Decyzja 2023/2116 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 15. Posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do modyfikacji jednolitych wymagań technicznych dotyczących kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny oraz dotyczących wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka, modyfikacji regulaminu wewnętrznego Komisji Ekspertów Technicznych oraz modyfikacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych

DECYZJA RADY (UE) 2023/2116
z dnia 22 maja 2023 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 15. Posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do modyfikacji jednolitych wymagań technicznych dotyczących kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny oraz dotyczących wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka, modyfikacji regulaminu wewnętrznego Komisji Ekspertów Technicznych oraz modyfikacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (COTIF), w drodze Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. 1 .

(2) Na mocy art. 13 § 1 lit. f) COTIF ustanowiono Komisję Ekspertów Technicznych (CTE) Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF).

(3) Zgodnie z art. 20 § 1 lit. b) COTIF oraz zgodnie z art. 6 przepisów ujednoliconych o zatwierdzaniu norm technicznych oraz przyjmowaniu ujednoliconych przepisów technicznych stosowanych do urządzeń kolejowych przeznaczonych do ruchu międzynarodowego (APTU), stanowiących załącznik F do Konwencji, CTE jest uprawniona do przyjmowania lub zmiany ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących m.in.: kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny (UTP GEN-E), wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka (UTP GEN-E) oraz aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (UTP TAF).

(4) Zgodnie z art. 16 § 10 COTIF CTE jest uprawniona do przyjęcia swojego regulaminu wewnętrznego.

(5) CTE włączyła do porządku obrad swojego 15. posiedzenia, które odbędzie się w dniach 13-14 czerwca 2023 r., wniosek dotyczący decyzji w sprawie pełnego przeglądu UTP GEN-E, przeglądu UTP GEN-G, modyfikacji swojego regulaminu wewnętrznego oraz aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych technicznej specyfikacji intero- peracyjności odnoszącej się do podsystemu aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych (TSI TAF) wymienionych w załączniku I do UTP TAF.

(6) Celem proponowanych decyzji CTE jest dostosowanie UTP GEN-E do dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 2 , przegląd UTP GEN-G, modyfikacja regulaminu wewnętrznego CTE oraz dostosowanie UTP TAF do przepisów UE, a mianowicie rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/541 3 .

(7) Należy określić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii na posiedzeniu CTE, gdyż zaproponowane decyzje będą wiążące dla Unii.

(8) Proponowane decyzje OTIF są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii, gdyż przyczyniają się do dostosowania przepisów OTIF do odpowiadających im przepisów prawa Unii, i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii na 15. posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych (CTE) Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do modyfikacji ujednoliconych przepisów technicznych (UTP) dotyczących kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny (UTP GEN-E) oraz dotyczących wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka (UTP GEN-G); w odniesieniu do modyfikacji regulaminu wewnętrznego CTE oraz w odniesieniu do modyfikacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących podsystemu aplikacji telematycz- nych dla przewozów towarowych (UTP TAF), jest następujące:

1)
głosowanie za proponowanym przez CTE przeglądem UTP GEN-E (dokument roboczy CTE TECH-23005);
2)
głosowanie za proponowanym przez CTE przeglądem UTP GEN-G (dokument roboczy CTE TECH-23006);
3)
głosowanie za proponowanym przez CTE przeglądem regulaminu wewnętrznego CTE (dokument roboczy CTE TECH- 23002);
4)
głosowanie za wnioskiem CTE w sprawie aktualizacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do UTP TAF (dokument roboczy CTE - TECH-23007).
Artykuł  2

Po ich przyjęciu decyzje CTE zostaną opublikowane w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej ze wskazaniem daty ich wejścia w życie.

Niniejsza decyzja skierowana jest do Komisji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 22 maja 2023 r.
1 Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 8.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyjności systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/541 z dnia 26 marca 2021 r. zmieniające rozporządzenie (UE) nr 1305/2014 w odniesieniu do uproszczenia i usprawnienia obliczania i wymiany danych oraz aktualizacji procesu zarządzania zmianami (Dz.U. L 108 z 29.3.2021, s. 19).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.2116

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/2116 w sprawie stanowiska, jakie ma zostać zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 15. Posiedzeniu Komisji Ekspertów Technicznych Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w odniesieniu do modyfikacji jednolitych wymagań technicznych dotyczących kwalifikacji i niezależności podmiotów dokonujących oceny oraz dotyczących wspólnej metody oceny bezpieczeństwa w zakresie wyceny i oceny ryzyka, modyfikacji regulaminu wewnętrznego Komisji Ekspertów Technicznych oraz modyfikacji odniesień do dokumentów technicznych TSI TAF wymienionych w załączniku I do ujednoliconych przepisów technicznych dotyczących aplikacji telematycznych dla przewozów towarowych
Data aktu: 22/05/2023
Data ogłoszenia: 06/10/2023