RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Decyzją Rady 2006/42/WE 2 Łotwa została upoważniona do stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 21 ust. 1 lit. a) dyrektywy 77/388/EWG 3 , aby w przypadku dostaw drewna lub świadczenia usług związanych z drewnem móc - do dnia 31 grudnia 2009 r. - wyznaczać odbiorcę jako osobę zobowiązaną do uiszczenia podatku od wartości dodanej (VAT). Decyzją wykonawczą Rady 2009/1008/UE 4 Łotwa została upoważniona, na zasadzie odstępstwa od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE, do dalszego wyznaczania do dnia 31 grudnia 2012 r. odbiorcy drewna lub usług związanych z drewnem jako osoby zobowiązanej do uiszczenia podatku VAT w przypadku transakcji na rynku drewna ("środek szczególny"). Po kolejnych przedłużeniach upoważnienie to wygasa z dniem 31 grudnia 2021 r. 5
(2) Pismem zarejestrowanym przez Komisję w dniu 4 kwietnia 2021 r. Łotwa wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka szczególnego. Wraz z tym pismem Łotwa przedłożyła sprawozdanie dotyczące stosowania tego środka szczególnego.
(3) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja poinformowała pozostałe państwa członkowskie pismem z dnia 9 sierpnia 2021 r., a Hiszpanię - pismem z dnia 10 sierpnia 2021 r., o wniosku złożonym przez Łotwę. Pismem z dnia 10 sierpnia 2021 r. Komisja powiadomiła Łotwę, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(4) Zdaniem Łotwy rynek drewna, który jest jednym z najważniejszych sektorów jej gospodarki, jest szczególnie podatny na oszustwa związane z VAT, ponieważ jest zdominowany przez dużą liczbę małych podmiotów lokalnych i indywidualnych dostawców. Charakter rynku oraz przedsiębiorstw na nim działających powoduje występowanie oszustw podatkowych, których kontrola przez organy podatkowe Łotwy jest utrudniona. W celu zwalczania tego nadużycia łotewskie organy podatkowe wprowadziły mechanizm odwrotnego obciążenia w odniesieniu do płatności VAT w transakcjach na rynku drewna, który to mechanizm zgodnie ze sprawozdaniem przedłożonym przez Łotwę okazał się bardzo skuteczny i przyczynił się do znaczącego zmniejszenia liczby oszustw na tym rynku.
(5) Upoważnienie do stosowania szczególnych środków stanowiących odstępstwo przyznaje się zazwyczaj na czas ograniczony, aby umożliwić ocenę stosowności i skuteczności środka szczególnego. Upoważnienie do stosowania szczególnych środków stanowiących odstępstwo daje państwom członkowskim czas na wprowadzenie na poziomie krajowym innych konwencjonalnych środków umożliwiających monitorowanie przemieszczania materiałów, płatności VAT i przestrzegania przepisów przez podatników, które to konwencjonalne środki powinny rozwiązać dany problem do czasu wygaśnięcia szczególnego środka stanowiącego odstępstwo oraz uczynić przedłużenie szczególnego środka zbędnym. Odstępstwo umożliwiające skorzystanie z procedury odwrotnego obciążenia jest przyznawane tylko w wyjątkowych przypadkach, w odniesieniu do szczególnych obszarów podatnych na nadużycia finansowe, i stanowi środek ostateczny. W związku z tym przed wygaśnięciem przedłużonego okresu obowiązywania środka szczególnego na podstawie niniejszej decyzji wykonawczej Łotwa powinna wdrożyć inne konwencjonalne środki w celu zwalczania oszustw związanych z VAT na rynku drewna i zapobiegania im, tak aby kolejne przedłużenie nie było już potrzebne.
(6) Należy zatem upoważnić Łotwę do stosowania środka szczególnego tylko do dnia 31 grudnia 2024 r.
(7) Aby uniknąć zakłóceń, Łotwa powinna mieć możliwość stosowania środka szczególnego w sposób nieprzerwany.
Należy zatem udzielić upoważnienia, o które wystąpiono, ze skutkiem od dnia 1 stycznia 2022 r., w celu zachowania ciągłości w stosunku do wcześniejszych uregulowań na mocy decyzji wykonawczej (UE) 2009/1008/UE.
(8) Środek stanowiący odstępstwo nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą 2009/1008/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: