Decyzja wykonawcza 2023/1551 w sprawie upoważnienia Niemiec do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

DECYZJA WYKONAWCZA RADY (UE) 2023/1551
z dnia 25 lipca 2023 r.
w sprawie upoważnienia Niemiec do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 10 listopada 2022 r., Niemcy wystąpiły z wnioskiem o upoważnienie do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE celem wprowadzenia obowiązkowego fakturowania elektronicznego w odniesieniu do wszystkich transakcji między podatnikami mającymi siedzibę na terytorium Niemiec (zwanego dalej "szczególnym środkiem").

(2) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 8 lutego 2023 r., Niemcy doprecyzowały, że postulowaną datą wejścia szczególnego środka w życie jest 1 stycznia 2025 r.

(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja przekazała wniosek Niemiec pozostałym państwom członkowskim, pismami z dnia 22 lutego 2023 r. Pismem z dnia 23 lutego 2023 r. Komisja powiadomiła Niemcy, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.

(4) Niemcy zamierzają wprowadzić szczególny środek jako pierwszy krok we wdrażaniu systemu sprawozdawczości opartego na transakcjach. Taki system sprawozdawczości przyniósłby korzyści w walce z oszustwami związanymi z podatkiem od wartości dodanej (VAT) i uchylaniem się od tego podatku. Umożliwiłby organom podatkowym wcześniejszą identyfikację łańcuchów oszustw związanych z VAT. Umożliwiłby także organom podatkowym weryfikację spójności między zadeklarowanym VAT a VAT należnym terminowo i automatycznie. System sprawozdawczości oparty na transakcjach umożliwiałby wczesne wykrywanie i sprawdzanie potencjalnych rozbieżności. Ponadto Niemcy oczekują, że dzięki terminowemu dostępowi do danych z faktur organy podatkowe nie będą musiały - w sposób bardziej biurokratyczny - żądać przedstawiania faktur, co przyspieszy i ułatwi walkę z oszustwami związanymi z VAT.

(5) Zdaniem Niemiec wprowadzenie szczególnego środka nie będzie zbyt uciążliwe dla podatników, ponieważ praktyka takiego fakturowania jest już w Niemczech powszechna w wielu sektorach gospodarki i obowiązkowa w dziedzinie zamówień publicznych. Ponadto wprowadzenie tego szczególnego środka przyniosłoby podatnikom korzyści w postaci cyfryzacji procesów i zmniejszenia obciążeń administracyjnych. Ponadto stosowanie faktur elektronicznych przyniosłoby długoterminowe oszczędności dzięki wyeliminowaniu faktur papierowych, a co za tym idzie zmniejszeniu kosztów wystawiania, wysyłania, przetwarzania i przechowywania faktur.

(6) W dniu 8 grudnia 2022 r. Komisja przyjęła wniosek w sprawie dyrektywy Rady zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących VAT w epoce cyfrowej. Komisja proponuje zmianę art. 218 dyrektywy 2006/112/WE i uchylenie art. 232 dyrektywy 2006/112/WE. Możliwe jest zatem, że zostanie przyjęta dyrektywa zmieniająca te artykuły, co umożliwiłoby państwom członkowskim wprowadzenie obowiązkowego fakturowania elektronicznego i zlikwidowałoby konieczność występowania o dalsze szczególne środki stanowiące odstępstwo od dyrektywy 2006/112/WE. W związku z tym od dnia, od którego państwa członkowskie byłyby zobowiązane stosować przepisy krajowe transponujące dyrektywę zmieniającą te artykuły, niniejsza decyzja powinna przestać obowiązywać.

(7) Z uwagi na szeroki zakres i nowość szczególnego środka ważne jest, by ocenić jego wpływ na walkę z oszustwami związanymi z VAT i uchylaniem się od VAT oraz na podatników. W związku z tym, jeżeli Niemcy uznają, że przedłużenie okresu obowiązywania szczególnego środka jest konieczne, powinny przedłożyć Komisji, wraz z wnioskiem o przedłużenie, sprawozdanie zawierające ocenę szczególnego środka pod kątem jego skuteczności w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT i uchylania się od VAT oraz w zakresie uproszczenia poboru VAT.

(8) Szczególny środek nie powinien naruszać prawa klienta do otrzymywania faktur w formie papierowej w przypadku transakcji wewnątrzwspólnotowych.

(9) Szczególny środek powinien być ograniczony w czasie, aby umożliwić ocenę, czy jest on właściwy i skuteczny w kontekście jego celów.

(10) Szczególny środek jest proporcjonalny do zamierzonych celów, ponieważ jest ograniczony w czasie i ma ograniczony zakres. Ponadto szczególny środek nie stwarza niebezpieczeństwa, że oszustwa przeniosą się do innych sektorów lub do innych państw członkowskich.

(11) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie mieć negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W drodze odstępstwa od art. 218 dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Niemcy do akceptowania wyłącznie faktur wystawianych przez podatników mających siedzibę na terytorium Niemiec w formie dokumentów lub not w formie elektronicznej.

Artykuł  2

W drodze odstępstwa od art. 232 dyrektywy 2006/112/WE upoważnia się Niemcy do wprowadzenia przepisów przewidujących, że stosowanie faktur elektronicznych wystawianych przez podatników mających siedzibę na terytorium Niemiec nie jest uzależnione od akceptacji faktury przez odbiorcę mającego siedzibę na terytorium Niemiec.

Artykuł  3

Niemcy powiadamiają Komisję o środkach krajowych wdrażających szczególny środek ustanowiony w art. 1 i 2.

Artykuł  4
1. 
Niniejsza decyzja staje się skuteczna z dniem jej notyfikacji.
2. 
Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 stycznia 2025 r. do wcześniejszego z poniższych dni:
a)
do dnia 31 grudnia 2027 r.; lub
b)
do dnia, od którego państwa członkowskie mają stosować przepisy krajowe, które muszą przyjąć w przypadku przyjęcia dyrektywy zmieniającej dyrektywę 2006/112/WE w odniesieniu do przepisów dotyczących VAT w epoce cyfrowej, w szczególności art. 218 i 232 tej dyrektywy.
3. 
Jeżeli Niemcy uznają za konieczne przedłużenie okresu obowiązywania szczególnego środka ustanowionego w art. 1 i 2, przedkładają Komisji wniosek o przedłużenie, wraz ze sprawozdaniem oceniającym skuteczność środków krajowych, o których mowa w art. 3, w zakresie zwalczania oszustw związanych z VAT i uchylania się od VAT oraz w zakresie uproszczenia poboru podatku. Sprawozdanie zawiera również ocenę wpływu środka na podatników, w szczególności tego, czy środek zwiększa ich obciążenie administracyjne i koszty.
Artykuł  5

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Federalnej Niemiec.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2023 r.
1 Dz.U. L 347 z 11.12.2006, s. 1.

Zmiany w prawie

Nalewki już bez barwników, soków i dodatkowych aromatów

We wtorek, 20 sierpnia, zaczęły obowiązywać przepisy rozporządzenia ministra rolnictwa dotyczące znakowania napojów alkoholowych. Z uwagi na tradycyjne praktyki produkcyjne stosowane przy wyrobie "nalewek", nowe zasady wykluczają możliwość ich barwienia, aromatyzowania czy też dodawania do nich soków owocowych.

Krzysztof Koślicki 20.08.2024
Nowe wzory wniosków o wydanie interpretacji podatkowych

Nowe wzory dotyczą zarówno wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, interpretacji ogólnej przepisów prawa podatkowego, jak i wniosku wspólnego o wydanie w indywidualnej sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego. Oparto je na wzorach dotychczas obowiązujących z 2022 roku. Wprowadzono do nich jednak zmiany porządkujące i aktualizujące.

Agnieszka Matłacz 08.08.2024
Nowe wymagania dotyczące laboratoriów diagnostycznych

W Dzienniku Ustaw opublikowano rozporządzenie w sprawie medycznych laboratoriów diagnostycznych. W dokumencie określono szczegółowe warunki, jakim powinny odpowiadać pod względem infrastruktury. Uszczegółowiono także kwalifikacje personelu i kierownika laboratorium. Nowe zalecenia obowiązują od 7 sierpnia. Przewidziano jednak czas przejściowy na ich wprowadzenie.

Monika Stelmach 07.08.2024
Jest regulamin działania Zespołu do spraw Świadczeń z Funduszu Kompensacyjnego

Minister zdrowia wydał kolejne przepisy dotyczące Funduszu Kompensacyjnego Zdarzeń Medycznych. Określił regulamin Zespołu do spraw Świadczeń z tego funduszu, działającego przy Rzeczniku Praw Pacjenta, do zadań którego należy sporządzanie opinii o wystąpieniu zdarzenia medycznego i jego skutkach. Określono też wynagrodzenie członków tego zespołu.

Agnieszka Matłacz 07.08.2024
ZUS przesłucha bliskich i sąsiadów, by ustalić, jak żyli małżonkowie?

Nie wiadomo, dlaczego ustawodawca uzależnił prawo do renty wdowiej od pozostawania we wspólności małżeńskiej do dnia śmierci małżonka. W efekcie rozwiedziona małżonka lub wdowa, która do dnia śmierci męża nie pozostawała z nim we wspólności małżeńskiej, nie otrzyma nie tylko renty rodzinnej, ale i renty wdowiej. Zdaniem prawników ustawa nadaje się do zmiany - i to pilnej.

Grażyna J. Leśniak 06.08.2024
Od piątku nowe sankcje UE w obszarze transportu drogowego

2 sierpnia br. wchodzą w życie nowe zasady dotyczące przedsiębiorstw transportu drogowego, w związku z przyjęciem kolejnego pakietu sankcji wobec Białorusi - przypomina resort finansów. Przedsiębiorstwa transportu drogowego zostały zobowiązane do ujawniania właściwym organom krajowym na ich żądanie swojej struktury własnościowej.

Krzysztof Koślicki 01.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.188.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2023/1551 w sprawie upoważnienia Niemiec do wprowadzenia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo od art. 218 i 232 dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej
Data aktu: 25/07/2023
Data ogłoszenia: 27/07/2023