Rozporządzenie delegowane 2022/247 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i przez producentów oraz w odniesieniu do procedury sprawozdawczej

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/247
z dnia 14 grudnia 2021 r.
zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i przez producentów oraz w odniesieniu do procedury sprawozdawczej
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy 1 , w szczególności jego art. 11 ust. 1 lit. a) i d),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W części A załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 określono dane, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie w odniesieniu do nowych pojazdów ciężkich zarejestrowanych w Unii po raz pierwszy.

(2) Aby zapewnić dogłębną analizę zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2018/956, państwa członkowskie powinny monitorować i zgłaszać dane umożliwiające określenie konfiguracji osi pojazdu zgłaszanych pojazdów na podstawie liczby osi napędowych. Takie dane zapisuje się w pozycji 3 świadectwa zgodności nowo zarejestrowanego pojazdu ciężkiego.

(3) Informacje te umożliwiłyby Komisji identyfikację pojazdów objętych zakresem danych zgłaszanych przez producentów zgodnie z art. 5 rozporządzenia (UE) 2018/956 w oparciu o informacje przekazane przez państwa członkowskie, bez konieczności dodatkowej wymiany informacji z producentami.

(4) W oparciu o doświadczenia zdobyte podczas przygotowywania sprawozdania zgodnie z art. 10 za rok sprawozdawczy 2019 oraz w celu zapewnienia dogłębnej analizy zgłoszonych danych w nadchodzących latach konieczne jest, aby producenci zgłaszali szczegółowe dane dotyczące zachowania poszczególnych części pojazdu podczas działania narzędzia symulacyjnego, zapisane w pliku "sum exec data file".

(5) W załączniku II do rozporządzenia (UE) 2018/956 określono procedurę monitorowania i sprawozdawczości.

(6) W oparciu o doświadczenia zdobyte w trakcie stosowania rozporządzenia (UE) 2018/956 Europejska Agencja Środowiska powinna mieć możliwość elastycznego dostosowywania struktury i charakteru baz danych do postępu technicznego i nie powinna być związana szczegółowymi ustaleniami technicznymi. Nazwy opisowe baz danych powinny zatem zostać usunięte z załącznika II.

(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2018/956,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zmiana rozporządzenia (UE) 2018/956

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się zmiany zgodnie z załącznikiem do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 14 grudnia 2021 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca

ZAŁĄCZNIK

W załącznikach I i II do rozporządzenia (UE) 2018/956 wprowadza się następujące zmiany:
1)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
w części A dodaje się lit. p) w brzmieniu:

"p) w odniesieniu do pojazdów zarejestrowanych od dnia 1 lipca 2021 r. - liczba osi napędowych określona w pozycji 3 świadectwa zgodności.";

b)
w części B pkt 2 w tabeli wprowadza się następujące zmiany:
(i)
dodaje się pozycję w brzmieniu:
"102 W odniesieniu do pojazdów z datą przeprowadzenia symulacji od dnia 1 lipca 2021 r., plik »comma separated values file« z tą samą nazwą co plik »job file« i z rozszerzaniem.vsum, zawierający zagregowane wyniki w podziale na symulowany profil zadań i stan ładunku użytkowego (I0) Plik wygenerowany przez narzędzie symulacyjne, o którym mowa w art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2017/2400, w wersji

graficznego interfejsu użytkownika (GUI)

plik »sum exec data file«"
(ii)
uwaga 10 otrzymuje brzmienie:

"(10) Niniejsza pozycja nie jest podawana do wiadomości publicznej w Centralnym rejestrze danych dotyczących pojazdów ciężkich.";

2)
w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a)
pkt 1.1 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"1.1. Dane określone w załączniku I część A są przekazywane zgodnie z art. 4 przez punkt kontaktowy właściwego organu za pośrednictwem elektronicznego transferu danych do Europejskiej Agencji Środowiska (»Agencja«).";

b)
pkt 2.1 lit. c) otrzymuje brzmienie:

"c) punkt kontaktowy odpowiedzialny za przekazywanie danych Agencji.";

c)
pkt 2.3 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"2.3. Dane określone w załączniku I część B pkt 2 są przekazywane zgodnie z art. 5 ust. 1 przez punkt kontaktowy producenta za pośrednictwem elektronicznego transferu danych do Agencji.";

d)
pkt 3.3 otrzymuje brzmienie:

"3.3. Jeżeli właściwy organ lub producent zidentyfikują błędy w przedłożonych danych, niezwłocznie powiadamiają o nich Komisję i Agencję, przesyłając sprawozdanie o błędzie Agencji oraz pocztą elektroniczną na adresy, o których mowa w pkt 1.1.".

1 Dz.U. L 173 z 9.7.2018, s. 1.

Zmiany w prawie

Bez kary za brak lekarza w karetce do połowy przyszłego roku

W ponad połowie specjalistycznych Zespołów Ratownictwa Medycznego brakuje lekarzy. Ministerstwo Zdrowia wydłuża więc po raz trzeci czas, kiedy Narodowy Fundusz Zdrowia nie będzie pobierał kar umownych w przypadku niezapewnienia lekarza w zespołach ratownictwa medycznego. Ostatnio termin wyznaczono na koniec tego roku, teraz ma to być czerwiec 2025 r.

Beata Dązbłaż 23.09.2024
Darowizny dla ofiar powodzi z zerową stawką VAT

Można już stosować zerową stawkę VAT na darowizny dla ofiar powodzi - rozporządzenie w tej sprawie obowiązuje od 18 września, ale z możliwością stosowania go do darowizn towarów i nieodpłatnych usług przekazanych począwszy od 12 września do 31 grudnia 2024 r. Stawka 0 proc. będzie stosowana do darowizn wszelkiego rodzaju towarów lub usług niezbędnych do wsparcia poszkodowanych.

Monika Sewastianowicz 18.09.2024
Lewiatan: Za reformę płacy minimalnej będą musieli zapłacić pracodawcy

Projekt ustawy o minimalnym wynagrodzeniu jest słaby legislacyjnie. Nie tylko nie realizuje celów zawartych w unijnej dyrektywie, ale może przyczynić się do pogłębienia problemów firm i spadku zatrudnienia. Nie poprawi też jakości pracy w naszym kraju. Utrwala zwiększanie presji płacowej – uważa Konfederacja Lewiatan.

Grażyna J. Leśniak 10.09.2024
Od dziś ważna zmiana dla niektórych kierowców

Nowe przepisy, które zaczną obowiązywać od wtorku, 10 września, zakładają automatyczny zwrot prawa jazdy, bez konieczności składania wniosku. Zmiana ma zapobiegać sytuacji, w której kierowcy, nieświadomi obowiązku, byli karani za prowadzenie pojazdu, mimo formalnego odzyskania uprawnień.

Robert Horbaczewski 09.09.2024
Będą zmiany w ustawie o działaniach antyterrorystycznych oraz w ustawie o ABW oraz AW

Rząd przyjął we wtorek projekt przepisów, który dostosowuje polskie prawo do przepisów Unii Europejskiej, które dotyczą przeciwdziałania rozpowszechnianiu w Internecie treści o charakterze terrorystycznym. Wprowadzony zostanie mechanizm wydawania i weryfikowania nakazów usunięcia lub uniemożliwienia dostępu do takich treści. Za egzekwowanie nowych przepisów odpowiedzialny będzie szef Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego. Od jego decyzji będzie się można odwołać do sądu.

Grażyna J. Leśniak 03.09.2024
Ustawa o rencie wdowiej niekonstytucyjna?

O zawetowanie ustawy o tzw. wdowich emeryturach jako aktu dyskryminującego część obywateli zwróciła się do prezydenta Andrzeja Dudy jedna z emerytek. W jej przekonaniu uchwalona 26 lipca 2024 r. ustawa narusza art. 32 Konstytucji, ponieważ wprowadza zasady dyskryminujące dużą część seniorów. Czy prezydent zdążył się z nią zapoznać – nie wiadomo. Bo petycja wpłynęła do Kancelarii Prezydenta 6 sierpnia, a już 9 sierpnia ustawa została podpisana.

Grażyna J. Leśniak 31.08.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.41.11

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/247 zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 w odniesieniu do danych dotyczących nowych pojazdów ciężkich, które mają być monitorowane i zgłaszane przez państwa członkowskie i przez producentów oraz w odniesieniu do procedury sprawozdawczej
Data aktu: 14/12/2021
Data ogłoszenia: 22/02/2022
Data wejścia w życie: 14/03/2022