KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/478 z dnia 11 marca 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 2,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/755 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie wspólnych reguł przywozu z niektórych państw trzecich 2 , w szczególności jego art. 16 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:1. KONTEKST
(1) Rozporządzeniem Rady (UE) 2022/355 3 Unia Europejska zakazała przywozu wyrobów ze stali pochodzących z Białorusi.
(2) Rozporządzeniem Rady (UE) 2022/428 4 Unia Europejska zakazała przywozu niektórych wyrobów ze stali pochodzących z Rosji 5 .
(3) W wyniku wprowadzenia tych środków przywóz z Białorusi i Rosji objęty środkiem ochronnym nie będzie już mógł zostać wprowadzony do Unii. W związku z tym Komisja podjęła decyzję o dostosowaniu funkcjonowania środka ochronnego w celu zapewnienia, aby te zakazy przywozu nie powodowały niedoboru dostaw na rynku unijnym w kategoriach, których to dotyczy, oraz aby unijni użytkownicy stali mogli nadal zaopatrywać się w te ilości z innych źródeł.
2. DOSTOSOWANIE
(4) W każdej kategorii produktu, w odniesieniu do której Białoruś i Rosja posiadały krajowe kontyngenty taryfowe, Komisja proporcjonalnie rozdzieliła te wielkości między inne państwa wywozu objęte środkiem ochronnym w oparciu o najnowsze dostępne dane, a mianowicie ich udział w całkowitym przywozie w 2021 r. Takie dane są również istotne w celu zapewnienia wystarczających dostaw wyrobów ze stali na rynek Unii, ponieważ Białoruś i Rosja w większości wyczerpały swoje krajowe kontyngenty taryfowe w 2021 r. Aby ustalić ogólny poziom przywozu, Komisja nie wzięła pod uwagę wielkości przywozu z Białorusi i Rosji ani wielkości przywozu z krajów obecnie wyłączonych z zakresu stosowania środka 6 , ponieważ włączenie tych wielkości zmniejszyłoby udział wszystkich pozostałych państw, co sprawiłoby, że proces ten stałby się nieskuteczny. Ponadto w odniesieniu do każdej kategorii produktu, której to dotyczy, Komisja ustaliła udział przywozu dla państw posiadających odpowiednio krajowy kontyngent taryfowy i udział przywozu w przypadku państw objętych kontyngentem rezydualnym 7 .
(5) Podejście to zapewnia sprawiedliwe traktowanie różnych miejsc pochodzenia, umożliwiając unijnym użytkownikom stali skuteczne wykorzystanie ilości, które pierwotnie były objęte krajowym kontyngentem taryfowym przydzielonym Białorusi i Rosji, a tym samym uniknięcie ryzyka potencjalnego niedoboru dostaw na rynku unijnym wynikającego z zakazów przywozu nałożonych na te dwa państwa.
(6) Dostosowanie to jest również zgodne z logiką funkcjonowania środka, ponieważ zachowuje tradycyjne przepływy handlowe pod względem wielkości i pochodzenia, dostosowane do obecnych wyjątkowych okoliczności 8 .
(7) Dostosowanie wprowadzone niniejszym rozporządzeniem nie wyklucza dalszych dostosowań w funkcjonowaniu środka, w tym w odniesieniu do tego konkretnego aspektu, które mogą wynikać z trwającego przeglądu funkcjonowania rozpoczętego w dniu 17 grudnia 2021 r.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Środków Ochronnych ustanowionego odpowiednio na podstawie art. 3 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/478 i art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/755,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 83 z 27.3.2015, s. 16.
2 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 33.
3 Rozporządzenie Rady (UE) 2022/355 z dnia 2 marca 2022 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 765/2006 dotyczące środków ograniczających w związku z sytuacją na Białorusi (Dz.U. L 67 z 2.3.2022, s. 1).
4 Rozporządzenie Rady (UE) 2022/428 z dnia 15 marca 2022 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) nr 833/2014 dotyczącego środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie (Dz.U. L 87 I z 15.3.2022, s. 13).
5 Zakaz przywozu obejmuje wszystkie kategorie produktów objęte środkiem ochronnym.
6 Kraje rozwijające się obecnie objęte wyłączeniem.
7 Komisja nie ustaliła indywidualnego udziału przywozu państw wywozu w ramach kontyngentu rezydualnego, lecz łączny udział przywozu ze wszystkich źródeł objętych kontyngentem rezydualnym w każdej z kategorii produktu, której to dotyczy.
8 Zakaz przywozu w odniesieniu do dwóch miejsc pochodzenia.