Rozporządzenie wykonawcze 2020/2163 w sprawie wykonania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej reguł pochodzenia określonych w uzgodnieniach preferencyjnych Unii

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/2163
z dnia 18 grudnia 2020 r.
w sprawie wykonania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej reguł pochodzenia określonych w uzgodnieniach preferencyjnych Unii

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 66 lit. a),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej ("umowa o wystąpieniu") została zawarta w imieniu Unii decyzją Rady (UE) 2020/135 2  i weszła w życie w dniu 1 lutego 2020 r.

(2) W art. 4 Protokołu w sprawie Irlandii/Irlandii Północnej załączonego do umowy o wystąpieniu ("protokół") podkreśla się, że Irlandia Północna jest częścią obszaru celnego Zjednoczonego Królestwa oraz że żadne z postanowień protokołu nie stanowi przeszkody dla Zjednoczonego Królestwa, aby włączyć Irlandię Północną w terytorialny zakres stosowania swoich list koncesyjnych załączonych do Układu ogólnego w sprawie taryf celnych i handlu z 1994 r. ("GATT 1994"). Państwa trzecie lub grupy państw trzecich, z którymi Unia ma takie preferencyjne uzgodnienia handlowe, nie mogą zatem uznawać Irlandii Północnej za część Unii do celu stosowania preferencyjnych uzgodnień handlowych. W szczególności, do celu stosowania przepisów dotyczących kumulacji, towarów pochodzących z Irlandii Północnej lub przetwarzania dokonanego w Irlandii Północnej nie należy traktować jako towarów pochodzących z Unii lub przetwarzania dokonanego w Unii.

(3) W art. 13 ust. 1 protokołu wskazano jednak, że wszelkie odniesienia do obszaru celnego Unii zawarte w protokole oraz w przepisach prawa Unii mających na podstawie tego protokołu zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej mają zastosowanie do terytorium lądowego Irlandii Północnej. Zgodnie z art. 5 protokołu rozporządzenie (UE) nr 952/2013 i obowiązki wynikające z umów międzynarodowych zawartych przez Unię albo przez państwa członkowskie działające wspólnie, w zakresie, w jakim odnoszą się do handlu towarami między Unią a państwami trzecimi, mają zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.

(4) Umowy dwustronne między Unią a Zjednoczonym Królestwem wynikające z protokołu nie powodują powstania praw i obowiązków innych państw trzecich.

(5) Zgodnie z art. 5 ust. 2 oraz art. 56 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 unijne przepisy prawa celnego obejmują preferencyjne środki taryfowe na podstawie umów, które Unia zawarła z niektórymi krajami lub terytoriami znajdującymi się poza jej obszarem celnym lub z grupami takich krajów lub terytoriów albo które przyjęła jednostronnie w odniesieniu do takich krajów lub terytoriów.

(6) Zgodnie z art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013, aby skorzystać z preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 56 ust. 2 lit. d) i e) tego rozporządzenia, towary muszą spełniać reguły preferencyjnego pochodzenia określone w art. 64 ust. 2-5 tego rozporządzenia. W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/2447 3  ustanowiono przepisy proceduralne, o których mowa w art. 64 ust. 1, dla ułatwienia określania w Unii preferencyjnego pochodzenia towarów.

(7) Biorąc pod uwagę szczególną sytuację celną Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, w celu stosowania preferencyjnych środków taryfowych i zapewnienia zgodności z odpowiednimi regułami pochodzenia po zakończeniu okresu przejściowego przewidzianego w umowie o wystąpieniu konieczne jest przyjęcie szczegółowych przepisów proceduralnych, aby ułatwić określanie w Irlandii Północnej preferencyjnego pochodzenia towarów.

(8) Środki określone w niniejszym rozporządzeniu odnoszą się do preferencyjnych dowodów pochodzenia, które mają być stosowane w odniesieniu do towarów przywożonych do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, weryfikacji preferencyjnego pochodzenia takich towarów oraz warunków przyznawania i zawieszania preferencyjnych środków taryfowych.

(9) Ponieważ okres przejściowy przewidziany w umowie o wystąpieniu kończy się w dniu 31 grudnia 2020 r., niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i być stosowane od dnia 1 stycznia 2021 r.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu Kodeksu Celnego,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Zakres

Niniejsze rozporządzenie stosuje się do towarów przywożonych do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej w ramach stosowania preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 56 ust. 2 lit. d) i e) rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

Artykuł  2

Stosowanie preferencyjnych reguł pochodzenia w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej

1. 
Do celów stosowania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 1 niniejszego rozporządzenia, reguły preferencyjnego pochodzenia określone w art. 64 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 stosuje się odpowiednio w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.
2. 
Odniesienia do Unii lub państw członkowskich w regułach, o których mowa w ust. 1, traktuje się jako obejmujące Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej. Terytorium Irlandii Północnej nie jest jednak uznawane za część Unii w państwach trzecich lub grupach państw trzecich, z którymi Unia ma preferencyjne uzgodnienia handlowe, do celów stosowania - na potrzeby wywozu do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej - zawartych w tych regułach przepisów dotyczących kumulacji z towarami pochodzącymi z Unii lub z przetwarzaniem dokonanym w Unii.
Artykuł  3

Związane z dowodami pochodzenia obowiązki na podstawie preferencyjnych uzgodnień handlowych przyjętych jednostronnie przez Unię

Nie naruszając art. 4 niniejszego rozporządzenia, dowody pochodzenia produktów, które mają być przywiezione do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, są wystawiane lub sporządzane w państwach trzecich lub grupach państw trzecich korzystających z preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 56 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 952/2013, na warunkach ustanowionych w regułach pochodzenia określonych do celów stosowania tych środków do przywozu takich produktów do Unii.

Artykuł  4

Dowody pochodzenia

W dowodach pochodzenia wystawionych lub sporządzonych w państwach trzecich lub grupach państw trzecich korzystających z preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 1, należy wskazać "Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej" dla produktów, które mają być przywiezione do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej na podstawie preferencyjnych uzgodnień handlowych obejmujących te środki.

Artykuł  5

Weryfikacja na podstawie preferencyjnych uzgodnień handlowych przyjętych jednostronnie przez Unię

Pochodzenie produktów przywożonych do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej i korzystających tam z preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 56 ust. 2 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 952/2013, jest weryfikowane w odpowiednich państwach trzecich lub grupach państw trzecich na wniosek właściwych organów celnych Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej, na warunkach ustanowionych w regułach pochodzenia określonych do celów stosowania tych środków do przywozu takich produktów do Unii.

Artykuł  6

Przyznanie preferencji na podstawie preferencyjnych uzgodnień handlowych

1. 
Preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 1, nie przyznaje się Zjednoczonemu Królestwu w odniesieniu do Irlandii Północnej, chyba że państwa trzecie lub grupy państw trzecich korzystające z preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 1, podjęły działania, aby zapewnić zgodność z następującymi regułami i warunkami przy wywozie do Zjednoczonego Królestwa w odniesieniu do Irlandii Północnej i poinformowały o tym Komisję:
a)
regułami dotyczącymi preferencyjnego pochodzenia produktów;
b)
regułami dotyczącymi wystawienia lub sporządzenia dowodów pochodzenia;
c)
regułami dotyczącymi weryfikacji preferencyjnego pochodzenia produktów;
d)
innymi warunkami określonymi w odpowiednich preferencyjnych uzgodnieniach handlowych.
2. 
Do celów ust. 1 Komisja publikuje na swojej stronie internetowej datę, w której uznaje się, że państwa trzecie lub grupa państw trzecich podjęły działania w celu zapewnienia zgodności.
Artykuł  7

Zawieszenie preferencji na podstawie preferencyjnych uzgodnień handlowych

1. 
Preferencyjnych środków taryfowych, o których mowa w art. 1, nie przyznaje się w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej, jeżeli stwierdzono zgodnie z ust. 2 i 3 przypadki oszustw, nieprawidłowości lub systematycznego nieprzestrzegania reguł dotyczących preferencyjnego pochodzenia produktów i związanych z nimi procedur lub systematycznego braku zapewniania zgodności z tymi regułami i procedurami.
2. 
W przypadku uzasadnionych wątpliwości dotyczących występowania przypadków oszustwa, nieprawidłowości lub systematycznego nieprzestrzegania reguł, o których to przypadkach mowa w ust. 1, Komisja publikuje w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej zawiadomienie, podając powody, które doprowadziły do takich uzasadnionych wątpliwości.
3. 
Jeżeli stwierdzone oszustwa, nieprawidłowości lub systematyczne nieprzestrzeganie reguł nie zostaną usunięte w ciągu 6 miesięcy od publikacji zawiadomienia, preferencyjne środki taryfowe nie będą stosowane w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej. Komisja publikuje na swojej stronie internetowej datę, w której preferencyjne środki taryfowe przestają mieć zastosowanie w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej.
4. 
Zjednoczone Królestwo w odniesieniu do Irlandii Północnej przekazuje Komisji wszystkie informacje istotne dla stosowania niniejszego artykułu.
5. 
Preferencyjne środki taryfowe mogą zacząć być ponownie stosowane, jeżeli - zgodnie z art. 6 - państwa trzecie lub grupa państw trzecich podjęły działania niezbędne w celu zapewnienia zgodności.
Artykuł  8

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie stosuje się od dnia 1 stycznia 2021 r.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.
Sporządzono w Brukseli dnia 18 grudnia 2020 r.
W imieniu Komisji
Ursula VON DER LEYEN
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1.
2 Decyzja Rady (UE) 2020/135 z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.431.55

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2020/2163 w sprawie wykonania w Zjednoczonym Królestwie w odniesieniu do Irlandii Północnej reguł pochodzenia określonych w uzgodnieniach preferencyjnych Unii
Data aktu: 18/12/2020
Data ogłoszenia: 21/12/2020
Data wejścia w życie: 01/01/2021, 22/12/2020