a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) nr 680/2014 2 ustanowiono jednolite wymogi dotyczące instytucji w odniesieniu do sprawozdawczości nadzorczej na potrzeby właściwych organów do celów art. 99 i 100, art. 101 ust. 4 lit. a), art. 394 ust. 1 oraz art. 415 i 430 rozporządzenia (UE) nr 575/2013.
(2) W rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2402 3 ustanowiono nowe ramy dla sekurytyzacji, w tym szczegółowe ramy dla prostych, przejrzystych i standardowych (STS) sekurytyzacji. Ustanowiono w nim preferencyjne traktowanie sekurytyzacji STS i niektórych sekurytyzacji syntetycznych MŚP oraz określono ramy dla traktowania regulacyjnego ekspozycji na sekurytyzacje, które to traktowanie w większym stopniu uwzględniałoby ryzyko. Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 należy zmienić w celu dostosowania sprawozdawczości dotyczącej pozycji sekurytyzacyjnych do tych nowych ram sekurytyzacji.
(3) Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1126/2008 4 zostało zmienione rozporządzeniem (UE) 2017/1986 5 w celu dostosowania tego rozporządzenia do Międzynarodowego Standardu Sprawozdawczości Finansowej (MSSF) 16 "Leasing', który Rada Międzynarodowych Standardów Rachunkowości (RMSR) opublikowała w dniu 13 stycznia 2016 r. Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 należy zmienić również w celu odzwierciedlenia tych zmian.
(4) Właściwe organy powinny być w stanie skutecznie monitorować i oceniać profil ryzyka instytucji oraz uzyskać ogląd zagrożeń dla sektora finansowego. Wysoki poziom ekspozycji nieobsługiwanych ma wpływ na profil ryzyka, rentowność i wypłacalność instytucji, co ostatecznie wpływa na zdolność instytucji do udzielania kredytów na rzecz całej gospodarki. Wymogi w zakresie sprawozdawczości powinny zatem zostać zmienione w celu wzmocnienia zdolności właściwych organów do oceny i monitorowania ekspozycji nieobsługiwanych poprzez regularne gromadzenie bardziej szczegółowych informacji na temat tych ekspozycji w celu wyeliminowania stwierdzonych luk w danych.
(5) Ponadto struktura i zakres kosztów instytucji znacząco wpływają na rentowność i zrównoważony charakter ich modeli biznesowych. Aby umożliwić właściwym organom uzyskanie bardziej szczegółowych informacji na temat tych kosztów, należy udoskonalić ramy sprawozdawczości.
(6) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/61 6 zostało zmienione rozporządzeniem delegowanym (UE) 2018/1620 7 w celu lepszego dostosowania do standardów międzynarodowych i ułatwienia bardziej skutecznego zarządzania płynnością przez instytucje kredytowe. Rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014 należy zmienić również w celu uwzględnienia tych zmian w ramach sprawozdawczości w odniesieniu do wymogów pokrycia wypływów netto dla instytucji kredytowych.
(7) Ponadto należy również dokonać przeglądu wzorów i instrukcji zawartych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) nr 680/2014 w celu ponownej oceny właściwości i adekwatności pozycji uzupełniających zawartych we wzorach i instrukcjach w pierwszych latach wdrażania tego rozporządzenia, a także w celu skorygowania błędów typograficznych, błędnych odniesień i niespójności w formatowaniu, które wykryto w trakcie jego stosowania.
(8) Właściwe organy powinny mieć możliwość jak najszybszego otrzymywania informacji od instytucji z wykorzystaniem wzorów zmienionych niniejszym rozporządzeniem wykonawczym, tak aby mogły one skutecznie wykonywać swoje funkcje nadzorcze. Nowe unijne ramy sekurytyzacji zaczną w pełni obowiązywać w dniu 1 stycznia 2020 r. po wygaśnięciu przepisów przejściowych. Dlatego też zmienione wymogi sprawozdawcze dotyczące funduszy własnych i wymogów w zakresie funduszy własnych określone w niniejszym rozporządzeniu wykonawczym powinny mieć zastosowanie od dnia 30 marca 2020 r. Aby zapewnić instytucjom i właściwym organom wystarczającą ilość czasu na wdrożenie zmienionych wymogów sprawozdawczych w zakresie ekspozycji nieobsługiwanych, zobowiązań dłużnych objętych działaniami restrukturyzacyjnymi, kosztów operacyjnych i administracyjnych oraz informacji finansowych, które są określone w załącznikach III-V niniejszego rozporządzenia wykonawczego, te zmienione wymogi sprawozdawcze powinny mieć zastosowanie od dnia 1 czerwca 2020 r. Ponadto, biorąc pod uwagę zmiany wprowadzone rozporządzeniem delegowanym (UE) 2018/1620, które mają zastosowanie od dnia 30 kwietnia 2019 r., przepisy niniejszego rozporządzenia wykonawczego dotyczące sprawozdawczości w zakresie płynności powinny mieć zastosowanie od dnia 1 kwietnia 2020 r.
(9) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedstawiony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego (EUNB).
(10) EUNB przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o wydanie opinii do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 8 . Zgodnie z art. 15 ust. 1 akapit drugi tego rozporządzenia EUNB nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych w odniesieniu do tych elementów projektu wykonawczych standardów technicznych stanowiącego podstawę niniejszego rozporządzenia, które mają charakter redakcyjny lub wprowadzają wyłącznie ograniczoną liczbę pozycji do ram w zakresie sprawozdawczości nadzorczej. Takie konsultacje byłyby nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i wpływu odnośnego projektu wykonawczych standardów technicznych.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 680/2014,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: