Rozporządzenie delegowane 2022/2111 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi w zakresie konfliktów interesów dla dostawców usług finansowania społecznościowego

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2022/2111
z dnia 13 lipca 2022 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi w zakresie konfliktów interesów dla dostawców usług finansowania społecznościowego
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 z dnia 7 października 2020 r. w sprawie europejskich dostawców usług finansowania społecznościowego dla przedsięwzięć gospodarczych oraz zmieniające rozporządzenie (UE) 2017/1129 i dyrektywę (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 7 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 8 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2020/1503 dostawcy usług finansowania społecznościowego są zobowiązani do utrzymywania i stosowania skutecznych przepisów wewnętrznych zapobiegających konfliktom interesów. Aby zagwarantować zgodność takich przepisów z celem polegającym na zapobieganiu konfliktom interesów w miarę upływu czasu, dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni dokonywać okresowego przeglądu tych przepisów co najmniej raz do roku oraz zapewnić podejmowanie odpowiednich działań w celu wyeliminowania wszelkich uchybień związanych z tymi przepisami.

(2) W kontekście zarządzania konfliktami interesów dostawcy usług finansowania społecznościowego nie powinni polegać w zbyt dużym stopniu na wymogach dotyczących ujawniania informacji ustanowionych w art. 8 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/1503. Dlatego też dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni ustanowić przepisy wewnętrzne zapobiegające konfliktom interesów. Przepisy wewnętrzne zapobiegające konfliktom interesów powinny być odpowiednie do charakteru, skali i stopnia złożoności świadczonych usług finansowania społecznościowego, a także do wielkości i struktury organizacyjnej przedsiębiorstwa będącego dostawcą usług finansowania społecznościowego. Z tego względu w przepisach wewnętrznych zapobiegających konfliktom interesów powinno się uwzględnić - w stosownych przypadkach - okoliczności powiązane z faktem, że dostawca usług finansowania społecznościowego należy do określonej grupy.

(3) Przy opracowywaniu przepisów wewnętrznych zapobiegających konfliktom interesów dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić przeciwdziałanie konfliktom interesów, ich identyfikowanie oraz zarządzanie nimi. Jeżeli pomimo dołożenia tych starań dojdzie jednak do zidentyfikowania konfliktu interesów, dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni podejmować działania niezbędne do zagwarantowania ujawnienia tego konfliktu interesów klientom dostawcy usług finansowania społecznościowego oraz wszelkim innym osobom, na które konflikt ten może wywrzeć wpływ.

(4) Działania, które dostawcy usług finansowania społecznościowego są zobowiązani podjąć zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, powinny zapewniać z dostateczną dozą pewności zapobieżenie ryzyku wyrządzenia szkód interesom klientów, a w przypadku gdy okaże się to niemożliwe - ograniczenie tego ryzyka.

(5) Aby zagwarantować klientom możliwość podjęcia świadomej decyzji w kwestii usług, w przypadku których wystąpił faktyczny konflikt interesów, dostawcy usług finansowania społecznościowego powinni dbać o aktualność ujawnianych zgodnie z art. 8 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/1503 informacji na temat ogólnego charakteru i źródeł konfliktów interesów oraz działań podejmowanych w celu ograniczania tych konfliktów. Tego rodzaju informacje powinny być odpowiednio dostosowane do rodzaju klientów, do których są skierowane, biorąc pod uwagę w szczególności to, czy są oni inwestorami doświadczonymi, czy też inwestorami niedoświadczonymi, z uwzględnieniem potencjalnych inwestorów. Ujawniane informacje powinny zawierać opis stwierdzonych konfliktów interesów i wiążącego się z nimi ryzyka dla klientów.

(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(7) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(8) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3  skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który swoją opinię wydał w dniu 1 czerwca 2022 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Utrzymanie i stosowanie przepisów wewnętrznych zapobiegających konfliktom interesów

1. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego określają na piśmie, wdrażają i utrzymują przepisy wewnętrzne zapobiegające konfliktom interesów. Przepisy zapobiegające konfliktom interesów muszą być proporcjonalne do wielkości i struktury organizacyjnej dostawcy usług finansowania społecznościowego, a także do charakteru, skali i stopnia złożoności prowadzonej przez niego działalności.
2. 
Jeżeli dostawca usług finansowania społecznościowego jest członkiem grupy, w przepisach wewnętrznych zapobiegających konfliktom interesów, o których mowa w ust. 1, bierze się pod uwagę wszelkie okoliczności, które skutkują lub mogą skutkować powstaniem konfliktu interesów, zważywszy na strukturę i działalność innych członków grupy.
3. 
W przepisach wewnętrznych zapobiegających konfliktom interesów, o których mowa w ust. 1, dostawcę usług finansowania społecznościowego zobowiązuje się do:
a)
zapewnienia, aby jakiekolwiek osoby, o których mowa w art. 8 ust. 2 akapit pierwszy lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2020/1503, nie były dopuszczane jako właściciele projektów opartych na finansowaniu społecznościowym oferowanych na ich platformie finansowania społecznościowego;
b)
ustalenia, czy jakiekolwiek osoby, o których mowa w art. 8 ust. 2 akapit pierwszy lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2020/1503, zostały dopuszczone jako inwestorzy w ramach projektów opartych na finansowaniu społecznościowym oferowanych na ich platformie finansowania społecznościowego;
c)
identyfikowania wszelkich innych okoliczności, które mogą skutkować faktycznym lub potencjalnym konfliktem interesów między osobami, o których mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, biorąc jednocześnie pod uwagę wielkość dostawcy usług finansowania społecznościowego i rodzaje prowadzonej przez niego działalności oraz - w stosownych przypadkach - grupę, do której należy ten dostawca, a także ryzyko wyrządzenia szkód interesom klientów;
d)
w stosownych przypadkach ustanowienia procedur, które należy stosować, oraz środków, które należy przyjąć, w tym procedur i środków dotyczących istotnych obowiązków wewnętrznych w strukturze organizacyjnej dostawcy usług finansowania społecznościowego, aby zapewnić zgodność z wymogami przewidzianymi w art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2020/1503, zgodnie z lit. c) niniejszego ustępu.
4. 
W sytuacji, o której mowa w ust. 3 lit. b), osoby wymienione w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, które prowadzą różnego rodzaju działalność gospodarczą wiążącą się z konfliktem interesów będącym konfliktem, o którym mowa w art. 8 ust. 2 akapit pierwszy lit. a), b) i c) rozporządzenia (UE) 2020/1503, prowadzą tę działalność na poziomie niezależności odpowiednim do:
a)
wielkości dostawcy usług finansowania społecznościowego i rodzaju prowadzonej przez niego działalności;
b)
w stosownych przypadkach, wielkości grupy, do której należy dostawca usług finansowania społecznościowego, i rodzaju działalności tej grupy;
c)
ryzyka wyrządzenia szkód interesom klientów.
5. 
W sytuacji, o której mowa w ust. 3 lit. c), przepisy wewnętrzne obejmują wszystkie następujące elementy:
a)
skuteczne procedury służące zapobieganiu wymianie informacji lub kontroli wymiany informacji między osobami, o których mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, prowadzącymi działalność wiążącą się z ryzykiem wystąpienia konfliktu interesów, w przypadku gdy wymiana takich informacji może zaszkodzić interesom jednego klienta lub większej liczby klientów dostawcy usług finansowania społecznościowego;
b)
przepisy dotyczące sprawowania oddzielnego nadzoru nad osobami, o których mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, które w ramach swoich podstawowych zadań prowadzą działalność w imieniu lub świadczą usługi na rzecz klientów, których interesy mogą ze sobą kolidować lub którzy w inny sposób reprezentują różne, potencjalnie sprzeczne interesy, w tym interesy dostawcy usług finansowania społecznościowego;
c)
usunięcie wszelkich bezpośrednich powiązań między wynagrodzeniem osób, o których mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, prowadzących przede wszystkim określony rodzaj działalności a wynagrodzeniem innych osób, o których mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, prowadzących przede wszystkim inny rodzaj działalności lub przychodami generowanymi przez te osoby, w przypadku gdy między tymi dwoma rodzajami działalności może dojść do konfliktu interesów;
d)
środki uniemożliwiające danej osobie wywieranie niewłaściwego wpływu na sposób, w jaki osoba, o której mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, świadczy usługi finansowania społecznościowego, lub środki ograniczające możliwość wywierania tego rodzaju niewłaściwego wpływu przez taką osobę;
e)
środki pozwalające wyeliminować lub ograniczyć równoczesne bądź następujące po sobie przypadki zaangażowania osoby, o której mowa w art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, w odrębne usługi finansowania społecznościowego, jeżeli takie zaangażowanie może negatywnie wpłynąć na możliwość właściwego zarządzania konfliktami interesów.
6. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego co najmniej raz do roku oceniają swoje przepisy wewnętrzne zapobiegające konfliktom interesów i dokonują ich przeglądu oraz stosują wszelkie odpowiednie środki w celu wyeliminowania wszelkich stwierdzonych niedociągnięć.
Artykuł  2

Działania podejmowane w celu zapobiegania konfliktom interesów, ich identyfikowania i zarządzania nimi

1. 
Działania, które dostawcy usług finansowania społecznościowego są zobowiązani podjąć zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, mają na celu zapewnienie z dostatecznie dużą dozą pewności zapobieżenia ryzyku wyrządzenia szkód interesom klientów, a w przypadku gdy okaże się to niemożliwe - ograniczenia tego ryzyka.
2. 
Na potrzeby identyfikowania rodzajów konfliktów interesów, do jakich dochodzi przy świadczeniu usług finansowania społecznościowego i których występowanie może zagrażać interesom klienta, poza rodzajami konfliktów interesów, o których mowa w art. 8 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2020/1503, dostawcy usług finansowania społecznościowego biorą również pod uwagę co najmniej to, czy którakolwiek z osób, o których mowa w art. 8 ust. 4 tego rozporządzenia:
a)
może osiągnąć zysk finansowy lub uniknąć straty finansowej kosztem klienta;
b)
ma interes w uzyskaniu konkretnego rezultatu usługi świadczonej na rzecz klienta, który jest rozbieżny z interesem klienta;
c)
ma powód natury finansowej lub innej do tego, by przedkładać interes danego klienta lub grupy klientów ponad interesy innego klienta.
Artykuł  3

Ujawnianie informacji dotyczących ogólnego charakteru i źródeł konfliktów interesów oraz działań podejmowanych w celu ich ograniczenia

1. 
Dostawcy usług finansowania społecznościowego publikują informacje, o których mowa w art. 8 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/1503, na swojej stronie internetowej w miejscu łatwo dostępnym dla klientów i aktualizują te informacje. Dostawca usług finansowania społecznościowego ujawnia te informacje klientom na trwałym nośniku, chyba że nie stwierdzono wystąpienia żadnego konfliktu interesów zgodnie z art. 8 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2020/1503, i w stosownych przypadkach aktualizuje te informacje.
2. 
Ujawniane informacje, o których mowa w ust. 1, muszą zawierać konkretny i przejrzysty opis konfliktów interesów i powiązanych z nimi czynników ryzyka zidentyfikowanych w kontekście określonej usługi, z uwzględnieniem charakteru klientów, którym informacje te są ujawniane, a w szczególności ich przynależności do kategorii potencjalnych inwestorów doświadczonych lub niedoświadczonych.
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 13 lipca 2022 r.

1 Dz.U. L 347 z 20.10.2020, s. 1.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 z dnia 23 października 2018 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych przez instytucje, organy i jednostki organizacyjne Unii i swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia rozporządzenia (WE) nr 45/2001 i decyzji nr 1247/2002/WE (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 39).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2022.287.1

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2022/2111 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1503 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających wymogi w zakresie konfliktów interesów dla dostawców usług finansowania społecznościowego
Data aktu: 13/07/2022
Data ogłoszenia: 08/11/2022
Data wejścia w życie: 28/11/2022