DECYZJA RADY (UE) 2022/969
z dnia 16 czerwca 2022 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na Światowym Forum Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów w odniesieniu do wniosków dotyczących modyfikacji regulaminów ONZ nr 12, 13, 13-H, 22, 24, 48, 49, 51, 53, 54, 74, 79, 85, 86, 90, 100, 106, 109, 117, 127, 129, 131, 135, 136, 137, 141, 145, 148, 149, 150, 157 i 162, w odniesieniu do wniosku dotyczącego modyfikacji GTR ONZ nr 2, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowego regulaminu ONZ w sprawie sygnału ostrzegawczego przy cofaniu, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowego ogólnego przepisu technicznego ONZ w sprawie trwałości urządzeń kontrolujących emisję zanieczyszczeń, przeznaczonych dla pojazdów dwu- i trzykołowych, w odniesieniu do wniosku dotyczącego nowej ujednoliconej rezolucji w sprawie pomiaru liczby cząstek ultradrobnych w spalinach z pojazdów ciężkich oraz w odniesieniu do wniosku dotyczącego upoważnienia do opracowania poprawki 4 do GTR ONZ nr 3
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na mocy decyzji Rady 97/836/WE 1 Unia przystąpiła do Porozumienia Europejskiej Komisji Gospodarczej Organizacji Narodów Zjednoczonych (zwanej dalej "EKG ONZ") dotyczącego przyjęcia jednolitych wymagań technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być stosowane w tych pojazdach, oraz wzajemnego uznawania homologacji udzielonych na podstawie tych wymagań (zwanego dalej "Zrewidowanym Porozumieniem z 1958 r."). Zrewidowane Porozumienie z 1958 r. weszło w życie w dniu 24 marca 1998 r.
(2) Na mocy decyzji Rady 2000/125/WE 2 Unia przystąpiła do Porozumienia dotyczącego ustanowienia ogólnych przepisów technicznych dla pojazdów kołowych, wyposażenia i części, które mogą być montowane lub wykorzystywane w pojazdach kołowych (zwanego dalej "Porozumieniem Równoległym"). Porozumienie Równoległe weszło w życie w dniu 15 lutego 2000 r.
(3) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/858 3 ustanowiono przepisy administracyjne i wymogi techniczne dotyczące homologacji typu i wprowadzania do obrotu wszystkich nowych pojazdów, układów, komponentów i oddzielnych zespołów technicznych. Rozporządzeniem tym włączono regulaminy przyjęte na podstawie Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. (zwane dalej "regulaminami ONZ") do systemu homologacji typu UE, jako wymagania dotyczące homologacji typu albo jako przepisy alternatywne wobec przepisów Unii.
(4) Na podstawie art. 1 Zrewidowanego Porozumienia z 1958 r. i art. 6 Porozumienia Równoległego Światowe Forum EKG ONZ na rzecz Harmonizacji Przepisów dotyczących Pojazdów (zwane dalej "WP.29 EKG ONZ") może przyjmować wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ, ogólnych przepisów technicznych ONZ (GTR ONZ) i rezolucji ONZ, a także wnioski dotyczące nowych regulaminów ONZ, GTR ONZ i rezolucji ONZ dotyczących homologacji pojazdów. Zgodnie z tymi przepisami WP.29 EKG ONZ może również przyjmować wnioski dotyczące upoważnień do opracowania poprawek do GTR ONZ lub do opracowania nowych GTR ONZ, a także może przyjmować wnioski dotyczące przedłużenia mandatów dotyczących GTR ONZ.
(5) Podczas 187. posiedzenia Światowego Forum EKG ONZ, które jest przewidziane w dniach 21-24 czerwca 2022 r. WP.29 EKG ONZ ma zamiar przyjąć wnioski dotyczące modyfikacji regulaminów ONZ nr 12, 13, 13-H, 22, 24, 48, 49, 51, 53, 54, 74, 79, 85, 86, 90, 100, 106, 109, 117, 127, 129, 131, 135, 136, 137, 141, 145, 148, 149, 150, 157 i 162, wniosek dotyczący modyfikacji GTR ONZ nr 2, wniosek dotyczący nowego regulaminu ONZ w sprawie sygnału ostrzegawczego przy cofaniu, wniosek dotyczący nowego GTR ONZ w sprawie trwałości urządzeń kontrolujących emisję zanieczyszczeń, przeznaczonych dla pojazdów dwu- i trzykołowych, oraz wniosek dotyczący nowej ujednoliconej rezolucji w sprawie pomiaru liczby cząstek ultradrobnych w spalinach z pojazdów ciężkich. Ponadto WP.29 EKG ONZ ma zamiar przyjąć wniosek dotyczący upoważnienia do opracowania poprawki 4 do GTR ONZ nr 3 w sprawie hamowania motocykli.
(6) Należy ustalić stanowisko, jakie powinno zostać zajęte w imieniu Unii w ramach WP.29 EKG ONZ w odniesieniu do przyjęcia tych wniosków, ponieważ regulaminy ONZ będą wiążące dla Unii oraz - wraz z GTR ONZ i rezolucjami ONZ - będą mogły one mieć decydujący wpływ na treść prawa Unii w dziedzinie homologacji typu pojazdów.
(7) W świetle doświadczenia i rozwoju technicznego, należy poprawić lub uzupełnić wymogi odnoszące się do niektórych elementów lub cech objętych regulaminami ONZ nr 12, 13, 13-H, 22, 24, 48, 49, 51, 53, 54, 74, 79, 85, 86, 90, 100, 106, 109, 117, 127, 129, 131, 135, 136, 137, 141, 145, 148, 149, 150, 157 i 162 oraz GTR ONZ nr 2.
(8) Aby umożliwić postęp techniczny oraz aby poprawić bezpieczeństwo pojazdów i zmniejszyć ślad środowiskowy, należy przyjąć nowy regulamin ONZ w sprawie sygnału ostrzegawczego przy cofaniu, nowy GTR ONZ w sprawie trwałości urządzeń kontrolujących emisję zanieczyszczeń, przeznaczonych dla pojazdów dwu- i trzykołowych, oraz nową ujednoliconą rezolucję w sprawie pomiaru liczby cząstek ultradrobnych w spalinach z pojazdów ciężkich,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: