Decyzja 2023/1540 w sprawie zmiany i sprostowania decyzji (UE) 2021/1870 ustanawiającej kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji zwierząt

DECYZJA KOMISJI (UE) 2023/1540
z dnia 25 lipca 2023 r.
w sprawie zmiany i sprostowania decyzji (UE) 2021/1870 ustanawiającej kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji zwierząt

(notyfikowana jako dokument nr C(2023) 4845)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 26 lipca 2023 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 66/2010 z dnia 25 listopada 2009 r. w sprawie oznakowania ekologicznego UE 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 2,

po konsultacji z Komitetem Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Decyzją Komisji (UE) 2021/1870 2  ustanowiono kryteria oznakowania ekologicznego UE oraz związane z nimi wymogi dotyczące oceny i weryfikacji dla grup produktów "produkty kosmetyczne" i "produkty do pielęgnacji zwierząt".

(2) Zainteresowane strony z branży i członkowie Komitetu Unii Europejskiej ds. Oznakowania Ekologicznego wskazali, że niektóre przepisy decyzji (UE) 2021/1870 można interpretować w różny sposób, co może prowadzić do niespójności w praktycznym stosowaniu tej decyzji. Aby uniknąć takiego niespójnego stosowania oraz aby zapewnić jasność i pewność prawa, należy doprecyzować brzmienie tych przepisów.

(3) Definicja "aktywnej zawartości" w sekcji "Ramy" załączników I i II do decyzji (UE) 2021/1870 zawiera błąd, który należy sprostować, aby wyjaśnić, że organiczne środki ścierne nie powinny być uwzględniane przy obliczaniu aktywnej zawartości produktu kosmetycznego lub produktów do pielęgnacji zwierząt. Substancje nieorganiczne bowiem, w tym nieorganiczne środki ścierne, już z definicji nie są uwzględniane.

(4) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie kryterium 4 lit. a) ppkt (iii) w załączniku I do decyzji (UE) 2021/1870, tj. zwolnienie związków cynku, sklasyfikowanych jako H410 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 3  w maści cynkowej/kremie cynkowym, kryterium 4 lit. a) ppkt (i) należy sprostować w celu sprecyzowania, że substancje, które są zwolnione w ramach kryterium 4 lit. a) ppkt (iii), nie muszą spełniać wymogów określonych w kryterium 4 lit. a) ppkt (i).

(5) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie kryterium 4 lit. b) w załączniku I oraz kryterium 3 lit. b) w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870, należy sprostować te kryteria, aby określić, że substancje wymienione w kryteriach mogą być obecne w produkcie końcowym, jeżeli występują w formie zanieczyszczeń. Jest to konieczne, aby wymogi były spójne z informacjami zgłoszonymi w odniesieniu do tych kryteriów w tabeli 1 w załączniku I do decyzji (UE) 2021/1870 i w tabeli 1 w załączniku II do tej decyzji.

(6) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie kryterium 4 lit. c) w załączniku I oraz kryterium 3 lit. c) w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870, należy sprostować przypis 12 w załączniku I i przypis 10 w załączniku II, aby podać właściwy link, z którego powinni korzystać wnioskodawcy ubiegający się o oznakowanie ekologiczne UE.

(7) W celu sprecyzowania wykładni formuły wprowadzającej w kryterium 5 w załączniku I i kryterium 4 w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870, należy sprostować tę formułę wprowadzającą, aby uściślić, że jedynie produkty w postaci płynnej muszą spełniać wymóg dotyczący dopuszczalnej minimalnej objętości opakowania, jak już sugeruje to jednostka podana w tej formule wprowadzającej.

(8) Aby zapewnić prawidłowe stosowanie kryterium 5 lit. d) w załączniku I oraz kryterium 4 lit. d) w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870, zgodnie z najnowszymi technologiami recyklingu 4  oraz z wynikami dyskusji prowadzonych z zainteresowanymi stronami w ramach procedury przeglądu kryteriów oznakowania ekologicznego UE 5 , należy zmienić tabelę 8 w załączniku I i tabelę 7 w załączniku II w celu sprecyzowania, że etykiety zwykłe z polipropylenu (PP) i etykiety typu "sleeve" z poliolefin stosowane z opakowaniami PP oraz etykiety z polietylenu (PE) i etykiety typu "sleeve" z PE stosowane z opakowaniami z polietylenu o dużej gęstości (HDPE) są dozwolone w produktach opatrzonych oznakowaniem ekologicznym UE.

(9) W celu zapewnienia prawidłowej weryfikacji kryterium 3 w załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870 należy sprostować sekcję tego kryterium dotyczącą oceny i weryfikacji, aby wnioskodawcy ubiegający się o oznakowanie ekologiczne UE przedkładali kartę charakterystyki (SDS) produktu końcowego oprócz kart charakterystyki wszelkich substancji i mieszanin w produkcie końcowym celem udowodnienia zgodności z tym kryterium.

(10) Należy zatem odpowiednio zmienić i sprostować decyzję (UE) 2021/1870. Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Komitetu ustanowionego na mocy art. 16 rozporządzenia (WE) nr 66/2010.

(11) Ze względu na pewność prawa należy jednoznacznie określić datę rozpoczęcia stosowania niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

W decyzji (UE) 2021/1870 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:

w załączniku I wprowadza się zmiany i sprostowania zgodnie z załącznikiem I do niniejszej decyzji;

w załączniku II wprowadza się zmiany i sprostowania zgodnie z załącznikiem II do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do państw członkowskich.

Artykuł  3

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 26 lipca 2023 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 25 lipca 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

W załączniku I do decyzji (UE) 2021/1870 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:
1)
w sekcji "Ramy" definicja 1 otrzymuje brzmienie:

"1) »aktywna zawartość« (ang. active content, AC) oznacza sumę organicznych substancji obecnych w składzie produktu, wyrażoną w gramach, obliczoną na podstawie całkowitego składu produktu końcowego, ale bez wody zawartej w składnikach ani organicznych środków ściernych;";

2)
w kryterium 4 "Substancje objęte wyłączeniami i ograniczeniami" wprowadza się następujące sprostowania:
a)
pkt 4 lit. a) ppkt (i) akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"O ile nie podano inaczej w tabeli 5 lub nie wprowadzono wyłączenia w pkt 4 lit. a) ppkt (iii), produkt nie może zawierać substancji w stężeniu równym lub wyższym niż 0,0100 % m/m w przypadku produktów spłukiwanych i 0,0010 % m/m w przypadku produktów niespłukiwanych, które to substancje spełniają kryteria klasyfikacji do klas i kategorii zagrożenia oraz powiązanych zwrotów wskazujących rodzaj zagrożenia wymienionych w tabeli 4, zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1272/2008.";

b)
w pkt 4 lit. b) akapit pierwszy skreśla się wyrazy ", ani jako zanieczyszczenia";
c)
w sekcji "Ocena i weryfikacja" treść przypisu 12 otrzymuje brzmienie:

"https://www.echa.europa.eu/candidate-list-table";

3)
w kryterium 5 "Opakowanie" wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:
a)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Minimalna objętość produktu spłukiwanego w płynie, innego niż pasta do zębów, który ma być certyfikowany, wynosi 150 ml.";

b)
w tabeli 8 wiersz drugi kolumna druga tiret szóste otrzymuje brzmienie:

"– Wszelkie inne materiały z tworzyw sztucznych na etykiety zwykłe lub typu »sleeve« o gęstości < 1 g/cm3 stosowane z opakowaniem z PP lub HDPE (z wyjątkiem etykiet z PP i etykiet typu »sleeve« z poliolefin, stosowanych z opakowaniem z PP, lub etykiet z PE i etykiet typu »sleeve« z PE stosowanych z opakowaniem z HDPE)".

ZAŁĄCZNIK  II

W załączniku II do decyzji (UE) 2021/1870 wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:
1)
w sekcji "Ramy" definicja 1 otrzymuje brzmienie:

"1) »aktywna zawartość« (ang. active content, AC) oznacza sumę organicznych substancji obecnych w składzie produktu, wyrażoną w gramach, obliczoną na podstawie całkowitego składu produktu końcowego, ale bez wody zawartej w składnikach ani organicznych środków ściernych;";

2)
w kryterium 3 "Substancje objęte wyłączeniami i ograniczeniami" wprowadza się następujące sprostowania:
a)
w pkt 3 lit. b) akapit pierwszy wprowadza się następujące sprostowania:
(i)
w zdaniu pierwszym skreśla się wyrazy ", ani jako zanieczyszczenia";
(ii)
w zdaniu drugim skreśla się wyrazy ", ani jako zanieczyszczenia";
b)
w sekcji "Ocena i weryfikacja" wprowadza się następujące sprostowania:
(i)
akapit drugi ppkt (i) otrzymuje brzmienie:

"(i) SDS produktu końcowego i każdej substancji/mieszaniny oraz ich stężenia w produkcie końcowym";

(ii)
treść przypisu 10 otrzymuje brzmienie:

"https://www.echa.europa.eu/candidate-list-table";

3)
w kryterium 4 "Opakowanie" wprowadza się następujące zmiany i sprostowania:
a)
akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Minimalna objętość produktu do pielęgnacji zwierząt w płynie, który ma być certyfikowany, wynosi 150 ml.";

b)
w tabeli 7 wiersz drugi kolumna druga tiret szóste otrzymuje brzmienie:

"– Wszelkie inne materiały z tworzyw sztucznych na etykiety zwykłe lub typu »sleeve« o gęstości < 1 g/cm3 stosowane z opakowaniem z PP lub HDPE (z wyjątkiem etykiet z PP i etykiet typu »sleeve« z poliolefin, stosowanych z opakowaniem z PP, lub etykiet z PE i etykiet typu »sleeve« z PE stosowanych z opakowaniem z HDPE)".

1 Dz.U. L 27 z 30.1.2010, s. 1.
2 Decyzja Komisji (UE) 2021/1870 z dnia 22 października 2021 r. ustanawiająca kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów kosmetycznych oraz produktów do pielęgnacji zwierząt (Dz.U. L 379 z 26.10.2021, s. 8).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1907/2006 (Dz.U. L 353 z 31.12.2008, s. 1).
5 Zob. Faraca, G., Vidal Abarca Garrido, C., Kaps, R.B., Fernandez Carretero, A. i Wolf, O., Revision of EU Ecolabel Criteria for Cosmetic Products and Animal Care Products (previously Rinse-off Cosmetic Products) [Przegląd kryteriów oznakowania ekologicznego UE produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji zwierząt], EUR 30724 EN, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2021, ISBN 978-92-76-38088-7 (online), doi:10.2760/014175 (online), JRC125388.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.187.76

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2023/1540 w sprawie zmiany i sprostowania decyzji (UE) 2021/1870 ustanawiającej kryteria oznakowania ekologicznego UE dla produktów kosmetycznych i produktów do pielęgnacji zwierząt
Data aktu: 25/07/2023
Data ogłoszenia: 26/07/2023
Data wejścia w życie: 26/07/2023