a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/2417 2 określono między innymi klasy instrumentów pochodnych będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym denominowanych w euro (EUR), funtach szterlingach (GBP) i dolarach amerykańskich (USD), które podlegają obowiązkowi obrotu instrumentami pochodnymi, o którym mowa w art. 28 rozporządzenia (UE) nr 600/2014. Klasy instrumentów denominowanych w GBP i USD stosują jako odniesienie londyńską międzybankową stopą procentową (LIBOR).
(2) ICE Benchmark Administration, administrator ds. wskaźnika LIBOR, ogłosił, że wartości LIBOR GBP i LIBOR JPY przestaną być publikowane z końcem 2021 r., natomiast publikacja niektórych wartości LIBOR USD zakończy się w czerwcu 2023 r. W dniu 5 marca 2021 r. Urząd Nadzoru Finansowego Zjednoczonego Królestwa (ang. Financial Conduct Authority) potwierdził, że wszystkie wartości wskaźnika LIBOR przestaną być udostępniane przez dowolnego administratora lub przestaną być reprezentatywne. Ponadto Komisja, Europejski Bank Centralny pełniący funkcję nadzoru bankowego (nadzór bankowy EBC), Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB) i Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) wydali wspólne oświadczenie mające na celu zdecydowane zachęcenie kontrahentów do jak najszybszego, a w każdym razie do dnia 31 grudnia 2021 r., zaprzestania stosowania wszelkich wartości wskaźnika LIBOR, w tym stopy LIBOR USD, jako stopy referencyjnej w nowych umowach.
(3) Po dniu 31 grudnia 2021 r. kontrahenci nie będą już zatem mogli zawierać kontraktów pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym stosujących jako odniesienie LIBOR GBP, ponieważ ten wskaźnik referencyjny przestanie obowiązywać i oczekuje się, że kontrahenci nie będą już zawierać kontraktów pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym stosujących jako odniesienie LIBOR USD. W rezultacie oczekuje się, że pozostałe wolumeny transakcji na tych instrumentach pochodnych nie będą istniały lub będą bardzo niskie, podobnie jak ich płynność. To samo dotyczy wolumenu transakcji na tych instrumentach pochodnych, które będą rozliczane przez kontrahentów centralnych (CCP) lub będą przedmiotem obrotu w systemach obrotu, i oczekuje się zmniejszenia wolumenu lub płynności w przypadku instrumentów pochodnych stosujących jako odniesienie LIBOR USD. Okoliczności te uzasadniają zmianę zakresu obowiązku rozliczania, a następnie zmianę rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2205 3 , tak by instrumenty pochodne stosujące jako odniesienie LIBOR GBP i LIBOR USD zostały usunięte z zakresu obowiązku rozliczania. W związku z tym od dnia 3 stycznia 2022 r. klasy instrumentów pochodnych objęte obecnie obowiązkiem obrotu instrumentami pochodnymi, stosujące jako odniesienie LIBOR GBP lub LIBOR USD, nie będą już spełniać warunku określonego w art. 32 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 600/2014 dotyczącego objęcia instrumentów pochodnych obowiązkiem obrotu instrumentami pochodnymi. Te klasy instrumentów pochodnych należy zatem usunąć z zakresu obowiązku obrotu.
(4) Ponieważ z końcem 2021 r. planowano zaprzestanie stosowania LIBOR GBP, oraz zgodnie z oczekiwaniami regulacyjnymi wyrażonymi przez Komisję, nadzór bankowy EBC, ESMA i EUNB kontrahenci mają jak najszybciej zaprzestać stosowania jakichkolwiek wartości wskaźnika LIBOR jako stopy referencyjnej w nowych umowach, a w każdym razie do dnia 31 grudnia 2021 r., oczekuje się, że odchodzenie od instrumentów pochodnych na stopę procentową stosujących jako odniesienie LIBOR nastąpi szybko. Oczekuje się natomiast, że po dniu 31 grudnia 2021 r. kontrahenci będą przeprowadzać transakcje na innych instrumentach pochodnych na stopę procentową będących przedmiotem obrotu poza rynkiem regulowanym stosujących jako odniesienie stopy wolne od ryzyka dla GBP lub USD. Niniejsze rozporządzenie powinno zatem wejść w życie niezwłocznie po jego opublikowaniu.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/2417.
(6) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(7) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: