KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/1938 z dnia 25 października 2017 r. dotyczące środków zapewniających bezpieczeństwo dostaw gazu ziemnego i uchylające rozporządzenie (UE) nr 994/2010 1 , w szczególności jego art. 3 ust. 8,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Współpraca regionalna, w duchu solidarności, jest podstawową zasadą, na której opiera się mechanizm bezpieczeństwa dostaw gazu ustanowiony rozporządzeniem (UE) 2017/1938. Aby współpraca regionalna mogła funkcjonować w praktyce, w załączniku I do tego rozporządzenia określono trzynaście grup ryzyka odpowiadających czterem głównym korytarzom dostaw awaryjnych gazu. W odniesieniu do każdej grupy ryzyka w załączniku I wymieniono państwa członkowskie, które mogą być dotknięte zakłóceniami dostaw w danym korytarzu lub które mogą odgrywać rolę w przypadku takich zakłóceń. Zgodnie z art. 3 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2017/1938 Komisja jest uprawniona do przyjmowania aktów delegowanych w celu aktualizacji składu tych grup ryzyka.
(2) Od czasu przyjęcia rozporządzenia (UE) 2017/1938 uruchomiono istotną nową infrastrukturę gazową, a także oczekuje się, że w najbliższych miesiącach zostanie oddane do użytku kilka elementów infrastruktury. Infrastruktura ta tworzy nowe korytarze dostaw awaryjnych. Ma ona również wpływ na państwa członkowskie, które mogą zostać dotknięte skutkami potencjalnych awarii głównych dróg dostaw gazu lub przyczynić się do ich wyeliminowania.
(3) Zgodnie z art. 7 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2017/1938 europejska sieć operatorów systemów przesyłowych gazu (ENTSOG) ma przeprowadzić do listopada 2021 r. przegląd ogólnounijnej symulacji scenariuszy zakłóceń dostaw gazu i funkcjonowania infrastruktury. Symulacja ta uwzględni rozwój unijnej infrastruktury gazowej od 2017 r. i jej wpływ na różne korytarze dostaw awaryjnych gazu. Symulacja obejmie również całą infrastrukturę gazową, która zgodnie z przewidywaniami będzie eksploatowana w styczniu 2023 r.
(4) Odzwierciedlony w ogólnounijnych symulacjach ENTSOG wpływ nowej i przyszłej infrastruktury gazowej na korytarze dostaw awaryjnych uzasadnia odpowiednie dostosowanie składu grup ryzyka.
(5) Wpływ nowej infrastruktury gazowej na skład niektórych grup ryzyka był omawiany na kilku posiedzeniach zwyczajnych Grupy Koordynacyjnej ds. Gazu (GKG) w latach 2020 i 2021. Treść niniejszego aktu została omówiona na posiedzeniu GKG, ograniczonym do przedstawicieli państw członkowskich i ENTSOG w charakterze obserwatora.
(6) Zjednoczone Królestwo przestało być państwem członkowskim Unii z dniem 1 lutego 2020 r. Ze względu na pewność prawa powinno ono zostać usunięte z wykazów państw członkowskich w załączniku I do rozporządzenia (UE) 2017/1938.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2017/1938,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: