PARLAMENT EUROPEJSKI I RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43 ust. 2, art. 114 i art. 168 ust. 4 lit. b), uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, po przekazaniu projektu aktu ustawodawczego parlamentom narodowym, uwzględniając opinię Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Spo łecznego 1 , po konsultacji z Komitetem Regionów, stanowiąc zgodnie ze zwykłą procedurą ustawodawczą 2 , a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 3 (zwana "umową o wystąpieniu") została zawarta w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2020/135 4 i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r. Okres przejściowy, o którym mowa w art. 126 umowy o wystąpieniu, podczas którego prawo Unii nadal miało zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie zgodnie z art. 127 umowy o wystąpieniu, skończył się w dniu 31 grudnia 2020 r.
(2) Protokół w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej (zwany dalej "protokołem") stanowi integralną część umowy o wystąpieniu.
(3) Na mocy protokołu niektóre przepisy prawa Unii wymienione w załączniku 2 do protokołu ustanawiają przepisy mające zastosowanie w szczególności do wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa przesyłek towarów detalicznych, roślin przeznaczonych do sadzenia, bulw Solanum tuberosum L. przeznaczonych do sadzenia (sadzeniaków ziemniaka) oraz maszyn i pojazdów, które były wykorzystywane do celów rolniczych lub leśnych, a także mające zastosowanie do przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych do Irlandii Północnej.
(4) W szczególności, niektóre przepisy prawa Unii wymienione w załączniku 2 do protokołu ustanawiają przepisy, które mają zastosowanie do wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa przesyłek niektórych towarów detalicznych, w celu ochrony zdrowia publicznego i konsumentów, w tym zakazy przywozu niektórych produktów.
(5) W rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 5 , (UE) 2016/429 6 i (UE) 2016/2031 7 ustanowiono przepisy, które mają zastosowanie do wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa przesyłek niektórych towarów detalicznych pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego, produktów złożonych, roślin przeznaczonych do sadzenia innych niż sadzeniaki ziemniaka, maszyn i pojazdów, które były wykorzystywane do celów rolniczych lub leśnych, oraz sadzeniaków ziemniaka w celu ochrony zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt i roślin na rynku wewnętrznym, w tym wymogi dotyczące indywidualnych świadectw urzędowych, poziomy kontroli urzędowych i zakazy przywozu niektórych produktów.
(6) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 8 ustanowiono przepisy dotyczące kontroli urzędowych wszystkich przesyłek towarów wprowadzanych do Unii z państw trzecich w celu zapewnienia ich zgodności z przepisami, o których mowa w art. 1 ust. 2 tego rozporządzenia. W szczególności art. 47 tego rozporządzenia zawiera wymóg, aby niektóre kategorie towarów podlegały kontrolom urzędowym w punktach kontroli granicznej przy wprowadzaniu do Unii. W takim przypadku na mocy protokołu przepisy określone w rozporządzeniu (UE) 2017/625 mają zastosowanie do wprowadzania do Irlandii Północnej tych przesyłek z innych części Zjednoczonego Królestwa.
(7) Rozporządzenie Rady (WE) nr 1005/2008 9 zakazuje przywozu do Unii produktów rybołówstwa uzyskanych z nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów. Aby zapewnić skuteczność tego zakazu, produkty rybołówstwa mogą być przywożone do Unii wyłącznie wówczas, gdy towarzyszy im świadectwo połowowe i podlegają odpowiedniemu sprawdzeniu i weryfikacji.
(8) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 10 ustanowiono wymogi dotyczące zdrowia zwierząt mające zastosowanie do przemieszczania o charakterze niehandlowym psów, kotów i fretek domowych do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa, a także przepisy dotyczące kontroli zgodności i wymóg dotyczący dokumentu identyfikacyjnego w formie świadectwa zdrowia zwierząt, który ma być kontrolowany w punkcie wjazdu podróżnych.
(9) W celu uwzględnienia szczególnej sytuacji Irlandii Północnej należy przyjąć przepisy szczególne. W szczególności należy przyjąć przepisy szczególne dotyczące wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa niektórych przesyłek opakowanych towarów detalicznych przeznaczonych dla konsumentów końcowych oraz niektórych przesyłek roślin przeznaczonych do sadzenia innych niż sadzeniaki ziemniaka, maszyn i pojazdów, które były wykorzystywane do celów rolniczych lub leśnych, oraz sadzeniaków ziemniaka przeznaczonych do wprowadzenia do obrotu i wykorzystania w Irlandii Północnej, a także dotyczące przemieszczania o charakterze niehandlowym psów, kotów i fretek domowych.
(10) Te przepisy szczególne powinny uwzględniać odpowiedzialno ść Zjednoczonego Królestwa za ochronę zdrowia publicznego i konsumentów w Irlandii Północnej w odniesieniu do towarów detalicznych wprowadzanych do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa. Należy zatem ustanowić przepisy szczególne stanowiące odstępstwo od przepisów określonych w niektórych przepisach prawa Unii wymienionych w załączniku 2 do protokołu oraz w załączniku do niniejszego rozporządzenia, które mają na celu wyłącznie ochronę zdrowia publicznego i konsumentów, tak aby zapewnić, iż przepisy te nie będą miały zastosowania do przesyłek towarów detalicznych wprowadzanych do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa w celu wprowadzenia ich do obrotu w Irlandii Północnej. Te przepisy prawa Unii powinny jednak nadal mieć w pełni zastosowanie do takich towarów detalicznych przywożonych bezpośrednio do Irlandii Północnej z państw trzecich innych niż Zjednoczone Królestwo oraz ich produkcji i dalszego przetwarzania w Irlandii Północnej, ponieważ nie są one objęte zakresem przepisów szczególnych określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Należy doprecyzować, że przepisy prawa Unii wymienione w załączniku 2 do protokołu, inne niż przepisy wymienione w załączniku I do niniejszego rozporządzenia, stosuje się do przesyłek towarów detalicznych wprowadzanych do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa, o ile w niniejszym rozporządzeniu nie ustanowiono przepisów szczególnych. W przypadku gdy zastosowanie mają przepisy szczególne niniejszego rozporządzenia oraz w przypadku jakichkolwiek niespójności między tymi przepisami szczególnyi a przepisai prawa Unii, pierwszeństwo powinny mieć te przepisy szczególne.
(12) Ponadto w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy dotyczące pisemnych gwarancji, które Zjednoczone Królestwo ma przedstawić w celu zapewnienia, aby stosowanie przepisów szczególnych ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu nie prowadziło do zwiększonego ryzyka dla zdrowia zwierząt lub roślin na wyspie Irlandii, nie miało negatywnego wpływu na status sanitarny i fitosanitarny (SPS) wyspy Irlandii, nie prowadziło do zwiększonego ryzyka dla zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt lub roślin na rynku wewnętrznym, nie prowadziło do zwiększonego ryzyka wprowadzania na rynek wewnętrzny produktów rybołówstwa uzyskanych z nielegalnych, nieraportowanych lub nieuregulowanych połowów oraz nie wpływało negatywnie na poziom ochrony konsumentów na rynku wewnętrznym ani na jego integralność ("pisemne gwarancje").
(13) Przepisy szczególne powinny obejmować specjalne poziomy kontroli urzędowych, które mają być przeprowadzane w odniesieniu do przesyłek towarów detalicznych po ich przybyciu do punktów kontroli SPS w Irlandii Północnej, oraz wymóg, aby przesyłkom tym towarzyszyło świadectwo ogólne, po przedstawieniu przez Zjednoczone Królestwo pisemnych gwarancji. Takie przepisy szczególne powinny mieć zastosowanie wyłącznie po spełnieniu określonych warunków, w tym zgodności tych towarów detalicznych z rozporządzeniai (WE) nr 1069/2009, (UE) 2016/429, (UE) 2016/2031 i (UE) 2017/625, specjalnego oznakowania towarów detalicznych oraz sporządzenia wykazu zakładów wysyłki i odbioru tych towarów detalicznych, a także budowy punktów kontroli SPS w Irlandii Północnej w terminie określonym w niniejszym rozporządzeniu, oraz - w odniesieniu do produktów rybołówstwa - uwzględnienia pojęcia nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów zdefiniowanego przez Unię w ramach stosowania przez nią rozporządzenia (WE) nr 1005/2008, bez nakładania na Zjednoczone Królestwo obowi ązku stosowania tych samych wymogów dotycz ących świadectw i powiązanych procedur określonych w tym rozporządzeniu.
(14) Ponadto należy również ustanowić przepisy szczególne dotyczące wprowadzania do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa przesyłek towarów detalicznych składających się z żywności innej niż produkty pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego lub produkty złożone oraz materiałów przeznaczonych do kontaktu z żywnością, tak aby przesyłki takie nie podlegały tym samym wymogom w zakresie certyfikacji co przesyłki towarów detalicznych pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego lub produktów złożonych.
(15) W przypadkach objętych zakresem niniejszego rozporz ądzenia, w których kontrole urzędowe obejmujące certyfikację i kontrolę towarów detalicznych wprowadzanych do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa zostają ograniczone, i w związku z tym konieczne jest zapewnienie aby te towary detaliczne pozostały w Irlandii Północnej oraz zapewnienie, poprzez informacje dla konsumentów o tych towarach detalicznych, by nie zagrażały one zdrowiu publicznemu i ochronie konsumentów na rynku wewn ętrznym lub jego integralno ści, należy wprowadzi ć przepisy dotyczące specjalnego oznakowania. Te przepisy szczególne powinny zapewniać te informacje dla konsumentów oraz identyfikowalno ść tych towarów detalicznych. Powinny one również przewidywać różne wymogi dotyczące oznakowania na poziomie pudełka, półki i poszczególnych produktów. Stosowanie tych przepisów szczególnych powinno uwzględniać potrzebę określenia odpowiednich ram czasowych dla wymogów dotyczących oznakowania, które minimalizują obciążenia i trudności dla łańcuchów dostaw, a także znaczenie dalszego przemieszczania towarów detalicznych w Zjednoczonym Królestwie zgodnie ze statusem Irlandii Północnej jako części Zjednoczonego Królestwa.
(16) Należy przewidzieć specjalne mechanizmy wyłącznie w celu umożliwienia stosowania przepisów szczególnychh określonych w niniejszym rozporządzeniu do towarów detalicznych składających się z towarów pochodzących z państw trzecich innych niż Zjednoczone Królestwo (zwanych "towarami detalicznymi z zagranicy") pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego, do produktów złożonych i produktów rybołówstwa. Po pierwsze, w przypadku towarów detalicznych z zagranicy pochodzenia zwierzęcego lub roślinnego lub produktów złożonych odpowiedni mechanizm funkcjonowałby wówczas, gdy Zjednoczone Królestwo postanowi dostosować swoje przepisy w ramach swojego wewnętrznego porządku prawnego i zgodnie ze swoimi wymogami konstytucyjnymi. W tym celu konieczne jest ustanowienie procedur dotyczących dostosowywania tych przepisów, jeżeli Zjednoczone Królestwo zdecyduje się skorzystać z tej możliwości, poprzez mechanizm umieszczania towarów w wykazie i ich usuwania z wykazu, a także inne niezbędne zabezpieczenia. W przypadku gdy Zjednoczone Królestwo podejmie decyzję o dostosowaniu swoich przepisów, może dodać bardziej rygorystyczne warunki. Po drugie, w odniesieniu do produktów rybołówstwa należy uwzględnić przepisy Zjednoczonego Królestwa zapewniaj ące, aby produkty rybołówstwa uzyskane z nielegalnych, nieraportowanych i nieuregulowanych połowów nie były przywożone do Zjednoczonego Królestwa.
(17) Przesyłki roślin przeznaczonych do sadzenia innych niż sadzeniaki ziemniaka oraz maszyny i pojazdy, które były wykorzystywane do celów rolniczych lub leśnych przed wprowadzeniem do Irlandii Północnej i które są wysyłane przez podmioty profesjonalne w innych częściach Zjednoczonego Królestwa do odbioru przez podmioty profesjonalne w Irlandii Północnej lub do natychmiastowej sprzedaży w Zjednoczonym Królestwie po ich odbiorze w Irlandii Północnej przez podmioty profesjonalne, nie powinny stanowić niedopuszczalnego ryzyka dla zdrowia roślin na wyspie Irlandii ani dla rynku wewnętrznego. W związku z tym wprowadzanie tych przesyłek do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa powinno podlegać przepisom szczególnym w celu zapewnienia, aby przesyłki te nie zwiększały ryzyka dla zdrowia roślin na wyspie Irlandii, nie wpływały niekorzystnie na status fitosanitarny wyspy Irlandii ani nie zwiększały ryzyka dla zdrowia roślin na rynku wewnętrznym ani nie wpływały na integralność tego rynku.
(18) Wprowadzanie do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa przesyłek sadzeniaków ziemniaka, wysyłanych przez podmioty profesjonalne w innych częściach Zjednoczonego Królestwa do odbioru przez podmioty profesjonalne w Irlandii Północnej lub do natychmiastowej sprzedaży w Zjednoczonym Królestwie po ich odbiorze w Irlandii Północnej przez podmioty profesjonalne, nie powinno stanowić niedopuszczalnego ryzyka dla zdrowia roślin na wyspie Irlandii ani dla rynku wewnętrznego. W związku z tym wprowadzanie tych przesyłek do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa powinno podlegać określonym przepisom szczególnych w celu zapewnienia, aby przesyłki te nie zwiększały ryzyka dla zdrowia roślin na wyspie Irlandii, nie wpływały niekorzystnie na status fitosanitarny wyspy Irlandii ani nie zwiększały ryzyka dla zdrowia roślin na rynku wewnętrznym ani nie wpływały na integralność tego rynku.
(19) Ze względu na długą historię braku wścieklizny i ścisłego nadzoru nad zakażeniem Echinoccoccus multilocularis w Zjednoczonym Królestwie, a także rygorystyczne wymogi dotyczące przemieszczania psów, kotów i fretek domowych w obrębie jego terytorium i przy wprowadzaniu na jego terytorium ustanowione w prawie krajowym, przemieszczanie o charakterze niehandlowym psów, kotów i fretek domowych wprowadzanych do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa nie powinno zwiększać poziomu ryzyka dla zdrowia zwierząt w Irlandii Północnej i na wyspie Irlandii, nie powinno negatywnie wpływać na status sanitarny wyspy Irlandii i nie powinno zwiększać ryzyka dla zdrowia publicznego i zdrowia zwierząt na rynku wewnętrznym, jeżeli takie przemieszczanie podlegało przepisom szczególnym. Takie przepisy szczególne powinny obejmować przedstawienie uproszczonego dokumentu identyfikacyjnego oraz pisemnego oświadczenia właściciela lub osoby upoważnionej, że zwierzęta te nie będą następnie przemieszczane do państwa członkowskiego. Ponadto należy przewidzieć, że psy, koty i fretki domowe z Irlandii Północnej, które podróżują do innych części Zjednoczonego Królestwa, a następnie powracaj ą bezpośrednio do Irlandii Północnej, powinny być identyfikowane wyłącznie za pomocą transpondera.
(20) Ponadto należy wprowadzić odpowiednie zabezpieczenia dla Unii w celu zapewnienia, aby stosowanie przepisów szczególnych ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu nie zwiększało ryzyka dla zdrowia zwierząt lub roślin na wyspie Irlandii, nie miało negatywnego wpływu na status SPS wyspy Irlandii, nie zwiększało ryzyka dla zdrowia publicznego, zdrowia zwierząt i roślin na rynku wewnętrznym ani nie zwiększało ryzyka wprowadzania na rynek wewnętrzny produktów rybołówstwa pochodzących z nielegalnych, nieraportowanych lub nieuregulowanych połowów a także aby nie wpływało negatywnie na poziom ochrony konsumentów na rynku wewnętrznym ani na jego integralność.
(21) W związku z tym należy zapewnić, aby przepisy szczególne dotyczące przesyłek towarów detalicznych, roślin przeznaczonych do sadzenia innych niż sadzeniaki ziemniaka, maszyn i pojazdów, które były wykorzystywane do celów rolniczych lub leśnych, oraz sadzeniaki ziemniaka, a także przepisy szczególne dotyczące przemieszczania o charakterze niehandlowym psów, kotów i fretek domowych, zaczęły obowiązywać dopiero po otrzymaniu przez Komisję odpowiednich pisemnych gwarancji od Zjednoczonego Królestwa i zbadaniu, czy warunki stosowania przepisów szczególnych zostały spełnione. W takim przypadku Komisja powinna być uprawniona do przyjmowania aktów wykonawczych w celu ustanowienia przepisów operacyjnych niezbędnych do wdrożenia przepisów szczególne, w tym częstotliwości kontroli, wzorów formularzy świadectw i etykiet dotyczących zdrowia roślin oraz wymogów dotyczących oznakowania.
(22) Należy zobowiązać Komisję do przyjęcia aktów wykonawczych ustanawiaj ących środki ochronne w celu rozwiązania konkretnych problemów pojawiających się w kontekście stosowania przepisów szczególnych zawartych w niniejszym rozporządzeniu, w przypadku gdy istnieją dowody, że Zjednoczone Królestwo nie wprowadza odpowiednich środków w celu zaradzenia poważnym lub powtarzaj ącym się naruszeniom warunków określonych w niniejszym rozporządzeniu.
(23) Aby odpowiednio reagować na brak zgodności z niniejszym rozporządzeniem należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w odniesieniu do zawieszenia stosowania niektórych lub wszystkich przepisów szczególnych ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu, w przypadku gdy nie jest - lub przestał być - spełniony istotny warunek wstępny funkcjonowania tych przepisów szczególnych, jak np. ukończenie tworzenia punktów kontroli SPS, lub w przypadku systemowego nieprzestrzegania przez Zjednoczone Królestwo przepisów szczególnych określonych w niniejszym rozporządzeniu. W takim przypadku należy przewidzieć formalny mechanizm informowania i konsultacji z jasno określonymi terminami, w których Komisja powinna podjąć działania.
(24) W przypadku zawieszenia przepisów szczególnych ustanowionych w niniejszym rozporz ądzeniu dotyczących wprowadzania przesyłek towarów detalicznych do Irlandii Północnej z innych części Zjednoczonego Królestwa, do takich przesyłek powinny mieć zastosowanie przepisy prawa Unii wymienione w załączniku 2 do protokołu i w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
(25) W celu zmiany załączników do niniejszego rozporządzenia, w szczególności w celu dostosowania wykazu aktów Unii lub ich części, od których przepisy szczególne stanowią odstępstwo, określenia dalszych szczegółów dotyczących funkcjonowania przepisów szczególnych dotyczących punktów kontroli SPS, sporz ądzania wykazu zakładów, mechanizmów monitorowania i oznakowania towarów detalicznych zgodnie z odpowiednimi kryteriami, a także aby umożliwić Komisji wprowadzenie środków zawieszających w przypadku systemowego nieprzestrzegania przez Zjednoczone Królestwo przepisów ustanowionych w niniejszym rozporz ądzeniu, należy powierzyć Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.
(26) Aby zapewnić skuteczną i szybką reakcję na zwiększone ryzyko dla zdrowia zwierząt, zdrowia roślin lub zdrowia publicznego w niniejszym rozporządzeniu należy wprowadzi ć możliwość przyjmowania przez Komisję aktów delegowanych w trybie pilnym. Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadzi ła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 11 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te powinny otrzymywa ć wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji powinni móc systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmuj ących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(27) W celu zapewnienia jednolitych warunków wykonywania niniejszego rozporządzenia należy powierzyć Komisji uprawnienia wykonawcze, w szczególności w odniesieniu do specjalnych poziomów kontroli urzędowych i świadectwa ogólnego, w tym wzoru formularza tego świadectwa, wykazu towarów pochodzenia zwierz ęcego lub roślinnego lub produktów złożonych pochodz ących z państw trzecich, które mogą być wykorzystywane do produkcji towarów detalicznych, do których powinny mieć zastosowanie przepisy szczególne ustanowione w niniejszym rozporządzeniu, wykazu państw bandery statków poławiających produkty rybołówstwa, w odniesieniu do których należy stosować przepisy szczególne, wzoru formularza etykiety dotycz ącej zdrowia roślin stosowanej w odniesieniu do roślin przeznaczonych do sadzenia innych niż sadzeniaki ziemniaka, maszyn i pojazdów, które były wykorzystywane do celów rolniczych lub leśnych, oraz sadzeniaków ziemniaka, informacji, które mają być zawarte w dokumencie podróży dla zwierzęcia domowego, oraz odpowiednich warunków
specjalnych i zabezpieczeń służących rozwiązywaniu konkretnych problemów pojawiających się w kontekście funkcjonowania szczególnych przepisów ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu, w przypadku gdy istnieją dowody, że Zjednoczone Królestwo nie wprowadza odpowiednich środków w celu zaradzenia poważnym lub powtarzaj ącym się naruszeniom warunków określonych w niniejszym rozporządzeniu. Uprawnienia te powinny być wykonywane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 12 .
(28) Komisja powinna przyjmować akty wykonawcze mające natychmiastowe zastosowanie, jeżeli - w uzasadnionych przypadkach związanych z konieczno ścią zapewnienia skutecznej i szybkiej reakcji na zwiększone ryzyko dla zdrowia zwierząt, zdrowia roślin lub zdrowia publicznego lub ochrony konsumentów - jest to uzasadnione szczególnie pilną potrzebą.
(29) Ponieważ cele niniejszego rozporządzenia nie mogą zostać osiągnięte w sposób wystarczaj ący przez państwa członkowskie natomiast ze względu na rozmiary lub skutki działań możliwe jest ich lepsze osiągnięcie na poziomie Unii, może ona podjąć działania zgodnie z zasadą pomocniczości określoną w art. 5 Traktatu o Unii Europejskiej. Zgodnie z zasadą proporcjonalno ści określoną w tym artykule, niniejsze rozporządzenie nie wykracza poza to, co jest konieczne do osiągnięcia tych celów.
(30) Należy przewidzieć okres przejściowy dotyczący stosowania przepisów szczególnych ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu w zakresie oznakowania w odniesieniu do towarów detalicznych, które już znajdują się na rynku,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Opinia z dnia 27 kwietnia 2023 r. (dotychczas nieopublikowana w Dzienniku Urzędowym).
2 Stanowisko Parlamentu Europejskiego z dnia 9 maja 2023 r. (dotychczas nieopublikowane w Dzienniku Urzędowym) oraz decyzja Rady z dnia 30 maja 2023 r.
3 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
4 Decyzja Rady (UE) 2020/135 z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 1).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1069/2009 z dnia 21 października 2009 r. określające przepisy sanitarne dotyczące produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego i produktów pochodnych, nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, i uchylające rozporządzenie (WE) nr 1774/2002 (rozporządzenie o produktach ubocznych pochodzenia zwierzęcego) (Dz.U. L 300 z 14.11.2009, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") (Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1).
7 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE (Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4).
8 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) (Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1).
9 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1005/2008 z dnia 29 września 2008 r. ustanawiające wspólnotowy system zapobiegania nielegalnym, nieraportowanym i nieuregulowanym połowom oraz ich powstrzymywania i eliminowania, zmieniające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1936/2001 i (WE) nr 601/2004 oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 1093/94 i (WE) nr 1447/1999 (Dz.U. L 286 z 29.10.2008, s. 1).
10 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 576/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie przemieszczania o charakterze niehandlowym zwierząt domowych oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 998/2003 (Dz.U. L 178 z 28.6.2013, s. 1).
11 Dz.U. L 123 z 12.5.2016, s. 1.
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 182/2011 z dnia 16 lutego 2011 r. ustanawiające przepisy i zasady ogólne dotyczące trybu kontroli przez państwa członkowskie wykonywania uprawnień wykonawczych przez Komisj ę (Dz.U. L 55 z 28.2.2011, s. 13).
13 Rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1).
14 Rozporządzenie (WE) nr 853/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. ustanawiające szczególne przepisy dotyczące higieny w odniesieniu do żywności pochodzenia zwierzęcego (Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55).
15 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/848 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie produkcji ekologicznej i znakowania produktów ekologicznych i uchylające rozporządzenie Rady (WE) nr 834/2007 (Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1).
16 Dz.U. L 102 z 17.4.2023, s. 61.
17 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 z dnia 11 grudnia 2013 r. w sprawie wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia Rady (WE) nr 1954/2003 i (WE) nr 1224/2009 oraz uchylające rozporządzenia Rady (WE) nr 2371/2002 i (WE) nr 639/2004 oraz decyzję Rady 2004/585/WE (Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22).
18 Załącznik I zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/2622 z dnia 30 lipca 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2622) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 17 maja 2024 r.
19 Dz.U. L 277 z 20.10.1984, s. 12.
20 Dz.U. L 351 z 28.12.1985, s. 63.
21 Dz.U. L 40 z 11.2.1989, s. 34.
22 Dz.U. L 212 z 22.7.1989, s. 79.
23 Dz.U. L 163 z 17.6.1992, s. 1.
24 Dz.U. L 37 z 13.2.1993, s. 1.
25 Dz.U. L 125 z 23.5.1996, s. 3.
26 Dz.U. L 334 z 23.12.1996, s. 1.
27 Dz.U. L 66 z 13.3.1999, s. 16.
28 Dz.U. L 66 z 13.3.1999, s. 24.
29 Dz.U. L 66 z 13.3.1999, s. 26.
30 Dz.U. L 197 z 3.8.2000, s. 19.
31 Dz.U. L 106 z 17.4.2001, s. 1.
32 Dz.U. L 10 z 12.1.2002, s. 47.
33 Dz.U. L 10 z 12.1.2002, s. 53.
34 Dz.U. L 10 z 12.1.2002, s. 58.
35 Dz.U. L 10 z 12.1.2002, s. 67.
36 Dz.U. L 15 z 17.1.2002, s. 19.
37 Dz.U. L 145 z 31.5.2001, s. 1.
38 Dz.U. L 140 z 30.5.2002, s. 10.
39 Dz.U. L 183 z 12.7.2002, s. 51.
40 Dz.U. L 31 z 1.2.2002, s. 1.
41 Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 1.
42 Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 24.
43 Dz.U. L 268 z 18.10.2003, s. 29.
44 Dz.U. L 287 z 5.11.2003, s. 1.
45 Dz.U. L 325 z 12.12.2003, s. 1.
46 Dz.U. L 309 z 26.11.2003, s. 1.
47 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 1.
48 Dz.U. L 139 z 30.4.2004, s. 55.
49 Dz.U. L 338 z 13.11.2004, s. 4.
50 Dz.U. L 35 z 8.2.2005, s. 1.
51 Dz.U. L 70 z 16.3.2005, s. 1.
52 Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 9.
53 Dz.U. L 404 z 30.12.2006, s. 26.
54 Dz.U. L 247 z 21.9.2007, s. 17.
55 Dz.U. L 248 z 22.9.2007, s. 17.
56 Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 30.
57 Dz.U. L 218 z 13.8.2008, s. 82.
58 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 1.
59 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 7.
60 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 16.
61 Dz.U. L 354 z 31.12.2008, s. 34.
62 Dz.U. L 141 z 6.6.2009, s. 3.
63 Dz.U. L 164 z 26.6.2009, s. 45.
64 Dz.U. L 152 z 16.6.2009, s. 11.
65 Dz.U. L 229 z 1.9.2009, s. 1.
66 Dz.U. L 309 z 24.11.2009, s. 1.
67 Dz.U. L 343 z 22.12.2009, s. 1.
68 Dz.U. L 194 z 24.7.2010, s. 1.
69 Dz.U. L 157 z 15.6.2011, s. 1.
70 Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 18.
71 Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1.
72 Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 15.
73 Dz.U. L 181 z 29.6.2013, s. 35.
74 Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671.
75 Dz.U. L 354 z 28.12.2013, s. 22.
76 Dz.U. L 84 z 20.3.2014, s. 14.
77 Dz.U. L 314 z 1.12.2015, s. 1.
78 Dz.U. L 327 z 11.12.2015, s. 1.
79 Dz.U. L 13 z 20.1.2016, s. 2.
80 Dz.U. L 150 z 14.6.2018, s. 1.
81 Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 1.
82 Dz.U. L 4 z 7.1.2019, s. 43.
83 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 1.
84 Dz.U. L 198 z 25.7.2019, s. 105.
85 Dz.U. L 304 z 24.11.2022, s. 1.
87 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/1666 z dnia 24 czerwca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do warunków monitorowania transportu i przybycia przesyłek niektórych towarów przewożonych z punktu kontroli granicznej przybycia do zakładu w miejscu przeznaczenia w Unii (Dz.U. L 255 z 4.10.2019, s. 1).
88 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2021/630 z dnia 16 lutego 2021 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do niektórych kategorii towarów zwolnionych z kontroli urzędowych w punktach kontroli granicznej i zmieniające decyzję Komisji 2007/275/WE (Dz.U. L 132 z 19.4.2021, s. 17).