a także mając na uwadze, co następuje:(1) Na swoim 14. posiedzeniu, które odbyło się w maju 2019 r., Konferencja Stron Konwencji bazylejskiej postanowiła w drodze decyzji BC-14/12 włączyć nowy kod dotyczący niebezpiecznych odpadów tworzyw sztucznych (kod A3210) do załącznika VIII i dwa nowe kody dotyczące odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne do załącznika II (kod Y48) oraz do załącznika IX (kod B3011) do konwencji bazylejskiej. Zmiany te wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2021 r.
(2) Unia, która jest stroną konwencji bazylejskiej, powinna zmienić odpowiednie załączniki do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 w celu uwzględnienia zmian odnoszących się do kodów dotyczących odpadów tworzyw sztucznych w załącznikach do konwencji bazylejskiej.
(3) W dniu 7 września 2020 r. Komitet OECD ds. Polityki Ochrony Środowiska przyjął zmiany w dodatku 4 do decyzji OECD 2 w odniesieniu do niebezpiecznych odpadów tworzyw sztucznych oraz wyjaśnienia w dodatkach 3 i 4 do decyzji OECD. Zmiany te wejdą w życie z dniem 1 stycznia 2021 r. W celu uwzględnienia tych zmian Unia powinna zmienić odpowiednie załączniki do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006.
(4) W niniejszym rozporządzeniu uwzględniono fakt, że w ramach OECD nie osiągnięto porozumienia w sprawie włączenia zmian w załącznikach do konwencji bazylejskiej dotyczących odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne (kody B3011 i Y48) do dodatków do decyzji OECD.
(5) W odniesieniu do wywozu odpadów tworzyw sztucznych z Unii do państw trzecich oraz przywozu odpadów tworzyw sztucznych do Unii z państw trzecich należy zmienić załączniki III, IV i V do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 w celu uwzględnienia zmian w załącznikach II, VIII i IX do konwencji bazylejskiej oraz zmian w dodatku 4 do decyzji OECD. W związku z tym od dnia 1 stycznia 2021 r. wywóz z Unii i przywóz do Unii odpadów tworzyw sztucznych w ramach kodów AC300 i Y48 do i z państw trzecich, do których ma zastosowanie decyzja OECD 3 , podlegają procedurze uprzedniego pisemnego zgłoszenia i zgody. Zgodnie z art. 36 ust. 1 lit. a) i b) rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 oraz zgodnie z załącznikiem V do tego rozporządzenia wywóz odpadów tworzyw sztucznych objętych kodami A3210 i Y48 będzie zakazany w odniesieniu do państw trzecich, do których nie ma zastosowania decyzja OECD.
(6) Z uwagi na fakt, że Unia przedłożyła Sekretariatowi konwencji bazylejskiej powiadomienie obejmujące przemieszczanie odpadów w obrębie Unii zgodnie z art. 11 tej konwencji, nie musi ona wprowadzać zmian w załącznikach do konwencji bazylejskiej dotyczących odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne (kody B3011 i Y48) do swoich przepisów w odniesieniu do przemieszczania między państwami członkowskimi. W celu zapewnienia jasności prawa w załącznikach III, IIIA i IV do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006 należy jednak wprowadzić nowe kody dotyczące przemieszczania w obrębie Unii odpadów tworzyw sztucznych innych niż odpady niebezpieczne, aby uwzględnić terminologię stosowaną w nowych kodach B3011 i Y48 w konwencji bazylejskiej oraz utrzymać w dużej mierze obecne kontrole takiego przemieszczania w obrębie Unii.
(7) Na ostatnich posiedzeniach Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej przyjęto szereg wytycznych technicznych i dokumentów zawierających wskazówki dotyczących bezpiecznej dla środowiska gospodarki różnymi strumieniami odpadów. Te wytyczne i dokumenty zawierają przydatne porady i dlatego należy je zamieścić w załączniku VIII do rozporządzenia (WE) nr 1013/2006.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 1013/2006.
(9) Jako że zmiany w załącznikach do konwencji bazylejskiej i w dodatkach do decyzji OECD staną się skuteczne z dniem 1 stycznia 2021 r., związane z nimi zmiany w rozporządzeniu (WE) nr 1013/2006 powinny również stać się skuteczne z dniem 1 stycznia 2021 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
1 Dz.U. L 190 z 12.7.2006, s. 1.
2 Decyzja Rady OECD C(2001) 107 (wersja ostateczna) dotycząca przeglądu decyzji C(92) 39 (wersja ostateczna) w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku.
3 Decyzja Rady OECD C(2001) 107 (wersja ostateczna) dotycząca przeglądu decyzji C(92) 39 (wersja ostateczna) w sprawie kontroli transgranicznego przemieszczania odpadów przeznaczonych do odzysku.
* W odniesieniu do »prawie wolnych od zanieczyszczeń i innych rodzajów odpadów« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
** W odniesieniu do »prawie wyłącznie« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
** W odniesieniu do »prawie wyłącznie« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
** W odniesieniu do »prawie wyłącznie« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
*** Odpady pokonsumenckie są wyłączone.
* Aneks VIII do konwencji bazylejskiej jest zawarty w niniejszym rozporządzeniu w załączniku V część 1 wykaz A. Aneks II do konwencji bazylejskiej jest zawarty w niniejszym rozporządzeniu w załączniku V część 3 wykaz A.
* Recykling/odzysk substancji organicznych nieużywanych jako rozpuszczalniki (R3 w aneksie IV sekcja B) lub, w razie potrzeby, czasowe składowanie ograniczone do jednego przypadku, pod warunkiem że po nim następuje operacja R3 i że zostało to potwierdzone odpowiednią dokumentacją umowną lub urzędową.
** W odniesieniu do »prawie wolnych od zanieczyszczeń i innych rodzajów odpadów« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
*** W odniesieniu do »prawie wyłącznie« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
*** W odniesieniu do »prawie wyłącznie« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
*** W odniesieniu do »prawie wyłącznie« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
**** Odpady pokonsumenckie są wyłączone.
***** Recykling/odzysk substancji organicznych nieużywanych jako rozpuszczalniki (R3 w aneksie IV sekcja B) po uprzednim sortowaniu oraz, w razie potrzeby, czasowe składowanie ograniczone do jednego przypadku, pod warunkiem że po nim następuje operacja R3 i że zostało to potwierdzone odpowiednią dokumentacją umowną lub urzędową.
** W odniesieniu do »prawie wolnych od zanieczyszczeń i innych rodzajów odpadów« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
* Chyba że odpowiednio sklasyfikowane pod jednym kodem w załączniku III.
** Recykling/odzysk substancji organicznych nieużywanych jako rozpuszczalniki (R3 w aneksie IV sekcja B) lub, w razie potrzeby, czasowe składowanie ograniczone do jednego przypadku, pod warunkiem że po nim następuje operacja R3 i że zostało to potwierdzone odpowiednią dokumentacją umowną lub urzędową.
*** W odniesieniu do »prawie wolnych od zanieczyszczeń i innych rodzajów odpadów« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
**** W odniesieniu do »prawie wyłącznie« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
**** W odniesieniu do »prawie wyłącznie« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
**** W odniesieniu do »prawie wyłącznie« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
***** Odpady pokonsumenckie są wyłączone.
******) Recykling/odzysk substancji organicznych nieużywanych jako rozpuszczalniki (R3 w aneksie IV sekcja B) po uprzednim sortowaniu oraz, w razie potrzeby, czasowe składowanie ograniczone do jednego przypadku, pod warunkiem że po nim następuje operacja R3 i że zostało to potwierdzone odpowiednią dokumentacją umowną lub urzędową.
*** W odniesieniu do »prawie wolnych od zanieczyszczeń i innych rodzajów odpadów« punkt odniesienia stanowić mogą specyfikacje międzynarodowe i krajowe.
* Odpady oznaczone AB130, AC250, AC260 i AC270 zostały wykreślone, gdyż zostały uznane, zgodnie z procedurą określoną w art. 18 dyrektywy 2006/12/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 5 kwietnia 2006 r. w sprawie odpadów (Dz.U. L 114 z 27.4.2006, s. 9, uchylona dyrektywą 2008/98/WE), za inne niż odpady niebezpieczne i w związku z tym nie podlegają zakazowi wywozu na podstawie art. 36 niniejszego rozporządzenia. Kod odpadów AC300 został usunięty, ponieważ przedmiotowe odpady są objęte kodem A3210 w części 1 wykaz A.
4 Przyjęte na 6. posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, grudzień 2002 r.
5 Przyjęte na 7. posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, październik 2004 r.
6 Przyjęte na 14. posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, maj 2019 r.
7 Przyjęte na 8. posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, grudzień 2006 r.
8 Przyjęte na 12. posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, maj 2015 r.
9 Przyjęte na 13. posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, maj 2017 r.
10 Przyjęte na 10. posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, październik 2013 r.
11 Przyjęte na 11. posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, październik 2013 r.
12 Przyjęte na 13. i 14. posiedzeniu Konferencji Stron Konwencji bazylejskiej o kontroli transgranicznego przemieszczania i usuwania odpadów niebezpiecznych, maj 2017 r. i maj 2019 r.
13 Przyjęte przez Komitet OECD ds. Polityki Ochrony Środowiska w lutym 2003 r. (dokument ENV/EPOC/WGWPR(2001)3/FINAL).
14 Rezolucja A 962 przyjęta przez Zgromadzenie IMO podczas 23. sesji zwyczajnej, w dniach 24 listopada-5 grudnia 2003 r.
15 Zatwierdzone do publikacji przez Radę Administracyjną MOP na 289. sesji, w dniach 11-26 marca 2004 r.