KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 7 akapit czwarty,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2020/1503 dostawcy usług finansowania społecznościowego są zobowiązani do utrzymywania i stosowania skutecznych przepisów wewnętrznych zapobiegających konfliktom interesów. Aby zagwarantować zgodność takich przepisów z celem polegającym na zapobieganiu konfliktom interesów w miarę upływu czasu, dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni dokonywać okresowego przeglądu tych przepisów co najmniej raz do roku oraz zapewnić podejmowanie odpowiednich działań w celu wyeliminowania wszelkich uchybień związanych z tymi przepisami.
(2) W kontekście zarządzania konfliktami interesów dostawcy usług finansowania społecznościowego nie powinni polegać w zbyt dużym stopniu na wymogach dotyczących ujawniania informacji ustanowionych w art. 8 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/1503. Dlatego też dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni ustanowić przepisy wewnętrzne zapobiegające konfliktom interesów. Przepisy wewnętrzne zapobiegające konfliktom interesów powinny być odpowiednie do charakteru, skali i stopnia złożoności świadczonych usług finansowania społecznościowego, a także do wielkości i struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa będącego dostawcą usług finansowania społecznościowego. Z tego względu w przepisach wewnętrznych zapobiegających konfliktom interesów powinno się uwzględnić - w stosownych przypadkach - okoliczności powiązane z faktem, że dostawca usług finansowania społecznościowego należy do określonej grupy.
(3) Przy opracowywaniu przepisów wewnętrznych zapobiegających konfliktom interesów dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić przeciwdziałanie konfliktom interesów, ich identyfikowanie oraz zarządzanie nimi. Jeżeli pomimo dołożenia tych starań dojdzie jednak do zidentyfikowania konfliktu interesów, dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni podejmować działania niezbędne do zagwarantowania ujawnienia tego konfliktu interesów klientom dostawcy usług finansowania społecznościowego oraz wszelkim innym osobom, na które konflikt ten może wywrzeć wpływ.
(4) Działania, które dostawcy usług finansowania społecznościowego są zobowiązani podjąć zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, powinny zapewniać z dostateczną dozą pewności zapobieżenie ryzyku wyrządzenia szkód interesom klientów, a w przypadku gdy okaże się to niemożliwe - ograniczenie tego ryzyka.
(5) Aby zagwarantować klientom możliwość podjęcia świadomej decyzji w kwestii usług, w przypadku których wystąpił faktyczny konflikt interesów, dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni dbać o aktualność ujawnianych zgodnie z art. 8 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/1503 informacji na temat ogólnego charakteru i źródeł konfliktów interesów oraz działań podejmowanych w celu ograniczania tych konfliktów. Tego rodzaju informacje powinny być odpowiednio dostosowane do rodzaju klientów, do których są skierowane, biorąc pod uwagę w szczególności to, czy są oni inwestorami doświadczonymi, czy też inwestorami niedoświadczonymi, z uwzględnieniem potencjalnych inwestorów. Ujawniane informacje powinny zawierać opis stwierdzonych konfliktów interesów i wiążącego się z nimi ryzyka dla klientów.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(7) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.