KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 1 i art. 27 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W załączniku I (część FCL) do rozporządzenia Komisji (UE) nr 1178/2011 2 ustanowiono wymogi w zakresie szkolenia, egzaminowania i kontroli umiejętności na potrzeby licencji pilotów, w tym wymogi dotyczące uzyskania przywilejów dotyczących wykonywania podejść zgodnie z przepisami wykonywania lotów według wskazań przyrządów (IFR) do wysokości względnej decyzji (DH) poniżej 200 stóp oraz szkolenia w zakresie uprawnień do wykonywania lotów według wskazań przyrządów i na typ śmigłowców.
(2) W rozporządzeniu Komisji (UE) nr 965/2012 3 ustanowiono szczegółowe przepisy dotyczące operacji lotniczych, w tym wymagania dotyczące zapewnienia przez operatorów regularnych szkoleń i kontroli umiejętności ich załóg. Rozporządzenie to jest obecnie zmieniane, aby uwzględnić najnowsze normy ICAO dotyczące operacji w każdych warunkach meteorologicznych. Zmiany w rozporządzeniu (UE) nr 965/2012 służą stworzeniu kompleksowych ram dla podejść IFR przy ograniczonej widzialności, w tym w odniesieniu do aspektów związanych ze szkoleniem pilotów. W związku z tym w rozporządzeniu (UE) nr 1178/2011 należy skreślić odpowiednie wymagania dotyczące podejść IFR przy ograniczonej widzialności lub, w stosownych przypadkach, zastąpić je odesłaniami do rozporządzenia (UE) nr 965/2012.
(3) Ze względu na fakt, że śmigłowce jednosilnikowe są obecnie certyfikowane również do wykonywania lotów IFR, należy zmienić wymagania dotyczące uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na śmigłowce, aby były bardziej adekwatne do nowych typów śmigłowców i aby można je było stosować w sposób bardziej elastyczny. Uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na śmigłowce i związane z nimi szkolenie powinny być zaprojektowane tak, aby obejmowały loty według wskazań przyrządów zarówno na śmigłowcach jednosilnikowych, jak i wielosilnikowych, tak aby przejście z uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na samoloty jednosilnikowe na uprawnienie do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na śmigłowce wielosilnikowe nie wymagało dodatkowego szkolenia.
(4) Obecnie bardziej wymagające przepisy określone w części FCL dotyczące szkolenia pilotów śmigłowców z załogą wieloosobową mają również zastosowanie do operacji w załodze wieloosobowej na śmigłowcach certyfikowanych do operacji w załodze jednoosobowej. W wyniku tego dodatkowego obciążenia prawie wszystkie operacje śmigłowcowe na takich certyfikowanych śmigłowcach z załogą jednoosobową są wykonywane w ramach operacji w załodze jednoosobowej, chyba że wymagania operacyjne narzucają operacje w załodze wieloosobowej. W związku z tym przepadają korzyści w zakresie bezpieczeństwa wynikające z wykonywania lotów z udziałem drugiego pilota. Aby zapobiec temu zjawisku, należy zrewidować wymagania i przywileje dotyczące operacji w załodze wieloosobowej na śmigłowcach, aby zapewnić większą elastyczność. Należy wprowadzić odpowiednie wymagania, aby umożliwić bezpieczne wykonywanie lotów w załodze wieloosobowej na śmigłowcach z załogą jednoosobową.
(5) Ponieważ do tej pory do lotów śmigłowcowych IFR wykorzystywano jedynie śmigłowce wielosilnikowe, istniejące uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na śmigłowce uzyskano na śmigłowcach wielosil- nikowych. Z tego powodu oraz biorąc pod uwagę przyszłe wykorzystywanie do IFR śmigłowców jednosilnikowych, należy wprowadzić przepisy przejściowe, aby zapewnić pilotom posiadającym obecnie uprawnienia do wykonywania lotów według wskazań przyrządów na śmigłowcach możliwość korzystania z odnośnych przywilejów zarówno na śmigłowcach jednosilnikowych, jak i wielosilnikowych.
(6) Organizacjom szkoleniowym należy zapewnić wystarczająco dużo czasu na dostosowanie programów szkoleniowych.
(7) Należy również zmienić rozporządzenie (UE) nr 1178/2011 w celu skorygowania niektórych nieaktualnych lub nieprawidłowych odesłań, a także w celu wyjaśnienia niektórych przepisów.
(8) Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego przygotowała projekt przepisów wykonawczych i przedstawiła go Komisji wraz z opinią nr 02/2021 4 zgodnie z art. 75 ust. 2 lit. b) i c) oraz art. 76 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1139.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu ustanowionego zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) 2018/1139,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: