a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 504 ust. 1 umowy stanowi, że Zjednoczone Królestwo i Unia (każde z osobna "Strona", razem "Strony") zwracają się do Międzynarodowej Rady Badań Morza ("ICES") o opinię w sprawie dostosowania obszarów zarządzania i jednostek oceny stosowanych przez ICES w odniesieniu do stad oznaczonych gwiazdką w załączniku 35.
(2) Są to stada: (i) złocica i szkarłacica (Morze Północne), L/W/2AC4-C; (ii) gładzica (kanał La Manche), PLE/7DE; (iii) turbot i nagład (Morze Północne), T/B/2AC4-C; oraz (iv) witlinek (Morze Celtyckie), WHG/7X7 A-C.
(3) Art. 504 ust. 2 umowy przewiduje, że w terminie sześciu miesięcy od otrzymania opinii Strony wspólnie zapoznają się z tą opinią i wspólnie rozważają dostosowania w obszarach zarządzania danymi stadami, z myślą o wspólnym ustaleniu zmian w wykazie stad i udziałów określonym w załączniku 35.
(4) Strony odnotowały zakończenie takich wspólnych wniosków skierowanych do ICES w odniesieniu do czterech stad na posiedzeniu Specjalnego Komitetu ds. Rybołówstwa w dniu 20 lipca 2022 r. Ponadto 16 grudnia 2022 r. ICES wydała opinię dotyczącą dwóch z czterech stad: (i) złocicy i szkarłacicy (Morze Północne); oraz (ii) turbota i nagłada (Morze Północne).
(5) Obecnie zarówno złocica, jak i szkarłacica, L/W/2AC4-C oraz turbot i nagład T/B/2AC4-C są zarządzane w ramach połączonego TAC, podczas gdy ICES przedstawia opinie na poziomie gatunku, a zasięg geograficzny tych obszarów zarządzania w odniesieniu do złocicy, szkarłacicy i nagłada w ramach umowy o handlu i współpracy jest węższy niż obszary objęte opinią ICES:
- w przypadku złocicy obszar objęty opinią ICES obejmuje Morze Północne (obszar ICES 4), cieśninę Skagerrak (obszar ICES 3a) i wschodnią część kanału La Manche (obszar ICES 7d),
- w przypadku szkarłacicy obszar objęty opinią ICES obejmuje Morze Północne (obszar ICES 4), cieśninę Skagerrak (obszar ICES 3a) i wschodnią część kanału La Manche (obszar ICES 7d),
- w przypadku nagłada obszar objęty opinią ICES obejmuje Morze Północne (obszar ICES 4) i kanał La Manche (obszar ICES 7d i obszar 7e).
(6) W swojej opinii z dnia 16 grudnia 2022 r. ICES zaleciła, aby w odniesieniu do wszystkich czterech stad (złocicy, szkarłacicy, turbota i nagłada) zarządzanie opierało się na TAC dla jednego gatunku obejmującym obszar rozmieszczenia stada.
(7) W swojej rocznej opinii z dnia 30 czerwca 2022 r. dotyczącej stada złocicy, szkarłacicy, turbota i nagłada ICES zaleciła również wdrożenie zarządzania na poziomie gatunku w całym obszarze występowania stad. ICES wskazuje, że zarządzanie tymi gatunkami w ramach połączonego TAC uniemożliwia skuteczną kontrolę wskaźników eksploatacji dla poszczególnych gatunków i może prowadzić do nadmiernej eksploatacji któregoś z nich.
(8) Art. 508 ust. 2 lit. d) umowy stanowi, że Specjalny Komitet ds. Rybołówstwa może przyjmować zalecenia dotyczące współpracy w zakresie zrównoważonego zarządzania rybołówstwem w ramach działu piątego (Rybołówstwo) umowy.
(9) Strony uznają, że w celu ustalenia zrównoważonych uprawnień do połowów właściwe może być posiadanie więcej niż jednego TAC dla każdego gatunku.
(10) Strony uznają ponadto znaczenie odpowiedzialnego międzynarodowego zarządzania rybołówstwem, w tym fakt, że TAC powinny uwzględniać połowy innych państw nadbrzeżnych.
(11) Strony odnotowują potencjalne wyzwania związane z zarządzaniem tymi stadami, jakie mogą wynikać z przejścia na TAC dla poszczególnych gatunków, odpowiadających obszarowi objętemu opinią ICES, w tym ze stosowania obowiązku wyładunku, oraz uznają potencjalną rolę elastyczności międzyobszarowej między TAC dla tych samych gatunków oraz wykorzystania mechanizmu wymiany kwot w celu ograniczenia takiego ryzyka,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE: