KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 1224/2009 z dnia 20 listopada 2009 r. ustanawiające unijny system kontroli w celu zapewnienia przestrzegania przepisów wspólnej polityki rybołówstwa, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 847/96, (WE) nr 2371/2002, (WE) nr 811/2004, (WE) nr 768/2005, (WE) nr 2115/2005, (WE) nr 2166/2005, (WE) nr 388/2006, (WE) nr 509/2007, (WE) nr 676/2007, (WE) nr 1098/2007, (WE) nr 1300/2008, (WE) nr 1342/2008 i uchylające rozporządzenia (EWG) nr 2847/93, (WE) nr 1627/94 oraz (WE) nr 1966/2006 1 , w szczególności jego art. 105 ust. 1, 2, 3 i 5,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Kwoty połowowe na 2019 r. zostały ustanowione rozporządzeniami Rady (UE) 2018/1628 2 , (UE) 2018/2025 3 , (UE) 2018/2058 4 i (UE) 2019/124 5 .
(2) Kwoty połowowe na 2020 r. zostały ustanowione rozporządzeniami Rady (UE) 2018/2025, (UE) 2019/1838 6 , (UE) 2019/2236 7 i (UE) 2020/123 8 .
(3) Zgodnie z art. 105 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 Komisja dokonuje odliczeń od przyszłych kwot połowowych danego państwa członkowskiego, gdy ustali, że to państwo członkowskie przekroczyło kwoty połowowe, które zostały mu przyznane.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2020/1247 9 ustanowiono odliczenia od kwot połowowych w roku 2020 dla niektórych stad z powodu przełowienia tych stad w poprzednich latach.
(5) W przypadku niektórych państw członkowskich, mianowicie Danii, Hiszpanii i Francji, nie można było wprowadzić na podstawie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1247 pewnych odliczeń od kwot przyznanych w odniesieniu do przełowionych stad, ponieważ państwa te nie dysponują takimi kwotami w 2020 r.
(6) Art. 105 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 stanowi, że jeżeli dokonanie odliczeń od kwoty dla danego stada w roku następującym po roku, w którym doszło do przełowienia, nie jest możliwe, ponieważ danemu państwu członkowskiemu nie przyznano stosownej kwoty dla tego stada, odliczenie może zostać dokonane w odniesieniu do innych stad w tym samym obszarze geograficznym lub o tej samej wartości handlowej, po przeprowadzeniu konsultacji z zainteresowanymi państwami członkowskimi. Zgodnie z komunikatem Komisji 2012/C 72/07, zawierającym wytyczne dotyczące odliczania kwot na mocy art. 105 ust. 1, 2 i 5 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 10 ("wytyczne"), takie odliczenia powinny być dokonywane w następnym roku lub latach w odniesieniu do stad poławianych przez tę samą flotę, która dokonała przełowienia.
(7) W kwestii pewnych odliczeń od kwot przyznanych w odniesieniu do stad innych niż przełowione zasięgnięto opinii zainteresowanych państw członkowskich.
(8) Ponadto niektóre odliczenia przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/1247 okazały się większe niż dostosowana kwota dostępna w 2020 r. i w konsekwencji nie mogą być w całości dokonane w ciągu tego roku. Zgodnie z wytycznymi pozostałą część należy odliczyć od dostosowanych kwot przydzielonych na kolejne lata, aż do momentu całkowitego odliczenia przełowionej kwoty.
(9) Ponadto hiszpańskie organy ds. rybołówstwa wykryły, że dane liczbowe dotyczące połowów za 2019 r. wykorzystane do obliczenia przełowienia opastuna w Oceanie Atlantyckim (BET/ATLANT) były nieprawidłowe i że jego kwota została faktycznie przekroczona o ilość mniejszą niż kwota uwzględniona przy odliczeniach ustanowionych w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/1247. Należy zatem dostosować dane liczbowe dotyczące połowów, wielkości wykorzystania kwot, ilości przełowionych ryb oraz odliczenia od hiszpańskiej kwoty opastuna na 2020 r. w Oceanie Atlantyckim przewidziane w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/1247.
(10) W 2019 r. Portugalia przełowiła swoją kwotę tuńczyka białego w Oceanie Atlantyckim na północ od 5° N (ALB/ AN05N). Pismem z dnia 14 lipca 2020 r. Portugalia zwróciła się o rozłożenie należnego odliczenia na okres dwóch lat. Zgodnie z pkt 3 lit. c) wytycznych można zaakceptować rozłożenie odliczenia na okres co najmniej dwóch lat, jeżeli jest to przewidziane w szczególnych przepisach międzynarodowych (takich jak przepisy regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem) dotyczących wyrównania za dane stado. W świetle informacji przedstawionych przez Portugalię oraz biorąc pod uwagę, że pkt 7 zalecenia uzupełniającego ICCAT 16-06 dotyczącego wieloletniego programu ochrony i zarządzania północnoatlantyckim tuńczykiem białym 11 stanowi, że wszelkie przekroczenie rocznej kwoty/limitu połowowego danej umawiającej się strony na 2019 r. należy odjąć od odpowiedniej kwoty/ limitu połowowego podczas roku dostosowania 2021 lub przed tym rokiem, należy zaakceptować równomierne rozłożenie na dwa lata przedmiotowego odliczenia, uwzględniając odpowiednie mające zastosowanie mnożniki. Należy zatem dostosować odliczenie od kwoty przewidzianej na 2020 r. w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/1247.
(11) Dalsze aktualizacje lub korekty mogą nadal mieć miejsce w następstwie wykrycia błędów, pominięć lub błędnej sprawozdawczości w odniesieniu do danych liczbowych dotyczących połowów zgłoszonych przez państwa członkowskie na podstawie art. 33 rozporządzenia (WE) nr 1224/2009 w odniesieniu do bieżącego lub wcześniejszego roku budżetowego.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1247,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: