Rozporządzenie 2023/888 w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami destabilizującymi Republikę Mołdawii

ROZPORZĄDZENIE RADY (UE) 2023/888
z dnia 28 kwietnia 2023 r.
w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami destabilizującymi Republikę Mołdawii

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 215,

uwzględniając decyzję Rady (WPZiB) 2023/891 z dnia 28 kwietnia 2023 r. w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami destabilizującymi Republikę Mołdawii 1 ,

uwzględniając wspólny wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 28 kwietnia 2023 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2023/891 ustanawiającą ramy na potrzeby ukierunkowanych środków ograniczających w związku z działaniami destabilizującymi Republikę Mołdawii. Kontekst polityczny i polityczne powody ustanowienia środków ograniczających zostały przedstawione w motywach tej decyzji. W tej decyzji przewidziano zakaz podróżowania, zamrożenie środków finansowych i zasobów gospodarczych należących do osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów odpowiedzialnych za działania lub polityki podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii zgodne z prawem międzynarodowym oraz demokrację, praworządność, stabilność lub bezpieczeństwo w Republice Mołdawii lub zagrażające tej suwerenności, niezależności, demokracji, praworządności, stabilności lub temu bezpieczeństwu, bądź też osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów wspierających lub realizujących takie działania lub polityki, jak również zakaz udostępniania środków finansowych i zasobów gospodarczych tym osobom, podmiotom lub organom. Osoby fizyczne i prawne, podmioty i organy objęte środkami ograniczającymi wymieniono w załączniku do decyzji (WPZiB) 2023/ 891.

(2) Środki te objęte są zakresem stosowania Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, zatem do ich wdrożenia niezbędne jest działanie regulacyjne na szczeblu unijnym, w szczególności, aby zapewnić jednolite stosowanie tych środków przez podmioty gospodarcze we wszystkich państwach członkowskich.

(3) Niniejsze rozporządzenie nie narusza praw podstawowych i respektuje zasady zapisane w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej, w szczególności prawo do skutecznego środka prawnego i dostępu do bezstronnego sądu, prawo do obrony i prawo do ochrony danych osobowych. Niniejsze rozporządzenie należy stosować z poszanowaniem tych praw.

(4) Procedura zmiany wykazu zamieszczonego w załączniku I do niniejszego rozporządzenia powinna obejmować powiadomienie wskazanych osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów o powodach wymienienia ich w wykazie, tak by umożliwić im zgłoszenie uwag.

(5) Na potrzeby wykonywania niniejszego rozporządzenia oraz w celu zapewnienia jak największej pewności prawa w Unii należy podać do wiadomości publicznej imiona i nazwiska, nazwy i inne istotne dane dotyczące osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów, których środki finansowe i zasoby gospodarcze mają zostać zamrożone zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Przetwarzanie danych osobowych powinno odbywać się zgodnie z rozporządzeniami Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 2  i (UE) 2018/1725 3 .

(6) Państwa członkowskie i Komisja powinny informować się nawzajem o środkach zastosowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia i dzielić się wszelkimi innymi dostępnymi im istotnymi informacjami związanymi z niniejszym rozporządzeniem.

(7) Państwa członkowskie powinny ustanowić przepisy dotyczące kar mających zastosowanie w przypadku naruszenia przepisów niniejszego rozporządzenia oraz zapewnić stosowanie tych przepisów. Kary te powinny być skuteczne, proporcjonalne i odstraszające,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"roszczenie" oznacza roszczenie, niezależnie od tego, czy jest dochodzone w postępowaniu sądowym, z którym wystąpiono przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia lub po tym dniu, wynikające z umowy lub transakcji lub pozostające w związku z umową lub transakcją, w szczególności:
(i)
roszczenie o wykonanie zobowiązania wynikającego z umowy lub transakcji lub pozostającego w związku z umową lub transakcją;
(ii)
roszczenie o przedłużenie terminu płatności lub o spłatę obligacji, gwarancji finansowej lub zabezpieczenia w jakiejkolwiek formie;
(iii)
roszczenie o odszkodowanie z tytułu umowy lub transakcji;
(iv)
roszczenie wzajemne;
(v)
roszczenie o uznanie lub wykonanie - w tym w drodze procedury exequatur - wyroku, orzeczenia arbitrażowego lub równoważnej decyzji, niezależnie od miejsca ich wydania;
b)
"umowa lub transakcja" oznacza transakcję, niezależnie od jej formy i właściwego dla niej prawa, obejmującą jedną umowę lub większą liczbę umów lub podobnych zobowiązań zawartych przez te same lub różne strony; do celów niniejszej definicji pojęcie "umowa" obejmuje obligacje, gwarancje lub zabezpieczenia, w szczególności gwarancje finansowe lub zabezpieczenia finansowe, oraz kredyty, niezależnie od tego, czy na gruncie prawa stanowią odrębny instrument, a także wszelkie odnośne postanowienia, których źródłem jest taka transakcja lub które są z nią związane;
c)
"właściwe organy" oznaczają właściwe organy państw członkowskich wskazane na stronach internetowych wymienionych w załączniku II;
d)
"zasoby gospodarcze" oznaczają aktywa wszelkiego rodzaju, rzeczowe lub niematerialne, ruchome lub nieruchome, które nie są środkami finansowymi, ale mogą być użyte do pozyskania środków finansowych, towarów lub usług;
e)
"zamrożenie zasobów gospodarczych" oznacza zapobieganie wykorzystywaniu zasobów gospodarczych do pozyskiwania środków finansowych, towarów lub usług w jakikolwiek sposób, w tym poprzez ich sprzedaż, wynajem lub obciążenie hipoteką;
f)
"zamrożenie środków finansowych" oznacza zapobieganie wszelkim ruchom środków finansowych, ich przenoszeniu, zmianom, wykorzystaniu, dostępowi do nich lub dokonywaniu nimi transakcji w jakikolwiek sposób, który powodowałby zmianę ich wielkości, wartości, lokalizacji, własności, posiadania, charakteru, przeznaczenia lub inną zmianę, która umożliwiłaby korzystanie z nich, w tym zarządzanie portfelem;
Artykuł  2
1. 
Zamraża się wszelkie środki finansowe i zasoby gospodarcze należące do osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów wymienionych w załączniku I, będące ich własnością, znajdujące się w ich posiadaniu lub pod ich kontrolą.
2. 
Nie udostępnia się - bezpośrednio ani pośrednio - osobom fizycznym lub prawnym, podmiotom lub organom wymienionym w załączniku I ani na ich rzecz żadnych środków finansowych ani zasobów gospodarczych.
3. 
W załączniku I wymienia się:
a)
osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy odpowiedzialne za działania lub polityki podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii lub demokrację, praworządność, stabilność lub bezpieczeństwo w Republice Mołdawii lub zagrażające tej suwerenności, niezależności, demokracji, praworządności, stabilności lub temu bezpieczeństwu, bądź też osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy wspierające lub realizujące takie działania lub polityki, poprzez realizowanie jakichkolwiek z następujących działań:
(i)
utrudnianie lub podważanie demokratycznego procesu politycznego, w tym poprzez utrudnianie lub poważne podważanie przebiegu wyborów lub próby obalenia porządku konstytucyjnego;
(ii)
podważanie suwerenności i niezależności Republiki Mołdawii lub stabilności lub bezpieczeństwa w Mołdawii lub zagrażanie tej suwerenności, niezależności, stabilności lub temu bezpieczeństwu, w tym poprzez planowanie brutalnych demonstracji lub innych aktów przemocy, kierowanie nimi, angażowanie się w nie bezpośrednio lub pośrednio lub wspieranie ich; lub
(iii)
poważne nadużycia finansowe dotyczące funduszy publicznych w zakresie, w jakim dane czyny są objęte Konwencją Narodów Zjednoczonych przeciwko korupcji, oraz nieuprawniony wywóz kapitału;
b)
osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy powiązane z osobami fizycznymi lub prawnymi, podmiotami lub organami wskazanymi w lit. a).
Artykuł  3
1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 2 właściwe organy mogą zezwolić na uwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych lub na udostępnienie niektórych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, na warunkach, jakie uznają za stosowne, po ustaleniu, że dane środki finansowe lub zasoby gospodarcze są:
a)
niezbędne do zaspokojenia podstawowych potrzeb osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów wymienionych w załączniku I oraz członków rodzin pozostających na utrzymaniu takich osób fizycznych, w tym do dokonania płatności za żywność, płatności z tytułu najmu lub kredytu hipotecznego, płatności za leki i leczenie, płatności podatków, składek ubezpieczeniowych oraz opłat za usługi użyteczności publicznej;
b)
przeznaczone wyłącznie na pokrycie uzasadnionych kosztów honorariów lub zwrotu poniesionych wydatków związanych z usługami prawniczymi;
c)
przeznaczone wyłącznie na pokrycie opłat lub należności za usługi polegające na zwykłym przechowywaniu lub utrzymywaniu zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych;
d)
niezbędne do pokrycia wydatków nadzwyczajnych, pod warunkiem że odpowiedni właściwy organ powiadomił właściwe organy pozostałych państw członkowskich oraz Komisję o powodach, dla których uważa, że należy udzielić szczególnego zezwolenia, co najmniej dwa tygodnie przed jego udzieleniem; lub
e)
przedmiotem wpłaty na rachunek lub wypłaty z rachunku misji dyplomatycznej lub konsularnej lub organizacji międzynarodowej posiadającej immunitet na mocy prawa międzynarodowego, w zakresie, w jakim płatności te są przeznaczone na oficjalne cele misji dyplomatycznej lub konsularnej lub organizacji międzynarodowej.
2. 
Dane państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję o każdym zezwoleniu udzielonym na podstawie ust. 1 w terminie dwóch tygodni od udzielenia zezwolenia.
Artykuł  4
1. 
Artykuł 2 ust. 2 nie ma zastosowanie do środków finansowych ani zasobów gospodarczych udostępnianych przez organizacje oraz agencje, które są poddawane przez Unię ocenie spełnienia wymogów dotyczących filarów i z którymi Unia podpisała ramową umowę o partnerstwie finansowym, na podstawie której te organizacje i agencje działają jako partnerzy humanitarni Unii, pod warunkiem że przekazanie tych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, jest niezbędne wyłącznie do celów humanitarnych w Republice Mołdawii.
2. 
W przypadkach nieobjętych ust. 1 niniejszego artykułu oraz aa zasadzie odstępstwa od art. 2 właściwe organy mogą udzielić szczególnego lub ogólnego zezwolenia, na warunkach ogólnych lub szczegółowych, jakie uznają za stosowne, na uwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych lub na udostępnienie niektórych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, pod warunkiem że przekazanie takich środków finansowych lub zasobów gospodarczych jest niezbędne wyłącznie do celów humanitarnych w Republice Mołdawii.
3. 
W przypadku braku decyzji odmownej, wniosku o udzielnie informacji lub zawiadomienia o dodatkowym terminie od właściwego organu w terminie 5 dni roboczych od dnia otrzymania wniosku o udzielenie zezwolenia na podstawie ust. 2, zezwolenie uważa się za udzielone.
4. 
Dane państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję o każdym zezwoleniu udzielonym na podstawie ust. 2 i 3 w terminie 2 tygodni od udzielenia zezwolenia.
Artykuł  5
1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 2 ust. 1 właściwe organy mogą zezwolić na uwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, jeżeli spełnione są następujące warunki:
a)
środki finansowe lub zasoby gospodarcze są przedmiotem orzeczenia arbitrażowego wydanego przed dniem, w którym osobę fizyczną lub prawną, podmiot lub organ, o których mowa w art. 2, wymieniono w załączniku I, lub orzeczenia sądowego lub decyzji administracyjnej wydanych w Unii, lub orzeczenia sądowego wykonalnego w danym państwie członkowskim, przed tym dniem lub później;
b)
środki finansowe lub zasoby gospodarcze zostaną wykorzystane wyłącznie w celu zaspokojenia roszczeń zabezpieczonych takim orzeczeniem lub taką decyzją lub uznanych za zasadne w takim orzeczeniu lub takiej decyzji, w granicach określonych przez mające zastosowanie przepisy ustawowe i wykonawcze regulujące prawa osób, którym takie roszczenia przysługują;
c)
decyzja nie przynosi korzyści osobie fizycznej lub prawnej, podmiotowi lub organowi wymienionym w załączniku I; oraz
d)
uznanie tego orzeczenia lub tej decyzji nie jest sprzeczne z porządkiem publicznym danego państwa członkowskiego.
2. 
Dane państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję o każdym zezwoleniu udzielonym na podstawie ust. 1 w terminie dwóch tygodni od udzielenia zezwolenia.
Artykuł  6
1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 2 ust. 1 i pod warunkiem że płatność dokonywana przez osobę fizyczną lub prawną, podmiot lub organ wymienione w załączniku I jest należna z tytułu umowy lub porozumienia zawartych przez daną osobę fizyczną lub prawną, dany podmiot lub organ, lub z tytułu zobowiązania powstałego dla danej osoby fizycznej lub prawnej, danego podmiotu lub organu, zanim daną osobę fizyczną lub prawną, dany podmiot lub organ wymieniono w załączniku I, właściwe organy mogą zezwolić, na warunkach, jakie uznają za stosowne, na uwolnienie niektórych zamrożonych środków finansowych lub zasobów gospodarczych, pod warunkiem że dany właściwy organ ustalił, że:
a)
środki finansowe lub zasoby gospodarcze zostaną wykorzystane do dokonania płatności przez osobę fizyczną lub prawną, podmiot lub organ wymienione w załączniku I; oraz
b)
dokonanie płatności nie narusza art. 2 ust. 2.
2. 
Dane państwo członkowskie informuje pozostałe państwa członkowskie oraz Komisję o każdym zezwoleniu udzielonym na podstawie ust. 1 w terminie dwóch tygodni od udzielenia zezwolenia.
Artykuł  7
1. 
Art. 2 ust. 2 nie stoi na przeszkodzie temu, by instytucje finansowe lub kredytowe, które otrzymują środki finansowe przekazywane przez osoby trzecie na rachunek wymienionych w załączniku osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów, zapisywały te otrzymane środki finansowe w dobro zamrożonych rachunków, pod warunkiem że wszelkie dodatkowe kwoty, którymi uznano te rachunki, również podlegają zamrożeniu. Instytucja finansowa lub kredytowa niezwłocznie informuje odpowiedni właściwy organ o wszelkich takich transakcjach.
2. 
Art. 2 ust. 2 nie stosuje się do uznawania zamrożonych rachunków:
a)
odsetkami lub innymi dochodami z tych rachunków;
b)
płatnościami należnymi z tytułu umów, porozumień lub zobowiązań, które zostały zawarte lub powstały przed dniem wymienienia osoby fizycznej lub prawnej, podmiotu lub organu, o których mowa w art. 2, w załączniku I; lub
c)
płatnościami należnymi na podstawie orzeczenia sądowego, decyzji administracyjnej lub orzeczenia arbitrażowego wydanych w państwie członkowskim lub wykonalnych w danym państwie członkowskim,

pod warunkiem że wszelkie takie odsetki, inne dochody i płatności są zamrożone zgodnie z art. 2 ust. 1.

Artykuł  8
1. 
Bez uszczerbku dla stosowanych zasad dotyczących sprawozdawczości, poufności i tajemnicy zawodowej, osoby fizyczne i prawne, podmioty i organy:
a)
natychmiast dostarczają wszelkich informacji, które ułatwiłyby przestrzeganie niniejszego rozporządzenia, takich jak informacje dotyczące rachunków lub kwot zamrożonych zgodnie z art. 2 ust. 1 właściwemu organowi państwa członkowskiego, w którym osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy mają miejsce zamieszkania lub siedzibę, oraz przekazują takie informacje Komisji, bezpośrednio lub za pośrednictwem państwa członkowskiego; oraz
b)
współpracują z właściwym organem przy weryfikacji informacji, o których mowa w lit. a).
2. 
Wszelkie dodatkowe informacje otrzymane bezpośrednio przez Komisję udostępnia się państwom członkowskim.
3. 
Wszelkie informacje przekazane lub otrzymane zgodnie z niniejszym artykułem wykorzystuje się jedynie w celu, w jakim je przekazano lub otrzymano.
Artykuł  9

Zakazuje się świadomego i umyślnego udziału w działaniach, których celem lub skutkiem jest obejście środków, o których mowa w art. 2.

Artykuł  10
1. 
Osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy, lub ich dyrektorzy lub pracownicy, dokonujące zamrożenia środków finansowych i zasobów gospodarczych lub odmawiające ich udostępnienia w dobrej wierze w przekonaniu, że działania takie są zgodne z niniejszym rozporządzeniem, nie ponoszą żadnej odpowiedzialności z tego tytułu, chyba że dowiedziono, że środki finansowe i zasoby gospodarcze zamrożono lub odmówiono ich udostępnienia na skutek niedbalstwa.
2. 
Osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy nie ponoszą żadnej odpowiedzialności, jeżeli nie wiedziały i nie miały uzasadnionego powodu, by przypuszczać, że ich działania mogą naruszać środki określone w niniejszym rozporządzeniu.
Artykuł  11
1. 
Nie podlegają zaspokojeniu żadne roszczenia w związku z umową lub transakcją, na których wykonanie mają wpływ, bezpośrednio lub pośrednio, w całości lub części, środki nałożone na podstawie niniejszego rozporządzenia, w tym roszczenia o naprawienie szkody lub wszelkie inne roszczenia tego rodzaju, takie jak roszczenia o odszkodowanie lub roszczenia wynikające z gwarancji, zwłaszcza roszczenia o przedłużenie terminu płatności lub o spłatę obligacji, gwarancji lub zabezpieczenia, w szczególności gwarancji finansowej lub zabezpieczenia finansowego, w jakiejkolwiek formie, jeżeli z takimi roszczeniami wystąpiły:
a)
osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy wymienione w załączniku I;
b)
osoby fizyczne lub prawne, podmioty lub organy działające za pośrednictwem lub w imieniu osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów, o których mowa w lit. a).
2. 
We wszelkich postępowaniach zmierzających do zaspokojenia roszczenia ciężar dowodu, że zaspokojenie roszczenia nie jest zakazane na mocy ust. 1, spoczywa na osobie fizycznej lub prawnej, podmiocie lub organie, które dochodzą zaspokojenia tego roszczenia.
3. 
Niniejszy artykuł pozostaje bez uszczerbku dla prawa osób fizycznych lub prawnych, podmiotów i organów, o których mowa w ust. 1, do przeprowadzenia kontroli sądowej w celu weryfikacji, czy niewykonanie zobowiązań umownych zgodnie z niniejszym rozporządzeniem jest zgodne z prawem.
Artykuł  12
1. 
Komisja i państwa członkowskie informują się nawzajem o środkach zastosowanych na podstawie niniejszego rozporządzenia i dzielą się wszelkimi innymi dostępnymi im istotnymi informacjami związanymi z niniejszym rozporządzeniem, w szczególności informacjami dotyczącymi:
a)
środków finansowych zamrożonych na podstawie art. 2 oraz zezwoleń udzielonych na podstawie art. 3, 5 i 6;
b)
naruszeń przepisów i trudności z ich egzekwowaniem oraz orzeczeń wydanych przez sądy krajowe.
2. 
Państwa członkowskie niezwłocznie przekazują sobie nawzajem oraz Komisji wszelkie inne dostępne im istotne informacje, które mogłyby mieć wpływ na skuteczne wykonywanie niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  13
1. 
W przypadku gdy Rada podejmie decyzję o objęciu osoby fizycznej lub prawnej, podmiotu lub organu środkami, o których mowa w art. 2, dokonuje stosownych zmian załącznika I.
2. 
Rada przekazuje decyzję, o której mowa w ust. 1, wraz z uzasadnieniem umieszczenia w wykazie, danej osobie fizycznej lub prawnej, danemu podmiotowi lub danemu organowi bezpośrednio - jeżeli adres jest znany - albo w drodze opublikowania ogłoszenia, umożliwiając tej osobie fizycznej lub prawnej, takiemu podmiotowi lub takiemu organowi zgłoszenie uwag.
3. 
W przypadku gdy zostaną zgłoszone uwagi lub przedstawione istotne nowe dowody, Rada dokonuje przeglądu decyzji, o których mowa w ust. 1, i odpowiednio informuje daną osobę fizyczną lub prawną, dany podmiot lub dany organ.
4. 
Wykaz w załączniku I jest poddawany regularnym przeglądom, które odbywają się co najmniej raz na 12 miesięcy.
5. 
Komisja jest upoważniona do zmiany załącznika II na podstawie informacji przekazywanych przez państwa członkowskie.
Artykuł  14
1. 
W załączniku I zamieszcza się uzasadnienie wymienienia w wykazie osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów.
2. 
W załączniku I zamieszcza się informacje, które są niezbędne do zidentyfikowania danych osób fizycznych lub prawnych, podmiotów lub organów, o ile informacje te są dostępne. W przypadku osób fizycznych informacje takie mogą obejmować: imiona i nazwiska oraz pseudonimy, datę i miejsce urodzenia, obywatelstwo, numer paszportu i numer dowodu tożsamości, płeć, adres, jeżeli jest znany, oraz funkcję lub zawód. W przypadku osób prawnych, podmiotów lub organów informacje takie mogą obejmować: nazwy; miejsce i datę rejestracji; numer ewidencyjny i miejsce prowadzenia działalności.
Artykuł  15
1. 
Państwa członkowskie ustanawiają przepisy określające kary mające zastosowanie w przypadkach naruszenia przepisów niniejszego rozporządzenia oraz wprowadzają wszelkie środki niezbędne do zapewnienia stosowania tych przepisów. Przewidziane kary muszą być skuteczne, proporcjonalne oraz odstraszające.
2. 
Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o przepisach, o których mowa w ust. 1, niezwłocznie po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia oraz powiadamiają ją o wszelkich późniejszych zmianach tych przepisów.
Artykuł  16
1. 
Rada, Komisja i Wysoki Przedstawiciel Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwany dalej "Wysokim Przedstawicielem") przetwarzają dane osobowe w celu realizacji zadań wynikających z niniejszego rozporządzenia. Do zadań tych należy:
a)
w przypadku Rady: przygotowywanie oraz wprowadzanie zmian do załącznika I;
b)
w przypadku Wysokiego Przedstawiciela: przygotowywanie zmian do załącznika I;
c)
w przypadku Komisji:
(i)
uwzględnianie treści załącznika I w publicznie dostępnym elektronicznym skonsolidowanym wykazie osób, grup i podmiotów podlegających sankcjom finansowym Unii oraz na publicznie dostępnej interaktywnej mapie sankcji;
(ii)
przetwarzanie informacji na temat skutków, jakie wywierają środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu, takich jak wartość zamrożonych środków finansowych i informacje o zezwoleniach udzielonych przez właściwe organy.
2. 
Rada, Komisja i Wysoki Przedstawiciel mogą przetwarzać w stosownych przypadkach odpowiednie dane dotyczące przestępstw popełnionych przez osoby fizyczne wymienione w wykazie, wyroków skazujących takie osoby lub środków bezpieczeństwa dotyczących takich osób, jedynie w zakresie, w jakim przetwarzanie to jest niezbędne do przygotowania załącznika I.
3. 
Do celów niniejszego rozporządzenia Rada, Komisja i Wysoki Przedstawiciel zostają wyznaczeni jako "administrator" w rozumieniu art. 3 pkt 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 w celu zapewnienia, by zainteresowane osoby fizyczne mogły wykonywać swoje prawa zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2018/1725.
Artykuł  17
1. 
Państwa członkowskie wyznaczają właściwe organy, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, i podają ich nazwy na stronach internetowych wymienionych w załączniku II. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o wszelkich zmianach adresów swoich stron internetowych wymienionych w załączniku II.
2. 
Państwa członkowskie zgłaszają Komisji swoje właściwe organy, w tym dane kontaktowe tych właściwych organów, niezwłocznie po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia, oraz powiadamiają ją o wszelkich późniejszych zmianach w tym zakresie.
3. 
W przypadku gdy w niniejszym rozporządzeniu ustanowiono wymóg powiadamiania lub informowania Komisji lub wymóg innego rodzaju porozumiewania się z Komisją, na potrzeby takiego porozumiewania się stosuje się adres i inne dane kontaktowe wskazane w załączniku II.
Artykuł  18

Wszelkie informacje przekazane Komisji lub otrzymane przez nią zgodnie z niniejszym rozporządzeniem są wykorzystywane przez Komisję wyłącznie do celów, do których zostały przekazane lub otrzymane.

Artykuł  19

Niniejsze rozporządzenie stosuje się:

a)
na terytorium Unii, w tym także w jej przestrzeni powietrznej;
b)
na pokładach wszelkich statków powietrznych lub jednostek pływających podlegających jurysdykcji państwa członkowskiego;
c)
wobec każdej osoby fizycznej będącej obywatelem jednego z państw członkowskich, przebywającej na terytorium Unii lub poza nim;
d)
wobec każdej osoby prawnej, każdego podmiotu lub organu, na terytorium Unii lub poza nim, zarejestrowanych lub utworzonych na mocy prawa państwa członkowskiego;
e)
wobec każdej osoby prawnej, każdego podmiotu lub organu w odniesieniu do wszelkiego rodzaju działalności gospodarczej prowadzonej całkowicie lub częściowo w Unii.
Artykuł  20

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europej- skiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich pań stwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 28 kwietnia 2023 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I  4  

WYKAZ OSÓB FIZYCZNYCH I PRAWNYCH, PODMIOTÓW I ORGANÓW, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2

A. Osoby fizyczne
Imię i nazwisko Informacje identyfikacyjne Uzasadnienie Data umieszczenia w wykazie
1. Ilan Mironovich SHOR alias

Ilan Mironovici SOR

Funkcja: przedsiębiorca, przewodniczący partii politycznej "SHOR" ("SOR")

Data urodzenia:

6.3.1987

Miejsce urodzenia: Tel Awiw, Izrael

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie, izraelskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 0971007884125 (Republika Mołdawii)

Ilan Shor jest politykiem (przewodniczącym partii politycznej§OR) i przedsiębiorcą z Republiki Mołdawii zamieszanym w nielegalne finansowanie partii politycznych w Republice Mołdawii oraz podżeganie do przemocy wobec opozycji politycznej. Zanim partię SOR, na której czele stoi, uznano w czerwcu 2023 r. za niekonstytucyjną, była ona zamieszana w opłacanie i szkolenie osób w celu wywoływania zakłóceń porządku i niepokojów podczas protestów w Republice Mołdawii.

Orzeczeniem z dnia 13 kwietnia 2023 r. sąd apelacyjny w Kiszyniowie uznał Ilana Shora za winnego nadużyć finansowych i prania pieniędzy w sprawie "oszustwa bankowego" i skazał go na 15 lat pozbawienia wolności i konfiskatę mienia o wartości 254 mln EUR. Jak twierdzą władze Republiki Mołdawii, środki pochodzące z tego oszustwa finansowego na wielką skalę oraz powiązania ze skorumpowanymi oligarchami i podmiotami z siedzibą w Moskwie były i nadal są wykorzystywane do sztucznego wywoływania niepokojów politycznych w Republice Mołdawii.

Jego działania mające na celu obalenie demokracji w Republice Mołdawii obejmują zapewnianie nielegalnego finansowania, aby wesprzeć prokremlowską działalność polityczną w Republice Mołdawii. Przykładem wykorzystania takich środków jest organizacja w latach 2022-2023 brutalnych protestów i wieców, przede wszystkim w stolicy Kiszyniowie, z pomocą demonstrantów opłacanych przez partię SOR. Po tym jak partia SOR została uznana za niekonstytucyjną, Ilan Shor nadal umożliwiał Rosji wywieranie wpływu na scenę polityczną Republiki Mołdawii poprzez nielegalne finansowanie innych partii i próby przekupywania polityków.

W związku z prowadzeniem i planowaniem brutalnych demonstracji oraz z powodu poważnych nadużyć finansowych dotyczących funduszy publicznych i nieuprawnionego wywozu kapitału, Ilan Shor jest odpowiedzialny za działania podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii oraz demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające.

30.5.2023
2. Gheorghe Petru CAVCALIUC Funkcja: polityk, przewodniczący partii politycznej "Budowanie Europy w domu" (PACE),

były zastępca szefa Głównego Inspektoratu Policji

Data urodzenia:

25.10.1982

Miejsce urodzenia: Micăuț i, okręg Străș eni, Republika Mołdawii

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie, rumuńskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP):

2000033042660 (Republika Mołdawii)

Nr paszportu: AB0664715 (Republika Mołdawii)

058117566 (Rumunia)

Gheorghe Petru Cavcaliuc jest byłym zastępcą szefa Głównego Inspektoratu Policji Republiki Mołdawii. Znany jest z tego, że wraz z Ilanem Shorem zorganizował brutalne protesty w październiku 2022 r. i brał w nich udział. Wykorzystał swoje koneksje w Głównym Inspektoracie Policji do rekrutacji byłych funkcjonariuszy policji i utworzenia grupy paramilitarnej, aby "chronić" brutalnych demonstrantów przeciwko rządowi Republiki Mołdawii. W tych okolicznościach utworzył on tzw. "gabinet cieni", aby zastąpić demokratycznie wybrany rząd Republiki Mołdawii.

W związku z prowadzeniem i planowaniem brutalnych demonstracji Gheorghe Cavcaliuc jest odpowiedzialny za działania podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii oraz demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające.

30.5.2023
3. Marina TAUBER Funkcja: posłanka do parlamentu Republiki Mołdawii (od marca 2019 r.)

Data urodzenia:

1.5.1986

Miejsce urodzenia: Chisinäu (Kiszyniów), Republika Mołdawii

Płeć: kobieta

Obywatelstwo: mołdawskie

Marina Tauber jest wiceprzewodniczącą partii SOR i posłanką do parlamentu Republiki Mołdawii. Oskarżona w sprawie "oszustwa bankowego", a w dwóch sprawach karnych dotyczących nielegalnego finansowania przez zorganizowaną grupę przestępczą oraz sfałszowania sprawozdania w sprawie zarządzania finansowego Partią SOR jest prowadzone w jej sprawie postępowanie przygotowawcze w Republice Mołdawii.

W dniu 20 grudnia 2022 r. prokuratorzy przeprowadzili kilka przeszukań w związku ze sprawą nielegalnego finansowania partii Ilana Shora. Władze Republiki Mołdawii zidentyfikowały następnie pieniądze, które według prokuratorów miały służyć zorganizowaniu antyrządowych protestów i opłaceniu uczestników tych demonstracji.

W 2023 r. w wyniku protestów zorganizowanych przez Ruch Ludowy, w skład którego wchodzi partia SOR, skonfiskowano noże, substancje łatwopalne i sztylety. Odnotowano przemoc i starcia między policją a demonstrantami, w wyniku których zatrzymano 54 osoby, w tym osoby małoletnie. Według Głównego Inspektoratu Policji Republiki Mołdawii, Marina Tauber była jedną z głównych organizatorek protestów partii SOR i Ruchu Ludowego.

Według Biura Antykorupcyjnego Prokuratury Republiki Mołdawii korzystała ona ze specjalnych instrumentów łączności, aby udzielać przewodniczącym i wiceprzewodniczącym biur lokalnych partii SOR w Republice Mołdawii bezpośrednich instrukcji, w jaki sposób przyciągnąć ludzi na demonstracje, zorganizować transport i jak otrzymywać pieniądze na opłacenie tych osób.

W związku z prowadzeniem i planowaniem brutalnych demonstracji oraz z powodu poważnych nadużyć finansowych dotyczących funduszy publicznych i nieuprawnionego wywozu kapitału Marina Tauber jest odpowiedzialna za działania podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii oraz demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające.

30.5.2023
4. Igor Yuryevich CHAIKA

alias Igor Yuryevich CHAYKA

(Игорь Юрьевич ЧАЙКА)

Funkcja: rosyjski przedsiębiorca

Data urodzenia:

13.12.1988

Miejsce urodzenia: Irkutsk (Irkuck) lub Moskwa, były ZSRR (obecnie Federacja Rosyjska)

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: rosyjskie

Igor Chaika jest rosyjskim przedsiębiorcą odpowiedzialnym za przekazywanie pieniędzy na wsparcie projektów Rosyjskiej Federalnej Służby Bezpieczeństwa (FSB) mających na celu destabilizację Republiki Mołdawii. Odgrywał rolę rosyjskiego "portfela", kierując pieniądze do aktywów FSB w Republice Mołdawii, aby sprowadzić Republikę Mołdawii pod kontrolę Kremla.

Z powodu poważnych nadużyć finansowych dotyczących funduszy publicznych Igor Chaika jest odpowiedzialny za działania podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii oraz demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające.

30.5.2023
5. Vladimir Gheorghe PLAHOTNIUC

alias Vladimir ULINICI

alias Vladimir PLAKHOT

NYUK

alias Vladislav Vladimir

NOVAK

(Владимир (Влад) Георгиевич

ПЛАХОТНЮК)

Funkcja: przedsiębiorca, polityk

Data urodzenia:

1.1.1966 lub 25.12.1965

Miejsce urodzenia: Pituș ca, Călăraș i, były ZSRR (obecnie Republika Mołdawii)

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie, rumuńskie, rosyjskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP):

0962706018030 (Republika Mołdawii)

Nr paszportu: AB 0671328; AA 1203658 (Republika Mołdawii)

W sprawie Vladimira Plahotniuca prowadzonych jest wiele postępowań karnych w Republice Mołdawii w związku z przestępstwami związanymi ze sprzeniewierzeniem funduszy państwowych Republiki Mołdawii i ich nielegalnym przekazywaniem poza Republikę Mołdawii. Oskarżony w Republice Mołdawii w sprawie "oszustwa bankowego", którego skutki gospodarcze są nadal odczuwalne w Republice Mołdawii. W jego sprawie prowadzone jest również postępowanie przygotowawcze w sprawie przekupienia byłego prezydenta Republiki Mołdawii za pomocą torby z gotówką w zamian za przysługi polityczne.

Z powodu poważnych nadużyć finansowych dotyczących funduszy publicznych i nieuprawnionego wywozu kapitału oraz podważających demokratyczny proces polityczny w Republice Mołdawii Vladimir Plahotniuc jest odpowiedzialny za działania i strategie wykonawcze podważające demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające.

30.5.2023
6. Chirii GUZUN Były funkcjonariusz policji granicznej i obecny przywódca grupy paramilitarnej "SCUTUL POPORULUI"

Data urodzenia:

27.4.1979

Miejsce urodzenia: Ratus, Criuleni, Mołdawska Socjalistyczna Republika Radziecka

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie, rumuńskie

Chirii Guzun jest założycielem i obecnym przywódcą "Scutul Poporului" - organizacji paramilitarnejw Republice Mołdawii, w tym byłego personelu wojskowego, policji i organów ścigania, która wykorzystuje przemoc podczas udziału w protestach, w szczególności w celu destabilizacji Republiki Mołdawii. Podczas prób destabilizacji rządu krajowego w lutym 2023 r. grupy demonstrantów powiązane z później zakazanym "Partidul or" oraz z Budową Europy w Home Party, "Partidul Acasă Construim Europa" (PACE) były wspierane i otoczone przez członków "Scutul Poporului", którzy byli zaangażowani w zamieszki i brutalne demonstracje.

Chiril Guzun jest również długoletnim znajomym Gheorghe Cavcaliuca, osoby wymienionejna liście i lidera partii "PACE". Cavcaliuc przyznał się do koordynacji z organizacją Chirila Guzuna w sprawie gwałtownych protestów. Ponadto Natalia Guzun, żona Chirila Guzuna, jest wiceprzewodniczącą partii "PACE".

Jako przywódca "Scutul Poporului", poprzez kierowanie demonstracjami, podczas których dochodziło do użycia przemocy, uczestniczenie w nich i ich wspieranie, Chiril Guzun jest odpowiedzialny za działania podważające praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające. Ponadto Chiril Guzun jest powiązany z Gheorghe'em Cavcaliucem i "Scutul Poporului".

22.2.2024
7. Dmitry MILYUTIN (Дмитрий Милютин) Zastępca szefa Departamentu Wywiadu Operacyjnego 5. Dyrekcji (rosyjska Federalna Służba Bezpieczeństwa - FSB)

Data urodzenia:

30.5.1967

Miejsce urodzenia: Ijevsk, ZSRR (obecnie Federacja Rosyjska)

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: rosyjskie

Nr dowodu osobistego: 0134180

DmitrijMilyutin jest zastępcą szefa Departamentu Wywiadu Operacyjnego Rosyjskiej Federalnej Służby Bezpieczeństwa (FSB), odpowiedzialnym za tajne operacje Rosji w Republice Mołdawii od 2016 r., zwłaszcza w regionie Naddniestrza, destabilizując porządek konstytucyjny. Za pośrednictwem swoich agentów Milyutin kieruje, koordynuje i manipuluje wybranymi aktorami politycznymi w Republice Mołdawii w celu realizacji prorosyjskich programów, podważając tym samym demokratyczny proces polityczny w Republice Mołdawii. Ponadto grupa Milyutin jest zaangażowana w organizowanie gwałtownych protestów i innych aktów przemocy mających miejsce w Republice Mołdawii.

Poważnie podważając demokratyczny proces polityczny, próbując zdestabilizować porządek konstytucyjny oraz ułatwiając brutalne demonstracje i inne akty przemocy, Dmitrij Milyutin wspiera działania podważające suwerenność i niezależność, demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo Republiki Mołdawii i im zagrażające. Jest również związany z osobą wymienioną na liście Igorem Chaiką.

22.2.2024
8. Arina Evgheni CORȘ ICOVA Data urodzenia:

28.12.1974

Płeć: kobieta

Obywatelstwo: mołdawskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 0962011898118

Arina Corș icova kieruje kilkoma grupami przedsiębiorstw komunikacji medialnej w Republice Mołdawii. Jedna z grup jest właścicielem dwóch kanałów telewizyjnych ("ACCENT TV" i "PRIMUL ÎN MOLDOVA"), których działalność została zawieszona przez Republikę Mołdawii za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na temat napaści na Ukrainę i aktualnych wydarzeń politycznych w Republice Mołdawii. Pomimo utraty licencji telewizyjnej "Primul în Moldova" nadal rozpowszechnia fałszywe oświadczenia mające na celu destabilizację Republiki Mołdawii.

W tym kontekście Arina Corș icova jest bezpośrednio zaangażowana w podważanie demokratycznego procesu politycznego w Republice Mołdawii, prowadząc kampanię dezinformacyjną i otrzymując polityczne poparcie ze strony Ilana Ș ora.

Ponadto jest od dawna współpracowniczką umieszczonego w wykazie Ilana Ș ora: finansowała w przeszłości jego kampanie wyborcze i jest pośrednim udziałowcem "Banca Socială", zamieszanego w sprawę oszustwa bankowego.

Podważając demokratyczny proces polityczny i destabilizując porządek konstytucyjny Arina Corș icova jest odpowiedzialna za udział w kampanii mającej na celu destabilizację porządku konstytucyjnego w Republice Mołdawii. Ponadto jest powiązana z Ilanem Ș orem.

22.2.2024
9. Dumitru CHITOROAGĂ Data urodzenia:

23.12.1984

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 2002003101445

Numer paszportu: AB1187605

Dumitru Chitoroagă jest zarządcą grupy przedsiębiorstw medialnych będącej właścicielem kilku kanałów komunikacji medialnej w Republice Mołdawii, w których pełni on również funkcję dyrektora. Te kanały komunikacji medialnej promują często przekazy mające na celu utrudnianie i podważanie demokratycznego procesu politycznego poprzez ewidentne fałszywe twierdzenia dotyczące rządu Republiki Mołdawii. Ponadto wyrażają one wyraźne poparcie dla Ilana Ș ora i jego partii politycznej "Ș OR". Niektóre z tych kanałów były własnością lub zostały założone przez Ilana Ș ora działającego poprzez pośredników.

Republika Mołdawii prawnie zawiesiła działalność szeregu kanałów medialnych, w tym "TV6" i "ORHEI TV", którymi zarządza Dumitru Chitoroagă, za rozpowszechnianie nieprawdziwych informacji na temat aktualnych wydarzeń politycznych w Republice Mołdawii.

W związku z tym, przez utrudnianie i podważanie demokratycznego procesu politycznego, Dumitru Chitoroagă jest odpowiedzialny za działania podważające demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające. Ponadto jest powiązany z Ilanem Ș orem.

22.2.2024
10. Maria ALBOT Doradca ds. stosunków zewnętrznych baszkana Gagauzji Zarządca fundacji "Miron Ș or" Udziałowiec "Banca Socială"

Data urodzenia:

21.1.1986

Płeć: kobieta

Obywatelstwo: mołdawskie Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 2000088038487

Maria Albot jest długoletnią zaufaną współpracowniczką umieszczonego w wykazie Ilana Ș ora. Obecnie pełni ona kierowniczą rolę w jednej ze jego fundacji - "Miron Ș or", jest ona również mocno zaangażowana w sprawę oszustwa bankowego, która wpłynęła na stabilność finansową Republiki Mołdawii. Wcześniej zajmowała stanowiska w innych przedsiębiorstwach lub fundacjach należących do Ilana Ș ora lub z nim powiązanych. W związku z tym jest również powiązana z Ilanem Ș orem. 22.2.2024
11. Victor PETROV Polityk, członek Zgromadzenia

Ludowego Gagauzji

Data urodzenia:

29.6.1975

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: mołdawskie

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 0973004885136

Victor Petrov jest zastępcą baszkana Zgromadzenia Ludowego Gagauzji i przywódcą Związku Ludowego Gagauzji, wyraźnie prorosyjskiego ruchu społecznopolitycznego, który połączył się z partią polityczną "Renaș tere". Otrzymuje poparcie polityczne od umieszczonego w wykazie Ilana Ș ora.

Victor Petrov aktywnie uczestniczy w szerzeniu dezinformacji, nawoływaniu do przemocy i wywoływaniu strachu wśród ludności gagauzyjskiej w Republice Mołdawii w związku z potencjalną utratą autonomii spowodowaną przez władze Kiszyniowa. W związku z tym władze Republiki Mołdawii zablokowały jedną z jego stron internetowych - "gagauznews.md". Niemniej jednak szerzenie dezinformacji trwa nadal za pośrednictwem nowej domeny - "gagauznews.com" oraz poprzez oświadczenia Victora Petrova.

Podważając demokratyczny proces polityczny i destabilizując porządek konstytucyjny, Victor Petrov wspiera działania i politykę, które podważają i zagrażają demokracji, praworządności i stabilności w Republice Mołdawii. Jest również powiązany z umieszczonym w wykazie Ilanem Ș orem

22.2.2024
12. Evghenia GUȚ UL Funkcja: gubernatorka Terytorium Autonomicznego Gagauzja

Data urodzenia:

5.9.1986

Miejsce urodzenia: Etulia, Vulcanesti, Mołdawska Socjalistyczna Republika Radziecka (obecnie Republika Mołdawii)

Płeć: kobieta

Obywatelstwo: Republika Mołdawii

Evghenia Guț ul jest gubernatorką (baszkanką) Terytorium Autonomicznego Gagauzja w Republice Mołdawii. Wcześniej pracowała dla partii politycznej Ș OR Ilana Shora, na którą nałożony jest obecnie zakaz działalności, i była zaangażowana w jej nielegalne finansowanie. Zaproponowała kilku współpracowników Ilana Shora na stanowiska w Komitecie Wykonawczym Gagauzji, mimo że osoby te nie są związane z Gagauzją.

Pomimo braku uprawnień konstytucyjnych, jako gubernatorka udała się z oficjalną wizytą do Federacji Rosyjskiej i spotkała się z prezydentem Rosji Władimirem Putinem. Zwróciła się do Putina o zapewnienie wsparcia ze strony Rosji dla praw, władzy i stanowisk Gagauzji i otrzymała zapewnienie, że takie wsparcie zostanie udzielone.

Promując separatyzm w Terytorium Autonomicznym Gagauzja i bliskie związki z Federacją Rosyjską, Evghenia Guț ul próbuje obalić porządek konstytucyjny, zagrażając w ten sposób suwerenności i niezależności Republiki Mołdawii oraz demokracji, stabilności i bezpieczeństwu w Republice Mołdawii.

14.10.2024
13. Iurii CUZNEȚ OV Funkcja: zastępca szefa Głównego Departamentu Stosunków Zewnętrznych, Terytorium Autonomiczne Gagauzja

Data urodzenia:

18.7.1988

Miejsce urodzenia: Mołdawska Socjalistyczna Republika Radziecka (obecnie Republika Mołdawii

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: Republika Mołdawii

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 2004042080868

Iurii Cuzneț ov, były członek partii politycznej Ș OR Ilana Shora, jest zastępcą szefa Głównego Departamentu Stosunków Zewnętrznych w Komitecie Wykonawczym Terytorium Autonomicznego Gagauzja. Towarzyszył Evghenii Guț ul podczas jej wizyty w Federacji Rosyjskiej i uczestniczył w programie finansowania obywateli Gagauzji za pośrednictwem jednego z rosyjskich banków. Aktywnie wspierał kampanię Evghenii Guț ul, gdy ubiegała się o stanowisko gubernatorki (baszkanki) Gagauzji.

Iurii Cuzneț ov jest zatem powiązany z Evghenią Guț ul.

14.10.2024
14. Nelli PARUTENCO Funkcja: założycielka / dyrektorka stowarzyszenia Evrazia

Data urodzenia:

21.3.1962

Płeć: kobieta

Obywatelstwo: Republika Mołdawii

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 0970403899047

Nelli Parutenco była skarbnikiem partii politycznej Ș OR Ilana Shora do czasu objęcia tej partii zakazem działalności. W kontekście dochodzeń dotyczących nielegalnego finansowania Ș OR uciekła w 2022 r. do Moskwy.

Nelli Parutenco jest założycielką i dyrektorką stowarzyszenia pozarządowego Evrazia z siedzibą w Rosji, którego celem jest promowanie interesów Rosji w byłych republikach radzieckich, w tym w Republice Mołdawii. Evrazia promuje rosyjski dyskurs propagandowy, w tym wśród dzieci podczas obozów młodzieżowych, które dla nich organizuje. Evrazia jest kanałem, przez który z jednego z rosyjskich banków i od Ilana Shora przekazywane jest finansowanie dla obywateli i na projekty infrastrukturalne w Gagauzji.

Za pośrednictwem Evrazii Nelli Parutenco próbuje zatem obalić porządek konstytucyjny, zagrażając w ten sposób suwerenności i niezależności Republiki Mołdawii oraz demokracji, stabilności i bezpieczeństwu w Republice Mołdawii.

Nelli Parutenco jest powiązana z Evrazią. Jest również powiązana z Ilanem Shorem.

14.10.2024
15. Ilia UZUN Funkcja: wiceprzewodniczący Komitetu Wykonawczego Terytorium Autonomicznego Gagauzja, członek Zgromadzenia Ludowego Gagauzji

Data urodzenia:

16.5.1967

Miejsce urodzenia: Chioselia Rusă, Comrat, Mołdawska Socjalistyczna Republika Radziecka (obecnie Republika Mołdawii)

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: Republika Mołdawii

Państwowy numer identyfikacyjny (IDNP): 0961607975268

Ilia Uzun jest członkiem Zgromadzenia Ludowego Gagauzji i wiceprzewodniczącym Komitetu Wykonawczego Terytorium Autonomicznego Gagauzja. Spotkał się z Ilanem Shorem w Izraelu, aby omówić realizację w Gagauzji planów wyborczych gubernatorki (baszkanki) Evghenii Guț ul. Ilia Uzun jest zaangażowany w rozpowszechnianie rosyjskiej propagandy zainicjowanej przez zespół Ilana Shora. Zaplanował demonstracje przeciwko władzom Republiki Mołdawii zorganizowane przez Ilana Shora lub osoby z nim powiązane, uczestniczył w tych demonstracjach i kierował nimi. Publicznie poparł Ilana Shora oraz jego działania. Jest zatem powiązany z Ilanem Shorem. 14.10.2024
16. Mihail VLAH Funkcja: zastępca gubernatorki Terytorium Autonomicznego Gagauzja i jej doradca ds. kontaktów z mediami

Data urodzenia:

4.2.1978

Płeć: mężczyzna

Obywatelstwo: Republika Mołdawii

Numer paszportu: 2000019014568

Mihail Vlah jest zastępcą gubernatorki (baszkanki) Gagauzji Evghenii Gutul. Został powołany przez Evghenię Gutul, ale powołanie to nie zostało zatwierdzone przez Zgromadzenie Ludowe Gagauzji. Jest również doradcą Evghenii Gutul ds. kontaktów z mediami. Spotkał się z Ilanem Shorem w Izraelu, aby omówić realizację w Gagauzji planów wyborczych gubernatorki Gutul. Zaplanował demonstracje przeciwko władzom Republiki Mołdawii wspierające Evghenię Gutul lub zorganizowane przez Ilana Shora lub osoby z nim powiązane, oraz uczestniczył w tych demonstracjach. Publicznie poparł działania Ilana Shora oraz Evghenii Gutul. Mihail Vlah jest zatem powiązany z Ilanem Shorem i Evghenią Gutul. Ponadto uczestniczył w jednej z gwałtownych demonstracji przeciwko rządowi Republiki Mołdawii i próbował destabilizować porządek konstytucyjny, twierdząc, że Terytorium Autonomiczne Gagauzja ma prawo otwierać przedstawicielstwa dyplomatyczne za granicą. 14.10.2024

B. Osoby prawne, podmioty i organy

Nazwa Informacje identyfikacyjne Uzasadnienie Data umieszczenia w wykazie
1. Stowarzyszenie publiczne - "Epaulettes Poporului" ("stowarzyszenie osób z epoletami")

(Asociaț ia Obș tească - Asociaț ia Oamenilor cu Epoleț i "Scutul Poporului")

Rodzaj podmiotu: organizacja pozarządowa - grupa paramilitarna

Adres: 74, Mitropolit Varlam Street, Chiș inău, Republic of Moldova

Numer ewidencyjny: 1022620011296

Strona internetowa: https://m.

facebook.com/people/Scutul-

Poporului/100088028496232/

"Scutul Poporului" jest organizacją paramilitarną w Republice Mołdawii, do której należą m.in. byli wojskowi i funkcjonariusze policji i organów ścigania. Na jej czele stoi Chiril Guzun. Bierze ona udział w protestach, w szczególności mających na celu destabilizację Republiki Mołdawii, dopuszczając się przemocy. Podczas prób destabilizacji rządu kraju w lutym 2023 r. grupom demonstrantów powiązanym z partiami "SOR", Partią Budującą Europę w Domu, "PACE" towarzyszyli członkowie "Scutul Poporului", którzy wzięli udział w zamieszkach i brutalnych demonstracjach.

W związku z udziałem w brutalnych demonstracjach i wspieraniem ich "Scutul Poporului" jest odpowiedzialna za działania podważające suwerenność i niezależność Republiki Mołdawii oraz demokrację, praworządność, stabilność i bezpieczeństwo w Republice Mołdawii i im zagrażające. Ponadto "Scutul Poporului" jest powiązana z umieszczonym w wykazie Chirilem Guzunem.

22.2.2024
2. Evrazia - niezależna organizacja niekomercyjna ds. promocji współpracy międzynarodowej Rodzaj podmiotu: niezależna organizacja niekomercyjna

Adres: Moscow, 127006, Krasnoproletarskaya Street 7, office 4/P, Russian Federation

Numery ewidencyjne:

OGRN:1247700291200

INN: 9707028663

KPP: 770701001

Strona internetowa: https://evrazia.su/

Evrazia jest pozarządowym stowarzyszeniem z siedzibą w Rosji, założonym przez Nelli Parutenco. Jego celem jest promowanie interesów Rosji w byłych republikach radzieckich, w tym w Republice Mołdawii. Evrazia promuje rosyjski dyskurs propagandowy, w tym wśród dzieci podczas obozów młodzieżowych, które dla nich organizuje. Evrazia jest kanałem, przez który z jednego z rosyjskich banków i od Ilana Shora przekazywane jest finansowanie dla obywateli i na projekty infrastrukturalne w Gagauzji.

Evrazia próbuje zatem obalić porządek konstytucyjny, zagrażając w ten sposób suwerenności i niezależności Republiki Mołdawii oraz demokracji, stabilności i bezpieczeństwu w Republice Mołdawii.

Evrazia jest powiązana z Nelli Parutenco. Jest również powiązana z Ilanem Shorem.

14.10.2024

ZAŁĄCZNIK  II  5  

Strony internetowe zawierające informacje o właściwych organach oraz adres na potrzeby powiadomień kierowanych do Komisji

BELGIA

https://diplomatie.belgium.be/en/policy/policy_areas/peace_and_security/sanctions

BUŁGARIA

https://www.mfa.bg/en/EU-sanctions

CZECHY

www.financnianalytickyurad.cz/mezinarodni-sankce.html

DANIA

https://um.dk/udenrigspolitik/sanktioner/ansvarlige-myndigheder

NIEMCY

https://www.bmwi.de/Redaktion/DE/Artikel/Aussenwirtschaft/embargos-aussenwirtschaftsrecht.html

ESTONIA

https://vm.ee/sanktsioonid-ekspordi-ja-relvastuskontroll/rahvusvahelised-sanktsioonid

IRLANDIA

https://www.dfa.ie/our-role-policies/ireland-in-the-eu/eu-restrictive-measures/

GRECJA

http://www.mfa.gr/en/foreign-policy/global-issues/international-sanctions.html

HISZPANIA

https://www.exteriores.gob.es/es/PoliticaExterior/Paginas/SancionesInternacionales.aspx

FRANCJA

http://www.diplomatie.gouv.fr/fr/autorites-sanctions/

CHORWACJA

https://mvep.gov.hr/vanjska-politika/medjunarodne-mjere-ogranicavanja/22955

WŁOCHY

https://www.esteri.it/it/politica-estera-e-cooperazione-allo-sviluppo/politica_europea/misure_deroghe/

CYPR

https://mfa.gov.cy/themes/

ŁOTWA

https://www.fid.gov.lv/en

LITWA

https://www.urm.lt/en/lithuania-in-the-region-and-the-world/lithuanias-security-policy/international-sanctions/997

LUKSEMBURG

https://maee.gouvernement.lu/fr/directions-du-ministere/affaires-europeennes/organisations-economiques-int/mesures-res trictives.html

WĘGRY

https://kormany.hu/kulgazdasagi-es-kulugyminiszterium/ensz-eu-szankcios-tajekoztato

MALTA

https://smb.gov.mt/

NIDERLANDY

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/internationale-sancties

AUSTRIA

https://www.bmeia.gv.at/themen/aussenpolitik/europa/eu-sanktionen-nationale-behoerden/

POLSKA

https://www.gov.pl/web/dyplomacja/sankcje-miedzynarodowe

https://www.gov.pl/web/diplomacy/international-sanctions

PORTUGALIA

https://portaldiplomatico.mne.gov.pt/politica-externa/medidas-restritivas

RUMUNIA

http://www.mae.ro/node/1548

SŁOWENIA

http://www.mzz.gov.si/si/omejevalni_ukrepi

SŁOWACJA

https://www.mzv.sk/europske_zalezitosti/europske_politiky-sankcie_eu

FINLANDIA

https://um.fi/pakotteet

SZWECJA

https://www.regeringen.se/sanktioner

Adres, na który należy przesyłać powiadomienia skierowane do Komisji Europejskiej:

European Commission

Directorate-General for Financial Stability, Financial Services and Capital Markets Union (DG FISMA)

Rue de Spa/Spastraat 2

1049 Bruxelles/Brussel

BELGIQUE/BELGIE

E-mail: relex-sanctions@ec.europa.eu

1 Zob. s. 15 niniejszego Dziennika Urzędowego.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39). g) "środki finansowe" oznaczają wszelkiego rodzaju aktywa finansowe i korzyści finansowe, w tym między innymi: (i) gotówkę, czeki, roszczenia pieniężne, weksle trasowane, przekazy pieniężne i inne instrumenty płatnicze; (ii) depozyty złożone w instytucjach finansowych lub innych podmiotach, salda na rachunkach, długi i zobowiązania dłużne; (iii) papiery wartościowe i instrumenty dłużne w obrocie publicznym lub niepublicznym, w tym akcje i udziały, certyfikaty reprezentujące papiery wartościowe, obligacje krótko- i długoterminowe, warranty, skrypty dłużne, kontrakty na instrumenty pochodne; (iv) odsetki, dywidendy lub inne przychody z aktywów oraz wartości narosłe z tytułu aktywów lub wygenerowane przez te aktywa; (v) kredyty, prawo do potrącenia, gwarancje, gwarancje należytego wykonania umowy lub inne zobowiązania finansowe; (vi) akredytywy, konosamenty, kwity zastawne; (vii) dokumenty poświadczające udział w środkach finansowych lub zasobach finansowych; h) "terytorium Unii" oznacza terytoria państw członkowskich, do których ma zastosowanie Traktat, na warunkach określonych w tym Traktacie, w tym ich przestrzeń powietrzną.
4 Załącznik I:

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/1045 z dnia 30 maja 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.140I.1) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 maja 2023 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/739 z dnia 22 lutego 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.739) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 22 lutego 2024 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/1243 z dnia 26 kwietnia 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.1243) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 30 kwietnia 2024 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2024/2700 z dnia 14 października 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2700) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 14 października 2024 r.

5 Załącznik II zmieniony przez art. 41 rozporządzenia nr 2024/2465 z dnia 10 września 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.2465) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 13 września 2024 r.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.114.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie 2023/888 w sprawie środków ograniczających w związku z działaniami destabilizującymi Republikę Mołdawii
Data aktu: 28/04/2023
Data ogłoszenia: 02/05/2023
Data wejścia w życie: 03/05/2023