a także mając na uwadze, co następuje:(1) W konkluzjach z dnia 16 kwietnia 2021 r. Rada określiła zintegrowaną strategię Unii Europejskiej w regionie Sahelu. Rada w szczególności wyraziła zaniepokojenie faktem, że stopniowe pogłębianie się sytuacji braku bezpieczeństwa i jej skutki, których ofiarą jest ludność cywilna, pogorszyły sytuację w przypadku wielu kryzysów, co wywołało bezprecedensowe skutki humanitarne w regionie, w tym wzrost liczby osób wewnętrznie przesiedlonych i uchodźców, przymusowe wysiedlenia, nadużycia, napięcia wewnątrz społeczności i pomiędzy nimi, zwielokrotnienie powtarzających się kryzysów żywnościowych i żywieniowych, wzrost potrzeb zdrowotnych oraz trudności z ustanowieniem służb państwowych na obszarach objętych konfliktem; Rada dostrzegła, że niestabilność przyczynia się także do nieuregulowanej migracji. Rada podkreśliła również, że Unia będzie nadal przyczyniać się do budowania zdolności w dziedzinach obrony i bezpieczeństwa poprzez uruchamianie misji w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony (WPBiO). Rada podkreśliła, że poszanowanie i propagowanie praw człowieka, w tym równouprawnienia płci, oraz ochrona jednostek przed naruszaniem ich integralności pozostaną u podstaw działań Unii we wszystkich obszarach interwencji w regionie Sahelu.
(2) W dniu 30 czerwca 2022 r. Komitet Polityczny i Bezpieczeństwa (KPiB), kończąc całościowy przegląd strategiczny misji EUTM Mali i EUCAP Sahel Mali w dziedzinie WPBiO, uznał, że utworzenie specjalnej misji wojskowej w dziedzinie WPBiO w połączeniu ze środkiem pomocy w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju byłoby właściwe, by zapewnić Nigrowi niezbędne wsparcie.
(3) W dniu 18 lipca 2022 r. Rada utworzyła w ramach Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju środek pomocy służący wspieraniu nigerskich sił zbrojnych. W szczególności środek ten wspiera utworzenie centrum szkolenia techników sił zbrojnych.
(4) Pismem z dnia 30 listopada 2022 r. minister spraw zagranicznych i współpracy Republiki Nigru zwrócił się do Unii o rozmieszczenie unijnej partnerskiej misji wojskowej w dziedzinie WPBiO w Nigrze, by przyczyniać się do poprawy zdolności wojskowych nigerskich sił zbrojnych w celu wspierania Nigru w walce z terrorystycznymi ugrupowaniami zbrojnymi, przestrzegając przy tym praw człowieka i międzynarodowego prawa humanitarnego.
(5) W dniu 12 grudnia 2022 r. Rada zatwierdziła koncepcję zarządzania kryzysowego dotyczącą ewentualnej partnerskiej misji wojskowej w dziedzinie WPBiO w Nigrze mającej na celu wspieranie realizacji planu budowania zdolności w Nigrze poprzez wspomaganie utworzenia centrum szkolenia techników sił zbrojnych w powiązaniu ze środkiem pomocy przyjętym w dniu 18 lipca 2022 r.; na wniosek nigerskich sił zbrojnych miałyby one zapewnione specjalistyczne szkolenie oraz wsparcie w utworzeniu nowego batalionu łącznościowego i wspierającego dowodzenie. Misję tę należy utworzyć.
(6) Pod kierownictwem Rady i Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem"), KPiB powinien sprawować kontrolę polityczną nad partnerską misją wojskową w dziedzinie WPBiO w Nigrze, zapewniać jej kierownictwo strategiczne oraz podejmować stosowne decyzje zgodnie z art. 38 akapit trzeci Traktatu o Unii Europejskiej (TUE).
(7) Należy wynegocjować i zawrzeć umowy międzynarodowe dotyczące statusu jednostek dowodzonych przez UE i personelu w Nigrze oraz odnoszące się do udziału państw trzecich w tej misji.
(8) Zgodnie z art. 41 ust. 2 TUE oraz zgodnie z decyzją Rady (WPZiB) 2021/509 dotyczącą ustanowienia Europejskiego Instrumentu na rzecz Pokoju 1 , wydatki operacyjne wynikające z niniejszej decyzji, które mają wpływ na kwestie wojskowe lub polityczno-obronne, mają być ponoszone przez państwa członkowskie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: