KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1011 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie indeksów stosowanych jako wskaźniki referencyjne w instrumentach finansowych i umowach finansowych lub do pomiaru wyników funduszy inwestycyjnych i zmieniające dyrektywy 2008/48/WE i 2014/17/UE oraz rozporządzenie (UE) nr 596/2014 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 9,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Aby rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania były solidne, powinny one przewidywać strukturę organizacyjną, która w jasny i udokumentowany sposób określa procedury podejmowania decyzji w zakresie zarządzania, zasady dotyczące sprawozdawczości wewnętrznej oraz podział funkcji i obowiązków między osoby biorące udział w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego.
(2) Solidne rozwiązania w zakresie zarządzania powinny umożliwiać identyfikację ewentualnych konfliktów interesów, które mogą powstać w ramach struktury organizacyjnej administratorów wskaźników referencyjnych, oraz zarządzanie tymi konfliktami. W związku z tym rozwiązania administratorów wskaźników referencyjnych w zakresie zarządzania powinny w szczególności określać strukturę organu zarządzającego oraz jego role i obowiązki.
(3) Okoliczność, która może prowadzić do konfliktu interesów, nie wyklucza automatycznie udziału osoby uwikłanej w taki konflikt interesów w opracowywaniu wskaźnika referencyjnego. Administratorzy wskaźników referencyjnych powinni jednak zidentyfikować wszystkie okoliczności, które mogą prowadzić do potencjalnego lub faktycznego konfliktu interesów, ocenić je i w stosownych przypadkach zdecydować o środkach łagodzących taki konflikt.
(4) Administratorzy wskaźników referencyjnych należący do grupy powinni należycie ocenić wszelkie implikacje wynikające ze struktury grupy dla ich własnych rozwiązań w zakresie zarządzania. W ramach takiej oceny administratorzy powinni przeanalizować, czy wynikające z tego konflikty interesów mogą zagrozić ich zdolności do wywiązywania się z obowiązków regulacyjnych. Należy również ocenić, czy niezależność administratorów mogłaby być zagrożona przez strukturę grupy lub fakt, że członek organu zarządzającego administratorów jest również członkiem zarządu innych jednostek z tej samej grupy. Ci administratorzy wskaźników referencyjnych powinni przyjąć szczegółowe procedury zapobiegania konfliktom interesów, które mogą wynikać z tej struktury grupy, oraz zarządzania tymi konfliktami.
(5) Administratorzy działający jako część grupy powinni mieć możliwość poszukiwania synergii na poziomie grupy. Jednakże funkcje zlecane na zasadzie outsourcingu w ramach grupy powinny być zgodne z art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/1011 oraz ze wszystkimi innymi stosownymi przepisami tego rozporządzenia.
(6) Zgodnie z zasadą proporcjonalności administratorzy pozaistotnych wskaźników referencyjnych nie powinni podlegać nadmiernemu obciążeniu administracyjnemu. W odniesieniu do opracowywanych przez nich pozaistotnych wskaźników referencyjnych administratorzy ci powinni zatem mieć możliwość odstąpienia od niektórych wymogów dotyczących ich struktury organizacyjnej. Ponadto, jeżeli jest to uzasadnione charakterem, skalą i złożonością ich działalności, prawdopodobieństwem wystąpienia konfliktu interesów między opracowywaniem wskaźnika referencyjnego a wszelkimi innymi rodzajami działalności administratora, a także stopniem swobody uznania związanym z procesem opracowywania wskaźnika, niektórzy administratorzy wskaźników referencyjnych powinni mieć możliwość odstąpienia od wymogu określenia w swoich rozwiązaniach w zakresie zarządzania procedury powoływania organu zarządzającego.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA).
(8) ESMA przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy ewentualnych kosztów i korzyści, które mogą się z nim wiązać, oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(9) W celu zapewnienia spójności z datą rozpoczęcia stosowania art. 5 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/2175 3 , na mocy którego do rozporządzenia (UE) 2016/1011 wprowadzono art. 4 ust. 9 tego rozporządzenia, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2022 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: