KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/65/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie ograniczenia stosowania niektórych niebezpiecznych substancji w sprzęcie elektrycznym i elektronicznym 1 , w szczególności jej art. 5 ust. 1 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywa 2011/65/UE nakłada na państwa członkowskie obowiązek zapewnienia, aby sprzęt elektryczny i elektroniczny wprowadzany do obrotu nie zawierał substancji niebezpiecznych wymienionych w załączniku II do tej dyrektywy. Ograniczenie to nie dotyczy zastosowań objętych wyłączeniem wymienionych w załączniku III do dyrektywy 2011/65/UE.
(2) W załączniku I do dyrektywy 2011/65/UE wymieniono kategorie sprzętu elektrycznego i elektronicznego, którego dotyczy ta dyrektywa.
(3) Ołów jest substancją objętą ograniczeniami wymienioną w załączniku II do dyrektywy 2011/65/UE.
(4) Dyrektywą delegowaną (UE) 2014/72/UE 2 Komisja przyznała wyłączenie dotyczące używania ołowiu w spoiwach lutowniczych i wykończeniach końcówek elektrycznych i elektronicznych części składowych oraz wykończeniach płytek obwodów drukowanych wykorzystywanych w modułach zapłonowych i innych elektrycznych i elektronicznych systemach kontroli silników spalinowych, które ze względów technicznych muszą być instalowane bezpośrednio na lub w skrzyni korbowej lub cylindrze ręcznych silników spalinowych (klasy SH:1, SH:2, SH:3 w dyrektywie 97/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 ) ("wyłączenie") poprzez dodanie tych zastosowań do załącznika III do dyrektywy 2011/65/UE. W odniesieniu do kategorii 1-7 i 10 wyłączenie to miało wygasnąć w dniu 31 grudnia 2018 r., zgodnie z art. 5 ust. 2 akapit drugi tej dyrektywy.
(5) Komisja otrzymała wniosek o przedłużenie tego wyłączenia w odniesieniu do kategorii 6 i 11 ("wniosek o przedłużenie") w dniu 30 czerwca 2017 r., czyli w terminie określonym w art. 5 ust. 5 dyrektywy 2011/65/UE. Zgodnie z tym przepisem wyłączenie pozostaje ważne do czasu przyjęcia decyzji w sprawie wniosku o przedłużenie.
(6) Ocena wniosku o przedłużenie obejmowała konsultacje z zainteresowanymi stronami zgodnie z art. 5 ust. 7 dyrektywy 2011/65/UE.
(7) Ołów powszechnie używano jako pierwiastek stopowy w spoiwach lutowniczych, ponieważ ma on niską temperaturę topnienia. Alternatywne materiały zastępujące tę substancję objętą ograniczeniem zostały przetestowane z wynikiem pozytywnym. Potrzebny jest jednak dodatkowy czas na potwierdzenie niezawodności produktów bezołowiowych.
(8) Obecnie na rynku nie są dostępne alternatywy bezołowiowe, które zapewniłyby wystarczający poziom niezawodności w przypadku zastosowań objętych wyłączeniem.
(9) Ze względu na brak niezawodnych substytutów zastąpienie lub wyeliminowanie ołowiu jest naukowo i technicznie niewykonalne w praktyce w przypadku niektórych ręcznych silników spalinowych. Należy zatem przedłużyć obowiązywanie wyłączenia. Przedłużenie obowiązywania wyłączenia jest zgodne z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 i w związku z tym nie obniża poziomu ochrony środowiska i zdrowia przewidzianego w tym rozporządzeniu.
(10) Należy przedłużyć wyłączenie w odniesieniu do kategorii 1-7, 10 i 11 do dnia 31 marca 2022 r., zgodnie z art. 4 ust. 3 oraz art. 5 ust. 2 akapit pierwszy dyrektywy 2011/65/UE. Biorąc pod uwagę wyniki trwających prac nad znalezieniem niezawodnego zamiennika, jest mało prawdopodobne, aby czas obowiązywania wyłączenia miał negatywny wpływ na innowacyjność.
(11) W odniesieniu do kategorii 8 i 9 obecne wyłączenie pozostaje ważne w okresach obowiązywania określonych w art. 5 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2011/65/UE. W celu zapewnienia jasności prawa daty wygaśnięcia należy określić w załączniku III do tej dyrektywy.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić dyrektywę 2011/65/UE,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DYREKTYWĘ: