a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z procedurą przewidzianą w art. 24 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2018/848 państwa członkowskie przedłożyły pozostałym państwom członkowskim i Komisji dokumentację dotyczącą niektórych substancji w celu udzielenia na nie zezwolenia i włączenia ich do załączników I, II, III i V do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/1165 2 . Dokumentacja ta została zbadana przez grupę ekspertów ds. doradztwa technicznego w zakresie produkcji ekologicznej (EGTOP) oraz Komisję.
(2) W swoich zaleceniach dotyczących substancji czynnych zawartych w środkach ochrony roślin 3 EGTOP zaleciła, aby wszystkie substancje niskiego ryzyka pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego (niepochodzące z GMO), zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1107/2009 4 , mogły być stosowane w produkcji ekologicznej bez dokonywania dodatkowej oceny przez EGTOP.
(3) Wodorowęglan sodu jest wymieniony w pkt 1 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 jako substancja podstawowa, która może być stosowana w produkcji ekologicznej jako środek ochrony roślin. Wodorowęglan sodu jest również wymieniony w rozporządzeniu (WE) nr 1107/2009 wśród substancji niskiego ryzyka stosowanych w środkach ochrony roślin. Należy zatem zezwolić na stosowanie tej substancji jako substancji niskiego ryzyka w produkcji ekologicznej jako środek ochrony roślin.
(4) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących nawozów, środków poprawiających właściwości gleby i odżywek 3 pozycję "Przekompostowana lub sfermentowana mieszanina odpadów z gospodarstw domowych" należy zastąpić przez "Przekompostowane lub sfermentowane bioodpady", aby umożliwić wykorzystanie innych źródeł bioodpadów niż odpady z gospodarstw domowych do kompostowania lub fermentacji w produkcji ekologicznej.
(5) W zaleceniach dotyczących nawozów, środków poprawiających właściwości gleby i odżywek EGTOP potwierdziła również, że stosowanie soli selenu w przypadku ich niedoboru w glebach wykorzystywanych do chowu lub wypasu zwierząt było zgodne z celami i zasadami produkcji ekologicznej. Należy zatem zezwolić na stosowanie tej substancji.
(6) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących karmy dla zwierząt domowych 5 należy zezwolić na stosowanie następujących substancji: (i) glikolu propylenowego, oleju z alg i chlorku wapnia stosowanych jako materiał paszowy; (ii) chelatu żelaza i dekstranu żelaza, chelatu miedzi, chelatów manganowych, aminokwasowych chylatów cynku i drożdży wzbogaconych selenem jako pierwiastki śladowe.
(7) Na podstawie zaleceń EGTOP dotyczących żywności5 należy zezwolić na stosowanie następujących substancji: (i) kwasu askorbinowego w surowych wyrobach mięsnych, do których dodano składniki inne niż dodatki lub sól; (ii) lecytyn w produktach pochodzenia zwierzęcego; oraz (iii) winianu potasowo-sodowego w produktach pochodzenia roślinnego.
(8) EGTOP zaleciła ponadto, aby od dnia 1 stycznia 2027 r. zezwalać na stosowanie winianów sodu, winianów potasu i winianu potasowo-sodowego tylko wówczas, gdy pochodzą one z produkcji ekologicznej 6 , ponieważ EGTOP uznała, że okres trzech lat jest wystarczający, aby zapewnić dostępność winianów pochodzenia ekologicznego dla wszystkich podmiotów. Należy zatem zmienić pozycje "winiany sodu" i "winiany potasu", aby wprowadzić te szczególne warunki i ograniczenia, a do wykazu "Dodatki do żywności, w tym ich nośniki" w części A załącznika V do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165 należy dodać nową pozycję "Winian potasowo-sodowy".
(9) EGTOP rozpoczęła ocenę substancji służących do czyszczenia i dezynfekcji, które mają zostać dopuszczone w produkcji ekologicznej. Wydaje się jednak, że będzie to wymagało więcej czasu, niż przewidywano w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2021/1165. Ponieważ wykazy produktów służących do czyszczenia i dezynfekcji nie zostaną ustanowione przed dniem 1 stycznia 2026 r., załącznik VII do rozporządzenia Komisji (WE) nr 889/2008 7 powinien nadal mieć zastosowanie do dnia 31 grudnia 2025 r. Przepisy odnoszące się do wykazów produktów służących do czyszczenia i dezynfekcji powinny zatem mieć zastosowanie dopiero od dnia 1 stycznia 2026 r.
(10) Numer CAS chitozanu został błędnie przypisany chlorowodorkowi chitozanu w pkt 1 (Substancje podstawowe) załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/1165, w związku z czym brakuje pozycji dotyczącej chi- tozanu. Należy dokonać korekty tych błędów.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować rozporządzenie wykonawcze (UE) 2021/1165.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Produkcji Ekologicznej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 25 października 2023 r.