Rozporządzenie wykonawcze 2022/389 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do formatu, struktury, spisu treści i daty corocznej publikacji informacji ujawnianych przez właściwe organy

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2022/389
z dnia 8 marca 2022 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do formatu, struktury, spisu treści i daty corocznej publikacji informacji ujawnianych przez właściwe organy
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie nadzoru ostrożnościowego nad firmami inwestycyjnymi oraz zmieniającą dyrektywy 2002/87/WE, 2009/65/WE, 2011/61/UE, 2013/36/UE, 2014/59/UE i 2014/65/UE 1 , w szczególności jej art. 57 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Dyrektywa (UE) 2019/2034 nakłada na właściwe organy wymóg ujawniania określonych informacji, tak aby rynek wewnętrzny firm inwestycyjnych mógł działać z coraz większą skutecznością oraz aby zapewnić odpowiedni poziom przejrzystości dla ogółu społeczeństwa. Zgodnie ze wspomnianą dyrektywą ujawniane informacje muszą być wystarczająco wyczerpujące i dokładne, aby umożliwić miarodajne porównanie podejść przyjętych przez właściwe organy państw członkowskich.

(2) W celu dalszego ułatwienia tego porównania informacje otrzymane od właściwych organów należy publikować we wspólnym formacie, regularnie aktualizować i udostępniać pod jednym wspólnym adresem elektronicznym. Należy zatem określić format, strukturę, spis treści i datę corocznej publikacji tych informacji. Podczas gdy wymogi dotyczące ujawniania informacji do celów nadzoru określone w tytule V dyrektywy (UE) 2019/2034 obejmują dziedzinę regulacji ostrożnościowej, należy w pierwszej kolejności skoncentrować się na obowiązkach w zakresie nadzoru, które wynikają z tej dyrektywy i rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 2 .

(3) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych, który Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przedłożył Komisji po zasięgnięciu opinii Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(4) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne oraz ogólne wytyczne

Publikując - na podstawie art. 57 ust. 1 lit. a) dyrektywy (UE) 2019/2034 - informacje na temat tekstów przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych oraz ogólnych wytycznych przyjętych w ich państwie członkowskim w dziedzinie regulacji ostrożnościowej, właściwe organy korzystają z mających zastosowanie wzorów określonych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Opcje i uprawnienia dyskrecjonalne

Publikując - na podstawie art. 57 ust. 1 lit. b) dyrektywy (UE) 2019/2034 - informacje na temat sposobu korzystania z dostępnych opcji i uprawnień dyskrecjonalnych, właściwe organy korzystają z mających zastosowanie wzorów określonych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  3

Ogólne kryteria i metody stosowane podczas procesu przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej

Publikując - na podstawie art. 57 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2019/2034 - informacje na temat ogólnych kryteriów i metod stosowanych podczas przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej, o których mowa w art. 36 tej dyrektywy, właściwe organy korzystają ze wzoru określonego w załączniku III do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  4

Zbiorcze dane statystyczne

Publikując - na podstawie art. 57 ust. 1 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/2034 - informacje na temat zbiorczych danych statystycznych dotyczących kluczowych aspektów wdrażania ram ostrożnościowych, właściwe organy korzystają ze wzorów określonych w załączniku IV do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  5

Data corocznej publikacji

1. 
Właściwe organy publikują po raz pierwszy do dnia 30 czerwca 2022 r. pod jednym wspólnym adresem elektronicznym informacje wskazane w art. 57 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034.
2. 
Właściwe organy aktualizują informacje, o których mowa w art. 57 ust. 1 lit. d) dyrektywy (UE) 2019/2034, do dnia 30 czerwca każdego roku w oparciu o informacje dotyczące sprawozdawczości nadzorczej na dzień 31 grudnia poprzedniego roku.
3. 
Właściwe organy aktualizują informacje, o których mowa w art. 57 ust. 1 lit. a), b) i c) dyrektywy (UE) 2019/2034, regularnie i nie później niż do dnia 30 czerwca każdego roku, chyba że opublikowane informacje nie uległy zmianie.
Artykuł  6

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 8 marca 2022 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

PRZEPISY I WYTYCZNE

Wykaz wzorów
CZĘŚĆ 1 Transpozycja dyrektywy (UE) 2019/2034
CZĘŚĆ 2 Zatwierdzenie modelu
CZĘŚĆ 3 Szczegółowe wymogi dotyczące ujawniania informacji mające zastosowanie względem firm inwestycyjnych
CZĘŚĆ 4 Sprawozdawczość regulacyjna

Ogólne uwagi dotyczące wypełniania wzorów w załączniku I

Publikując informacje na temat ogólnych kryteriów i metod, właściwe organy nie ujawniają żadnych środków nadzorczych wprowadzonych w stosunku do konkretnych firm inwestycyjnych, niezależnie od tego, czy zostały one wprowadzone w stosunku do jednej firmy inwestycyjnej czy do ich grupy.

CZĘŚĆ  1

Transpozycja dyrektywy (UE) 2019/2034

Transpozycja przepisów dyrektywy (UE) 2019/2034 Przepisy dyrektywy (UE) 2019/2034 Linki do tekstu krajowego (1) Odniesienie(-a) do przepisów krajowych (2) Tekst dostępny w języku ang. (T/N)
010 Data ostatniej aktualizacji informacji zawartych w niniejszych wzorach (dd/mm/rrrr)
020 I. Przedmiot, zakres stosowania i definicje Art. 1-3
030 II. Właściwe organy Art. 4-8
040 III. Kapitał założycielski Art. 9-11
050 IV. Nadzór ostrożnościowy
060 ROZDZIAŁ 1 - Zasady nadzoru ostrożnościowego
070 Sekcja 1 - Kompetencje i obowiązki państwa członkowskiego pochodzenia i przyjmującego państwa członkowskiego Art. 12-14
080 Sekcja 2 - Tajemnica zawodowa oraz obowiązek powiadamiania Art. 15-17
090 Sekcja 3 - Kary, uprawnienia w zakresie prowadzenia czynności wyjaśniających oraz prawo do odwołania Art. 18-23
100 ROZDZIAŁ 2 - Proces przeglądu
110 Sekcja 1 - Proces oceny adekwatności kapitału wewnętrznego i oceny wewnętrznego ryzyka Art. 24
120 Sekcja 2 - Zarządzanie wewnętrzne, przejrzystość, traktowanie ryzyka oraz wynagrodzenia Art. 25-35
130 Sekcja 3 - Proces przeglądu nadzorczego i oceny nadzorczej Art. 36-37
140 Sekcja 4 - Środki i uprawnienia nadzorcze Art. 38-45
150 Rozdział 3 - Nadzór nad grupami firm inwestycyjnych
160 Sekcja 1 - Nadzór na zasadzie skonsolidowanej nad grupami firm inwestycyjnych oraz nadzór nad zgodnością z grupowym testem kapitałowym Art. 46-50
170 Sekcja 2 - Inwestycyjne spółki holdingowe, finansowe spółki holdingowe o działalności mieszanej i holdingi mieszane Art. 51-56
180 TYTUŁ V - PUBLIKACJA INFORMACJI PRZEZ WŁAŚCIWE ORGANY Art. 57
190 TYTUŁ VI - AKTY DELEGOWANE Art. 58
200 TYTUŁ VII - ZMIANY W INNYCH DYREKTYWACH Art. 59-64
210 TYTUŁ VIII - PRZEPISY KOŃCOWE Art. 65-69
(1) Link(-i) do strony internetowej zawierającej krajowe teksty transponujące przepisy Unii, o których mowa.

(2) Szczegółowe odniesienia do przepisów krajowych, w tym odpowiedni tytuł, rozdział, ustęp itp.

CZĘŚĆ  2

Zatwierdzenie modelu 4

010 Data ostatniej aktualizacji informacji zawartych w niniejszym wzorze (dd/mm/rrrr)
Opis podejścia
020 Metody nadzorcze wykorzystywane do zatwierdzenia stosowania alternatywnej metody modeli wewnętrznych (IMA) do obliczania minimalnych wymogów kapitałowych z tytułu ryzyka rynkowego
030 Minimalne wymogi dotyczące dokumentacji dostarczanej przez firmę inwestycyjną wnioskującą o stosowanie alternatywnej metody modeli wewnętrznych [tekst dowolny]
040 Opis procesu oceny przeprowadzonego przez właściwy organ (wykorzystanie samooceny, poleganie na zewnętrznych audytorach oraz kontrole na miejscu), a także główne kryteria oceny [tekst dowolny]
050 Forma decyzji podejmowanych przez właściwe organy oraz informowanie wnioskodawców o decyzji [tekst dowolny]

CZĘŚĆ  3

Szczegółowe wymogi dotyczące ujawniania informacji mające zastosowanie względem firm inwestycyjnych

Dyrektywa (UE) 2019/2034 Przepis Informacje przekazywane przez właściwy organ
010 Data ostatniej aktualizacji informacji zawartych w niniejszym wzorze (dd/mm/rrrr)
020 Art. 44 lit. a) Właściwe organy są uprawnione do wymagania od firm inwestycyjnych, które nie spełniają warunków zakwalifikowania się jako małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne określonych w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033, oraz od firm inwestycyjnych, o których mowa w art. 46 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2033, publikowania informacji, o których mowa w art. 46 tego rozporządzenia, częściej niż raz w roku oraz do określania terminów publikacji tych informacji; Częstotliwość oraz terminy publikacji obowiązujące dla firm inwestycyjnych [tekst dowolny]
030 Art. 44 lit. b) Właściwe organy mogą zobowiązać firmy inwestycyjne, które nie spełniają warunków zakwalifikowania się jako małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne określonych w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033, oraz firmy inwestycyjne, o których mowa w art. 46 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2033, do korzystania z określonych środków przekazu i miejsc, w szczególności stron internetowych firm inwestycyjnych, do celów publikacji innych niż sprawozdania finansowe; Rodzaje środków przekazu, z których mają korzystać firmy inwestycyjne [tekst dowolny]
040 Art. 44 lit. c) Właściwe organy mogą nałożyć na jednostki dominujące wymóg corocznego publikowania, w pełnej formie albo poprzez zamieszczenie odniesień do równoważnych informacji, opisu ich struktury prawnejoraz struktury zarządzania i struktury organizacyjnejgrupy firm inwestycyjnych zgodnie z art. 26 ust. 1 tej dyrektywy oraz art. 10 dyrektywy 2014/65/UE. Struktura prawna jednostki

dominującejgrupy firm

inwestycyjnych oraz struktura

zarządzania i struktura

organizacyjna grupy firm

inwestycyjnych

[tekst dowolny]

CZĘŚĆ  4

Sprawozdawczość regulacyjna

010 Data ostatniej aktualizacji informacji zawartych w niniejszym wzorze (dd/mm/rrrr)
020 Wdrożenie sprawozdawczości w zakresie informacji finansowych zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) XXX/2021
030 Czy do przekazywania sprawozdań właściwym organom stosuje się standardy XBRL? [tak/nie]

ZAŁĄCZNIK  II

OPCJE I UPRAWNIENIA DYSKRECJONALNE

Wykaz wzorów
CZĘŚĆ 1 Opcje i uprawnienia dyskrecjonalne określone w dyrektywie (UE) 2019/2034, rozporządzeniu (UE) 2019/2033
CZĘŚĆ 2 Liczba firm inwestycyjnych stosujących przepisy przejściowe określone w dyrektywie (UE) 2019/2034 i rozporządzeniu (UE) 2019/2033
CZĘŚĆ 3 Zmienne składniki wynagrodzenia (art. 32 dyrektywy (UE) 2019/2034)

Uwagi ogólne dotyczące wypełniania wzorów w załączniku II

Publikując informacje na temat ogólnych kryteriów i metod, właściwe organy nie ujawniają żadnych środków nadzorczych wprowadzonych w stosunku do konkretnych firm inwestycyjnych, niezależnie od tego, czy zostały one wprowadzone w stosunku do jednej firmy inwestycyjnej czy do ich grupy.

CZĘŚĆ  1

Opcje i uprawnienia dyskrecjonalne określone w dyrektywie (UE) 2019/2034, rozporządzeniu (UE) 2019/2033

Dyrektywa (UE) 2019/ 2034 Rozporządzenie (UE) 2019/ 2033 Adresat Nazwa Opis opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego Wykorzystano (T/N/Nd) (1) Tekst krajowy (2) Odniesienie(-a) (3) Tekst dostępny w języku ang. (T/N) Szczegóły / komentarze
010 Data ostatniej aktualizacji informacji zawartych w niniejszym wzorze (dd/mm/rrn)
020 Art. 5 ust. 1 Właściwy organ Stosowanie wymogów CRD Właściwe organy mogą podjąć decyzję o stosowaniu rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do firmy inwestycyjnej, która prowadzi działalność określoną w sekcji A pkt 3 i 6 załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE, jeżeli całkowita wartość skonsolidowanych aktywów firmy inwestycyjnej wynosi co najmniej 5 000 000 000 EUR, a zastosowanie mają warunki określone w art. 5 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" (tak) Obowiązkowe, jeżeli "T"
030 Art. 24 ust. 2 Właściwy organ Kapitał wewnętrzny i aktywa płynne Właściwe organy mogą zażądać od małych i niepowiązanych wzajemnie firm inwestycyjnych stosowania wymogów dotyczących kapitału wewnętrznego i aktywów płynnych, jak przewidziano w art. 24 dyrektywy (UE) 2019/2034. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
040 Art. 36 ust. 2 Właściwy organ Przegląd nadzorczy i ocena nadzorcza Właściwe organy decydują w poszczególnych przypadkach, czy i w jakiej formie przegląd i ocena mają zostać przeprowadzone w odniesieniu do małych i niepowiązanych wzajemnie firm inwestycyjnych. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
050 Art. 40 ust. 7 Właściwy organ Dodatkowy wymóg w zakresie funduszy własnych Właściwe organy mogą w indywidualnych przypadkach nakładać na małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne dodatkowe wymogi w zakresie funduszy własnych, o których mowa w art. 40 dyrektywy (UE) 2019/2034. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
060 Art. 41 ust. 1 Właściwy organ Dodatkowy wymóg w zakresie funduszy własnych Właściwe organy mogą wymagać od firm inwestycyjnych, które nie są małymi i niepowiązanymi wzajemnie firmami inwestycyjnymi, posiadania poziomu funduszy własnych, który pokrywałby potencjalny wpływ cyklicznych wahań koniunktury gospodarczej. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
070 Art. 42 ust. 1 Właściwy organ Wymogi dotyczące płynności Właściwe organy nakładają szczególne wymogi dotyczące płynności, o których mowa w art. 39 ust. 2 lit. k) dyrektywy (UE) 2019/2034, na firmy inwestycyjne, do których mają zastosowanie wymogi dotyczące płynności, o których mowa w art. 42 ust. 1 dyrektywy (UE) 2019/2034. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
080 Art. 46 ust. 6 Właściwy organ Zwolnienie z kryteriów dotyczących organu sprawującego nadzór nad grupą Właściwe organy mogą wyznaczyć organ sprawujący nadzór nad grupą na zasadzie skonsolidowanej inny niż organ, o którym mowa w art. 46 ust. 6 dyrektywy (UE) 2019/2034. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
090 Art. 1 ust. 2 lit. c) Właściwy organ Stosowanie wymogów rozporządzenia w sprawie wymogów kapitałowych (rozporządzenie (UE) nr 575/2013) Właściwy organ może podjąć decyzję o stosowaniu wymogów rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do firm inwestycyjnych, które prowadzą działalność określoną w pkt 3 i 6 sekcji A załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE, w przypadku których całkowita wartość skonsolidowanych aktywów firmy inwestycyjnej lub grupy firm inwestycyjnych jest równa lub przekracza 15 000 000 000 EUR zgodnie z art. 1 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2033. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
100 Art. 1 ust. 5 Właściwy organ Stosowanie wymogów rozporządzenia (UE) nr 575/2013 Właściwe organy mogą zezwolić na stosowanie wymogów rozporządzenia (UE) nr 575/2013 w odniesieniu do firm inwestycyjnych, które prowadzą działalność określoną w sekcji A pkt 3 i 6 załącznika I do dyrektywy 2014/65/UE, oraz jeżeli firma inwestycyjna jest jednostką zależną instytucji kredytowej lub finansowej spółki holdingowej lub finansowej spółki holdingowej o działalności mieszanej zgodnie z art. 1 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2033. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
110 Art. 6 ust. 1 Właściwy organ Stosowanie wymogów na zasadzie indywidualnej Właściwe organy mogą zwolnić firmę inwestycyjną ze stosowania art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2033 w odniesieniu do części 2, 3, 4, 6 i 7, jeżeli spełnione są wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 1. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
120 Art. 6 ust. 2 Właściwy organ Stosowanie wymogów na zasadzie indywidualnej Właściwe organy mogą zwolnić firmę inwestycyjną ze stosowania art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2033 w odniesieniu do części 6, jeżeli spełnione są wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 2. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
130 Art. 6 ust. 3 Właściwy organ Stosowanie wymogów na zasadzie indywidualnej Właściwe organy mogą zwolnić firmę inwestycyjną ze stosowania art. 5 rozporządzenia (UE) 2019/2033 w odniesieniu do części 5, jeżeli spełnione są wszystkie warunki określone w art. 6 ust. 3. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
140 Art. 7 ust. 4 Właściwy organ Stosowanie wymogów na zasadzie skonsolidowanej Właściwe organy mogą zwolnić jednostki dominujące z wymogów spełnienia obowiązku określonego w części 5 na podstawie ich sytuacji skonsolidowanej. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
150 Art. 8 ust. 1 Właściwy organ Stosowanie wymogów na zasadzie skonsolidowanej Właściwe organy mogą zezwolić na stosowanie art. 8 rozporządzenia (UE) 2019/2033, jeżeli struktury grup są wystarczająco proste oraz nie występują istotne ryzyka dla klientów ani dla rynku ze strony całej grupy firm inwestycyjnych, które w przeciwnym razie wymagałyby nadzoru na zasadzie skonsolidowanej. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
160 Art. 8 ust. 4 Właściwy organ Stosowanie wymogów na zasadzie skonsolidowanej Właściwe organy mogą zezwolić jednostce dominującej na posiadanie kwoty funduszy własnych niższej od kwoty obliczonej zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/2033, pod warunkiem że kwota ta nie jest niższa niż suma wymogów w zakresie funduszy własnych nałożonych na zasadzie indywidualnej na będące jej jednostkami zależnymi firmy inwestycyjne, instytucje finansowe, przedsiębiorstwa usług pomocniczych i agentów oraz całkowitej kwoty wszelkich zobowiązań warunkowych wobec tych podmiotów. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
170 Art. 9 ust. 4 Właściwy organ Fundusze własne Właściwe organy mogą zezwolić małym i niepowiązanym wzajemnie firmom inwestycyjnym lub firmom inwestycyjnym niebędącym osobami prawnymi ani spółkami akcyjnymi na wykorzystywanie dalszych instrumentów lub funduszy jako równoważnych z instrumentami funduszy własnych. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
180 Art. 10 ust. 2 Właściwy organ Znaczne pakiety funduszy własnych Właściwe organy mogą zakazać firmie inwestycyjnej posiadania znacznych pakietów akcji, o których mowa w art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033, w przypadku gdy wartość tych pakietów przekracza wartości procentowe funduszy własnych określone w tym ustępie. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
190 Art. 11 ust. 3 Właściwy organ Fundusze własne Właściwe organy mogą wymagać, aby firma inwestycyjna podlegała innym wymogom w zakresie funduszy własnych niż te, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/2033. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
200 Art. 13 ust. 2 Właściwy organ Fundusze własne. Wymóg dotyczący stałych kosztów pośrednich Właściwe organy mogą skorygować wymóg dotyczący kwoty stałych kosztów pośrednich, o którym mowa w art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033, jeżeli uznają, że nastąpiła istotna zmiana w prowadzonej przez firmę inwestycyjną działalności. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
210 Art. 15 ust. 4 Właściwy organ Fundusze własne Właściwe organy mogą skorygować odpowiednią kwotę odpowiedniego współczynnika K, jeżeli uznają, że nastąpiła istotna zmiana w prowadzonej przez firmę inwestycyjną działalności. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
220 Art. 17 ust. 2 Właściwy organ Współczynniki K. Współczynnik K-AUM (zarządzane aktywa) Właściwy organ może zastąpić brakujące dane historyczne regulacyjnymi ustaleniami na podstawie prognoz biznesowych firmy inwestycyjnej przedłożonych zgodnie z art. 7 dyrektywy 2014/65/UE. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
230 Art. 18 ust. 2 Właściwy organ Współczynniki K. Współczynnik K-CMH (przechowywane środki pieniężne klientów) Właściwy organ może zastąpić brakujące dane historyczne regulacyjnymi ustaleniami na podstawie prognoz biznesowych firmy inwestycyjnej przedłożonych zgodnie z art. 7 dyrektywy 2014/65/UE. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
240 Art. 19 ust. 3 Właściwy organ Współczynniki K.

Współczynnik K-ASA (aktywa zabezpieczone i objęte administrowaniem)

Właściwy organ może zastąpić brakujące dane historyczne regulacyjnymi ustaleniami na podstawie prognoz biznesowych firmy inwestycyjnej przedłożonych zgodnie z art. 7 dyrektywy 2014/65/UE. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
250 Art. 20 ust. 3 Właściwy organ Współczynniki K. Współczynnik K-COH (obsługiwane zlecenia klientów) Właściwy organ może zastąpić brakujące dane historyczne regulacyjnymi ustaleniami na podstawie prognoz biznesowych firmy inwestycyjnej przedłożonych zgodnie z art. 7 dyrektywy 2014/65/UE. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
260 Art. 30 ust. 1 Właściwy organ Współczynniki K. Współczynnik K-TCD Właściwe organy mogą zmienić korektę z tytułu zmienności w odniesieniu do niektórych rodzajów towarów, dla których istnieją różne poziomy zmienności cen. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
270 Art. 33 ust. 4 Właściwy organ Współczynniki K. Współczynnik K-DTF (dzienne przepływy transakcyjne) Właściwy organ może zastąpić brakujące dane historyczne regulacyjnymi ustaleniami na podstawie prognoz biznesowych firmy inwestycyjnej przedłożonych zgodnie z art. 7 dyrektywy 2014/65/UE. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
280 Art. 38 ust. 2 Właściwy organ Ryzyko koncentracji Właściwe organy mogą wyznaczyć firmie inwestycyjnej ograniczony okres na dostosowanie się do limitu w odniesieniu do ryzyka koncentracji i nadwyżki wartości ekspozycji, o których mowa w art. 37 rozporządzenia (UE) 2019/2033. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
290 Art. 41 ust. 2 Właściwy organ Ryzyko koncentracji Właściwe organy mogą całkowicie lub częściowo wyłączyć ekspozycje, o których mowa w art. 41 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2033, z zakresu stosowania art. 37 rozporządzenia (UE) 2019/2033. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
300 Art. 43 ust. 1 Właściwy organ Wymogi dotyczące płynności Właściwe organy mogą zwolnić małe i niepowiązane wzajemnie firmy inwestycyjne ze stosowania wymogów dotyczących płynności określonych w art. 43 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033. [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
(1) "T" ("tak") oznacza, że właściwy organ lub państwo członkowskie uprawnione do korzystania z odpowiedniej opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego skorzystał(-o) z tej opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego.

"N" ("nie") oznacza, że właściwy organ lub państwo członkowskie uprawnione do korzystania z odpowiedniej opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego nie skorzystał(-o) z tej opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego. "Nd" ("nie dotyczy") oznacza, że korzystanie z opcji jest niemożliwe lub nie istnieje uprawnienie dyskrecjonalne.

(2) Tekst przepisów prawa krajowego.

(3) Odniesienie do przepisów krajowych i link(-i) do strony internetowej zawierającej krajowe teksty transponujące przepisy Unii, o których mowa.

CZĘŚĆ  2

Liczba firm inwestycyjnych stosujących przepisy przejściowe określone w dyrektywie (UE) 2019/2034 i rozporządzeniu (UE) 2019/2033

Dyrektywa (UE) 2019/2034 Rozporządzenie (UE) 2019/2033 Adresat Zakres Nazwa Opis opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego Rok Wykorzystano (T/N/Nd) (1) Liczba firm inwestycyjnych stosujących przepisy przejściowe
Data ostatniej aktualizacji informacji zawartych w niniejszym wzorze (dd/mm/rrrr)
010 Art. 57 ust. 3 Firmy inwestycyjne Fundusze własne Stosowanie niższych wymogów w zakresie funduszy własnych Firmy inwestycyjne, o których mowa w art. 57 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/2033, mogą stosować niższe wymogi w zakresie funduszy własnych przez okres 5 lat od dnia 26 czerwca 2021 r. [Rok] [T/N/Nd]
020 Art. 57 ust. 4 Firmy inwestycyjne Fundusze własne Stosowanie niższych wymogów w zakresie fUnduszy własnych Firmy inwestycyjne, o których mowa w art. 57 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2019/2033, mogą stosować niższe wymogi w zakresie funduszy własnych przez okres 5 lat od dnia 26 czerwca 2021 r. [Rok] [T/N/Nd]
030 Art. 57 ust. 6 Firmy inwestycyjne zawierające transakcje na własny rachunek Fundusze własne Stosowanie niższych wymogów w zakresie funduszy własnych Firmy inwestycyjne, które zawierają transakcje na własny rachunek i o których mowa w art. 57 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2019/2033, mogą ograniczyć swoje wymogi w zakresie funduszy własnych przez okres 5 lat od dnia 26 czerwca 2021 r. do co najmniej 250 000 EUR, z zastrzeżeniem rocznego podwyższenia w wysokości co najmniej 100 000 EUR w ciągu tego pięcioletniego okresu. [Rok] [T/N/Nd]
(1) "T" ("tak") oznacza, że właściwy organ lub państwo członkowskie uprawnione do korzystania z odpowiedniej opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego skorzystał(-o) z tej opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego.

"N" ("nie") oznacza, że właściwy organ lub państwo członkowskie uprawnione do korzystania z odpowiedniej opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego nie skorzystał(-o) z tej opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego. "Nd" ("nie dotyczy") oznacza, że korzystanie z opcji jest niemożliwe lub nie istnieje uprawnienie dyskrecjonalne.

CZĘŚĆ  3

Zmienne składniki wynagrodzenia (art. 32 dyrektywy (UE) 2019/2034)

Dyrektywa (UE) 2019/2034 Adresat Przepisy Ujawniane informacje Wykorzystano (T/N/Nd) Odniesienia Tekst dostępny w języku ang. (T/N) Szczegóły / komentarze
010 Data ostatniej aktualizacji informacji zawartych w niniejszym wzorze (dd/mm/rrrr)
020 Art. 30 ust. 2 Państwa członkowskie Państwa członkowskie opisują, w jaki sposób zapewniają ustalenie przez firmy inwestycyjne odpowiedniego stosunku składników zmiennych łącznego wynagrodzenia do składników stałych. [Tekst dowolny/ wartość] [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
030 Art. 32 ust. 3 Państwa członkowskie lub właściwe organy Opis ograniczeń dotyczących rodzajów lub form instrumentów, bądź też zakazów w odniesieniu do instrumentów, które mogą być stosowane do celów wypłaty zmiennych składników wynagrodzenia [Tekst dowolny/ wartość] [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
040 Art. 32 ust. 5 Państwa członkowskie Progi inne niż te, o których mowa w art. 32 ust. 4, podwyższone przez właściwy organ w odniesieniu do niektórych firm inwestycyjnych. [wartość w EUR] [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
050 Art. 32 ust. 6 Państwa członkowskie Progi inne niż te, o których mowa w art. 32 ust. 4, obniżone przez właściwy organ w odniesieniu do niektórych firm inwestycyjnych. [wartość w EUR] [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
060 Art. 32 ust. 7 Państwa członkowskie Opis specyfiki rynku lub charakteru obowiązków i profilu stanowiska pracowników, którzy są uprawnieni do rocznego wynagrodzenia zmiennego, które nie przekracza 50 000 EUR rocznie i nie stanowi więcej niż jednej czwartej całkowitego rocznego wynagrodzenia danego pracownika, który nie został jednak objęty zwolnieniem przewidzianym w art. 32 ust. 4. [Tekst dowolny/ wartość] [T/N/Nd] Obowiązkowe, jeżeli "T" Obowiązkowe, jeżeli "T"
(1) "T" ("tak") oznacza, że właściwy organ lub państwo członkowskie uprawnione do korzystania z odpowiedniej opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego skorzystał(-o) z tej opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego.

"N" ("nie") oznacza, że właściwy organ lub państwo członkowskie uprawnione do korzystania z odpowiedniej opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego nie skorzystał(-o) z tej opcji lub uprawnienia dyskrecjonalnego.

"Nd" ("nie dotyczy") oznacza, że korzystanie z opcji jest niemożliwe lub nie istnieje uprawnienie dyskrecjonalne.

(2) Odniesienie do przepisów krajowych i link do strony internetowej zawierającej krajowe teksty transponujące przepisy Unii, o których mowa.

ZAŁĄCZNIK  III

PROCES PRZEGLĄDU NADZORCZEGO I OCENY NADZORCZEJ (SREP)

Wykaz wzorów

Uwagi ogólne dotyczące wypełniania wzorów w załączniku III

Publikując informacje na temat ogólnych kryteriów i metod, właściwe organy nie ujawniają żadnych środków nadzorczych wprowadzonych w stosunku do konkretnych firm inwestycyjnych, niezależnie od tego, czy zostały one wprowadzone w stosunku do jednej firmy inwestycyjnej czy do ich grupy.

PROCES PRZEGLĄDU NADZORCZEGO I OCENY NADZORCZEJ (SREP) 5

010 Data ostatniej aktualizacji informacji zawartych w niniejszym wzorze (dd/mm/rrrr)
020 Zakres stosowania SREP (Art. 36 dyrektywy w sprawi firm inwestycyjnych [IFD]) Opis podejścia, którym kieruje się właściwy organ przy ustalaniu zakresu stosowania SREP, w tym:

- rodzaje firm inwestycyjnych objęte zakresem lub wyłączone z zakresu SREP.

- ogólny opis sposobu, w jaki właściwy organ uwzględnia zasadę proporcjonalności podczas analizy zakresu stosowania SREP i częstotliwości przeprowadzania oceny różnych elementów SREP (1).

[tekst dowolny lub odniesienie lub link do takich wytycznych]
030 Ocena elementów SREP

(Art. 36 IFD)

Opis podejścia właściwego organu do oceny poszczególnych elementów SREP, w tym:

- * ogólny opis procesu i metod przeprowadzania oceny mających zastosowanie podczas oceny elementów SREP, w tym: (i) analiza modelu biznesowego; (ii) ocena zarządzania wewnętrznego i mechanizmów kontroli na poziomie firmy inwestycyjnej; (iii) ocena różnych rodzajów ryzyka dla kapitału; oraz (iv) ocena różnych rodzajów ryzyka dla płynności;

- *ogólny opis sposobu, w jaki sposób właściwy organ uwzględnia zasadę proporcjonalności podczas oceny poszczególnych elementów SREP (2).

[tekst dowolny lub odniesienie lub link do takich wytycznych]
040 Przegląd i ocena ICAAP i ILAAP (art. 24 i 36 IFD) Opis podejścia właściwego organu do przeglądu i oceny dodatkowego wymogu w zakresie funduszy własnych oraz szczególnych wymogów dotyczących płynności w ramach SREP, i w szczególności do oceny wiarygodności dodatkowych funduszy własnych i obliczeń płynności do celów określenia wymogów w zakresie dodatkowych funduszy własnych i w zakresie płynności, w tym (3):

- *opis metod stosowanych przez właściwy organ do celów przeglądu procesu oceny adekwatności kapitału wewnętrznego (ICAAP) oraz procesu oceny adekwatności płynności wewnętrznej (ILAAP) firm inwestycyjnych;

[tekst dowolny lub odniesienie lub link do takich wytycznych]
- *informacje na temat lub odniesienia do wymogów właściwych organów w zakresie przedkładania informacji dotyczących ICAAP i ILAAP, w szczególności w odniesieniu do tego, jakie informacje mają zostać przedłożone;

- *informacja o ewentualnym wymogu przeprowadzenia niezależnego przeglądu ICAAP i ILAAP przez firmę inwestycyjną.

050 Ogólna ocena SREP oraz środki nadzorcze

(art. 38 i 39 IFD)

Opis podejścia, którym kieruje się właściwy organ przy ogólnej ocenie SREP (podsumowanie) oraz przy stosowaniu środków nadzorczych na podstawie ogólnej oceny SREP (4).

Opis tego, w jaki sposób wyniki SREP są powiązane ze stosowaniem środków wczesnej interwencji zgodnie z art. 27 dyrektywy 2014/59/UE, oraz określenie warunków uznania - zgodnie z art. 32 tej dyrektywy - czy dana firma inwestycyjna znajduje się na progu upadłości lub jest nią zagrożona (5).

[tekst dowolny lub odniesienie lub link do takich wytycznych]
(1) Zakres SREP, który ma zostać uwzględniony zarówno na poziomie firmy inwestycyjnej, jak i w odniesieniu do jej środków własnych. Właściwy organ wyjaśnia podejście zastosowane w celu klasyfikacji firm inwestycyjnych do różnych kategorii do celów SREP, opisując zastosowanie kryteriów ilościowych i jakościowych, a także sposób, w jaki taka kategoryzacja wpływa na stabilność finansową lub inne ogólne cele nadzorcze. Właściwy organ wyjaśnia również, w jaki sposób kategoryzacja jest przeprowadzana w praktyce do celów zapewnienia co najmniej minimalnego zaangażowania w ocenę SREP, w tym opis częstotliwości oceny wszystkich elementów SREP w odniesieniu do różnych kategorii firm inwestycyjnych.

(2) W tym narzędzia robocze, np. inspekcje na miejscu i badania w innej lokalizacji, kryteria jakościowe i ilościowe, dane statystyczne wykorzystane w ocenie. Należy dodać linki do wszelkich wytycznych na stronie internetowej.

(3) Właściwe organy wyjaśniają również, w jaki sposób ocena procesu oceny adekwatności kapitału wewnętrznego (ICAAP) i procesu oceny adekwatności płynności wewnętrznej (ILAAP) objęta jest modelami minimalnego zaangażowania zastosowanymi do celów proporcjonalności w oparciu o kategorie SREP, a także w jaki sposób zasada proporcjonalności jest stosowana do celów określenia oczekiwań nadzorczych w odniesieniu do ICAAP i ILAAP, a w szczególności wyjaśniają wszelkie wytyczne lub minimalne wymogi dla ICAAP i ILAAP wydane przez właściwe organy.

(4) Opis podejścia, którym kierują się właściwe organy w celu przeprowadzenia ogólnej oceny SREP oraz powiadomienia o niej firmy inwestycyjnej. Ocena ogólna przeprowadzona przez właściwe organy opiera się na przeglądzie wszystkich elementów wymienionych w wierszach od 020 do 040, a także na wszelkich innych istotnych informacjach na temat firmy inwestycyjnej, które właściwe organy mogą otrzymać.

(5) Właściwe organy mogą również ujawnić polityki, którymi kierują się przy podejmowaniu decyzji o stosowaniu środków nadzorczych (w rozumieniu art. 18 IFD) i środków wczesnej interwencji (w rozumieniu art. 27 dyrektywy w sprawie naprawy oraz restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji banków), w przypadku gdy w wyniku oceny firmy inwestycyjnej stwierdzą istnienie niedociągnięć lub nieprawidłowości, które wymagają interwencji nadzorczej. Takie ujawnienia mogą obejmować publikację wewnętrznych wytycznych lub innych dokumentów opisujących ogólne praktyki nadzorcze. W celu poszanowania zasady poufności żadne ujawnienie nie jest jednak wymagane w odniesieniu do decyzji dotyczących poszczególnych firm inwestycyjnych.

Ponadto właściwe organy mogą przedstawić informacje dotyczące wpływu złamania przez firmę inwestycyjną odpowiednich przepisów prawnych lub niedostosowania się przez nią do środków nadzorczych lub środków wczesnej interwencji nałożonych na podstawie wyników SREP, przykładowo (w stosownych przypadkach) przedstawiają wykaz wprowadzonych procedur egzekwowania przepisów.

ZAŁĄCZNIK  IV  6  

ZBIORCZE DANE STATYSTYCZNE

Wykaz wzorów
CZĘŚĆ 1 Dane indywidualne w rozbiciu na właściwe organy
CZĘŚĆ 2 Dane dotyczące ryzyka rynkowego
CZĘŚĆ 3 Dane dotyczące środków nadzorczych i kar administracyjnych
CZĘŚĆ 4 Dane dotyczące odstępstw

Uwagi ogólne dotyczące wypełniania wzorów w załączniku IV

1)
Publikując informacje na temat ogólnych kryteriów i metod, właściwe organy nie ujawniają żadnych środków nadzorczych podjętych w stosunku do konkretnych firm inwestycyjnych, niezależnie od tego, czy zostały one podjęte w stosunku do jednej firmy inwestycyjnej czy do ich grupy.
2)
Pola numeryczne zawierają tylko liczby. Nie należy w nich wpisywać symboli krajowych walut. Stosowaną walutą jest euro; a państwa członkowskie spoza strefy euro przeliczają swoje krajowe waluty na euro według kursu wymiany EBC (na wspólny dzień odniesienia, tj. ostatni dzień roku, którego dotyczy przegląd), z dokładnością do jednego miejsca po przecinku w przypadku ujawniania kwot w milionach.
3)
Jednostką, w której ujawniane są zgłaszane kwoty pieniężne, jest milion euro (dalej - mln EUR).
4)
Wartości procentowe ujawniane są z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku.
5)
Jeżeli dane nie są ujawniane, należy przedstawić przyczyny nieujawniania z zastosowaniem nomenklatury EUNB, tj. N/A (niedostępne) lub C (poufne).
6)
Dane ujawniane są w ujęciu zagregowanym bez określenia poszczególnych firm inwestycyjnych.
7)
Dane zestawiane są wyłącznie dla firm inwestycyjnych podlegających dyrektywie (UE) 2019/2034. Firmy inwestycyjne, które nie podlegają dyrektywie (UE) 2019/2034, są wyłączone z procesu gromadzenia danych.

CZĘŚĆ  1

Dane indywidualne w rozbiciu na właściwe organy (20XX r.)

Odniesienie do wzoru sprawozdawczego Dane
Liczba i wielkość firm inwestycyjnych
010 Liczba firm inwestycyjnych [Wartość]
020 Aktywa ogółem wszystkich firm inwestycyjnych w państwie członkowskim (w mln EUR) (1) [Wartość]
Liczba i wielkość firm inwestycyjnych z państw trzecich (2)
030 Z państw trzecich Liczba oddziałów (3) [Wartość]
040 Liczba jednostek zależnych (4) [Wartość]
Struktura funduszy własnych w odniesieniu do wymogów w zakresie funduszy własnych Dane, w mln EUR Dane, jako odsetek łącznych wymogów w zakresie funduszy własnych (6) %
050 Łączny kapitał podstawowy Tier I (5) I 01.00 wiersz 0030 i I 01.01 wiersz 0030 [Wartość] [Wartość]
060 Łączny kapitał dodatkowy Tier I (5) I 01.00 wiersz 0300 i I 01.01 wiersz 0300 [Wartość] [Wartość]
070 Łączny kapitał Tier II (5) I 01.00 wiersz 0420 i I 01.01 wiersz 0420 [Wartość] [Wartość]
080 Łączne fundusze własne (6) I 01.00 wiersz 0010 i I 01.01 wiersz 0010 [Wartość] [Wartość]
Odniesienie do wzoru sprawozdawczego Dane
Łączny wymóg w zakresie funduszy własnych według rodzaju Dane, w mln EUR Dane, jako odsetek łącznych wymogów w zakresie funduszy własnych (6) %
090 Dane dotyczące wymogów w zakresie funduszy własnych Wymóg dotyczący stałych kosztów pośrednich (7) I 02.01 wiersz 0030 i I 02.03 wiersz 0030 [Wartość] [Wartość]
100 Stały minimalny wymóg kapitałowy (8) I 02.01 wiersz 0020 i I 02.03 wiersz 0020 [Wartość] [Wartość]
110 Wymóg oparty na współczynniku K (9) I 02.01 wiersz 0040 [Wartość] [Wartość]
120 w tym ryzyko dla klienta (RtC) (10) I 04.00 wiersz 0020 [Wartość] [Wartość]
130 w tym ryzyko dla rynku (RtM) (11) I 04.00 wiersz 0090 [Wartość] [Wartość]
140 w tym ryzyko dla firmy (RtF) (12) I 04.00 wiersz 0120 [Wartość] [Wartość]
(1) Wartość aktywów ogółem stanowi sumę wartości aktywów wszystkich firm inwestycyjnych w państwie członkowskim, obliczoną na podstawie mających zastosowanie standardów rachunkowości, z wyłączeniem wszelkich zarządzanych aktywów.

(2) Nie należy uwzględniać państw EOG.

(3) Liczba oddziałów zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 pkt 3 dyrektywy (UE) 2019/2034. Jako jeden oddział należy traktować dowolną liczbę miejsc prowadzenia działalności ustanowionych w tym samym państwie przez firmę inwestycyjną posiadającą siedzibę główną w państwie trzecim.

(4) Liczba jednostek zależnych zgodnie z definicją w art. 3 ust. 1 pkt 29 dyrektywy (UE) 2019/2034. Jednostki zależne wobec jednostki zależnej są uznawane za jednostki zależne wobec jednostki dominującej kierującej tymi jednostkami.

(5) Kapitał zgodnie z definicją w art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(6) Łączny wymóg w zakresie funduszy własnych, o którym mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(7) Wymóg dotyczący stałych kosztów pośrednich, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(8) Stały minimalny wymóg kapitałowy, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(9) Wymóg dotyczący współczynnika K, o którym mowa w art. 11 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(10) Wymogi w zakresie funduszy własnych związane z ryzykiem dla klienta, o których mowa w art. 15 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/2033. Należy podać łączny współczynnik kapitałowy w kolumnie "Dane, jako odsetek łącznych wymogów w zakresie funduszy własnych %".

(11) Wymogi w zakresie funduszy własnych związane z ryzykiem dla rynku, o których mowa w art. 15 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

(12) Wymogi w zakresie funduszy własnych związane z ryzykiem dla firmy, o których mowa w art. 15 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2019/2033.

CZĘŚĆ  2

Dane dotyczące ryzyka rynkowego 7  (20XX r.)

Dane dotyczące ryzyka dla rynku Metoda Odniesienie do wzoru sprawozdawczego Dane
010 Wymogi w zakresie funduszy własnych w odniesieniu do ryzyka dla rynku
020 Zestawienie według metod Liczba firm inwestycyjnych stosujących poszczególne metody w odniesieniu do łącznej liczby firm inwestycyjnych (1) Metoda obliczania współczynnika K-NPR ("pozycja ryzyka netto") I 04.00 wiersz 0100 [Wartość]
030 w tym metoda standardowa [Wartość]
040 w tym alternatywna metoda standardowa [Wartość]
050 w tym alternatywna metoda modeli wewnętrznych [Wartość]
060 w tym każda z metod obliczania współczynnika K-NPR (2) [Wartość]
070 Metoda obliczania współczynnika K-CMG ("wniesiony depozyt rozliczeniowy") I 04.00 wiersz 0110 [Wartość]
080 Oba współczynniki K-CMG i K-NPR [Wartość]
090 Dane, mln EUR Dane, jako odsetek łącznych wymogów w zakresie funduszy własnych (3) %
100 Łączne wymogi w zakresie funduszy własnych według każdej metody Metoda obliczania współczynnika K-NPR ("pozycja ryzyka netto") I 04.00 wiersz 0100 [Wartość] [Wartość]
110 w tym metoda standardowa [Wartość] [Wartość]
120 w tym alternatywna metoda standardowa [Wartość] [Wartość]
130 w tym alternatywna metoda modeli wewnętrznych [Wartość] [Wartość]
140 w tym każda z metod obliczania współczynnika K-NPR (2) [Wartość] [Wartość]
150 Metoda obliczania współczynnika K-CMG ("wniesiony depozyt rozliczeniowy") I 04.00 wiersz 0110 [Wartość] [Wartość]
160 Oba współczynniki K-CMG i K-NPR [Wartość] [Wartość]
(1) Niektóre firmy inwestycyjne mogą stosować więcej niż jedną metodę, w związku z czym suma pozycji od 020 do 060 może różnić się od łącznej liczby firm inwestycyjnych obliczających współczynnik K-NPR.

(2) Jeżeli firmy inwestycyjne stosują więcej niż jedną metodę obliczania współczynnika K-NPR: metodę standardową, alternatywną metodę standardową, alternatywną metodę modeli wewnętrznych.

(3) Wymogi w zakresie funduszy własnych, o których mowa w art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/2033.

CZĘŚĆ  3

Dane dotyczące środków nadzorczych i kar administracyjnych 8  (20XX r.)

Środki nadzorcze Dane
010 Środki nadzorcze wprowadzone zgodnie z art. 38 lit. a) Łączna liczba środków nadzorczych wprowadzonych zgodnie z art. 39 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/2034 w celu: [Wartość]
020 wymagania posiadania funduszy własnych przewyższających minimalne wymogi kapitałowe [art. 39 ust. 2 lit. a)] [Wartość]
030 wymagania wzmocnienia rozwiązań w zakresie zarządzania firmą inwestycyjną oraz zarządzania kapitałem wewnętrznym i płynnymi aktywami [art. 39 ust. 2 lit. b)] [Wartość]
040 wymagania przedstawienia planu przywrócenia zgodności z wymogami nadzorczymi [art. 39 ust. 2 lit. c)] [Wartość]
050 wymagania stosowania szczególnej polityki w zakresie rezerw lub szczególnego traktowania aktywów [art. 39 ust. 2 lit. d)] [Wartość]
060 ograniczenia działalności [art. 39 ust. 2 lit. e)] [Wartość]
070 wymagania ograniczenia ryzyka nieodłącznie związanego z działalnością, produktami i systemami, w tym działalnością zleconą na zasadzie outsourcingu [art. 39 ust. 2 lit. f)] [Wartość]
080 wymagania ograniczenia wysokości zmiennego wynagrodzenia [art. 39 ust. 2 lit. g)] [Wartość]
090 wymagania przeznaczenia zysków netto na zwiększenie funduszy własnych [art. 39 ust. 2 lit. h)] [Wartość]
100 ograniczenia lub zakazania wypłat zysków lub odsetek [art. 39 ust. 2 lit. i)] [Wartość]
110 nakładania dodatkowych obowiązków sprawozdawczych lub zwiększenia ich częstotliwości [art. 39 ust. 2 lit. j)] [Wartość]
120 nakładania szczególnych wymogów w zakresie płynności [art. 39 ust. 2 lit. k)] [Wartość]
130 nakładania dodatkowych wymogów dotyczących ujawniania informacji [art. 39 ust. 2 lit. l)] [Wartość]
140 ograniczenia ryzyka, na które narażone jest bezpieczeństwo sieci i systemów informacyjnych firm inwestycyjnych [art. 39 ust. 2 lit. m)] [Wartość]
150 Liczba i charakter innych wprowadzonych środków nadzorczych (niewymienionych w art. 39 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/2034) [Wartość]
160 Środki nadzorcze podjęte zgodnie z art. 38 lit. b) i innymi przepisami dyrektywy (UE) 2019/2034 lub rozporządzenia

(UE) 2019/2033

Łączna liczba środków nadzorczych wprowadzonych zgodnie z art. 39 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/2034 w celu: [Wartość]
170 wymagania posiadania funduszy własnych przewyższających minimalne wymogi kapitałowe [art. 39 ust. 2 lit. a)] [Wartość]
180 wymagania wzmocnienia rozwiązań w zakresie zarządzania firmą inwestycyjną oraz zarządzania kapitałem wewnętrznym i płynnymi aktywami [art. 39 ust. 2 lit. b)] [Wartość]
190 wymagania przedstawienia planu przywrócenia zgodności z wymogami nadzorczymi [art. 39 ust. 2 lit. c)] [Wartość]
200 wymagania stosowania szczególnej polityki w zakresie rezerw lub szczególnego traktowania aktywów [art. 39 ust. 2 lit. d)] [Wartość]
210 ograniczenia działalności [art. 39 ust. 2 lit. e)] [Wartość]
220 wymagania ograniczenia ryzyka nieodłącznie związanego z działalnością, produktami i systemami, w tym działalnością zleconą na zasadzie outsourcingu [art. 39 ust. 2 lit. f)] [Wartość]
230 wymagania ograniczenia wysokości zmiennego wynagrodzenia [art. 39 ust. 2 lit. g)] [Wartość]
240 wymagania przeznaczenia zysków netto na zwiększenie funduszy własnych [art. 39 ust. 2 lit. h)] [Wartość]
250 ograniczenia lub zakazania wypłat zysków lub odsetek [art. 39 ust. 2 lit. i)] [Wartość]
260 nakładania dodatkowych obowiązków sprawozdawczych lub zwiększenia ich częstotliwości [art. 39 ust. 2 lit. j)] [Wartość]
270 nakładania szczególnych wymogów w zakresie płynności [art. 39 ust. 2 lit. k)] [Wartość]
280 nakładania dodatkowych wymogów dotyczących ujawniania informacji [art. 39 ust. 2 lit. l)] [Wartość]
290 ograniczenia ryzyka, na które narażone jest bezpieczeństwo sieci i systemów informacyjnych firm inwestycyjnych [art. 39 ust. 2 lit. m)] [Wartość]
300 Liczba i charakter innych wprowadzonych środków nadzorczych (niewymienionych w art. 39 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/2034) [Wartość]
Kary administracyjne (1) Dane
010 Kary administracyjne (za inne naruszenia wymogów przewidzianych w dyrektywie (UE) 2019/2034 lub rozporządzeniu (UE) 2019/2033 Łączna liczba kar administracyjnych zastosowanych na podstawie art. 18 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/2034: [Wartość]
020 podanie do publicznej wiadomości informacji wskazującej osobę fizyczną lub prawną odpowiedzialną za naruszenie i charakter naruszenia [art. 18 ust. 2 lit. a)] [Wartość]
030 nakaz zobowiązujący odpowiedzialną osobę fizyczną lub prawną do zaprzestania określonego postępowania oraz powstrzymania się od jego ponownego podejmowania [art. 18 ust. 2 lit. b)] [Wartość]
040 tymczasowy zakaz sprawowania funkcji w firmach inwestycyjnych wobec osoby fizycznej [art. 18 ust. 2 lit. c)] [Wartość]
050 administracyjne kary finansowe nałożone na osobę prawną lub fizyczną [art. 18 ust. 2 lit. d)-f)] [Wartość]
060 Liczba i charakter innych nałożonych kar administracyjnych (nieokreślonych w art. 18 ust. 2 dyrektywy (UE) 2019/2034) [tekst dowolny]
(1) Właściwe organy nie ujawniają żadnych środków nadzorczych podjętych w stosunku do konkretnych firm inwestycyjnych. Publikując informacje na temat ogólnych kryteriów i metod, właściwe organy nie ujawniają żadnych środków nadzorczych podjętych w stosunku do konkretnych firm inwestycyjnych, niezależnie od tego, czy zostały one podjęte w stosunku do jednej firmy inwestycyjnej czy do ich grupy.
Kary administracyjne nakładane przez właściwe organy. Właściwe organy zgłaszają wszystkie kary administracyjne, od których w ich jurysdykcji do dnia odniesienia dotyczącego ujawnienia nie przysługuje odwołanie. Właściwe organy państw członkowskich, w których dozwolone jest publikowanie kar administracyjnych, od których przysługuje odwołanie, zgłaszają również te kary administracyjne, chyba że wydano decyzję uchylającą daną zaskarżoną karę administracyjną.

CZĘŚĆ  4

Dane dotyczące odstępstw 9  (20XX r.)

Odstępstwo przyznane firmom inwestycyjnym Łączna liczba przyznanych odstępstw
010 Odstępstwo od stosowania na zasadzie indywidualnej wymogów ostrożnościowych określonych w art. 5 w odniesieniu do części 2, 3, 4, 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2019/2033 (art. 6 ust. 1 (wyłączenia w przypadku jednostek zależnych) (1)) [Wartość]
020 Odstępstwo od stosowania na zasadzie indywidualnej wymogów ostrożnościowych określonych w art. 5 w odniesieniu do części 6 rozporządzenia (UE) 2019/2033 (art. 6 ust. 2 (wyłączenia w przypadku jednostek zależnych) (1)) [Wartość]
030 Odstępstwo od stosowania na zasadzie indywidualnej wymogów ostrożnościowych określonych w art. 5 w odniesieniu do części 5 rozporządzenia (UE) 2019/2033 (art. 6 ust. 3 (wyłączenia dotyczące płynności w odniesieniu do jednostek zależnych)) [Wartość]
040 Zwolnienie ze stosowania na zasadzie skonsolidowanej wymogów ostrożnościowych w odniesieniu do części 5 rozporządzenia (UE) 2019/2033 (art. 7 ust. 4 (konsolidacja ostrożnościowa))
050 Łączna liczba przyznanych zezwoleń [Wartość]
060 Łączna kwota skonsolidowanych funduszy własnych posiadanych w jednostkach zależnych mających siedzibę w państwach trzecich (w mln EUR) [Wartość]
070 Odsetek łącznych skonsolidowanych funduszy własnych posiadanych w jednostkach zależnych mających siedzibę w państwach trzecich (%) [Wartość]
080 Odsetek wymogów w zakresie skonsolidowanych funduszy własnych przypadających na jednostki zależne mające siedzibę w państwach trzecich (%) [Wartość]
(1) (2) Podstawę do obliczenia liczby odstępstw stanowi liczba firm inwestycyjnych, którym przyznano odstępstwo.
1 Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 64.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2033 z dnia 27 listopada 2019 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, (UE) nr 575/2013, (UE) nr 600/2014 i (UE) nr 806/2014 (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 1).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
4 Mające zastosowanie od dnia 26 czerwca 2026 r. lub od daty rozpoczęcia stosowania wobec instytucji kredytowych wymogów określonych w art. 57 ust. 1rozporządzenia (UE) 2019/2033.
5 Właściwe organy ujawniają zastosowane kryteria i metody w wierszach od 020 do 040 oraz w wierszu 050 w odniesieniu do oceny ogólnej, w formie noty wyjaśniającej zgodnie z drugą kolumną.
6 Załącznik IV:

- zmieniony przez sprostowanie z dnia 20 października 2022 r. (Dz.U.UE.L.2022.272.52) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 29 marca 2022 r.

- zmieniony przez art. 1 rozporządzenia nr 2023/2526 z dnia 17 listopada 2023 r. (Dz.U.UE.L.2023.2526) zmieniającego nin. rozporządzenie z dniem 10 grudnia 2023 r.

7 Wzór zawiera informacje dotyczące wszystkich firm inwestycyjnych, a nie tylko tych, które posiadają być:pozycje związane ze współczynnikiem K-NPR ("pozycja ryzyka netto").
8 Informacje przedstawiane są w oparciu o datę decyzji. Ze względu na różnice pomiędzy przepisami krajowymi oraz pomiędzy praktykami i metodami nadzorczymi stosowanymi przez właściwe organy dane przedstawione w powyższej tabeli mogą być niewystarczające na potrzeby miarodajnego porównania jurysdykcji. Wszelkie wnioski nieuwzględniające właściwie takich różnic mogą być błędne.
9 Właściwe organy zgłaszają informacje na temat praktyk w zakresie odstępstw w oparciu o łączną liczbę odstępstw przyznanych przez dany właściwy organ, które są wciąż skuteczne lub obowiązujące. Informacje, które należy zgłaszać, dotyczą jedynie podmiotów, którym przyznano odstępstwo. Jeżeli informacje nie są dostępne, tj. nie są częścią regularnej sprawozdawczości, należy wpisać "N/A".

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.79.4

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2022/389 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2034 w odniesieniu do formatu, struktury, spisu treści i daty corocznej publikacji informacji ujawnianych przez właściwe organy
Data aktu: 08/03/2022
Data ogłoszenia: 09/03/2022
Data wejścia w życie: 29/03/2022