Decyzja 2020/1325 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-wschodnim Atlantyku w odniesieniu do wniosku Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie do tej konwencji, a także w sprawie uchylenia decyzji (UE) 2019/510

DECYZJA RADY (UE) 2020/1325
z dnia 21 września 2020 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północnowschodnim Atlantyku w odniesieniu do wniosku Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie do tej konwencji, a także w sprawie uchylenia decyzji (UE) 2019/510

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43, w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północnowschodnim Atlantyku 1  (zwana dalej "konwencją NEAFC") została zatwierdzona decyzją Rady 81/608/EWG 2  i weszła w życie w dniu 17 marca 1982 r.

(2) Konwencja NEAFC ma obecnie zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa w związku z tym, że Unia jest jedną z Umawiających się Stron tej konwencji, a art. 20 ust. 4 konwencji NEAFC wyklucza przystąpienie do niej państw członkowskich.

(3) Zgodnie z art. 20 ust. 4 konwencji NEAFC każde państwo może przystąpić do konwencji NEAFC, pod warunkiem że wniosek w sprawie przystąpienia tego państwa zostanie zatwierdzony przez trzy czwarte wszystkich Umawiających się Stron tej konwencji w ciągu 90 dni od daty zawiadomienia przez depozytariusza o otrzymaniu wniosku.

(4) W dniu 8 stycznia 2019 r. Zjednoczone Królestwo złożyło wniosek w sprawie przystąpienia do konwencji NEAFC jako Umawiająca się Strona. W tym samym dniu depozytariusz zawiadomił o tym Komisję.

(5) W dniu 25 marca 2019 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2019/510 3 . Decyzja ta sprzyjała przystąpieniu Zjednoczonego Królestwa do konwencji NEAFC i została ona przyjęta, aby uwzględnić sytuację, w której Zjednoczone Królestwo wystąpiłoby z Unii bez umowy o wystąpieniu. W związku z tym decyzją (UE) 2019/510 upoważniono Komisję do powiadomienia o stanowisku Unii wyłącznie w przypadku niezawarcia umowy o wystąpieniu.

(6) Wniosek Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie nie został zatwierdzony przez wymaganą liczbę Umawiających się Stron konwencji NEAFC, ponieważ nie osiągnięto kworum trzech czwartych.

(7) Zgodnie z art. 129 ust. 4 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 4  (zwanej dalej "umową o wystąpieniu"), w okresie przejściowym Zjednoczone Królestwo może negocjować, podpisywać i ratyfikować umowy międzynarodowe w imieniu własnym w obszarach należących do wyłącznej kompetencji Unii, pod warunkiem że takie umowy nie wejdą w życie ani nie będą stosowane w okresie przejściowym, chyba że Unia wyrazi na to zgodę. Decyzją Rady (UE) 2020/135 5  określono warunki i procedury udzielania takiej zgody.

(8) Pismem z dnia 3 kwietnia 2020 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o swoim zamiarze wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się konwencją NEAFC w okresie przejściowym. W dniu 6 lipca 2020 r. Zjednoczone Królestwo przedłożyło nowy wniosek o przystąpienie do tej konwencji, w którym stara się o przystąpienie, które stałoby się skuteczne w okresie przejściowym w sposób spójny z umową o wystąpieniu.

(9) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1305 6  upoważnia Zjednoczone Królestwo do wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się konwencją NEAFC, gdyż warunki określone w art. 3 ust. 1 decyzji (UE) 2020/135 są spełnione.

(10) Zgodnie z art. 56, 63 i 116 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza 7  (zwanej dalej "konwencją UNCLOS") Zjednoczone Królestwo ma uzasadnione interesy połowowe na obszarze objętym konwencją przewidzianym w konwencji NEAFC (na morzu pełnym) jako państwo nadbrzeżne gdyż wody wyłącznej strefy ekonomicznej Zjednoczonego Królestwa stanowią część tego obszaru objętego konwencją.

(11) Aby zapobiegać połowom o niezrównoważonym charakterze, w interesie Unii leży, aby Zjednoczone Królestwo współpracowało w zakresie zarządzania stadami będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania w pełni przestrzegając postanowień konwencji UNCLOS oraz Porozumienia Narodów Zjednoczonych w sprawie wykonania postanowień Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z dnia 10 grudnia 1982 r., odnoszących się do ochrony międzystrefowych zasobów rybnych i zasobów rybnych masowo migrujących oraz zarządzania nimi 8  (zwanego dalej "porozumieniem UNFSA"), oraz wszelkich innych umów międzynarodowych lub zasad prawa międzynarodowego.

(12) Art. 63 ust. 2 konwencji UNCLOS i art. 8 porozumienia UNFSA stanowią, że w przypadku gdy te same stada gatunków powiązanych występują zarówno w wyłącznej strefie ekonomicznej, jak i poza nią na obszarze przyległym do niej, państwo nadbrzeżne i państwa prowadzące połowy tych stad na obszarze przyległym mają współpracować ze sobą z myślą o uzgodnieniu środków niezbędnych do ochrony tych stad na obszarze przyległym. Taką współpracę można nawiązać w ramach regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem. Przystąpienie Zjednoczonego Królestwa do konwencji NEAFC umożliwi temu państwu współpracę w zakresie niezbędnych środków zarządzania rybołówstwem, co pozwoli zapewnić, aby działalność połowowa nie powodowała niezrównoważonej eksploatacji odnośnego stada lub stad.

(13) Przystąpienie jeszcze przed upływem okresu przejściowego umożliwiłoby Zjednoczonemu Królestwu pełną realizację zobowiązań wynikających z konwencji UNCLOS w odniesieniu do środków ochrony i zarządzania, które wejdą w życie z chwilą zakończenia okresu przejściowego, gdy prawo Unii przestanie mieć do zastosowanie do tego państwa. Zatem w interesie Unii leży, aby poprzeć wniosek Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie do konwencji NEAFC przed upływem terminu notyfikacji, o którym mowa w art. 20 ust. 4 konwencji NEAFC.

(14) Mając na uwadze jasność oraz pewność prawa, należy uchylić decyzję (UE) 2019/510,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii w ramach Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północnowschodnim Atlantyku (zwanej dalej "konwencją NEAFC"), polega na zatwierdzeniu wniosku Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie do konwencji NEAFC.
2. 
Komisja jest upoważniona do powiadomienia depozytariusza konwencji NEAFC o stanowisku Unii przed upływem terminu notyfikacji, o którym mowa w art. 20 ust. 4 konwencji NEAFC.
Artykuł  2

Decyzja (UE) 2019/510 traci moc.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 21 września 2020 r.
W imieniu Rady
J. KLOECKNER
Przewodnicząca
1 Dz.U. L 227 z 12.8.1981, s. 22.
2 Decyzja Rady 81/608/EWG z dnia 13 lipca 1981 r. dotycząca zawarcia Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-wschodnim Atlantyku (Dz.U. L 227 z 12.8.1981, s. 21).
3 Decyzja Rady (UE) 2019/510 z dnia 25 marca 2019 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-wschodnim Atlantyku w odniesieniu do wniosku Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie do tej konwencji (Dz.U. L 85 z 27.3.2019, s. 22).
4 Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 7.
5 Decyzja Rady (UE) 2020/135 z dnia 30 stycznia 2020 r. w sprawie zawarcia Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej (Dz.U. L 29 z 31.1.2020, s. 1).
6 Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1305 z dnia 18 września 2020 r. upoważniająca Zjednoczone Królestwo do wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się określonymi umowami międzynarodowymi w obszarze wspólnej polityki rybołówstwa Unii, które mają być stosowane w okresie przejściowym (Dz.U. L 305 z 21.9.2020, s. 27).
7 Dz.U. L 179 z 23.6.1998, s. 3.
8 Dz.U. L 189 z 3.7.1998, s. 16.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2020.311.8

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2020/1325 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w ramach Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północno-wschodnim Atlantyku w odniesieniu do wniosku Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie do tej konwencji, a także w sprawie uchylenia decyzji (UE) 2019/510
Data aktu: 21/09/2020
Data ogłoszenia: 25/09/2020