KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 37 lit. d) pkt (iv),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W tytule II rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2017/891 2 ustanowiono przepisy dotyczące działań i programów operacyjnych organizacji producentów w sektorze owoców i warzyw. Rozdział III tego tytułu zawiera przepisy dotyczące środków zapobiegania kryzysom i zarządzania w sytuacjach kryzysowych, w tym m. in. wycofywania z rynku.
(2) Rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/652 3 zmieniono rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891 w odniesieniu do wsparcia z tytułu wycofania z rynku przetworzonych owoców i warzyw w celu bezpłatnej dystrybucji, aby uniknąć nadmiernej rekompensaty z tytułu takiego wycofania z rynku.
(3) Jak wynika jednak z doświadczenia państw członkowskich i organizacji producentów we wdrażaniu wymogów dotyczących takiego wycofania z rynku określonych w rozporządzeniu delegowanym (UE) 2017/891, zmienionym rozporządzeniem delegowanym (UE) 2021/652, zachowanie zgodności z niektórymi z tych wymogów okazało się bardzo trudne lub niemożliwe w przypadku niektórych produktów. W szczególności art. 45 ust. 1 akapit czwarty tego rozporządzenia stanowi, że suma rekompensaty z tytułu wycofania z rynku, kosztów sortowania i pakowania oraz kosztów transportu nie może przekraczać średniej ceny powiązanego produktu przetworzonego na etapie EXW przetwórca lub EXW organizacja producentów w ciągu trzech poprzednich lat, jeżeli bezpłatna dystrybucja odbywa się po przetworzeniu. Rekompensata z tytułu wycofania z rynku w ramach bezpłatnej dystrybucji owoców i warzyw odnosi się jednak do produktu na etapie świeżym, sortowanego, pakowanego i umieszczonego w miejscu przeznaczenia instytucji charytatywnej korzystającej z niego, podczas gdy średnia cena rynkowa, która nie może zostać przekroczona, odnosi się do produktu przetworzonego w miejscu wysyłki (EXW organizacja producentów lub EXW przetwórca). Z analizy przedstawionej przez państwa członkowskie i organizacje producentów wynika, że takie warunki odniesieniu do niektórych produktów nie mogłyby zostać w żadnej mierze spełnione, w szczególności w przypadku owoców letnich, ze względu na odmienny charakter porównywanych elementów (np. świeże produkty umieszczone w miejscu przeznaczenia, podczas gdy produkty przetworzone znajdują się w miejscu wysyłki). Należy zatem zmienić odpowiednie przepisy rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/891, zachowując jednocześnie wystarczającą ilość elementów, aby uniknąć wszelkiego rodzaju nadmiernej rekompensaty z tytułu wycofania z rynku.
(4) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/891.
(5) Ze względu na równe traktowanie organizacji producentów wycofujących z rynku owoce i warzywa w celu bezpłatnej dystrybucji w roku produkcyjnym 2022 nowa metoda obliczania powinna obejmować cały okres zbiorów. Ponieważ zbiory brzoskwiń i nektaryn rozpoczynają się od kwietnia każdego roku, niniejsze rozporządzenie powinno być stosowane od dnia 1 kwietnia 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 26 września 2022 r.