Decyzja 2020/698 upoważniająca Norwegię do przedłużenia niektórych terminów określonych w art. 2 rozporządzenia (UE) 2020/698 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu

DECYZJA URZĘDU NADZORU EFTA nr 102/20/COL
z dnia 31 sierpnia 2020 r.
upoważniająca Norwegię do przedłużenia niektórych terminów określonych w art. 2 rozporządzenia (UE) 2020/698 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu [2020/1635]

URZĄD NADZORU EFTA,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/698 z dnia 25 maja 2020 r. ustanawiające szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu 1 , w szczególności jego art. 2, dostosowany do Porozumienia EOG protokołem 1 do tego porozumienia,

a także mając na uwadze, co następuje:

Zgodnie z dyrektywą 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2  niektórzy kierowcy zawodowi są zobowiązani do odbycia okresowego szkolenia i - po pomyślnym ukończeniu go - uzyskania świadectwa kwalifikacji zawodowych kierowców ("ŚKZ"), w formie karty kwalifikacji kierowcy lub prawa jazdy z właściwym oznakowaniem zharmonizowanym kodem unijnym "95", zgodnie z art. 10 tej dyrektywy.

Na mocy art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/698 terminy ukończenia okresowych szkoleń przez posiadaczy świadectw kwalifikacji zawodowych (ŚKZ), które w przeciwnym razie upłynęłyby w okresie między dniem 1 lutego 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., przedłużono o siedem miesięcy. Na mocy art. 2 ust. 2 tego rozporządzenia w ten sam sposób przedłużono ważność odpowiedniego oznakowania zharmonizowanym kodem unijnym "95", a na mocy art. 2 ust. 3 - ważność odpowiednich kart kwalifikacji kierowców.

Jeżeli państwo członkowskie uzna, że ukończenie okresowego szkolenia lub jego certyfikacja, oznakowanie zharmonizowanym kodem unijnym "95" lub przedłużenie ważności kart kwalifikacji kierowców mogą pozostać niewykonalne po dniu 31 sierpnia 2020 r. ze względu na środki wprowadzone w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 lub powstrzymania tego rozprzestrzeniania się, może przedłożyć uzasadniony wniosek o zezwolenie na przedłużenie okresów określonych odpowiednio w art. 2 ust 1, 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2020/698. Wniosek ten może dotyczyć okresu między dniem 1 lutego 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r. lub okresu siedmiu miesięcy określonych odpowiednio w art. 2 ust. 1, 2 i 3 tego rozporządzenia albo obu tych okresów.

Jeżeli, w następstwie wniosku złożonego zgodnie z art. 2 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/698, Urząd Nadzoru EFTA stwierdzi, że wymogi określone w tym ustępie zostały spełnione, zgodnie z art. 2 ust. 6 tego rozporządzenia przyjmuje decyzję zezwalającą danemu państwu członkowskiemu na przedłużenie właściwych okresów. Czas przedłużenia jest określany tak, aby odzwierciedlić okres, w którym ukończenie danego szkolenia okresowego lub jego certyfikacja, oznakowanie zharmonizowanym kodem unijnym "95" lub przedłużenie ważności kart kwalifikacji kierowców może pozostać niewykonalne i w żadnym razie nie może być dłuższy niż sześć miesięcy.

Pismem z dnia 15 czerwca 2020 r. 3 , powołując się na art. 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2020/698, na podstawie art. 2 ust. 5 Norwegia złożyła uzasadniony wniosek o zezwolenie na zastosowanie przedłużenia o jeden miesiąc okresu określonego w art. 2 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia. W dniu 26 sierpnia 2020 r. Norwegia przedłożyła dodatkowe informacje na poparcie swojego wniosku 4 .

Według przedłożonych informacji ukończenie okresowego szkolenia i jego certyfikacja oraz oznakowanie zharmonizowanym kodem unijnym "95" prawdopodobnie pozostanie w Norwegii niewykonalne do dnia 30 września 2020 r., ze względu na środki wprowadzone w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 lub powstrzymania tego rozprzestrzeniania się.

W szczególności Norwegia wprowadziła ogólne środki izolacji, obejmujące zamknięcie placówek szkoleniowych, w tym tych związanych z przewidzianym w dyrektywie 2003/59/WE okresowym szkoleniem kierowców, oraz wstrzymanie świadczenia usług publicznych związanych z odnawianiem dokumentów i licencji.

Okresowe kursy szkoleniowe są stopniowo wznawiane. Niemniej, stosowanie środków niezbędnych do powstrzymania rozprzestrzeniania się COVID-19 nadal oznacza dla wspomnianych placówek pewne ograniczenia. Norwegia twierdzi, że placówki szkoleniowe muszą spełniać odpowiednie krajowe wymogi dotyczące ograniczenia kontaktów osobistych. W rezultacie liczba kursantów mogących jednocześnie uczestniczyć w szkoleniu jest ograniczona. Skutkiem wprowadzenia przez władze norweskie takich środków jest duża liczba oczekujących posiadaczy licencji, którzy nie byli w stanie ukończyć wymaganych okresowych szkoleń.

Po dokonaniu, zgodnie z art. 2 ust. 6 rozporządzenia (UE) 2020/698, oceny uzasadnionego wniosku otrzymanego od Norwegii na podstawie art. 2 ust. 5 tego rozporządzenia oraz przedłożonych dodatkowych informacji, Urząd stwierdza, że ukończenie okresowego szkolenia lub jego certyfikacja, oznakowanie zharmonizowanym kodem unijnym "95" lub przedłużenie ważności kart kwalifikacji kierowców prawdopodobnie pozostanie niewykonalne po dniu 31 sierpnia 2020 r. ze względu na środki wprowadzone przez Norwegię w celu zapobiegania rozprzestrzenianiu się COVID-19 lub powstrzymania tego rozprzestrzeniania się. Wymogi określone w art. 2 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2020/698 są więc spełnione.

Norwegię należy zatem upoważnić do zastosowania przedłużenia o jeden miesiąc odpowiednich okresów między dniem 1 lutego 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., określonych w art. 2 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2020/698,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Norwegię upoważnia się do przedłużenia o jeden miesiąc okresu między dniem 1 lutego 2020 r. a dniem 31 sierpnia 2020 r., o którym mowa w art. 2 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2020/698, do celów art. 2 ust. 1 i 2 tego rozporządzenia.

Niniejsza decyzja jest skierowana do Królestwa Norwegii.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 sierpnia 2020 r.
W imieniu Urzędu Nadzoru EFTA
Bente ANGELL-HANSEN Frank J. BÜCHEL Högni KRISTJANSSON Carsten ZATSCHLER
Przewodniczący Członek Kolegium Odpowiedzialny członek Kolegium Zatwierdzający jako dyrektor

ds. prawnych i wykonawczych

1 Dz.U. L 165 z 27.5.2020, s. 10, włączone do Porozumienia EOG w załączniku XIII ust. 4b decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 91/2020 z dnia 18 czerwca 2020 r.
2 Dyrektywa 2003/59/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 15 lipca 2003 r. w sprawie wstępnej kwalifikacji i okresowego szkolenia kierowców niektórych pojazdów drogowych do przewozu rzeczy lub osób, zmieniająca rozporządzenie Rady (EWG) nr 3820/85 oraz dyrektywę Rady 91/439/EWG i uchylająca dyrektywę Rady 76/914/EWG (Dz.U. L 226 z 10.9.2003, s. 4), włączona do Porozumienia EOG w załączniku XIII ust. 37 decyzją Wspólnego Komitetu EOG nr 64/2006 (Dz.U. L 245 z 7.9.2006, s. 13).
3 Dok. nr 1138286.
4 Dok. nr 1149283.

Zmiany w prawie

Kary za wykroczenia i przestępstwa skarbowe rosną od lipca po raz drugi w tym roku

41 mln 281 tys. 920 złotych może od lipca wynieść maksymalna kara za przestępstwo skarbowe. Najniższa grzywna za wykroczenie wynosi natomiast 430 złotych. Wzrost kar ma związek z podwyższeniem wysokości minimalnego wynagrodzenia. Od lipca 2024 roku wynosi ono 4300 złotych.

Krzysztof Koślicki 01.07.2024
Przepisy o głosowaniu korespondencyjnym bez poprawek Senatu

W środę Senat nie zgłosił poprawek do noweli kodeksu wyborczego, która umożliwia głosowanie korespondencyjne wszystkim obywatelom zarówno w kraju, jak i za granicą. 54 senatorów było za, a 30 przeciw. Ustawa trafi teraz do prezydenta. Poprzedniego dnia takie rozwiązanie rekomendowały jednomyślnie senackie komisje Praw Człowieka i Praworządności, Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej oraz Komisja Ustawodawcza.

Grażyna J. Leśniak 26.06.2024
Rząd zmienia przepisy o układach zbiorowych pracy

Katalog spraw regulowanych w układzie zbiorowym pracy będzie otwarty i będzie mógł obejmować sprawy dotyczące w szczególności wymiaru i norm czasu pracy, systemów i rozkładów czasu pracy, pracy w godzinach nadliczbowych, wymiaru urlopu wypoczynkowego, warunków wynagradzania czy organizacji pracy. Do uzgodnień międzyresortowych trafił dziś projekt zupełnie nowej ustawy o układach zbiorowych pracy i porozumieniach zbiorowych. Jego autorzy zakładają, że nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2025 roku.

Grażyna J. Leśniak 25.06.2024
Nowe zasady przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej

Dziś (piątek, 21 czerwca) weszły w życie nowe przepisy dotyczące przeprowadzania kontroli w pomocy społecznej. Dotyczą m.in. rozszerzenia nadzoru nad realizacją zaleceń pokontrolnych i objęcia procedurą kontrolną mieszkań treningowych i wspomaganych.

Robert Horbaczewski 21.06.2024
Nowelizacja kodeksu pracy o substancjach reprotoksycznych wejdzie w życie pod koniec czerwca

W dniu 14 czerwca opublikowana została nowelizacja kodeksu pracy dotycząca ochrony pracowników przed substancjami reprotoksycznymi, które są szkodliwe m.in. dla płodności i funkcji seksualnych. Chodzi o dodanie czynników reprotoksycznych do obecnie obwiązujących regulacji dotyczących czynników rakotwórczych i mutagenów.

Grażyna J. Leśniak 17.06.2024
Bez polskiego prawa jazdy obcokrajowiec nie zostanie taksówkarzem

​Od 17 czerwca wszyscy kierowcy, którzy pracują w Polsce w charakterze taksówkarzy lub świadczą usługi odpłatnego przewozu osób, będą musieli posiadać polskie prawo jazdy. Zapewne nie wszystkim kierowcom z zagranicy uda się to prawo jazdy zdobyć, więc liczba obcokrajowców świadczących usługi przewozu osób może spaść.

Regina Skibińska 15.06.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.367.42

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/698 upoważniająca Norwegię do przedłużenia niektórych terminów określonych w art. 2 rozporządzenia (UE) 2020/698 Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego szczególne środki tymczasowe w związku z epidemią COVID-19 dotyczące odnawiania lub przedłużania ważności niektórych certyfikatów i świadectw, licencji i zezwoleń oraz przesunięcia niektórych okresowych kontroli i okresowych szkoleń w niektórych obszarach prawodawstwa dotyczącego transportu
Data aktu: 31/08/2020
Data ogłoszenia: 05/11/2020