a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2016/792 ustanawia wspólne ramy tworzenia zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych (HICP), zharmonizowanego wskaźnika cen konsumpcyjnych przy stałych stawkach podatkowych (HICP-CT), wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych zamieszkiwanych przez właściciela (OOH) oraz wskaźnika cen nieruchomości mieszkalnych (HPI).
(2) Na podstawie art. 3 ust. 9 rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja przyjmuje akty wykonawcze określające podziały HPI i wskaźnika cen OOH.
(3) Na podstawie art. 3 ust. 10 rozporządzenia (UE) 2016/792 co roku państwa członkowskie aktualizują wagi wskaźników częściowych dla HPI i dla wskaźnika cen OOH. Z tego względu należy określić jednolite warunki dotyczące jakości wag wskaźników zharmonizowanych.
(4) Zgodnie z art. 3 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/792 HPI i wskaźnik cen OOH mają być wskaźnikami typu Laspeyresa nawiązywanymi łańcuchowo z roczną częstotliwością. Z tego względu na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (iv) rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna bardziej szczegółowo określić metody opracowywania wskaźników częściowych i elementarnych wskaźników cen.
(5) Wskaźniki cen dotyczące zakupu nieruchomości mieszkalnych powinny być reprezentatywne dla wszystkich odnośnych transakcji. Z tego względu na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (i) rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna bardziej szczegółowo określić reprezentatywność wykorzystywanych źródeł danych.
(6) Różnice jakościowe między nieruchomościami mieszkalnymi będącymi przedmiotem transakcji nie powinny wpływać na wskaźniki cen dotyczące zakupu nieruchomości mieszkalnych. Z tego względu na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (ii) i (iv) rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna bardziej szczegółowo określić zasady gromadzenia danych i opracowywania wskaźników.
(7) Zgodnie z art. 2 pkt 10 rozporządzenia (UE) 2016/792 za pomocą HPI mierzy się zmiany w cenach transakcyjnych nieruchomości mieszkalnych nabywanych przez gospodarstwa domowe. Z tego względu na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (ii) rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna bardziej szczegółowo określić zasady analizowania i uwzględniania cen wykorzystywanych do obliczania HPI.
(8) Celem wskaźnika cen OOH jest poprawa przydatności i porównywalności HICP. Z tego względu do opracowywania wskaźnika cen OOH konieczne jest określenie ram metodologicznych, które są spójne z ramami metodologicznymi opracowywania HICP.
(9) W sprawozdaniu dotyczącym stosowności objęcia wskaźnika cen OOH zakresem HICP 2 Komisja stwierdziła, że wskaźnik cen OOH obecnie nie nadaje się do objęcia zakresem HICP. Zgodnie z art. 3 ust. 7 rozporządzenia (UE) 2016/792 i w ścisłej współpracy z Europejskim Bankiem Centralnym i państwami członkowskimi Komisja powinna prowadzić prace metodologiczne potrzebne do objęcia wskaźnika cen OOH zakresem HICP.
(10) Ponieważ nie jest możliwa obserwacja wszystkich transakcji dotyczących zbiorowości docelowej wskaźnika cen OOH, Komisja - na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (i) rozporządzenia (UE) 2016/792 - powinna bardziej szczegółowo określić zasady doboru próby.
(11) Zgodnie z art. 2 pkt 9 rozporządzenia (UE) 2016/792 wskaźnikiem cen OOH mierzy się zmiany w cenach transakcyjnych nieruchomości mieszkalnych nienależących dotychczas do sektora gospodarstw domowych oraz innych produktów nabywanych przez gospodarstwa domowe w roli właścicieli zamieszkujących własne mieszkanie lub dom. Z tego względu na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (ii) rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna bardziej szczegółowo określić zasady analizowania i uwzględniania cen wykorzystywanych do obliczania wskaźnika cen OOH.
(12) Wskaźnik cen OOH powinien stanowić miarę rzeczywistej zmiany cen, która jest nieobarczona zmianą jakości. Z tego względu na podstawie art. 4 ust. 4 pkt (iii) rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna bardziej szczegółowo określić zasady podmian i korekt jakości, które należy stosować w odniesieniu do produktów innych niż nieruchomości mieszkalne.
(13) Zgodnie z art. 7 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2016/792 HPI, wskaźnik cen OOH i ich wskaźniki częściowe, które zostały już opublikowane, mogą być poddawane rewizji. Z tego względu na podstawie art. 7 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna określić jednolite warunki dokonywania rewizji HPI, wskaźnika cen OOH i ich wskaźników częściowych.
(14) Zgodnie z art. 9 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2016/792 państwa członkowskie mają przekazywać Eurostatowi standardowe roczne raporty jakości i zestawienia. Z tego względu na podstawie art. 9 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna wyznaczyć termin przekazywania tych raportów i zestawień.
(15) Na podstawie art. 7 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2016/792 państwa członkowskie powinny przekazywać Komisji (Eurostatowi) dane i metadane zgodnie z określonymi standardami i procedurami wymiany. Z tego względu na podstawie art. 7 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2016/792 Komisja powinna określić standardy wymiany danych i metadanych.
(16) Należy zatem zmienić rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1148 3 .
(17) Należy ustanowić okres przejściowy, aby uwzględnić szczególną sytuację właściwych organów w państwach członkowskich, które muszą wprowadzić niezbędne dostosowania, aby zapewnić zgodność z niniejszym rozporządzeniem.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Europejskiego Systemu Statystycznego ustanowionego na mocy art. 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 223/2009 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: