KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 21 ust. 8 lit. a) i c),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2017/625 ustanowiono ramy kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych mających na celu weryfikację zgodności z prawodawstwem Unii dotyczącym łańcucha rolno-spożywczego.
(2) W art. 21 rozporządzenia (UE) 2017/625 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące kontroli urzędowych i działań, które mają zostać podjęte przez właściwe organy w odniesieniu do wymogów dotyczących dobrostanu zwierząt, w tym wymogów określonych w rozporządzeniu Rady (WE) nr 1/2005 2 .
(3) W tym kontekście Komisja przeprowadziła szereg audytów systemów zgodności państw członkowskich dotyczących ochrony dobrostanu zwierząt podczas transportu do państw trzecich, jeżeli część przewozu odbywa się z wykorzystaniem statków do transportu zwierząt. Jednym z kluczowych wniosków z audytów Komisji jest to, że sposób, w jaki państwa członkowskie przeprowadzają kontrole załadunku i rozładunku zwierząt zgodnie z art. 20 tego rozporządzenia, zasadniczo nie jest wystarczający, aby zminimalizować ryzyko dla dobrostanu zwierząt nieodłącznie związane z tym rodzajem transportu.
(4) Audyty Komisji wykazały niedociągnięcia w systemach zgodności państw członkowskich w odniesieniu do planów kryzysowych w nagłych przypadkach. Z tego powodu właściwe organy w miejscu wyjazdu powinny upewnić się, że przewoźnik posiada plan kryzysowy w nagłych przypadkach oraz że plan ten spełnia odpowiednie wymogi.
(5) Zgodnie z dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/16/WE 3 wszystkie państwa członkowskie posiadające porty morskie mają przeprowadzać inspekcje w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu na statkach, które zawijają do ich portów. Wyniki inspekcji w ramach kontroli przeprowadzanej przez państwo portu mogą mieć znaczenie dla kontroli wymaganych na mocy art. 20 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, na przykład w przypadku wykrytych nieprawidłowości dotyczących wodoszczelności, wentylacji, wyporności lub sprzętu przeciwpożarowego. Konieczne jest zatem, aby właściwy organ uwzględniał wyniki tych inspekcji podczas kontroli statków do transportu zwierząt podczas załadunku i rozładunku.
(6) Inspektorami właściwych organów przeprowadzającymi inspekcje statków do transportu zwierząt są głównie urzędowi lekarze weterynarii. W przypadku statków do transportu zwierząt same kompetencje weterynaryjne nie wystarczą, by sprawdzić funkcjonowanie systemów mechanicznych i systemów zarządzania, które mogą mieć wpływ na dobrostan transportowanych zwierząt. Zgodnie z propozycją zawartą w dokumencie sieciowym 4 zespoły przeprowadzające kontrole załadunku przesyłek żywych zwierząt, o których to kontrolach mowa w art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005, powinny składać się z urzędowych lekarzy weterynarii i ekspertów ds. żeglugi morskiej posiadających odpowiednią wiedzę fachową w zakresie wspomnianych systemów mechanicznych i systemów zarządzania oraz praktyczne doświadczenie w eksploatacji statków do transportu zwierząt.
(7) W przypadku gdy zwierzęta są przedstawiane do załadunku i rozładunku na statkach do transportu zwierząt w punktach wyjścia w portach morskich, właściwe organy powinny mieć wystarczająco dużo czasu na ocenę, czy statki do transportu zwierząt spełniają warunki określone w art. 20 rozporządzenia (WE) nr 1/2005 i w art. 21 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2017/625. Organizator przewozu powinien zatem dostarczyć tym właściwym organom odpowiednią dokumentację co najmniej pięć dni roboczych przed datą kontroli lub datą kontroli urzędowych statku do transportu zwierząt.
(8) Właściwe organy w punktach wyjścia w portach morskich powinny również przeprowadzić kontrolę bezpośrednią po załadunku zwierząt na statek do transportu zwierząt w celu sprawdzenia, czy rozmieszczenie zwierząt w zagrodach jest zgodne z wielkościami powierzchni ładownej określonymi w rozdziale VII załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 1/2005.
(9) W celu dokonania wizualnego zapisu stanu statku do transportu zwierząt oraz zwierząt przeznaczonych do załadunku inspektorzy właściwych organów powinni zebrać dowody w postaci zdjęć lub nagrań wideo w odniesieniu do niezgodności stwierdzonych na pokładzie oraz wszelkich innych elementów, które mogą mieć negatywny wpływ na dobrostan zwierząt. Te zdjęcia lub nagrania wideo powinny być przechowywane przez właściwe organy przez okres ważności świadectwa zatwierdzenia statku do transportu zwierząt,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 17 lutego 2023 r.