KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 7,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Inwestując w portfel pożyczek oferowanych przez dostawcę usług finansowania społecznościowego, inwestorzy nie wybierają projektów, w które zainwestują swoje środki finansowe, wybierają natomiast szereg parametrów i wskaźników ryzyka i pozostawiają dostawcy usług finansowania społecznościowego zadanie odpowiedniego przydziału środków. W związku z tym dostawca usług finansowania społecznościowego powinien ujawniać potencjalnym i obecnym inwestorom odpowiedni zakres informacji, umożliwiający tym inwestorom uzyskanie wystarczającej wiedzy na temat zwrotów i ryzyka związanego z projektami oraz podejmowanie świadomych decyzji.
(2) W celu zmniejszenia asymetrii informacji między dostawcami usług finansowania społecznościowego a inwestorami inwestorzy powinni otrzymywać wszystkie istotne informacje na temat struktury portfela, w tym projektów, w które inwestowane są ich środki finansowe, a także jakości pożyczek finansujących te projekty. Powinno to umożliwić inwestorom lepsze zrozumienie i porównanie wyników i poziomu ryzyka różnych portfeli oferowanych na tej samej platformie lub na platformach alternatywnych.
(3) Inwestorzy są narażeni nie tylko na ryzyko związane z projektami lub pożyczkami, w które inwestowane są ich środki finansowe, ale także na ryzyko związane ze sposobem, w jaki dostawca usług finansowania społecznościowego ocenia ryzyko związane z tymi pożyczkami i projektami oraz dokonuje wyboru pożyczek do portfela. Z tego względu szczególnie skuteczne w zapewnieniu dokładnej i pełnej oceny inwestycji może być przeprowadzanie testów warunków skrajnych w odniesieniu do portfela i analizy wrażliwości w odniesieniu do pojedynczej pożyczki i pojedynczego właściciela projektu. W związku z tym wskazane jest, aby dostawca usług finansowania społecznościowego, który przeprowadza takie testy warunków skrajnych, ujawniał wyniki tych analiz inwestorom.
(4) W celu zapewnienia skutecznej przejrzystości należy odpowiednio ujawniać informacje o elementach, które dostawca usług finansowania społecznościowego ma uwzględnić w metodzie stosowanej do przeprowadzania oceny ryzyka kredytowego. Umożliwi to inwestorom ustalenie, czy w procesie oceny zrównoważoności finansowanych projektów, przystępności cenowej pożyczek dla właścicieli projektów oraz struktury poszczególnych pożyczek w strukturyzowanym portfelu dostawcy usług finansowania społecznościowego stosują odpowiednie i ostrożnościowe podejście.
(5) Dostawca usług finansowania społecznościowego może korzystać ze specjalnego funduszu zabezpieczającego w celu zrekompensowania inwestorom możliwych strat w przypadku niespłacenia pożyczek przez właścicieli projektów. Należy uświadomić inwestorom, że sam fakt istnienia takiego funduszu zabezpieczającego nie stanowi gwarancji uznania inwestycji za wolną od ryzyka ani otrzymania zwrotu środków, gdy sfinansowana przez nich pożyczka nie zostanie spłacona, ponieważ dostawca usług finansowania społecznościowego ma całkowitą swobodę decydowania o wszelkich płatnościach. Aby zapewnić odpowiednią ochronę inwestorów w przypadku zarządzania - bezpośrednio lub za pośrednictwem dostawcy będącego osobą trzecią - funduszami zabezpieczającymi, dostawcy usług finansowania społecznościowego muszą wprowadzić odpowiednie polityki i zasady zarządzania.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi przedłożony Komisji projekt regulacyjnych standardów technicznych opracowany przez EUNB w ścisłej współpracy z ESMA.
(7) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zasięgnął porady Bankowej Grupy Interesariuszy ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 2 .
(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał dnia 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: