosuje się do DNB każdego z państw członkowskich.

Stawka mająca zastosowanie do DNB państw członkowskich w odniesieniu do roku budżetowego 2023 wynosi 0,6465 %.

Podstawa prawna

Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1), w szczególności jej art. 2 ust. 1 lit. d).

Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2021/770 z dnia 30 kwietnia 2021 r. w sprawie obliczania zasobów własnych opartych na odpadach opakowaniowych z tworzyw sztucznych niepoddawanych recyklingowi, metod i procedury udostępniania tych zasobów własnych, w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych oraz w sprawie niektórych aspektów zasobów własnych opartych na dochodzie narodowym brutto (Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 15), w szczególności jego art. 4 ust. 1.

ROZDZIAŁ 1 4 - ZASOBY WŁASNE OPARTE NA DOCHODZIE NARODOWYM BRUTTO (ciąg dalszy)

1 4 0 (ciąg dalszy)

Państwo członkowskie Prognoza na 2023 Budżet korygujący nr 2/2023 Nowa kwota
Belgia 3 726 934 032 - 87019468 3 639 914 564
Bułgaria 526 740 133 - 12 298 754 514 441 379
Czechy 1 841 063 950 - 42 986 650 1 798 077 300
Dania 2498 170 919 - 58 329 314 2 439 841 605
Niemcy 27 337 785 527 - 638 304 724 26 699 480 803
Estonia 226 970 214 - 5 299 484 221 670 730
Irlandia 2 451 524 672 - 57 240 180 2 394 284 492
Grecja 1 386 023 425 - 32 361 995 1 353 661 430
Hiszpania 9 153 304073 - 213 718 743 8 939 585 330
Francja 18 480 320 938 - 431 493 474 18 048 827 464
Chorwacja 420 918 310 - 9 827 941 411 090 369
Włochy 13 164 860 836 - 307 383 814 12 857 477 022
Cypr 166 927 534 - 3 897 559 163029975
Łotwa 249 342 170 - 5 821 842 243 520 328
Litwa 407 454 363 - 9 513 574 397 940 789
Luksemburg 399 869 515 - 9 336 476 390 533 039
Węgry 1 105 712 388 - 25 817067 1 079 895 321
Malta 102 998 769 - 2 404 898 100 593 871
Niderlandy 6 386 211 633 - 149 110 432 6 237 101 201
Austria 3 011 255 151 - 70 309 220 2 940 945 931
Polska 4 440 345 866 - 103 676 785 4 336 669 081
Portugalia 1 578 626 517 - 36 859 048 1 541 767 469
Rumunia 1 899 539 885 - 44 351 993 1 855 187 892
Słowenia 391 978 865 - 9 152 239 382 826 626
Słowacja 763 818 402 - 17 834 249 745 984 153
Finlandia 1 854 410 739 - 43 298 281 1 811 112 458
Szwecja 3 912 951 102 - 91 362 746 3 821 588 356
Artykuł 1 4 0 - Ogółem 107 886 059 928 - 2 519 010 950 105 367 048 978

TYTUŁ 2

NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA

ROZDZIAŁ 2 0 - NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO

ROZDZIAŁ 2 1 - DOSTOSOWANIE SALD

ROZDZIAŁ 2 2 - NIEUCZESTNICZENIEM NIEKTÓRYCH PAŃSTW CZŁONKOWSKICH W OKREŚLONYCH OBSZARACH POLITYKI

ROZDZIAŁ 2 3 - DOSTOSOWANIE ZWIĄZANE Z WYKONANIEM DECYZJI W SPRAWIE ZASOBÓW WŁASNYCH

Artykuł Pozycja Dział Prognoza na 2023 Budżet korygujący nr 2/2023 Nowa kwota
ROZDZIAŁ 2 0
2 0 0 Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego p.m. 2 519 010 950 2 519 010 950
ROZDZIAŁ 2 0 - OGÓŁEM p.m. 2 519 010 950 2 519 010 950
ROZDZIAŁ 2 1
2 1 0 Salda VAT p.m. p.m.
2 1 1 Salda DNB p.m. p.m.
2 1 2 Kompensacja sald VAT i DNB p.m. p.m.
2 1 3 Salda kwot zasobów opartych na tworzywach sztucznych p.m. p.m.
2 1 4 Kompensacja sald kwot zasobów opartych na tworzywach
sztucznych p.m. p.m.
ROZDZIAŁ 2 1 - OGÓŁEM p.m. p.m.
ROZDZIAŁ 2 2
2 2 0 Dostosowanie związane z nieuczestniczeniem w polityce
w dziedzinie migracji, zarządzania granicami
i bezpieczeństwa p.m. p.m.
ROZDZIAŁ 2 2 - OGÓŁEM p.m. p.m.
ROZDZIAŁ 2 3
2 3 0 Dostosowanie związane z wykonaniem decyzji w sprawie
zasobów własnych p.m. p.m.
ROZDZIAŁ 2 3 - OGÓŁEM p.m. - p.m.

ROZDZIAŁ 2 4 - DOSTOSOWANIE ZWIĄZANE Z RÓŻNICAMI KURSOWYMI W ODNIESIENIU DO ZASOBÓW WŁASNYCH

ROZDZIAŁ 2 6 - DOSTOSOWANIE ZWIĄZANE Z RABATEM BRYTYJSKIM

Artykuł Pozycja Dział Prognoza na 2023 Budżet korygujący nr 2/2023 Nowa kwota
ROZDZIAŁ 2 4
2 4 0 Dostosowanie związane z różnicami kursowymi w odniesieniu do zasobów własnych p.m. p.m.
ROZDZIAŁ 2 4 - OGÓŁEM p.m. p.m.
ROZDZIAŁ 2 6
2 6 0 Dostosowanie związane z rabatem brytyjskim p.m. p.m.
ROZDZIAŁ 2 6 - OGÓŁEM p.m. p.m.
Tytuł 2 - Ogółem p.m. 2 519 010 950 2 519 010 950

TYTUŁ 2

NADWYŻKI, SALDA I DOSTOSOWANIA

ROZDZIAŁ 2 0 - NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO

Tytuł Rozdział Artykuł Pozycja Dział Prognoza na 2023 Budżet korygujący nr 2/2023 Nowa kwota
2 0

2 0 0

NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO

Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego

ROZDZIAŁ 2 0 - OGÓŁEM

p.m. 2 519 010 950 2 519 010 950
p.m. 2 519 010 950 2 519 010 950

Nadwyżka z poprzedniego roku budżetowego

Prognoza na 2023 Budżet korygujący nr 2/2023 Nowa kwota
p.m. 2 519 010 950 2 519 010 950

Uwagi

Zgodnie z art. 18 rozporządzenia finansowego saldo danego roku budżetowego, w zależności od tego, czy jest ono dodatnie czy ujemne, zapisuje się w budżecie na kolejny rok budżetowy jako "dochody" lub "wydatki".

Odpowiednie szacunki takich dochodów lub wydatków zapisuje się w budżecie w trakcie procedury budżetowej oraz, w stosownych przypadkach, w liście w sprawie poprawek przedkładanym na podstawie art. 39 rozporządzenia finansowego. Sporządza się je zgodnie z zasadami określonymi w art. 1 ust. 1 rozporządzenia (UE, Euratom) 2021/768.

Po dokonaniu rozliczenia każdego roku budżetowego wszelkie rozbieżności w stosunku do preliminarza ujmuje się w budżecie na następny rok budżetowy w formie budżetu korygującego, który musi zostać przedstawiony przez Komisję w ciągu 15 dni po przedłożeniu rozliczeń tymczasowych.

Ewentualny deficyt zapisuje się w zestawieniu wydatków w sekcji III "Komisja" w artykule 16 05 01.

Podstawa prawna

Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) nr 609/2014 z dnia 26 maja 2014 r. w sprawie metod i procedury udostępniania tradycyjnych zasobów własnych, zasobów własnych opartych na VAT i zasobów własnych opartych na DNB oraz w sprawie środków w celu zaspokojenia potrzeb gotówkowych. (Dz.U. L 168 z 7.6.2014, s. 39).

ROZDZIAŁ 2 0 - NADWYŻKA Z POPRZEDNIEGO ROKU BUDŻETOWEGO (ciąg dalszy)

2 0 0 (ciąg dalszy)

Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 z dnia 18 lipca 2018 r. w sprawie zasad finansowych mających zastosowanie do budżetu ogólnego Unii, zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1296/2013, (UE) nr 1301/2013, (UE) nr 1303/2013, (UE) nr 1304/2013, (UE) nr 1309/2013, (UE) nr 1316/2013, (UE) nr 223/2014 i (UE) nr 283/2014 oraz decyzję nr 541/2014/UE, a także uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 966/2012 (Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1), w szczególności jego art. 18.

Decyzja Rady (UE, Euratom) 2020/2053 z dnia 14 grudnia 2020 r. w sprawie systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylająca decyzję 2014/335/UE, Euratom (Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1), w szczególności jej art. 8.

Rozporządzenie Rady (UE, Euratom) 2021/768 z dnia 30 kwietnia 2021 r. określające środki wykonawcze dotyczące systemu zasobów własnych Unii Europejskiej oraz uchylające rozporządzenie (UE, Euratom) nr 608/2014 (Dz.U. L 165 z 11.5.2021, s. 1).

1 Dz.U. L 424 z 15.12.2020, s. 1.
2 Dz.U. L 193 z 30.7.2018, s. 1.
3 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 11.
4 Dz.U. L 433 I z 22.12.2020, s. 28.
5 Dz.U. L 58 z 23.2.2023.
6 Obliczenie stawki: (105 367 048 978) / (162 991 598 000) = 0,6464569356391.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024