KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności 1 , w szczególności jego art. 53 ust. 1 lit. b) ppkt (ii),
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 2 , w szczególności jego art. 47 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) i art. 54 ust. 4 akapit pierwszy lit. a) i b),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/1793 3 ustanowiono przepisy dotyczące tymczasowego zwiększenia kontroli urzędowych przy wprowadzaniu na terytorium Unii niektórych rodzajów żywności i pasz nie- pochodzących od zwierząt i przywożonych z niektórych państw trzecich oraz ustanowiono specjalne warunki regulujące wprowadzanie do Unii niektórych rodzajów żywności i pasz z niektórych państw trzecich ze względu na ryzyko zanieczyszczenia mikotoksynami, w tym aflatoksynami, pozostałościami pestycydów, pentachlorofenolem i dioksynami oraz ryzyko zanieczyszczenia mikrobiologicznego - rodzaje te wymieniono w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego.
(2) Niedawne incydenty związane z bezpieczeństwem żywności zgłoszone za pośrednictwem systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznej żywności i paszach (RASFF), ustanowionego rozporządzeniem (WE) nr 178/2002, oraz informacje dotyczące kontroli urzędowych przeprowadzanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do nasion Sesamum pochodzących z Indii powodują konieczność zmiany załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/1793.
(3) We wrześniu 2020 r. za pośrednictwem RASFF zgłoszono bardzo wysokie poziomy tlenku etylenu w niektórych partiach nasion Sesamum pochodzących lub wysyłanych z Indii i wprowadzonych do Unii. Poziomy te przekraczają ponad 1 000 razy najwyższy dopuszczalny poziom pozostałości wynoszący 0,05 mg/kg mający zastosowanie do tlenku etylenu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 .
(4) Takie zanieczyszczenie stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego w Unii, ponieważ tlenek etylenu jest - zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 - sklasyfikowany jako substancja mutagenna kategorii 1B, rakotwórcza kategorii 1B oraz działająca szkodliwie na rozrodczość kategorii 1B 5 . Ponadto tlenek etylenu nie został zatwierdzony jako substancja czynna do stosowania w środkach ochrony roślin w Unii.
(5) W celu ochrony zdrowia ludzkiego w Unii konieczne jest zatem ustanowienie szczególnych warunków dotyczących pozostałości pestycydów w odniesieniu do nasion Sesamum pochodzących z Indii. W szczególności świadectwo urzędowe, które zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2019/1793 w związku z załącznikiem II do tego rozporządzenia ma towarzyszyć wszystkim przesyłkom nasion Sesamum z Indii, powinno również zawierać potwierdzenie, że z produktów pobrano próbki i przeanalizowano je pod kątem pozostałości pestycydów, które należy monitorować w produktach pochodzenia roślinnego lub na ich powierzchni, oraz że wszystkie wyniki pobierania próbek i analizy wykazują zgodność z przepisami Unii dotyczącymi najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów. Wyniki pobierania próbek i analiz należy dołączać do wspomnianego świadectwa.
(6) Z uwagi na trwający obrót handlowy przesyłki nasion Sesamum pochodzące z Indii, które opuściły państwo pochodzenia lub państwo wysyłki - jeżeli państwo to jest inne niż państwo pochodzenia - przed datą wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, powinny nadal podlegać wymogom mającym zastosowanie przed tą datą.
(7) Ponadto w celu ochrony zdrowia ludzkiego w Unii częstotliwość kontroli bezpośrednich i identyfikacyjnych na granicach Unii pod kątem obecności pozostałości pestycydów na nasionach Sesamum pochodzących z Indii powinna wynosić 50 %.
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/1793.
(9) Z uwagi na poważne zagrożenie dla zdrowia ludzkiego wynikające ze skażonych przesyłek nasion Sesamum pochodzących z Indii oraz ze względu na potrzebę szybkiego podjęcia działań, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie trzeciego dnia po jego opublikowaniu.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: