KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 z dnia 30 maja 2018 r. w sprawie homologacji i nadzoru rynku pojazdów silnikowych i ich przyczep oraz układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych przeznaczonych do tych pojazdów, zmieniające rozporządzenie (WE) nr 715/2007 i (WE) nr 595/2009 oraz uchylające dyrektywę 2007/46/WE 1 , w szczególności jego art. 85 ust. 2,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Decyzja o nałożeniu grzywny administracyjnej na podmiot gospodarczy w celu wsparcia środków naprawczych i ograniczających zgodnie z art. 85 rozporządzenia (UE) 2018/858 powinna zostać podjęta przez Komisję w wyniku konsultacji z zainteresowanymi państwami członkowskimi i odnośnym podmiotem gospodarczym lub odnośnymi podmiotami gospodarczymi, przeprowadzonych na podstawie art. 53 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858, i powinna znaleźć odzwierciedlenie w decyzji o nałożeniu środków naprawczych i ograniczających.
(2) W oparciu o procedurę ustanowioną w art. 53 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2018/858 konieczne jest określenie pewnych kroków proceduralnych na potrzeby sytuacji, w których Komisja zamierza nałożyć grzywny administracyjne w celu wsparcia środków naprawczych i ograniczających. Szczególnie ważne jest zagwarantowanie prawa do bycia wysłuchanym i prawa dostępu do akt poprzez przyznanie podmiotowi gospodarczemu dostępu do odpowiednich informacji oraz prawa do przedstawienia uwag wraz z dowodami niezbędnymi do poparcia tych uwag w odniesieniu do planowanego nałożenia grzywny administracyjnej. Ponadto konieczne jest ustanowienie przepisów zapewniających odpowiednią ochronę danych, które podmioty gospodarcze uznają za poufne.
(3) Konieczne jest określenie metody obliczania grzywien administracyjnych w zależności od stopnia niezgodności. Podmioty gospodarcze powinny móc z wyprzedzeniem zapoznać się z tą metodą. Grzywny administracyjne powinny działać odstraszająco, zniechęcając podmioty gospodarcze do naruszania wymogów rozporządzenia (UE) 2018/858, i powinny być proporcjonalne do powagi naruszenia. Ponieważ grzywny administracyjne mają być nakładane na niezgodny z wymogami pojazd, układ, komponent lub oddzielny zespół techniczny, należy odpowiednio rozważyć kryteria obliczania grzywny. Przy obliczaniu grzywien administracyjnych należy uwzględnić wszelkie nienależne korzyści gospodarcze uzyskane w wyniku sprzedaży lub dystrybucji niezgodnego z wymogami pojazdu, mogące zakłócać konkurencję w stosunku do innych podmiotów gospodarczych, które przestrzegają przepisów. Wszelkie straty poniesione przez konsumentów, w tym zmiana osiągów pojazdu, wynikające z niezgodności powinny być również brane pod uwagę przy ocenie powagi naruszenia, ponieważ taka niezgodność może zagrażać ochronie zdrowia i bezpieczeństwa konsumentów, która stanowi cel wspomnianego rozporządzenia. Kwoty grzywien administracyjnych muszą być ponadto proporcjonalne do liczby niezgodnych z wymogami pojazdów zarejestrowanych w Unii lub liczby niezgodnych z wymogami układów, komponentów lub oddzielnych zespołów technicznych udostępnionych na rynku Unii.
(4) Przy obliczaniu grzywien administracyjnych należy odpowiednio uwzględnić powagę i skutki naruszenia, a także wszelkie okoliczności obciążające i łagodzące, które należy postrzegać jako zniechęcające, proporcjonalne i kompensujące w stosunku do korzyści wynikających z niezgodności. Okoliczności obciążające powinny obejmować wpływ na bezpieczeństwo, zdrowie i środowisko, ponieważ zapewnienie wysokiego poziomu bezpieczeństwa, zdrowia i ochrony środowiska jest określone jako cel rozporządzenia (UE) 2018/858. Do osiągnięcia tych celów powinno
przyczynić się ustanowienie takiego systemu kar na poziomie Unii, który działałby zdecydowanie odstraszająco poprzez sankcje za niezgodność wpływającą negatywnie na bezpieczeństwo osób znajdujących się w pojeździe i innych użytkowników dróg oraz na ochronę zdrowia ludzkiego i środowiska. Stopień współpracy podmiotu gospodarczego, w tym działania naprawcze podjęte przez podmiot gospodarczy, należy uznać za elementy łagodzące przy obliczaniu grzywny administracyjnej.
(5) W celu ułatwienia zapłaty grzywien administracyjnych konieczne jest określenie metody ich pobierania. Pobieranie tych grzywien powinno odbywać się zgodnie z przepisami dotyczącymi odzyskiwania grzywien, innych kar lub sankcji nałożonych przez instytucje Unii, określonymi w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE, Euratom) 2018/1046 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: