KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 44 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 140 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/1139 przepisy wykonawcze przyjęte na podstawie uchylonego rozporządzenia (WE) nr 552/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 mają zostać dostosowane do przepisów rozporządzenia (UE) 2018/1139 nie później niż do dnia 12 września 2023 r.
(2) Procedury operacyjne dotyczące użytkowania przestrzeni powietrznej i wymaganego wyposażenia statków powietrznych powinny być jednolicie stosowane w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej zgodnie z zasadniczymi wymogami określonymi w pkt 1 załącznika VIII do rozporządzenia (UE) 2018/1139 w celu osiągnięcia inte- roperacyjności i zapewnienia bezpieczeństwa operacji. W związku z tym wymogi te powinny być nakładane na operatorów statków powietrznych podczas ich lotów do jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, w jej obrębie lub poza nią.
(3) Aby zapewnić ciągłość operacji statków powietrznych wyposażonych w zdolności w zakresie łączności, nawigacji i dozorowania na potrzeby korzystania z jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej, podstawę niniejszego rozporządzenia powinny stanowić odpowiednie przepisy wykonawcze przyjęte na podstawie rozporządzenia (WE) nr 552/2004, z uwzględnieniem niezbędnych dostosowań.
(4) W szczególności rozporządzenie Komisji (WE) nr 29/2009 3 , rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1206/2011 4 , (UE) nr 1207/2011 5 i (UE) nr 1079/2012 6 zawierają szczegółowe przepisy dotyczące zasad eksploatacji związanych z użytkowaniem przestrzeni powietrznej i wyposażenia statków powietrznych. Należy zatem uchylić rozporządzenie (WE) nr 29/2009 oraz rozporządzenia wykonawcze (UE) nr 1206/2011, (UE) nr 1207/2011 i (UE) nr 1079/2012.
(5) W miarę możliwości obowiązujące wymogi wynikające z tych rozporządzeń powinny zostać powielone w niniejszym rozporządzeniu w celu uwzględnienia prawnie uzasadnionych oczekiwań operatorów statków powietrznych i instytucji zapewniających ATM/ANS, których dotyczą te wymogi.
(6) Wymogi te powinny nadal mieć zastosowanie do operatorów statków powietrznych eksploatowanych w ramach ogólnego ruchu lotniczego w jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej podczas wszystkich faz lotu i w polu ruchu naziemnego lotniska, z wyjątkiem statków powietrznych, o których mowa w art. 2 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) 2018/1139. Państwa członkowskie powinny być odpowiedzialne za zapewnienie, aby podczas operacji tych statków powietrznych należycie uwzględniano bezpieczeństwo nawigacji wszystkich innych statków powietrznych. Państwa członkowskie mogą jednak podjąć decyzję o stosowaniu niniejszego rozporządzenia do tych statków powietrznych.
(7) Zgodnie z zakresem stosowania rozporządzenia (WE) nr 29/2009 w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić takie same wyłączenia od wymogów dotyczących łącza danych, jakie przyznano na podstawie decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/2012 7 .
(8) W art. 14 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) nr 1079/2012 przewidziano wyłączenia dotyczące eksploatacji statku powietrznego, w przypadku gdy wymagana jest łączność radiowa z jego aparatem radiowym posiadającym funkcję separacji międzykanałowej 8,33 kHz. Niniejsze rozporządzenie nie powinno powodować zmiany obowiązujących wyłączeń.
(9) Przy opracowywaniu wymogów zawartych w niniejszym rozporządzeniu należycie uwzględniono treść centralnego planu ATM oraz zawarte w nim zdolności w zakresie łączności, nawigacji i dozorowania.
(10) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji wraz z opinią nr 01/2023 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(11) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2023 r.