a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 23 listopada 2022 r. Komitet Ministrów Rady Europy ustanowił i upoważnił komitet ekspertów ds. ochrony środowiska poprzez prawo karne do sporządzenia do dnia 30 czerwca 2024 r. projektu nowej konwencji zastępującej Konwencję o ochronie środowiska poprzez prawo karne z 1998 r. (ETS nr 172) (zwanej dalej "nową Konwencją").
(2) Nowa konwencja ma na celu ustanowienie wspólnych postanowień dotyczących jej celu i zakresu stosowania, terminologii i definicji, poważnych przestępstw, osób odpowiedzialnych i kar, praw procesowych i współpracy, środków zapobiegawczych i udziału społeczeństwa obywatelskiego. Niektóre części nowej konwencji należą do obszaru w znacznym stopniu objętego prawem Unii, w szczególności dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/99/WE 1 oraz wnioskiem dotyczącym nowej dyrektywy, która ją zastąpi. W wyniku tego nowa konwencja może wpływać na prawo Unii lub zmieniać jego zakres w rozumieniu art. 3 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE).
(3) Aby chronić integralność prawa Unii oraz zapewnić spójność między przepisami prawa międzynarodowego i przepisami prawa Unii, Komisja powinna uczestniczyć w negocjacjach dotyczących nowej konwencji w odniesieniu do spraw wchodzących w zakres kompetencji Unii, określonych w Traktatach, i w odniesieniu do których Unia już przyjęła przepisy lub ma je przyjąć w niedalekiej przyszłości.
(4) Niniejsza decyzja powinna pozostawać bez uszczerbku dla określonego w Traktatach podziału kompetencji między Unią a jej państwami członkowskimi, dla udziału państw członkowskich w negocjacjach dotyczących spraw nieobjętych mandatem udzielonym Komisji oraz dla wszelkich późniejszych decyzji o zawarciu nowej konwencji.
(5) Wytyczne negocjacyjne określone w addendum do niniejszej decyzji są skierowane do Komisji i w stosownych przypadkach, w zależności od przebiegu negocjacji, mogą zostać zmienione lub rozwinięte.
(6) Z uwagi na fakt, że wszystkie państwa członkowskie są również członkami Rady Europy, państwa członkowskie uczestniczące w negocjacjach powinny wspierać negocjatora Unii w wykonywaniu zadań wynikających z Traktatów, zgodnie z zasadą lojalnej współpracy, o której mowa w art. 4 ust. 3 Traktatu o Unii Europejskiej (TUE), przy pełnym wzajemnym poszanowaniu.
(7) Zgodnie z zasadą lojalnej współpracy Komisja i państwa członkowskie powinny ściśle współpracować w trakcie procesu negocjacyjnego, w tym poprzez regularne kontakty z ekspertami z państw członkowskich i przedstawicielami państw członkowskich w Strasburgu.
(8) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 21 w sprawie stanowiska Zjednoczonego Królestwa i Irlandii w odniesieniu do przestrzeni wolności, bezpieczeństwa i sprawiedliwości, załączonego do TUE i do TFUE, bez uszczerbku dla art. 4 tego protokołu, Irlandia nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje.
(9) Zgodnie z art. 1 i 2 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do TUE i do TFUE, Dania nie uczestniczy w przyjęciu niniejszej decyzji i nie jest nią związana ani jej nie stosuje,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: