a także mając na uwadze, co następuje:(1) Ujawniane informacje związane ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych powinny być wystarczająco jasne, zwięzłe i widoczne tak, aby inwestorzy końcowi mogli podejmować świadome decyzje. W tym celu inwestorzy końcowi powinni mieć dostęp do wiarygodnych danych, które mogą w odpowiednim czasie skutecznie wykorzystać i przeanalizować. Tego typu ujawniane informacje powinny zatem podlegać przeglądowi i aktualizacji zgodnie z dyrektywami, rozporządzeniami i przepisami krajowymi, o których mowa w art. 6 ust. 3 i art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2088. Ponadto należy ustanowić przepisy dotyczące publikowania takich informacji na stronach internetowych, jeżeli taka publikacja jest wymagana na mocy rozporządzenia (UE) 2019/2088.
(2) Na podstawie treści i prezentacji ujawnianych informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem na temat produktów finansowych odnoszących się do koszyka indeksów inwestorzy końcowi powinni uzyskać pełny obraz cech takich produktów finansowych. Ujawnianie informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem dotyczących indeksu wyznaczonego jako wskaźnik referencyjny i składającego się z koszyka indeksów musi zatem obejmować zarówno koszyk, jak i każdy indeks w nim zawarty.
(3) Dla inwestorów końcowych zainteresowanych wynikami w zakresie zrównoważonego rozwoju osiąganymi przez uczestników rynku finansowego i doradców finansowych ważne jest, aby informacje udzielane przez uczestników rynku finansowego na temat głównych niekorzystnych skutków ich decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju oraz informacje udzielane przez doradców finansowych na temat głównych niekorzystnych skutków świadczonych przez nich usług doradztwa inwestycyjnego lub doradztwa ubezpieczeniowego dla czynników zrównoważonego rozwoju były kompleksowe. Informacje takie powinny zatem obejmować zarówno bezpośrednie, jak i pośrednie inwestycje w aktywa.
(4) Konieczne jest zapewnienie możliwości łatwego porównywania ujawnionych informacji oraz łatwego zrozumienia wskaźników głównych niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju. Taką porównywalność i zrozumiałość poprawiłoby wprowadzenie rozróżnienia między, z jednej strony, wskaźnikami niekorzystnych skutków, które zawsze odzwierciedlają główne niekorzystne skutki, a z drugiej strony, dodatkowymi wskaźnikami niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju, które dotyczą głównie uczestników rynku finansowego. Należy jednak zadbać o to, aby niekorzystne skutki decyzji inwestycyjnych dla klimatu lub innych czynników zrównoważonego rozwoju związanych ze środowiskiem były uznawane za równie ważne, jak niekorzystne skutki decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju związanych ze sprawami społecznymi, pracowniczymi, prawami człowieka, bądź przeciwdziałaniem korupcji lub przekupstwu. Dodatkowe wskaźniki głównych niekorzystnych skutków powinny zatem dotyczyć co najmniej jednego z tych czynników. Aby zapewnić spójność z innymi ujawnieniami informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem, wskaźniki dotyczące głównych niekorzystnych skutków powinny w stosownych przypadkach wykorzystywać znormalizowane jednostki miary i opierać się na wskaźnikach stosowanych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2020/1818 3 i rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2139 4
(5) Aby jeszcze bardziej zwiększyć porównywalność ujawnianych informacji, informacje na temat głównych niekorzystnych skutków powinny dotyczyć okresów odniesienia trwających od 1 stycznia do 31 grudnia poprzedniego roku i powinny być publikowane w tym samym terminie, do 30 czerwca każdego roku. Możliwe jest jednak, że portfele inwestycyjne uczestników rynku finansowego ulegają regularnym zmianom w ramach takich okresów odniesienia. Określenia głównych niekorzystnych skutków należy zatem dokonać w co najmniej czterech określonych terminach w takim okresie odniesienia, a średni wynik należy ujawniać w ujęciu rocznym. Aby zapewnić inwestorom końcowym możliwość porównania sposobu, w jaki uczestnicy rynku finansowego uwzględnili główne niekorzystne skutki na przestrzeni czasu, uczestnicy rynku finansowego powinni przedstawić historyczne porównanie swoich sprawozdań z kolejnych lat dla co najmniej pięciu poprzednich okresów odniesienia, o ile są one dostępne.
(6) Uczestnicy rynku finansowego, którzy po raz pierwszy uwzględniają główne niekorzystne skutki w danym roku kalendarzowym, powinni być odpowiednio traktowani, przy czym należy zapewnić, aby inwestorzy końcowi otrzymali wystarczające informacje przed podjęciem decyzji inwestycyjnych. Tacy uczestnicy rynku finansowego powinni zatem ujawnić informacje na temat działań, które planują lub celów, które wyznaczają na następny okres odniesienia, aby uniknąć wszelkich zidentyfikowanych głównych niekorzystnych skutków lub je ograniczyć. Z tego samego powodu powinni oni również ujawnić informacje na temat swojej polityki określania i hierarchizacji głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju oraz na temat międzynarodowych norm, które będą stosować w tym okresie odniesienia.
(7) Inwestorzy końcowi powinni, niezależnie od państwa członkowskiego, w którym zamieszkują, mieć możliwość porównania ujawnionych głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju. Uczestnicy rynku finansowego powinni zatem przedstawić podsumowanie ujawnionych przez siebie informacji zarówno w języku zwyczajowo używanym w sferze finansów międzynarodowych oraz w jednym z języków urzędowych państw członkowskich, w których udostępniane są produkty finansowe tych uczestników rynku finansowego.
(8) Doradcy finansowi korzystają z informacji na temat głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju udostępnianych przez uczestników rynku finansowego. Informacje przekazywane przez doradców finansowych na temat tego, czy i w jaki sposób uwzględniają oni w swoich usługach doradztwa inwestycyjnego lub ubezpieczeniowego główne niekorzystne skutki dla czynników zrównoważonego rozwoju, powinny zatem zawierać wyraźny opis sposobu, w jaki informacje pochodzące od uczestników rynku finansowego są przetwarzane i uwzględniane w świadczonych przez nich usługach doradztwa inwestycyjnego lub ubezpieczeniowego. W szczególności doradcy finansowi, którzy opierają się na kryteriach lub progach dotyczących głównych niekorzystnych skutków dla czynników zrównoważonego rozwoju, które stosuje się przy wyborze produktów finansowych lub w doradztwie w tym zakresie, powinni opublikować te kryteria lub progi.
(9) Mierniki śladu węglowego nie są jeszcze w pełni dopracowane. Uczestnicy rynku finansowego, którzy zgodnie z art. 4 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2019/2088 odnoszą się w swoich informacjach ujawnianych na poziomie jednostki do stopnia dostosowania swoich produktów finansowych do celów porozumienia paryskiego przyjętego na mocy Ramowej konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu, powinni zatem oprzeć takie informacje na przyszłościowych scenariuszach klimatycznych.
(10) Jednym ze sposobów, w jaki produkty finansowe mogą promować aspekty środowiskowe lub społeczne, jest uwzględnienie głównych niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych. Produkty finansowe, które mają na celu zrównoważone inwestycje, muszą, w ramach informacji ujawnianych w odniesieniu do zasady "nie czyń poważnych szkód", uwzględniać również wskaźniki zrównoważonego rozwoju w odniesieniu do niekorzystnych skutków, o których mowa w art. 4 ust. 6 i 7 rozporządzenia (UE) 2019/2088. Z tych powodów uczestnicy rynku finansowego powinni wskazać, w ramach ujawnianych przez siebie informacji na temat zrównoważonego rozwoju, w jaki sposób uwzględniają, w odniesieniu do tych produktów finansowych, główne niekorzystne skutki swoich decyzji inwestycyjnych w zakresie czynników zrównoważonego rozwoju.
(11) Na mocy art. 10 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2019/2088 uczestnicy rynku finansowego, którzy udostępniają produkty finansowe promujące aspekty środowiskowe lub społeczne, są zobowiązani ujawnić te aspekty, nie wprowadzając w błąd inwestorów końcowych. Oznacza to, że uczestnicy rynku finansowego nie powinni ujawniać informacji na temat zrównoważonego rozwoju, w tym poprzez klasyfikację produktów, jeżeli informacje te nie odzwierciedlają tego, w jaki sposób dany produkt finansowy skutecznie promuje te aspekty środowiskowe lub społeczne. Uczestnicy rynku finansowego powinni zatem ujawniać jedynie te kryteria kwalifikacji aktywów bazowych, które obowiązują w procesie podejmowania decyzji inwestycyjnych, a nie kryteria, które można zignorować lub zmienić według własnego uznania.
(12) Produkty finansowe promujące aspekty środowiskowe lub społeczne mogą być wykorzystywane do inwestowania w szeroki wachlarz aktywów bazowych, przy czym niektóre z tych inwestycji same w sobie mogą się nie kwalifikować jako zrównoważone inwestycje lub nie przyczyniać się do osiągnięcia określonych aspektów środowiskowych lub społecznych promowanych przez dany produkt finansowy. Przykładami takich inwestycji są instrumenty zabezpieczające, inwestycje niepodlegające kontroli prowadzone do celów dywersyfikacji, inwestycje, w odniesieniu do których brakuje danych, lub środki pieniężne utrzymywane jako pomocnicze aktywa płynne. Uczestnicy rynku finansowego udostępniający takie produkty finansowe powinni zachować zatem całkowitą przejrzystość w kwestii zaliczania inwestycji bazowych do tych kategorii inwestycji.
(13) Produkty finansowe mogą promować aspekty środowiskowe lub społeczne na wiele sposobów, np. w dokumencie ujawnianym przed zawarciem umowy lub w dokumencie okresowym, w nazwie produktu lub w dowolnych komunikatach marketingowych dotyczących strategii inwestycyjnej, standardów produktów finansowych oraz etykiet, których wymogi spełniają, bądź też w obowiązujących warunkach automatycznego uczestnictwa w programie. Aby zapewnić porównywalność i zrozumiałość promowanych aspektów środowiskowych lub społecznych, uczestnicy rynku finansowego, którzy udostępniają produkty finansowe promujące aspekty środowiskowe lub społeczne, powinni potwierdzić informacje o promowaniu aspektów środowiskowych lub społecznych w załącznikach do dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 6 ust. 3 i art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2088 w sprawie informacji ujawnianych przed zawarciem umowy i informacji ujawnianych okresowo.
(14) Produkty finansowe promujące aspekty środowiskowe lub społeczne cechuje różny stopień ambicji związanych ze zrównoważonym rozwojem. W związku z tym, jeżeli te produkty finansowe częściowo służą realizacji zrównoważonych inwestycji, uczestnicy rynku finansowego powinni potwierdzić ten fakt w załącznikach do dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 6 ust. 3 i art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2088 w sprawie informacji ujawnianych przed zawarciem umowy i informacji ujawnianych okresowo, aby zapewnić, by inwestorzy końcowi byli w stanie zrozumieć różne stopnie powiązania produktów z aspektami dotyczącymi zrównoważonego rozwoju i podejmować świadome decyzje inwestycyjne pod kątem zrównoważonego rozwoju.
(15) Chociaż produkty finansowe, które mają na celu zrównoważone inwestycje, powinny służyć dokonywaniu wyłącznie zrównoważonych inwestycji, produkty takie można do pewnego stopnia wykorzystać do innych inwestycji, jeżeli wymagają tego przepisy sektorowe. Należy zatem wprowadzić wymóg ujawniania informacji na temat kwoty i celu wszelkich innych inwestycji, tak aby można było sprawdzić, czy inwestycje te nie uniemożliwiają produktowi finansowemu osiągnięcia jego celu dotyczącego zrównoważonych inwestycji.
(16) Wiele produktów finansowych opiera się na strategiach wykluczenia opartych na kryteriach środowiskowych lub społecznych. Inwestorzy końcowi powinni otrzymać informacje niezbędne do oceny wpływu takich kryteriów na decyzje inwestycyjne oraz wpływu takich strategii wykluczenia na skład portfela wynikowego. Praktyka rynkowa pokazuje, że niektóre strategie wykluczenia są przedstawiane jako skuteczne, podczas gdy w rzeczywistości prowadzą one do wykluczenia jedynie ograniczonej liczby inwestycji, bądź są oparte na wykluczeniach wymaganych przez prawo. Należy zatem uwzględnić obawy dotyczące "pseudoekologicznego marketingu", to jest w szczególności praktyki uzyskiwania w nieuczciwy sposób przewagi konkurencyjnej poprzez rekomendowanie produktu finansowego jako przyjaznego dla środowiska lub sprzyjającego zrównoważonemu rozwojowi, podczas gdy w rzeczywistości dany produkt finansowy nie spełnia podstawowych standardów środowiskowych lub innych standardów związanych ze zrównoważonym rozwojem. Aby zapobiec sprzedaży nieadekwatnych produktów i "pseudoekologicznemu marketingowi" oraz aby zapewnić inwestorom końcowym lepsze zrozumienie skutków strategii wykluczenia stosowanych w ramach niektórych produktów finansowych, uczestnicy rynku finansowego powinni potwierdzać wszelkie zobowiązania w zakresie wykluczonych inwestycji, w szczególności jako wiążące elementy strategii inwestycyjnej, w informacjach na temat alokacji aktywów oraz w informacjach na temat wskaźników zrównoważonego rozwoju wykorzystywanych do pomiaru skutków takich strategii.
(17) Rozporządzenie (UE) 2019/2088 ma na celu ograniczenie asymetrii informacyjnej w relacjach między zleceniodawcą a zleceniobiorcą w zakresie promowania aspektów środowiskowych lub społecznych oraz celów dotyczących zrównoważonych inwestycji. W związku z tym w rozporządzeniu tym wymaga się od uczestników rynku finansowego ujawniania informacji inwestorom końcowym przed zawarciem umowy i na stronie internetowej, jeżeli działają oni jako zleceniobiorcy tych inwestorów końcowych. Aby wymóg ten był w pełni skuteczny, uczestnicy rynku finansowego powinni monitorować przez cały cykl życia produktu finansowego jego zgodność z ujawnionymi aspektami środowiskowymi lub społecznymi, lub celem dotyczącym zrównoważonych inwestycji. Uczestnicy rynku finansowego powinni zatem objaśnić, w ramach informacji ujawnianych na stronach internetowych, wewnętrzne lub zewnętrzne mechanizmy kontroli wprowadzone w celu ciągłego monitorowania takiej zgodności.
(18) W rozporządzeniu (UE) 2019/2088 określono, że ocena dobrych praktyk w zakresie zarządzania stanowi integralną część produktów finansowych, które promują aspekty środowiskowe lub społeczne, lub które mają na celu zrównoważone inwestycje. W związku z tym uczestnicy rynku finansowego, którzy udostępniają produkty finansowe promujące aspekty środowiskowe lub społeczne lub mające na celu zrównoważone inwestycje, powinni ujawniać informacje na temat swoich strategii dotyczących oceny dobrych praktyk w zakresie zarządzania stosowanych przez spółki, w które dokonano inwestycji.
(19) Na mocy art. 8 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2019/2088 uczestnicy rynku finansowego, którzy udostępniają produkty finansowe promujące aspekty środowiskowe lub społeczne i którzy wykorzystują wyznaczony indeks jako wskaźnik referencyjny, są zobowiązani ujawnić, czy i w jaki sposób indeks ten jest zgodny z tymi aspektami. Na mocy art. 9 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/2088 uczestnicy rynku finansowego, którzy udostępniają produkty finansowe mające na celu zrównoważone inwestycje i wykorzystujące wyznaczony indeks jako wskaźnik referencyjny, są zobowiązani ujawnić, w jaki sposób indeks ten dostosowano do tego celu inwestycyjnego oraz dlaczego i w jaki sposób ten wyznaczony indeks różni się od ogólnego indeksu rynkowego. W przypadku takich produktów finansowych uczestnicy rynku finansowego powinni zatem jasno wykazać, że struktura wyznaczonego indeksu jest odpowiednia do osiągnięcia określonego celu dotyczącego zrównoważonych inwestycji oraz że strategia produktu finansowego zapewnia stałe dostosowanie produktu finansowego do tego indeksu. Dlatego też w przypadku takich produktów finansowych należy ujawnić informacje na temat zastosowanej metody na poziomie indeksu.
(20) Uczestnicy rynku finansowego mogą stosować różne metody inwestycyjne w celu zapewnienia, aby udostępniane przez nich produkty finansowe uwzględniały aspekty środowiskowe lub społeczne, lub sprzyjały osiągnięciu celu dotyczącego zrównoważonych inwestycji. Uczestnicy rynku finansowego mogą bezpośrednio inwestować w papiery wartościowe emitowane przez spółki, w które dokonano inwestycji, lub dokonywać inwestycji pośrednich. Uczestnicy rynku finansowego powinni zachowywać przejrzystość co do tego, jaka część ich inwestycji jest utrzymywana bezpośrednio, a jaka pośrednio. W szczególności uczestnicy rynku finansowego powinni wyjaśnić, w jaki sposób wykorzystanie instrumentów pochodnych jest zgodne z aspektami środowiskowymi lub społecznymi, który dany produkt finansowy promuje, lub z celem dotyczącym zrównoważonych inwestycji.
(21) Aby zapewnić przejrzystość inwestorom końcowym, ujawniane przed zawarciem umowy informacje o produktach finansowych promujących aspekty środowiskowe lub społeczne, powinny jasno wskazywać, w formie oświadczenia, że celem takich produktów nie są zrównoważone inwestycje. W tym samym celu oraz aby zapewnić równe szanse z produktami finansowymi, które mają na celu zrównoważone inwestycje, w informacjach ujawnianych przed zawarciem umowy, na stronie internetowej oraz w informacjach ujawnianych okresowo dotyczących produktów promujących aspekty środowiskowe lub społeczne, należy również wspomnieć o udziale zrównoważonych inwestycji.
(22) W art. 2 pkt 17 rozporządzenia (UE) 2019/2088 zrównoważoną inwestycję zdefiniowano jako inwestycję w działalność gospodarczą, która przyczynia się do realizacji celu środowiskowego lub społecznego, lub inwestycję w kapitał ludzki lub w społeczności znajdujące się w niekorzystnej sytuacji pod względem gospodarczym lub społecznym, o ile takie inwestycje nie naruszają poważnie któregokolwiek z tych celów, a spółki, w które dokonano inwestycji, stosują dobre praktyki w zakresie zarządzania. Zasada "nie czyń poważnych szkód" jest szczególnie ważna w przypadku produktów finansowych, które mają na celu zrównoważone inwestycje, ponieważ zgodność z tą zasadą jest niezbędnym kryterium oceny, czy dana inwestycja realizuje cel dotyczący zrównoważonych inwestycji. Zasada ta ma jednak również zastosowanie do produktów finansowych promujących aspekty środowiskowe lub społeczne, jeżeli te produkty finansowe służą do dokonywania zrównoważonych inwestycji, ponieważ uczestnicy rynku finansowego powinni ujawniać udział dokonanych zrównoważonych inwestycji. Uczestnicy rynku finansowego, którzy udostępniają produkt finansowy promujący aspekty środowiskowe lub społeczne i przyczyniający się do zrównoważonych inwestycji bądź produkt finansowy mający na celu zrównoważoną inwestycję, powinni zatem przekazywać informacje dotyczące zasady "nie czyń poważnych szkód". Zasada "nie czyń poważnych szkód" wiąże się z ujawnianiem głównych niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju. Z tego powodu ujawnione informacje o produktach finansowych dotyczące zasady "nie czyń poważnych szkód" powinny wyjaśnić, w jaki sposób uwzględnia się wskaźniki dotyczące niekorzystnych skutków. Ponadto, ponieważ te ujawnienia są ściśle powiązane z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/852 5 , należy ustanowić wymóg przedstawienia dodatkowych informacji na temat dostosowania inwestycji do minimalnych gwarancji określonych w tym rozporządzeniu.
(23) Aby umożliwić inwestorom końcowym lepsze zrozumienie oferowanych strategii inwestycyjnych, uczestnicy rynku finansowego powinni wykorzystywać ujawniane na stronie internetowej informacje związane ze zrównoważonym rozwojem w celu rozwinięcia kwestii ujawnionych w zwięzły sposób w dokumentach sprzed zawarcia umowy oraz w celu dostarczenia dalszych informacji istotnych dla tych inwestorów końcowych. Przed zawarciem umowy uczestnicy rynku finansowego powinni poinformować inwestorów końcowych o tym, że na stronie internetowej można znaleźć bardziej szczegółowe informacje dotyczące danego produktu, oraz podać im link do tych informacji.
(24) Ujawnienie informacji o produkcie na stronie internetowej powinno obejmować dodatkowe szczegóły dotyczące strategii inwestycyjnej stosowanej w odniesieniu do danego produktu finansowego, w tym polityki oceny dobrych praktyk w zakresie zarządzania w spółkach, w które dokonano inwestycji, oraz metodyki stosowanej do pomiaru, czy produkt finansowy uwzględnia aspekty środowiskowe lub społeczne, lub czy realizuje cele dotyczącego zrównoważonych inwestycji. Ponadto uczestnicy rynku finansowego powinni publikować na swoich stronach internetowych jasne, zwięzłe i zrozumiałe streszczenie informacji przekazywanych w ramach sprawozdawczości okresowej.
(25) W odniesieniu do treści informacji ujawnianych okresowo, wymaganych na mocy art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/2088, uczestnicy rynku finansowego powinni ujawniać minimalny zestaw znormalizowanych i porównywalnych wskaźników ilościowych i jakościowych, które pokazują, w jaki sposób każdy produkt finansowy uwzględnia aspekty środowiskowe lub społeczne, które promuje, lub cel dotyczący zrównoważonych inwestycji, który ma osiągnąć. Wskaźniki te powinny być istotne dla struktury i strategii inwestycyjnej produktu finansowego opisanych w informacjach dotyczących tego produktu finansowego ujawnianych przed zawarciem umowy. W szczególności, aby zapewnić spójność między informacjami ujawnianymi przed zawarciem umowy a informacjami ujawnianymi okresowo, uczestnicy rynku finansowego powinni w swoich informacjach ujawnianych okresowo informować o konkretnych wskaźnikach zrównoważonego rozwoju, o których mowa w informacjach ujawnianych przed zawarciem umowy i które są wykorzystywane do pomiaru stopnia, w jakim zapewniono uwzględnienie aspektów środowiskowych lub społecznych lub pomiaru stopnia realizacji celu dotyczącego zrównoważonych inwestycji.
(26) Konieczne jest zapewnienie, aby inwestorzy końcowi mieli jasny przegląd inwestycji w ramach produktu finansowego. Uczestnicy rynku finansowego powinni zatem przedstawiać w sprawozdaniach okresowych wymaganych na mocy art. 11 rozporządzenia (UE) 2019/2088 informacje na temat skutków 15 największych inwestycji w ramach produktu finansowego. Te największe inwestycje należy wybrać na podstawie inwestycji stanowiących największą część inwestycji w okresie objętym sprawozdaniem okresowym, obliczanych w odpowiednich odstępach czasu, aby były reprezentatywne dla tego okresu. Jeżeli jednak mniej niż 15 inwestycji stanowi połowę inwestycji w ramach produktu finansowego, uczestnicy rynku finansowego powinni przekazywać informacje tylko na temat tych inwestycji. Ponadto, aby zapewnić odpowiednią porównywalność w czasie, uczestnicy rynku finansowego powinni przedstawić historyczne porównanie rok po roku swoich sprawozdań okresowych za co najmniej pięć poprzednich okresów, o ile sprawozdania okresowe za tych te okresy są dostępne.
(27) Uczestnicy rynku finansowego udostępniający produkty finansowe, które wykorzystują wskaźnik referencyjny w celu uwzględnienia aspektów środowiskowych lub społecznych lub zrealizowania celu dotyczącego zrównoważonych inwestycji, powinni w przejrzysty sposób informować, w jakim stopniu produkt finansowy jest w stanie zachować zgodność ze wskazanym wskaźnikiem referencyjnym, gdy dąży do uwzględnienia wspomnianych aspektów lub realizacji wspomnianego celu. Z tego powodu, a także w celu promowania spójności z ujawnianymi informacjami z zakresu ochrony środowiska, polityki społecznej i ładu korporacyjnego (ESG), wymaganymi na poziomie wskaźników referencyjnych na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 6 , uczestnicy rynku finansowego powinni porównywać w swoich sprawozdaniach okresowych wyniki danego produktu finansowego z wynikami wyznaczonego wskaźnika referencyjnego w odniesieniu do wszystkich tych wskaźników zrównoważonego rozwoju, które są istotne dla uzasadnienia, że wyznaczony wskaźnik referencyjny jest dostosowany do aspektów środowiskowych lub społecznych promowanych przez ten produkt finansowy lub jego celu dotyczącego zrównoważonych inwestycji. Porównanie to powinno również umożliwić inwestorom końcowym jasne określenie, w jakim stopniu produkt finansowy osiąga zrównoważone wyniki w stosunku do wyników produktu głównego nurtu.
(28) Należy zapewnić, aby inwestorzy końcowi byli w stanie skorzystać z ujawnianych informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w związku z ofertą dotyczącą danego produktu finansowego uczestnika rynku finansowego z innego państwa członkowskiego. Uczestnicy rynku finansowego powinni zatem przedstawić podsumowanie ujawnianych informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w języku zwyczajowo używanym w sferze finansów międzynarodowych. Jeżeli dany produkt finansowy jest udostępniany poza państwem członkowskim, w którym uczestnik rynku finansowego ma siedzibę, podsumowanie tych informacji należy przedstawić również w jednym z języków urzędowych państwa członkowskiego, w którym udostępnia się dany produkt finansowy.
(29) Należy zapewnić porównywalność oświadczenia dotyczącego głównych niekorzystnych skutków, informacji ujawnianych przed zawarciem umowy i informacji ujawnianych okresowo zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) 2019/2088, a także należy zapewnić, aby informacje te były łatwo zrozumiałe dla inwestorów końcowych. Należy zatem określić standardowe wzory na potrzeby prezentacji tych informacji. Z tego samego powodu wzory te powinny zawierać krótkie wyjaśnienie zastosowanych w nich kluczowych terminów.
(30) W przypadku niektórych produktów finansowych inwestorzy końcowi mogą mieć do wyboru szereg bazowych wariantów inwestycyjnych. Należy zapewnić, aby inwestorzy końcowi otrzymywali informacje na temat wyników w zakresie zrównoważonego rozwoju osiąganych w ramach takich produktów, a także aby uczestnicy rynku finansowego mieli obowiązek udzielenia informacji na temat wariantów, które obejmują promowanie aspektów środowiskowych lub społecznych lub które mają jako cel zrównoważone inwestycje. Podając takie informacje, należy wyraźnie stwierdzić, że w przypadku produktów finansowych promujących aspekty środowiskowe lub społeczne stopień, w jakim w ramach tych produktów uwzględnia się te aspekty, zależy od udziału wybranych przez danego inwestora końcowego wariantów promujących te aspekty oraz okresu, w którym inwestor końcowy inwestuje w takie warianty. W ramach udzielanych informacji należy również wyraźnie wskazać, że w przypadku produktów finansowych, które mają na celu zrównoważone inwestycje, wszystkie bazowe warianty inwestycyjne muszą mieć na celu zrównoważone inwestycje. Istnieją produkty finansowe, które oferują inwestorom końcowym szereg bazowych wariantów inwestycyjnych, wśród których jeden lub kilka bazowych wariantów inwestycyjnych kwalifikuje te produkty finansowe jako produkty finansowe promujące aspekty środowiskowe lub społeczne. Na potrzeby pełnej przejrzystości należy zapewnić, aby informacje dotyczące tych produktów finansowych zawierały również informacje na temat tych wariantów. Istnieją również produkty finansowe, których co najmniej jeden bazowy wariant inwestycyjny stanowi produkt finansowy, który ma na celu zrównoważone inwestycje. Również w tym przypadku informacje dotyczące takich produktów powinny obejmować takie warianty. Istnieją także produkty finansowe obejmujące jeden bazowy wariant inwestycyjny mający na celu zrównoważone inwestycje lub większą liczbę takich wariantów, które nie stanowią jednak produktów finansowych w rozumieniu art. 2 pkt 12 rozporządzenia (UE) 2019/2088. Ponieważ takie warianty wchodzą w skład całego produktu finansowego objętego zakresem stosowania rozporządzenia (UE) 2019/2088 i mają na celu zrównoważone inwestycje, należy ustanowić wymóg przedstawienia minimalnych informacji na temat ich celu dotyczącego zrównoważonych inwestycji.
(31) Ujawniane przed zawarciem umowy informacje dotyczące produktów finansowych obejmujących szereg bazowych wariantów inwestycyjnych powinny zawierać wystarczającą ilość informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem i dotyczących całego produktu finansowego. Inwestorzy końcowi powinni otrzymać wykaz bazowych wariantów inwestycyjnych związanych ze zrównoważonym rozwojem z wyraźnym wskazaniem, gdzie można znaleźć informacje związane ze zrównoważonym rozwojem dotyczące tych wariantów. W takim wykazie bazowe warianty inwestycyjne należy odpowiednio podzielić na warianty mające na celu zrównoważone inwestycje i warianty promujące aspekty środowiskowe lub społeczne.
(32) Obowiązek uwzględnienia informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem bezpośrednio w formie załączników do informacji ujawnianych przed zawarciem umowy, o których mowa w rozporządzeniu (UE) 2019/2088, może uniemożliwić ujawnienie inwestorowi końcowemu wyraźnych i zwięzłych informacji, gdyż produkt finansowy może obejmować wiele bazowych wariantów inwestycyjnych i taką samą liczbę załączników z informacjami. W takich sytuacjach należy dopuścić udzielanie takich informacji poprzez zawarcie odniesienia do innych informacji ujawnianych na podstawie dyrektyw, rozporządzeń lub prawa krajowego. Podobnie w przypadku okresowego ujawniania informacji dotyczących produktów finansowych obejmujących szereg bazowych wariantów inwestycyjnych takie okresowe informacje powinny dotyczyć wyłącznie wariantów inwestycyjnych, w które zainwestowano, ponieważ to właśnie te warianty w praktyce decydują o stopniu, w jakim w ramach danego produktu finansowego uwzględnia się aspekty środowiskowe lub społeczne promowane w ramach tego produktu, lub też o stopniu, w jakim w ramach danego produktu osiąga się określony cel dotyczący zrównoważonych inwestycji.
(33) Rozporządzeniem (UE) 2020/852 zmieniono rozporządzenie (UE) 2019/2088, nakładając na uczestników rynku finansowego wymóg uwzględniania w informacjach ujawnianych przed zawarciem umowy i w informacjach ujawnianych okresowo o produktach finansowych, które mają na celu zrównoważone inwestycje i w ramach których dokonuje się inwestycji w działalność gospodarczą przyczyniającą się do realizacji celu środowiskowego w rozumieniu art. 2 pkt 17 tego rozporządzenia, informacji na temat celu środowiskowego określonego w rozporządzeniu (UE) 2020/852 oraz opisu, w jaki sposób i w jakim stopniu inwestycje w ramach danego produktu finansowego sprzyjają zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, o której mowa w art. 3 tego rozporządzenia. Ponadto w rozporządzeniu (UE) 2019/2088 przewidziano również obecnie wymóg zobowiązujący uczestników rynku finansowego do uwzględniania w informacjach ujawnianych przed zawarciem umowy i w informacjach ujawnianych okresowo o produktach finansowych upowszechniających informacje dotyczące charakterystyki środowiskowej wymagane w przypadku produktów finansowych, które mają na celu zrównoważone inwestycje i w ramach których dokonuje się inwestycji w działalność gospodarczą przyczyniającą się do realizacji celu środowiskowego w rozumieniu tego rozporządzenia. Ustanowienie takiego wymogu jest niezbędne, aby zapewnić inwestorom końcowym możliwość łatwego porównania stopnia, w jakim dany produkt finansowy wnosi wkład w inwestycje na rzecz zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej. Dlatego też uczestnicy rynku finansowego powinni - do celów art. 6 ust. 1 i 2 oraz art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/2088 - uwzględniać w załącznikach do dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 6 ust. 3 i art. 11 ust. 2 tego rozporządzenia, przedstawienie takich inwestycji w formie graficznej na podstawie znormalizowanych jednostek miary - w takim przypadku licznik oznacza wartość rynkową inwestycji w zrównoważoną środowiskowo działalność gospodarczą, a mianownik wartość rynkową wszystkich inwestycji. Aby stanowić wartościowe źródło informacji dla inwestorów końcowych, licznik powinien obejmować wartość rynkową inwestycji w spółki, w które dokonano inwestycji, odpowiadającą udziałowi zrównoważonej środowiskowo działalności prowadzonej przez te spółki, a także zyski z tytułu dłużnych papierów wartościowych, o ile w warunkach przewidzianych w tych dłużnych papierach wartościowych ustanowiono wymóg wykorzystania wspomnianych zysków do celów związanych ze zrównoważoną środowiskowo działalnością gospodarczą. Aby ująć wszystkie inwestycje, które mogą posłużyć do sfinansowania zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, powinno się zapewnić możliwość uwzględnienia w liczniku aktywów związanych z infrastrukturą, nieruchomości, aktywów sekurytyzowanych i inwestycji w inne produkty finansowe, o których mowa w art. 5 akapit pierwszy i art. 6 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2020/852. Z uwagi na brak wiarygodnych metod pozwalających ustalić, w jakim stopniu ekspozycje powstałe w związku z instrumentami pochodnymi stanowią ekspozycje z tytułu zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, tego rodzaju ekspozycje nie powinny być uwzględniane w liczniku. Mianownik powinien składać się z wartości rynkowej wszystkich inwestycji.
(34) Obecnie brak jest odpowiednich metod umożliwiających obliczenie, w jakim stopniu ekspozycje wobec instytucji rządowych na szczeblu centralnym, banków centralnych i emitentów ponadnarodowych ("zaangażowanie w dług państwowy") są ekspozycjami z tytułu zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej. Aby zwiększyć poziom świadomości inwestorów końcowych, należy obliczać i przedstawiać w formie graficznej skalę inwestycji w zrównoważoną środowiskowo działalność gospodarczą na dwa sposoby. Pierwszy z nich przewiduje możliwość uwzględniania w liczniku inwestycji w dłużne papiery wartościowe emitowane przez instytucje rządowe na szczeblu centralnym, banki centralne i emitentów ponadnarodowych, o ile w warunkach przewidzianych w tych dłużnych papierach wartościowych ustanowiono wymóg wykorzystania zysków do celów związanych ze zrównoważoną środowiskowo działalnością gospodarczą; w ramach tego sposobu w mianowniku uwzględnia się inwestycje w dłużne papiery wartościowe emitowane przez instytucje rządowe na szczeblu centralnym, banki centralne i emitentów ponadnarodowych niezależnie od celu, w jakim wykorzystuje się zyski. Aby dodatkowo wzmocnić zdolność inwestorów końcowych do podejmowania świadomych decyzji inwestycyjnych, uczestnicy rynku finansowego powinni wyjaśnić, dlaczego niektóre rodzaje zaangażowania w dług państwowy nie sprzyjają zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej, wskazując przypadki, w których jest to spowodowane brakiem odpowiednich metod umożliwiających obliczenie, w jakim stopniu wspomniane rodzaje zaangażowania można uznać za ekspozycje z tytułu zrównoważonej środowiskowo działalności gospodarczej. Drugi sposób polega na wykluczeniu zaangażowania w dług państwowy z licznika i z mianownika, zwiększając tym samym dodatkowo porównywalność produktów finansowych i umożliwiając inwestorom końcowym ocenienie, w jakim stopniu dokonuje się w ramach produktów finansowych inwestycji w zrównoważoną środowiskowo działalność gospodarczą bez uwzględniania zaangażowania w dług państwowy.
(35) Uczestnicy rynku finansowego powinni mieć możliwość opierania się na zewnętrznych dostawcach danych w sytuacji, w której przedsiębiorstwa nie wywiązały się jeszcze z przewidzianego w art. 8 rozporządzenia (UE) 2020/852 zobowiązania do ujawnienia informacji na temat tego, w jaki sposób i w jakim stopniu prowadzona przez nie działalność jest związana z działalnością gospodarczą, która kwalifikuje się jako zrównoważona środowiskowo na podstawie art. 3 i 9 tego rozporządzenia. Na potrzeby analizy inwestycji w spółki, w które dokonano inwestycji i które nie podlegają wymogowi ujawniania informacji ustanowionemu w art. 8 rozporządzenia (UE) 2020/852, uczestnicy rynku finansowego powinni oceniać i wykorzystywać publicznie zgłaszane dane. Uczestnicy rynku finansowego powinni mieć możliwość skorzystania z danych uzyskanych bezpośrednio od spółek, w które dokonano inwestycji, albo od osób trzecich wyłącznie w przypadku gdy wskazane powyżej dane nie są dostępne, przy czym każdorazowo z zastrzeżeniem, że dane udostępniane w ramach tego rodzaju przypadków ujawniania informacji są równoważne danym ujawnianym zgodnie z art. 8.
(36) Należy zagwarantować, aby produkty finansowe w spójny sposób ujawniały informacje na temat stopnia, w jakim inwestycje w spółki, w które dokonano inwestycji i które są przedsiębiorstwami niefinansowymi, są inwestycjami w zrównoważoną środowiskowo działalność gospodarczą zgodnie z art. 3 i 9 rozporządzenia (UE) 2020/852. W tym celu uczestnicy rynku finansowego powinni wybrać udział procentowy obrotu, nakłady inwestycyjne albo wydatki operacyjne do obliczenia dla każdego produktu finansowego kluczowego wskaźnika wyników, który będzie wykorzystywany do pomiaru tego stopnia, i powinni ujawnić dokonany przez siebie wybór w załącznikach do dokumentów lub informacji, o których mowa w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/2088. Aby zapewnić porównywalność produktów finansowych i ułatwić inwestorom końcowym odpowiednie zrozumienie specyfiki tych produktów, domyślnym kluczowym wskaźnikiem wyników powinien być obrót. Nakłady inwestycyjne lub wydatki operacyjne powinny być wykorzystywane wyłącznie w przypadku gdy będzie to uzasadnione, biorąc pod uwagę właściwości danego produktu finansowego, w szczególności wówczas, gdy nakłady inwestycyjne lub wydatki operacyjne będą bardziej reprezentatywne dla stopnia, w jakim w ramach wspomnianych produktów finansowych dokonuje się inwestycji w zrównoważoną środowiskowo działalność gospodarczą, i o ile decyzja o ich wykorzystaniu zostanie należycie wyjaśniona. W przypadku spółek, w które dokonano inwestycji i które są przedsiębiorstwami finansowymi w rozumieniu art. 1 pkt 8 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2021/2178 7 , porównywalność należy osiągnąć poprzez wprowadzenie wymogu stosowania takiego samego kluczowego wskaźnika wyników w odniesieniu do tego samego rodzaju przedsiębiorstwa finansowego. W przypadku zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji, które prowadzą działalność w zakresie ubezpieczeń innych niż ubezpieczenia na życie, powinna istnieć możliwość połączenia w jeden kluczowy wskaźnik wyników kluczowych wskaźników wyników dotyczących inwestycji i działalności ubezpieczeniowej. Aby wspierać przejrzystość względem inwestorów końcowych, należy wprowadzić wymóg, zgodnie z którym okresowo ujawnianie informacje na temat tego, w jaki sposób i w jakim stopniu inwestycje w ramach danego produktu finansowego są dokonywane w zrównoważoną środowiskowo działalność gospodarczą, będą musiały zapewniać możliwość przeprowadzenia porównania z ukierunkowanymi udziałami procentowymi inwestycji w tego rodzaju działalność gospodarczą przedstawionymi w informacjach ujawnianych przed zawarciem umowy. Aby zapewnić porównywalność i przejrzystość, w okresowo ujawnianych informacjach należy wskazywać, w jakim stopniu inwestycje były dokonywane w tego rodzaju działalność gospodarczą, biorąc pod uwagę obrót, nakłady inwestycyjne i wydatki operacyjne.
(37) Przepisy niniejszego rozporządzenia są ściśle ze sobą powiązane, gdyż wszystkie one dotyczą informacji, które uczestnicy rynku finansowego i doradcy finansowi muszą przedstawić w związku z ujawnianiem informacji związanych ze zrównoważonym rozwojem w sektorze usług finansowych zgodnie z wymogami rozporządzenia (UE) 2019/2088. Aby zapewnić spójność między tymi przepisami, które powinny wejść w życie w tym samym czasie, oraz aby ułatwić uczestnikom rynku finansowego i doradcom finansowym całościowy wgląd w ich obowiązki określone w tym rozporządzeniu, należy włączyć do jednego rozporządzenia wszystkie regulacyjne standardy techniczne wymagane na podstawie art. 2a ust. 3, art. 4 ust. 6 akapit trzeci, art. 4 ust. 7 akapit drugi, art. 8 ust. 3 akapit czwarty, art. 8 ust. 4 akapit czwarty, art. 9 ust. 5 akapit czwarty, art. 9 ust. 6 akapit czwarty, art. 10 ust. 2 akapit czwarty, art. 11 ust. 4 akapit czwarty i art. 11 ust. 5 akapit czwarty wspomnianego rozporządzenia.
(38) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przekazany Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego, Europejski Urząd Nadzoru Ubezpieczeń i Pracowniczych Programów Emerytalnych oraz Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych ("europejskie urzędy nadzoru").
(39) Wspólny Komitet Europejskich Urzędów Nadzoru, o którym mowa w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 8 , w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1094/2010 9 i w art. 54 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 10 , przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010, do Grupy Interesariuszy z Sektora Ubezpieczeń i Reasekuracji powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1094/2010 oraz do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
(40) Uczestnikom rynku finansowego i doradcom finansowym należy zapewnić możliwość dostosowania się do wymogów określonych w niniejszym rozporządzeniu delegowanym. Dlatego też datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia należy odroczyć na dzień 1 stycznia 2023 r. Do 31 grudnia 2022 r. należy jednak zobowiązać uczestników rynku finansowego, którzy wzięli pod uwagę główne niekorzystne skutki decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju, o których mowa w art. 4 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2019/2088, lub którzy podlegają zobowiązaniom przewidzianym w art. 4 ust. 3 lub 4 tego rozporządzenia, do opublikowania po raz pierwszy informacji na temat takich skutków na swoich stronach internetowych w odrębnych sekcjach zatytułowanych "Oświadczenie dotyczące głównych niekorzystnych skutków decyzji inwestycyjnych dla czynników zrównoważonego rozwoju" do dnia 30 czerwca 2023 r. za okres od dnia 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: