Rozporządzenie delegowane 2022/2118 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie indywidualnego zarządzania portfelem pożyczek przez dostawców usług finansowania społecznościowego, określające elementy metody stosowanej do oceny ryzyka kredytowego, informacje dotyczące każdego indywidualnego portfela, które należy ujawnić inwestorom, oraz polityki i procedury wymagane w odniesieniu do funduszy zabezpieczających

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2118
z dnia 13 lipca 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie indywidualnego zarządzania portfelem pożyczek przez dostawców usług finansowania społecznościowego, określające elementy metody stosowanej do oceny ryzyka kredytowego, informacje dotyczące każdego indywidualnego portfela, które należy ujawnić inwestorom, oraz polityki i procedury wymagane w odniesieniu do funduszy zabezpieczających
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Inwestując w portfel pożyczek oferowanych przez dostawcę usług finansowania społecznościowego, inwestorzy nie wybierają projektów, w które zainwestują swoje środki finansowe, wybierają natomiast szereg parametrów i wskaźników ryzyka i pozostawiają dostawcy usług finansowania społecznościowego zadanie odpowiedniego przydziału środków. W związku z tym dostawca usług finansowania społecznościowego powinien ujawniać potencjalnym i obecnym inwestorom odpowiedni zakres informacji, umożliwiający tym inwestorom uzyskanie wystarczającej wiedzy na temat zwrotów i ryzyka związanego z projektami oraz podejmowanie świadomych decyzji.

(2) W celu zmniejszenia asymetrii informacji między dostawcami usług finansowania społecznościowego a inwestorami inwestorzy powinni otrzymywać wszystkie istotne informacje na temat struktury portfela, w tym projektów, w które inwestowane są ich środki finansowe, a także jakości pożyczek finansujących te projekty. Powinno to umożliwić inwestorom lepsze zrozumienie i porównanie wyników i poziomu ryzyka różnych portfeli oferowanych na tej samej platformie lub na platformach alternatywnych.

(3) Inwestorzy są narażeni nie tylko na ryzyko związane z projektami lub pożyczkami, w które inwestowane są ich środki finansowe, ale także na ryzyko związane ze sposobem, w jaki dostawca usług finansowania społecznościowego ocenia ryzyko związane z tymi pożyczkami i projektami oraz dokonuje wyboru pożyczek do portfela. Z tego względu szczególnie skuteczne w zapewnieniu dokładnej i pełnej oceny inwestycji może być przeprowadzanie testów warunków skrajnych w odniesieniu do portfela i analizy wrażliwości w odniesieniu do pojedynczej pożyczki i pojedynczego właściciela projektu. W związku z tym wskazane jest, aby dostawca usług finansowania społecznościowego, który przeprowadza takie testy warunków skrajnych, ujawniał wyniki tych analiz inwestorom.

(4) W celu zapewnienia skutecznej przejrzystości należy odpowiednio ujawniać informacje o elementach, które dostawca usług finansowania społecznościowego ma uwzględnić w metodzie stosowanej do przeprowadzania oceny ryzyka kredytowego. Umożliwi to inwestorom ustalenie, czy w procesie oceny zrównoważoności finansowanych projektów, przystępności cenowej pożyczek dla właścicieli projektów oraz struktury poszczególnych pożyczek w strukturyzowanym portfelu dostawcy usług finansowania społecznościowego stosują odpowiednie i ostrożnościowe podejście.

(5) Dostawca usług finansowania społecznościowego może korzystać ze specjalnego funduszu zabezpieczającego w celu zrekompensowania inwestorom możliwych strat w przypadku niespłacenia pożyczek przez właścicieli projektów. Należy uświadomić inwestorom, że sam fakt istnienia takiego funduszu zabezpieczającego nie stanowi gwarancji uznania inwestycji za wolną od ryzyka ani otrzymania zwrotu środków, gdy sfinansowana przez nich pożyczka nie zostanie spłacona, ponieważ dostawca usług finansowania społecznościowego ma całkowitą swobodę decydowania o wszelkich płatnościach. Aby zapewnić odpowiednią ochronę inwestorów w przypadku zarządzania - bezpośrednio lub za pośrednictwem dostawcy będącego osobą trzecią - funduszami zabezpieczającymi, dostawcy usług finansowania społecznościowego muszą wprowadzić odpowiednie polityki i zasady zarządzania.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi przedłożony Komisji projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany przez EUNB w ścisłej współpracy z ESMA.

(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 .

(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał dnia 1 czerwca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

Przepisy ogólne

Artykuł  1

Dokładność i wiarygodność informacji, które należy przekazać inwestorom

1. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego zapewniają, aby informacje przekazywane inwestorom zgodnie z art. 6 ust. 2 i 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503 były dokładne, wiarygodne i regularnie aktualizowane.
2. 
Do celów ust. 1 dostawcy usług finansowania społecznościowego zapewniają, aby:
a)
dane wykorzystywane do przeprowadzania ocen zdolności kredytowej, o których mowa w rozdziale II niniejszego rozporządzenia, były spójne, kompletne i odpowiednie;
b)
techniki pomiaru były odpowiednie do stopnia złożoności i poziomu ryzyka związanego z pojedynczymi projektami opartymi na finansowaniu społecznościowym lub portfelami, opierały się na wiarygodnych danych i podlegały okresowej walidacji; oraz
c)
procedury związane z zarządzaniem danymi były niezawodne, dobrze udokumentowane, wiarygodne i regularnie aktualizowane.
Artykuł  2

Format informacji, które należy ujawnić

1. 
Do celów rozdziału II informacje przekazywane inwestorom muszą być łatwo dostępne w specjalnej sekcji na stronie internetowej dostawcy usług finansowania społecznościowego, która wyraźnie odróżnia się od komunikatów marketingowych.
2. 
Do celów rozdziału III informacje przekazywane poszczególnym inwestorom na temat ich portfela pożyczek są udostępniane na zabezpieczonej stronie witryny internetowej dostawcy usług finansowania społecznościowego, do której dostęp można uzyskać za pomocą odpowiedniego środka identyfikacji osobistej.
3. 
Informacje, o których mowa w ust. 1 i 2, przedstawia się w sposób łatwy do odczytania i powinny one być wyrażone w taki sposób i przy użyciu takiego języka, które ułatwiają ich zrozumienie. Tam, gdzie można użyć zwykłych słów, unika się stosowania terminów technicznych, a jeśli są one stosowane, należy je objaśnić.

ROZDZIAŁ  II

Elementy, w tym format, które należy uwzględnić w opisie metody stosowanej do oceny ryzyka kredytowego

Artykuł  3

Ryzyko kredytowe związane z poszczególnymi projektami opartymi na finansowaniu społecznościowym

Przedstawiony inwestorom opis metody stosowanej do oceny ryzyka kredytowego związanego z poszczególnymi projektami opartymi na finansowaniu społecznościowym w ramach portfela, o którym mowa w art. 6 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2020/1503, musi zawierać wszystkie następujące elementy:

a)
kryteria i kluczowe wskaźniki finansowe wykorzystywane do ustalenia wykonalności i zrównoważoności biznesplanów dotyczących poszczególnych projektów opartych na finansowaniu społecznościowym;
b)
analizę oczekiwanych przepływów pieniężnych w ramach projektów opartych na finansowaniu społecznościowym oraz ocenę tego, na ile te oczekiwane przepływy pieniężne są pewne w różnych horyzontach czasowych;
c)
analizę charakterystyki, w tym poziomu konkurencji, sektora biznesowego, w którym działają właściciele projektu;
d)
ocenę wiedzy, doświadczenia i reputacji właścicieli projektu oraz ich zdolności do zarządzania działalnością gospodarczą w danym sektorze projektu;
e)
procedury dotyczące przyjmowania i uznawania zabezpieczeń lub gwarancji oraz, w stosownych przypadkach, środków ograniczania ryzyka kredytowego;
f)
rodzaj harmonogramu spłaty pożyczki i częstotliwość spłat rat;
g)
procedury przypisywania każdej pożyczki związanej z projektem do odpowiedniej kategorii ryzyka określonej w ramach zarządzania ryzykiem;
h)
źródło i rodzaj danych wykorzystywanych do celów określonych w lit. a)-g).
Artykuł  4

Ryzyko kredytowe na poziomie portfela inwestora

1. 
Przedstawiony inwestorom opis metody stosowanej do oceny ryzyka kredytowego na poziomie portfela inwestora, o którym mowa w art. 6 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) 2020/1503, zawiera wyjaśnienie tego, w jaki sposób w procesie tworzenia struktury portfela uwzględniono następujące elementy:
a)
podział pożyczek według terminów zapadalności w ramach tego samego portfela;
b)
wysokość oprocentowania dla każdej pożyczki z tego samego portfela;
c)
udział pożyczek w jednym portfelu udzielonych temu samemu właścicielowi projektu lub grupie powiązanych właścicieli projektów;
d)
udział pożyczek w jednym portfelu udzielonych właścicielom projektów mającym siedzibę lub prowadzącym działalność na obszarze tej samej jurysdykcji lub na tym samym obszarze geograficznym;
e)
udział pożyczek w jednym portfelu udzielonych właścicielom projektów działającym w tym samym sektorze biznesowym;
f)
udział pożyczek przypisanych do tej samej kategorii ryzyka;
g)
metodę zastosowaną do oceny korelacji ryzyka w ramach tego samego portfela.
2. 
Do celów ust. 1 lit. c) "grupa powiązanych właścicieli projektów" oznacza którykolwiek z poniższych podmiotów:
a)
co najmniej dwie osoby fizyczne lub prawne, które stanowią pojedynczy czynnik ryzyka, ponieważ jedna z nich, bezpośrednio lub pośrednio, sprawuje kontrolę nad drugą lub nad pozostałymi osobami;
b)
co najmniej dwie osoby fizyczne lub prawne należy uznać za stanowiące pojedynczy czynnik ryzyka, ponieważ są one na tyle wzajemnie ze sobą powiązane, że gdyby jedna z nich miała problemy finansowe, druga lub wszystkie pozostałe prawdopodobnie również miałyby trudności z finansowaniem lub ze spłatą.
3. 
Dostawca usług finansowania społecznościowego, który w odniesieniu do danego portfela ogłasza konkretną docelową stopę zwrotu z inwestycji, ujawnia procedurę zastosowaną w celu wyboru poszczególnych pożyczek, które mają wchodzić w skład tego portfela.
Artykuł  5

Ryzyko kredytowe związane z właścicielami projektów

Przedstawiony inwestorom opis metody stosowanej do oceny ryzyka kredytowego związanego z właścicielami projektów, o którym mowa w art. 6 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2020/1503, musi zawierać wszystkie następujące elementy:

a)
procedury na potrzeby procesów zatwierdzania i monitorowania pożyczek;
b)
procedury w celu określenia punktowej oceny kredytowej właściciela projektu, w stosownych przypadkach;
c)
procedury na potrzeby wykorzystywania ratingów zewnętrznych do oceny zdolności kredytowej właściciela projektu;
d)
procedury dotyczące przyjmowania i uznawania zabezpieczeń lub gwarancji oraz, w stosownych przypadkach, środków ograniczania ryzyka kredytowego;
e)
procedury i dane wykorzystywane do oceny historii finansowej właściciela projektu oraz procedury postępowania w przypadku nieprzekazania lub odmowy przekazania przez właściciela projektu wymaganych informacji.
Artykuł  6

Stosowanie modeli

1. 
Do celów art. 6 ust. 2 akapit trzeci rozporządzenia (UE) 2020/1503 dostawcy usług finansowania społecznościo- wego przedstawiają odpowiednie informacje na temat modeli uwzględnionych w metodzie stosowanej do oceny ryzyka kredytowego związanego z projektami opartymi na finansowaniu społecznościowym, do oceny zdolności kredytowej właścicieli projektów, na potrzeby procesów zatwierdzania i monitorowania pożyczek oraz tworzenia struktury portfeli, w tym wszystkie poniższe informacje:
a)
źródło danych wykorzystywanych jako dane wejściowe modeli;
b)
ramy zastosowane w celu zapewnienia jakości danych wejściowych;
c)
istnienie odpowiednich zasad zarządzania w zakresie projektowania i stosowania takich modeli;
d)
ramy zapewniające regularną ocenę i walidację jakości wyników modelu oraz, w razie potrzeby, ich przegląd.
2. 
W przypadku wykorzystania zautomatyzowanych modeli jako elementu metody stosowanej do oceny ryzyka kredytowego związanego z projektami opartymi na finansowaniu społecznościowym, oceny zdolności kredytowej właścicieli projektów, na potrzeby procesów zatwierdzania i monitorowania pożyczek lub tworzenia struktury portfeli dostawcy usług finansowania społecznościowego ujawniają wszystkie poniższe informacje:
a)
sposób wykorzystania zautomatyzowanych modeli w odniesieniu do wielkości, charakteru i stopnia złożoności rodzajów projektów opartych na finansowaniu społecznościowym wybranych do portfela inwestora;
b)
warunki stosowania zautomatyzowanego podejmowania decyzji w procesach zatwierdzania i monitorowania pożyczek, w tym określania pożyczek, segmentów i limitów, w przypadku których dozwolone jest zautomatyzowane podejmowanie decyzji.
Artykuł  7

Informacje dotyczące testów warunków skrajnych i analizy wrażliwości

Dostawcy usług finansowania społecznościowego, którzy przeprowadzają testy warunków skrajnych i analizę wrażliwości, przekazują inwestorom informacje na temat wszystkich poniższych kwestii:

a)
na poziomie pojedynczej pożyczki i pojedynczego właściciela projektu - wszelkich analiz wrażliwości przeprowadzonych w celu odzwierciedlenia potencjalnie negatywnych przyszłych zdarzeń rynkowych i zdarzeń idiosynkratycznych, które są istotne względem rodzaju i celu pożyczki;
b)
na poziomie portfela - procedury i systemy informacyjne dotyczące testów warunków skrajnych, które przeprowadza się w celu oceny odporności portfela w całym cyklu koniunkturalnym i w różnych scenariuszach.

ROZDZIAŁ  III

Informacje, które należy przekazać, dotyczące każdego indywidualnego portfela

Artykuł  8

Obliczanie średniej ważonej rocznej wysokości oprocentowania

1. 
W celu obliczenia średniej ważonej rocznej wysokości oprocentowania pożyczek w portfelu, o której mowa w art. 6 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2020/1503, dostawcy usług finansowania społecznościowego obliczają średnią roczną wysokość oprocentowania każdej pożyczki, która wchodzi w skład portfela, ważoną pod względem pozostającej do spłaty kwoty pożyczek w portfelu.
2. 
W celu obliczenia średniej ważonej rocznej wysokości oprocentowania, o której mowa w ust. 1, dostawcy usług finansowania społecznościowego zapewniają, aby:
a)
mianownik składał się z sumy kwot referencyjnych wszystkich pożyczek wchodzących w skład portfela;
b)
licznik składał się z sumy iloczynów:
(i)
kwoty referencyjnej każdej pożyczki;
(ii)
rocznej wysokości oprocentowania każdej pożyczki wchodzącej w skład portfela.
3. 
Do celów ust. 2 lit. b) pkt (ii) roczna wysokość oprocentowania odpowiada jednemu z następujących elementów:
a)
w przypadku stałej wysokości oprocentowania - rocznej wysokości oprocentowania określonej w umowie pożyczki;
b)
w przypadku zmiennej wysokości oprocentowania - wysokości oprocentowania obowiązującej w momencie publikacji średniej ważonej rocznej wysokości oprocentowania, z uwzględnieniem wszelkich górnych granic określonych w umowie pożyczki;
c)
w przypadkach gdy pożyczka podzielona jest na transze o różnej wysokości oprocentowania - średniej ważonej wysokości oprocentowania określonej w umowie pożyczki.
Artykuł  9

Podział pożyczek według kategorii ryzyka

1. 
Do celów obliczania podziału pożyczek według kategorii ryzyka, wyrażonego w liczbach bezwzględnych i procentowo, zgodnie z art. 6 ust. 4 lit. c) rozporządzenia (UE) 2020/1503, dostawcy usług finansowania społecznościowego zapewniają, aby każda pojedyncza pożyczka była przypisana do odpowiedniej kategorii ryzyka określonej w ramach zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 4 ust. 4 lit. f) rozporządzenia (UE) 2020/1503, na podstawie należytych i ściśle określonych kryteriów oraz zgodnie z art. 19 ust. 7 lit. d) tego rozporządzenia.
2. 
Do celów ust. 1 i w odniesieniu do każdej kategorii ryzyka stosuje się następujące definicje:
a)
podział pożyczek według kategorii ryzyka wyrażony w liczbach bezwzględnych odnosi się do sumy kwoty referencyjnej każdej pożyczki w tej samej kategorii ryzyka;
b)
podział pożyczek według kategorii ryzyka wyrażony procentowo odnosi się do stosunku:
(i)
sumy kwoty referencyjnej każdej pożyczki w tej samej kategorii ryzyka;
(ii)
całkowitej kwoty referencyjnej wszystkich pożyczek wchodzących w skład portfela.
3. 
Na potrzeby ujawniania informacji inwestorom dostawcy usług finansowania społecznościowego ustanawiają i utrzymują jasne i skuteczne polityki i procedury dotyczące określania kategorii ryzyka.
Artykuł  10

Kluczowe informacje w odniesieniu do każdej z pożyczek, które wchodzą w skład portfela

1. 
Kluczowe informacje w odniesieniu do każdej z pożyczek, które wchodzą w skład portfela, o których mowa w art. 6 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (UE) 2020/1503, zawierają wszystkie następujące elementy:
a)
kwotę pożyczki, w tym ostatnią pozostającą kwotę należności;
b)
walutę, w której udzielono pożyczki;
c)
podmiot odpowiedzialny za obsługę pożyczki, w tym jego nazwę prawną, numer rejestracyjny i miejsce rejestracji, siedzibę statutową i dane kontaktowe, a także politykę obsługi;
d)
dane identyfikacyjne właściciela projektu, w tym wskazanie jego nazwy prawnej, kraju założenia lub siedziby i numeru rejestracyjnego, adresu siedziby statutowej i korporacyjnej strony internetowej;
e)
strukturę własności właściciela projektu;
f)
cel pożyczki poprzez dodanie krótkiego opisu projektu opartego na finansowaniu społecznościowym;
g)
wysokość oprocentowania lub inne świadczenia określone w ramach pożyczki za każdy rok do terminu zapadalności, a w przypadku gdy wysokość oprocentowania lub inne świadczenia nie są bezpośrednio dostępne - metodę obliczania;
h)
termin zapadalności pożyczki;
i)
odpowiednią kategorię ryzyka, do której przypisana jest pożyczka, zgodnie z ramami zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 4 ust. 4 lit. f) rozporządzenia (UE) 2020/1503;
j)
harmonogram spłaty kwoty głównej i płatności odsetek od pożyczki;
k)
przestrzeganie przez właściciela projektu harmonogramu płatności ratalnej poprzez wskazanie wszelkich zaległych płatności lub niewykonanych zobowiązań, o których mowa w art. 1 ust. 1 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/2115 4 ;
l)
procent wartości projektu opartego na finansowaniu społecznościowym finansowany przez inwestora z pożyczki, wyrażony jako stosunek:
(i)
kwoty referencyjnej pożyczki;
(ii)
całkowitej wartości projektu opartego na finansowaniu społecznościowym.
2. 
W ramach informacji przekazywanych w odniesieniu do każdej pożyczki, która wchodzi w skład portfela, wskazuje się, czy właściciel projektu realizuje więcej niż jeden projekt oparty na finansowaniu społecznościowym finansowany za pośrednictwem dowolnego dostawcy usług finansowania społecznościowego, a informacje te zawierają wszystkie następujące elementy:
a)
rodzaj oferty i instrument wykorzystany do finansowania projektu;
b)
datę zakończenia realizacji projektu (przeszłą lub oczekiwaną);
c)
kwotę referencyjną pożyczki zaciągniętej przez właściciela projektu;
d)
inne istotne informacje, w tym wszystkie inne zobowiązania finansowe i zobowiązania warunkowe.
3. 
Dostawca usług finansowania społecznościowego zobowiązuje właściciela projektu do przekazania informacji, o których mowa w ust. 2.
4. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego podejmują odpowiednie działania w celu zapewnienia dokładności, wiarygodności i aktualności informacji przekazywanych przez właścicieli projektów zgodnie z ust. 3.
Artykuł  11

Informacje na temat środków ograniczania ryzyka

1. 
Do celów art. 6 ust. 4 lit. e) rozporządzenia (UE) 2020/1503 "środek ograniczania ryzyka" oznacza technikę stosowaną przez właściciela projektu w celu zmniejszenia ryzyka kredytowego związanego z pożyczką, która to technika może przyjąć jedną z następujących form:
a)
"ochrony kredytowej rzeczywistej" oznaczającej technikę ograniczania ryzyka, w ramach której zmniejszenie ryzyka kredytowego związanego z pożyczką wynika z prawa inwestora - w przypadku niewykonania zobowiązania w odniesieniu do pożyczki lub zaistnienia innych określonych zdarzeń kredytowych związanych z projektem lub właścicielem projektu - do upłynnienia, uzyskania przeniesienia, przejęcia lub zatrzymania określonych aktywów lub kwot, bądź też zmniejszenia kwoty pożyczki;
b)
"ochrony kredytowej nierzeczywistej" oznaczającej technikę ograniczania ryzyka, w ramach której zmniejszenie ryzyka kredytowego związanego z pożyczką wynika z obowiązku zapłacenia przez osobę trzecią określonej kwoty w przypadku niewykonania zobowiązania w odniesieniu do pożyczki lub wystąpienia innych określonych zdarzeń kredytowych związanych z projektem lub właścicielem projektu.
2. 
W przypadku gdy pożyczka jest objęta ochroną kredytową rzeczywistą, o której mowa w ust. 1, dostawca usług finansowania społecznościowego przedstawia wszystkie następujące informacje:
a)
rodzaj aktywów;
b)
najbardziej aktualną wycenę takich aktywów oraz kwotę lub kwoty, które mogą zostać upłynnione, przeniesione, zatrzymane lub przejęte;
c)
metodę wyceny;
d)
stosunek kwoty, o której mowa w lit. b), do całkowitej kwoty referencyjnej pożyczki, wyrażony procentowo.
3. 
W przypadku gdy pożyczka jest objęta ochroną kredytową nierzeczywistą, o której mowa w ust. 2, dostawca usług finansowania społecznościowego przedstawia co najmniej następujące informacje:
a)
nazwę, adres i charakter prawny osoby trzeciej działającej jako dostawca ochrony lub gwarant;
b)
stosunek:
(i)
kwoty referencyjnej pożyczki objętej ochroną przez osobę trzecią;
(ii)
do całkowitej kwoty referencyjnej pożyczki, wyrażony procentowo.
4. 
Do celów ust. 2 i 3 dostawcy usług finansowania społecznościowego zapewniają wszystkie następujące elementy:
a)
ocenę kwalifikowalności i wyceny każdego środka ograniczania ryzyka zgodnie z odpowiednimi politykami i procedurami w ramach zarządzania ryzykiem, o których mowa w art. 4 ust. 4 lit. f) rozporządzenia (UE) 2020/1503, oraz zgodnie z art. 19 ust. 7 lit. d) tego rozporządzenia;
b)
uwzględnienie w wycenie każdego środka ograniczania ryzyka wszystkich kosztów związanych z rozporządzaniem wynikających z uzyskania i sprzedaży zabezpieczenia.
Artykuł  12

Informacje dotyczące niewykonania zobowiązań z tytułu umów kredytowych przez właściciela projektu

1. 
W celu zapewnienia zgodności z art. 6 ust. 4 lit. f) rozporządzenia (UE) 2020/1503 dostawcy usług finansowania społecznościowego zobowiązują właścicieli projektów do przedstawienia informacji na temat przypadków niewykonania zobowiązań z tytułu umów kredytowych w ciągu ostatnich pięciu lat.
2. 
Jeżeli "umowa kredytowa" odnosi się do umowy, na mocy której inwestor udziela właścicielowi projektu kredytu w formie pożyczki na określony projekt oparty na finansowaniu społecznościowym, zastosowanie mają następujące definicje:
a)
"niewykonanie zobowiązania" oznacza "niewykonanie zobowiązania" określone w art. 1 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2115;
b)
"umowa kredytowa" oznacza umowę, na mocy której inwestor udziela właścicielowi projektu kredytu w formie pożyczki na określony projekt oparty na finansowaniu społecznościowym.
3. 
Właściciel projektu przekazuje informacje na temat niewykonania zobowiązań, o których mowa w ust. 1, dostawcy usług finansowania społecznościowego w każdym z następujących przypadków:
a)
w momencie udzielania pożyczki;
b)
niezwłocznie po wystąpieniu przypadku niewykonania zobowiązania;
c)
do terminu zapadalności umowy kredytowej wchodzącej w skład portfela.
4. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego podejmują odpowiednie działania w celu zapewnienia dokładności, wiarygodności i aktualności informacji przekazywanych przez właścicieli projektów zgodnie z ust. 2 i 3.
5. 
Jeżeli "umowa kredytowa" oznacza dowolny instrument finansowy określony w art. 4 ust. 1 pkt 50 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 5 , a informacje dotyczące przypadków niewykonania zobowiązań w przeszłości nie są dostępne, dostawcy usług finansowania społecznościowego zobowiązują właścicieli projektów do przedstawienia wszystkich następujących informacji z ostatnich pięciu lat:
a)
okresu przeterminowania;
b)
kwot zaległych płatności.
6. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego ujawniają inwestorom, czy źródło informacji, o których mowa w ust. 2 i 5, jest zawarte w jednym lub kilku z następujących źródeł, i określają, w którym:
a)
w oświadczeniu złożonym pod przysięgą przez właściciela projektu;
b)
w informacjach dostępnych w rejestrach kredytowych;
c)
w publicznie dostępnych informacjach, w tym pochodzących od firm windykacyjnych lub agencji ratingowych;
d)
w informacjach innego rodzaju.
7. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego podejmują odpowiednie działania w celu zapewnienia wszystkich następujących elementów:
a)
dokładności, wiarygodności i aktualności informacji przekazywanych przez właścicieli projektów zgodnie z ust. 5;
b)
zgodności procesu ujawniania inwestorom informacji, o których mowa w ust. 5, z przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 6 .
Artykuł  13

Informacje na temat opłat wnoszonych w związku z pożyczką przez inwestora, dostawcę usług finansowania społecznościowego lub właściciela projektu

Informacje na temat opłat wnoszonych w związku z pożyczką, o których mowa w art. 6 ust. 4 lit. g) rozporządzenia (UE) 2020/1503, zawierają wszystkie następujące elementy:

a)
informacje na temat osoby fizycznej lub prawnej wnoszącej opłaty, w tym informację, czy osoba ta jest inwestorem, dostawcą usług finansowania społecznościowego, właścicielem projektu, czy osobą trzecią;
b)
kwotę pieniężną opłat;
c)
informacje na temat osoby fizycznej lub prawnej otrzymującej opłaty, w tym informację, czy osoba ta jest dostawcą usług finansowania społecznościowego, czy też - w przypadku zlecenia funkcji operacyjnych na zasadzie outsourcingu - osobą trzecią;
d)
informacje na temat wszelkich usług finansowanych z opłat, w tym opłat abonamentowych, opłat za zarządzanie, opłat za procesy windykacyjne i opłat za rezygnację z usług dostawcy;
e)
metodę obliczania opłat, w tym informację, czy kwota opłat stanowi odsetek kwoty referencyjnej pożyczki lub inną zmienną, czy też kwotę stałą;
f)
harmonogram uiszczania opłat.
Artykuł  14

Informacje na temat wyceny pożyczki

1. 
Wycena pożyczki, o której mowa w art. 6 ust. 4 lit. h), w odniesieniu do poszczególnych pożyczek odzwierciedla prawdopodobny rzeczywisty zwrot określony jako zdyskontowany zwrot z inwestycji w ujęciu rocznym oczekiwany przez inwestora w danym dniu wyceny, w oparciu o najnowsze dostępne informacje.
2. 
Do celów ust. 1 obliczanie prawdopodobnego rzeczywistego zwrotu opiera się na wszystkich następujących informacjach:
3. 
Zakres wyceny pożyczki, o której mowa w art. 6 ust. 4 lit. h) rozporządzenia (UE) 2020/1503, obejmuje wycenę portfela, w skład którego wchodzi pożyczka, wyrażoną jako stosunek następujących wartości:
a)
licznika uzyskanego przez obliczenie sumy iloczynów:
i)
kwoty referencyjnej każdej pożyczki w portfelu;
ii)
odpowiedniego prawdopodobnego rzeczywistego zwrotu z każdej pożyczki, która wchodzi w skład portfela;
b)
mianownika uzyskanego przez obliczenie sumy kwoty referencyjnej każdej pożyczki, która wchodzi w skład portfela.

ROZDZIAŁ  IV

Polityki, procedury i zasady organizacyjne wymagane w odniesieniu do funduszy zabezpieczających

Artykuł  15

Wymogi ogólne

1. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego, którzy ustanowili i obsługują fundusz zabezpieczający na potrzeby swojej działalności związanej z indywidualnym zarządzaniem portfelem pożyczek, posiadają odpowiednie polityki i procedury oraz zasady organizacyjne w celu zapewnienia ostrożnego zarządzania funduszem zabezpieczającym i realizacji jego celów.
2. 
Do celów ust. 1 polityki, procedury i zasady organizacyjne związane z funduszem zabezpieczającym muszą być zatwierdzane przez organ zarządzający dostawcy usług finansowania społecznościowego oraz mieć formę pisemną, być aktualizowane i właściwie udokumentowane.
Artykuł  16

Zasady organizacyjne

1. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego zapewniają solidną i przejrzystą strukturę organizacyjną i operacyjną w odniesieniu do każdego funduszu zabezpieczającego, który mogą posiadać, oraz posiadają jej pisemny opis.
2. 
Organ zarządzający dostawcy usług finansowania społecznościowego nadzoruje wdrażanie zasad zarządzania funduszem zabezpieczającym i jego zasad organizacyjnych.
3. 
Do celów ust. 2 wszyscy członkowie organu zarządzającego dostawcy usług finansowania społecznościowego:
a)
posiadają pełną wiedzę na temat struktury prawnej, organizacyjnej i operacyjnej funduszu zabezpieczającego oraz zapewniają jej zgodność z zatwierdzonymi celami funduszu;
b)
są w pełni świadomi struktury, obowiązków i podziału zadań w ramach funduszu zabezpieczającego.
4. 
Struktura organizacyjna funduszu nie może ograniczać zdolności organu zarządzającego do określania i nadzorowania ryzyka, na które fundusz będzie narażony w wyniku swojej działalności, a także skutecznego zarządzania nim.
Artykuł  17

Polityka zarządzania

1. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego stosują politykę zarządzania funduszem zabezpieczającym. W ramach tej polityki zapewnia się, aby wewnętrzne zasady, procesy i mechanizmy zarządzania były spójne, właściwie zintegrowane i odpowiednie do zapewnienia sprawnego funkcjonowania funduszu zabezpieczającego.
2. 
Polityka zarządzania, o której mowa w ust. 1, obejmuje wszystkie następujące elementy i informacje:
a)
cel funduszu zabezpieczającego;
b)
strukturę prawną i operacyjną funduszu zabezpieczającego, w tym informację, czy jest on obsługiwany przez samego dostawcę usług finansowania społecznościowego czy przez osobę trzecią;
c)
okres obowiązywania funduszu zabezpieczającego, w tym przypadki, w których okres obowiązywania funduszu jest nieograniczony.
3. 
W przypadku gdy fundusz zabezpieczający obsługuje osoba trzecia, polityka zarządzania, o której mowa w ust. 1, obejmuje również wszystkie następujące elementy:
a)
skład organu zarządzającego funduszem zabezpieczającym;
b)
zakres odpowiedzialności i obowiązki organu zarządzającego funduszem zabezpieczającym;
c)
opis kompetencji i umiejętności każdego członka organu zarządzającego funduszem zabezpieczającym;
d)
częstotliwość posiedzeń organu zarządzającego funduszem zabezpieczającym;
e)
wymogi dotyczące sprawozdawczości między organem zarządzającym funduszem zabezpieczającym a organem zarządzającym dostawcy usług finansowania społecznościowego;
f)
obowiązki w zakresie dokumentowania i kontroli zasad dotyczących outsourcingu oraz zarządzania nimi;
g)
wskazanie co najmniej jednego pracownika wyższego szczebla odpowiadającego bezpośrednio przed organem zarządzającym dostawcy usług finansowania społecznościowego i odpowiedzialnego za zarządzanie ryzykiem związanym z zasadami dotyczącymi outsourcingu i nadzór nad nim, w tym za odpowiednią dokumentację.
Artykuł  18

Polityka finansowania

1. 
Dostawca usług finansowania społecznościowego stosuje politykę finansowania w celu określenia sposobu finansowania funduszu zabezpieczającego i zarządzania gromadzonymi środkami finansowymi.
2. 
Do celów ust. 1 polityka finansowania, o której mowa w ust. 1, obejmuje wszystkie następujące elementy i informacje:
a)
każdy wkład początkowy wniesiony przez dostawcę usług finansowania społecznościowego na rzecz funduszu zabezpieczającego;
b)
rodzaje opłat pobieranych na rzecz funduszu zabezpieczającego;
c)
kryteria, jakie zarząd funduszu zabezpieczającego bierze pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w sprawie rodzaju pobieranych opłat;
d)
kryteria, jakie zarząd funduszu zabezpieczającego bierze pod uwagę przy podejmowaniu decyzji w sprawie wysokości opłat pobieranych za każdą pożyczkę;
e)
proces decyzyjny mający na celu określenie wysokości i charakteru pobieranych opłat;
f)
strategię inwestycyjną przyjętą w ramach funduszu zabezpieczającego w zakresie inwestowania zarządzanych środków;
g)
własność prawną środków;
h)
sposób rozdysponowania środków w przypadku upływu terminu zapadalności funduszu zabezpieczającego;
i)
sposób oddzielenia środków od innych aktywów będących własnością dostawcy usług finansowania społecznościo- wego;
j)
sposób, w jaki środki pieniężne wpłacone do funduszu zabezpieczającego będą traktowane w przypadku niewypłacalności podmiotu zarządzającego funduszem zabezpieczającym.
Artykuł  19

Polityka dotycząca wypłat

Dostawca usług finansowania społecznościowego stosuje politykę określającą sposób, w jaki przy podejmowaniu decyzji w sprawie wypłaty środków z funduszu zabezpieczającego na rzecz inwestorów uwzględniane są wszystkie poniższe elementy:

a)
zaktualizowane dostępne saldo funduszu;
b)
odsetek pożyczek w danym portfelu, w przypadku których doszło do niewykonania zobowiązania;
c)
wysokość oprocentowania i termin zapadalności pożyczek w danym portfelu, w przypadku których doszło do niewykonania zobowiązania;
d)
procedura, którą należy stosować, rozważając, czy dokonać uznaniowej wypłaty z funduszu zabezpieczającego;
e)
okoliczności, w których można uruchomić fundusz zabezpieczający w celu dokonania wypłaty;
f)
kryteria, które należy uwzględnić w przypadku konkurencyjnych lub jednoczesnych roszczeń inwestorów z tytułu tych samych pożyczek, w przypadku których doszło do niewykonania zobowiązania.
Artykuł  20

Polityka ciągłości działania

Dostawcy usług finansowania społecznościowego ustanawiają należytą politykę ciągłości działania na potrzeby funduszu zabezpieczającego, aby zapewnić jego zdolność do bieżącego funkcjonowania i ograniczyć ewentualne straty w przypadku tymczasowej lub ostatecznej upadłości.

Artykuł  21

Przejrzystość i ujawnianie informacji inwestorom

1. 
Organ zarządzający dostawcy usług finansowania społecznościowego informuje swoich pracowników i przekazuje im aktualne informacje na temat polityk i procedur dotyczących funduszu zabezpieczającego w sposób jasny i spójny, co najmniej na poziomie niezbędnym do wykonywania obowiązków w ramach funduszu zabezpieczającego.
2. 
Polityki, procedury i zasady organizacyjne, którymi dostawca usług finansowania społecznościowego dysponuje zgodnie z art. 6 ust. 7 lit. c) rozporządzenia (UE) 2020/1503, znajdują konsekwentne odzwierciedlenie w polityce funduszu zabezpieczającego, o której mowa w art. 6 ust. 5 lit. b) tego rozporządzenia.
Artykuł  22

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.

1 Dz.U. L 347 z 20.10.2020, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Bankowego), zmiany decyzji nr 716/2009/WE oraz uchylenia decyzji Komisji 2009/78/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 12).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2022/2115 z dnia 13 lipca 2022 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających metodę obliczania współczynników niewykonania zobowiązań z tytułu pożyczek oferowanych na platformie finansowania społecznościowego (Dz.U. L 33 z dd.mm.rrrr, s. x).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 575/2013 z dnia 26 czerwca 2013 r. w sprawie wymogów ostrożnościo- wych dla instytucji kredytowych i firm inwestycyjnych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) nr 648/2012 (Dz.U. L 176 z 27.6.2013, s. 1).
6 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1). a) wysokości oprocentowania lub innych świadczeniach określonych w ramach pożyczki; b) rentowności do wykupu; c) zastosowaniu wszelkich opłat, o których mowa w art. 6 ust. 4 lit. g) rozporządzenia (UE) 2020/1503; d) spodziewanych współczynnikach niewykonania zobowiązań określonych zgodnie z art. 4 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2022/2115; e) wszelkich innych kosztach poniesionych przez właściciela projektu, inwestora lub dostawcę usług finansowania spo- łecznościowego w związku z pożyczką.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.287.50

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2118 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych w zakresie indywidualnego zarządzania portfelem pożyczek przez dostawców usług finansowania społecznościowego, określające elementy metody stosowanej do oceny ryzyka kredytowego, informacje dotyczące każdego indywidualnego portfela, które należy ujawnić inwestorom, oraz polityki i procedury wymagane w odniesieniu do funduszy zabezpieczających
Data aktu: 13/07/2022
Data ogłoszenia: 08/11/2022
Data wejścia w życie: 28/11/2022