Rozporządzenie delegowane 2023/842 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych w celu zweryfikowania zgodności z wymogami w zakresie dobrostanu zwierząt w odniesieniu do transportu zwierząt statkami do transportu zwierząt

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2023/842
z dnia 17 lutego 2023 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych w celu zweryfikowania zgodności z wymogami w zakresie dobrostanu zwierząt w odniesieniu do transportu zwierząt statkami do transportu zwierząt
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 21 ust. 8 lit. a) i c),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono ramy kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych mających na celu weryfikację zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.

(2) W art. 21 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące kontroli urzędowych i działań, które mają zostać podjęte przez właściwe organy w odniesieniu do wymogów dotyczących dobrostanu zwierząt, w tym wymogów określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1/2005 2 .

(3) W tym kontekście Komisja przeprowadziła szereg audytów systemów zgodności państw członkowskich dotyczących ochrony dobrostanu zwierząt podczas transportu do państw trzecich, jeżeli część przewozu odbywa się z wykorzystaniem statków do transportu zwierząt. Jednym z kluczowych wniosków z audytów Komisji jest to, że sposób, w jaki państwa członkowskie przeprowadzają kontrole załadunku i rozładunku zwierząt zgodnie z art. 20 tego rozporządzenia, zasadniczo nie jest wystarczający, aby zminimalizować ryzyko dla dobrostanu zwierząt nieodłącznie związane z tym rodzajem transportu.

(4) Audyty Komisji wykazały niedociągnięcia w systemach zgodności państw członkowskich w odniesieniu do planów kryzysowych w nagłych przypadkach. Z tego powodu właściwe organy w miejscu wyjazdu powinny upewnić się, że przewoźnik posiada plan kryzysowy w nagłych przypadkach oraz że plan ten spełnia odpowiednie wymogi.

(5) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE 3  wszystkie państwa członkowskie posiadające porty morskie mają przeprowadzać inspekcje w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu na statkach, które zawijają do ich portów. Wyniki inspekcji w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu mogą mieć znaczenie dla kontroli wymaganych na mocy art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, na przykład w przypadku wykrytych nieprawidłowości dotyczących wodoszczelności, wentylacji, wyporności lub sprzętu przeciwpożarowego. Konieczne jest zatem, aby właściwy organ uwzględniał wyniki tych inspekcji podczas kontroli statków do transportu zwierząt podczas załadunku i rozładunku.

(6) Inspektorami właściwych organów przeprowadzającymi inspekcje statków do transportu zwierząt są głównie urzędowi lekarze weterynarii. W przypadku statków do transportu zwierząt same kompetencje weterynaryjne nie wystarczą, by sprawdzić funkcjonowanie systemów mechanicznych i systemów zarządzania, które mogą mieć wpływ na dobrostan transportowanych zwierząt. Zgodnie z propozycją zawartą w dokumencie sieciowym 4  zespoły przeprowadzające kontrole załadunku przesyłek żywych zwierząt, o których to kontrolach mowa w art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, powinny składać się z urzędowych lekarzy weterynarii i ekspertów ds. żeglugi morskiej posiadających odpowiednią wiedzę fachową w zakresie wspomnianych systemów mechanicznych i systemów zarządzania oraz praktyczne doświadczenie w eksploatacji statków do transportu zwierząt.

(7) W przypadku gdy zwierzęta są przedstawiane do załadunku i rozładunku na statkach do transportu zwierząt w punktach wyjścia w portach morskich, właściwe organy powinny mieć wystarczająco dużo czasu na ocenę, czy statki do transportu zwierząt spełniają warunki określone w art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 i w art. 21 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625. Organizator przewozu powinien zatem dostarczyć tym właściwym organom odpowiednią dokumentację co najmniej pięć dni roboczych przed datą kontroli lub datą kontroli urzędowych statku do transportu zwierząt.

(8) Właściwe organy w punktach wyjścia w portach morskich powinny również przeprowadzić kontrolę bezpośrednią po załadunku zwierząt na statek do transportu zwierząt w celu sprawdzenia, czy rozmieszczenie zwierząt w zagrodach jest zgodne z wielkościami powierzchni ładownej określonymi w rozdziale VII załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1/2005.

(9) W celu dokonania wizualnego zapisu stanu statku do transportu zwierząt oraz zwierząt przeznaczonych do załadunku inspektorzy właściwych organów powinni zebrać dowody w postaci zdjęć lub nagrań wideo w odniesieniu do niezgodności stwierdzonych na pokładzie oraz wszelkich innych elementów, które mogą mieć negatywny wpływ na dobrostan zwierząt. Te zdjęcia lub nagrania wideo powinny być przechowywane przez właściwe organy przez okres ważności świadectwa zatwierdzenia statku do transportu zwierząt,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

W niniejszym rozporządzeniu ustanawia się przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli urzędowych, o których mowa w art. 21 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2017/625, a w szczególności dotyczące kontroli na podstawie art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005.

Artykuł  2

Definicje

1. 
Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się definicje zawarte w art. 2 rozporządzenia (WE) nr 1/2005.
2.
"Inspekcja w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu" oznacza inspekcję przeprowadzaną przez organy kontroli przeprowadzanej przez państwo portu zgodnie z dyrektywą 2009/16/WE.
Artykuł  3

Kontrola dokumentacji planów kryzysowych w nagłych przypadkach

W przypadku gdy zwierzęta są transportowane do państw trzecich, a część przewozu wiąże się z wykorzystaniem statków do transportu zwierząt, właściwe organy w miejscu wyjazdu sprawdzają, czy plany kryzysowe w nagłych przypadkach spełniają wymogi przewidziane w art. 7 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2023/372 5 .

Artykuł  4

Wyniki inspekcji w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu

W celu podjęcia świadomych decyzji podczas kontroli statków do transportu zwierząt w momencie załadunku i rozładunku do celów art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 właściwe organy uwzględniają odpowiednie publicznie dostępne wyniki inspekcji w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu.

Artykuł  5

Zespoły inspektorów statków do transportu zwierząt

1. 
Właściwe organy zapewniają, aby kontrole załadunku statków do transportu zwierząt przewidziane w art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 oraz kontrole urzędowe w punktach wyjścia w portach morskich przewidziane w art. 21 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625 były przeprowadzane przez zespół inspektorów.
2. 
W skład zespołu inspektorów wchodzą co najmniej:
a)
urzędowy lekarz weterynarii; oraz
b)
ekspert ds. żeglugi morskiej upoważniony przez organy administracji morskiej państwa członkowskiego.
3. 
Ekspert ds. żeglugi morskiej, o którym mowa w ust. 2 lit. b), spełnia co najmniej jeden z następujących wymogów:
a)
posiada odpowiednie kwalifikacje uzyskane w instytucji morskiej lub żeglugowej uznanej przez państwa członkowskie oraz odpowiednie doświadczenie na morzu jako dyplomowany oficer na statku posiadający ważne świadectwo kwalifikacyjne STCW II/2 lub III/2 przewidziane w Międzynarodowej konwencji o wymaganiach w zakresie wyszkolenia marynarzy, wydawania im świadectw oraz pełnienia wacht (STCW), które nie jest ograniczone w odniesieniu do obszaru działania, mocy napędowej lub tonażu;
b)
zdał egzamin na inżyniera budowy okrętów, inżyniera mechanika lub inżyniera w dziedzinach związanych z żeglugą morską, który jest uznawany przez odpowiednie organy administracji morskiej, i pracował w tym charakterze przez co najmniej pięć lat; lub
c)
posiada odpowiedni dyplom ukończenia studiów wyższych lub równoważny dyplom instytucji szkolnictwa wyższego w odpowiedniej dziedzinie inżynierii lub nauk ścisłych, uznawany przez państwo członkowskie.
Artykuł  6

Kontrole statków do transportu zwierząt podczas załadunku i rozładunku w punktach wyjścia w portach morskich

1. 
W przypadku gdy zwierzęta są przedstawiane do załadunku i rozładunku na statkach do transportu zwierząt w punktach wyjścia w portach morskich, organizator przekazuje właściwemu organowi w punktach wyjścia następujące dokumenty co najmniej pięć dni roboczych przed datą kontroli statków do transportu zwierząt przewidzianej w art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 lub datą kontroli urzędowych przewidzianych w art. 21 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625:
a)
kopię zezwolenia przewoźnika na morski odcinek przewozu, o którym to zezwoleniu mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005;
b)
w przypadku długotrwałych przewozów - kopię zezwolenia przewoźnika na morski odcinek przewozu oraz plan kryzysowy w nagłych przypadkach, jak określono w art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005.
2. 
Właściwe organy w punktach wyjścia w portach morskich:
a)
sprawdzają, czy plany kryzysowe w nagłych przypadkach przewidziane w art. 11 ust. 1 lit. b) ppkt (iv) rozporządzenia (WE) nr 1/2005 spełniają wymogi przewidziane w art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/372; oraz
b)
sprawdzają, w drodze kontroli bezpośredniej, czy rozmieszczenie zwierząt w zagrodach spełnia wymogi dotyczące wielkości powierzchni ładownej określone w rozdziale VII załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1/2005.
Artykuł  7

Wizualne dowody kontroli i kontroli urzędowych

1. 
Podczas przeprowadzania kontroli i kontroli urzędowych zgodnie z art. 5 ust. 1 niniejszego rozporządzenia właściwe organy państwa członkowskiego portu morskiego, w którym zwierzęta są rozładowywane i załadowywane zgodnie z art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, wykonują zdjęcia lub nagrania wideo dotyczące:
a)
wszelkich elementów konstrukcyjnych lub wyposażenia określonych w rozdziale IV sekcja 1 załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1/2005, które nie są zgodne z tą sekcją, oraz
b)
wszelkich innych elementów, które wykazują nieprawidłowości, są niezgodne z odpowiednimi przepisami lub mogą mieć negatywny wpływ na dobrostan zwierząt.
2. 
Fotografie lub nagrania wideo wykonane podczas kontroli i kontroli urzędowych przewidzianych w ust. 1 są załączane do dokumentacji kontroli i przechowywane przez właściwe organy przez okres ważności świadectwa zatwierdzenia statku do transportu zwierząt.
Artykuł  8

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 lutego 2023 r.

1 Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. w sprawie ochrony zwierząt podczas transportu i związanych z tym działań oraz zmieniające dyrektywy 64/432/EWG i 93/119/WE oraz rozporządzenie (WE) nr 1255/97 (Dz.U. L 3 z 5.1.2005, s. 1).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE z dnia 23 kwietnia 2009 r. w sprawie kontroli przeprowadzanej przez państwo portu (Dz.U. L 131 z 28.5.2009, s. 57).
4 Network Document on Livestock Vessels, dostępny pod adresem https://circabc.europa.eu/ui/group/f41c4e1d-22a1-4e7b-aa31- cd16f126037d/library/d1bdd5a7-2e73-4f9a-97e2-c0975fc713a1/details
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/372 z dnia 17 lutego 2023 r. ustanawiające przepisy dotyczące rejestrowania, przechowywania i udostępniania pisemnej dokumentacji kontroli urzędowych przeprowadzanych na statkach do transportu zwierząt, a także przepisy dotyczące planów kryzysowych w nagłych przypadkach dla statków do transportu zwierząt, zatwierdzania statków do transportu zwierząt oraz minimalnych wymogów mających zastosowanie do punktów wyjścia (Dz.U. L 51 z 20.2.2023, s. 32).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2023.109.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2023/842 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 w odniesieniu do przepisów dotyczących przeprowadzania kontroli urzędowych w celu zweryfikowania zgodności z wymogami w zakresie dobrostanu zwierząt w odniesieniu do transportu zwierząt statkami do transportu zwierząt
Data aktu: 17/02/2023
Data ogłoszenia: 24/04/2023
Data wejścia w życie: 11/05/2023