a także mając na uwadze, co następuje:(1) Konwencja o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północnowschodnim Atlantyku 1 (zwana dalej "konwencją NEAFC") została zatwierdzona decyzją Rady 81/608/EWG 2 i weszła w życie w dniu 17 marca 1982 r.
(2) Konwencja NEAFC ma obecnie zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa w związku z tym, że Unia jest jedną z Umawiających się Stron tej konwencji, a art. 20 ust. 4 konwencji NEAFC wyklucza przystąpienie do niej państw członkowskich.
(3) Zgodnie z art. 20 ust. 4 konwencji NEAFC każde państwo może przystąpić do konwencji NEAFC, pod warunkiem że wniosek w sprawie przystąpienia tego państwa zostanie zatwierdzony przez trzy czwarte wszystkich Umawiających się Stron tej konwencji w ciągu 90 dni od daty zawiadomienia przez depozytariusza o otrzymaniu wniosku.
(4) W dniu 8 stycznia 2019 r. Zjednoczone Królestwo złożyło wniosek w sprawie przystąpienia do konwencji NEAFC jako Umawiająca się Strona. W tym samym dniu depozytariusz zawiadomił o tym Komisję.
(5) W dniu 25 marca 2019 r. Rada przyjęła decyzję (UE) 2019/510 3 . Decyzja ta sprzyjała przystąpieniu Zjednoczonego Królestwa do konwencji NEAFC i została ona przyjęta, aby uwzględnić sytuację, w której Zjednoczone Królestwo wystąpiłoby z Unii bez umowy o wystąpieniu. W związku z tym decyzją (UE) 2019/510 upoważniono Komisję do powiadomienia o stanowisku Unii wyłącznie w przypadku niezawarcia umowy o wystąpieniu.
(6) Wniosek Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie nie został zatwierdzony przez wymaganą liczbę Umawiających się Stron konwencji NEAFC, ponieważ nie osiągnięto kworum trzech czwartych.
(7) Zgodnie z art. 129 ust. 4 Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 4 (zwanej dalej "umową o wystąpieniu"), w okresie przejściowym Zjednoczone Królestwo może negocjować, podpisywać i ratyfikować umowy międzynarodowe w imieniu własnym w obszarach należących do wyłącznej kompetencji Unii, pod warunkiem że takie umowy nie wejdą w życie ani nie będą stosowane w okresie przejściowym, chyba że Unia wyrazi na to zgodę. Decyzją Rady (UE) 2020/135 5 określono warunki i procedury udzielania takiej zgody.
(8) Pismem z dnia 3 kwietnia 2020 r. Zjednoczone Królestwo powiadomiło Komisję o swoim zamiarze wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się konwencją NEAFC w okresie przejściowym. W dniu 6 lipca 2020 r. Zjednoczone Królestwo przedłożyło nowy wniosek o przystąpienie do tej konwencji, w którym stara się o przystąpienie, które stałoby się skuteczne w okresie przejściowym w sposób spójny z umową o wystąpieniu.
(9) Decyzja wykonawcza Rady (UE) 2020/1305 6 upoważnia Zjednoczone Królestwo do wyrażenia zgody, w imieniu własnym, na związanie się konwencją NEAFC, gdyż warunki określone w art. 3 ust. 1 decyzji (UE) 2020/135 są spełnione.
(10) Zgodnie z art. 56, 63 i 116 Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza 7 (zwanej dalej "konwencją UNCLOS") Zjednoczone Królestwo ma uzasadnione interesy połowowe na obszarze objętym konwencją przewidzianym w konwencji NEAFC (na morzu pełnym) jako państwo nadbrzeżne gdyż wody wyłącznej strefy ekonomicznej Zjednoczonego Królestwa stanowią część tego obszaru objętego konwencją.
(11) Aby zapobiegać połowom o niezrównoważonym charakterze, w interesie Unii leży, aby Zjednoczone Królestwo współpracowało w zakresie zarządzania stadami będącymi przedmiotem wspólnego zainteresowania w pełni przestrzegając postanowień konwencji UNCLOS oraz Porozumienia Narodów Zjednoczonych w sprawie wykonania postanowień Konwencji Narodów Zjednoczonych o prawie morza z dnia 10 grudnia 1982 r., odnoszących się do ochrony międzystrefowych zasobów rybnych i zasobów rybnych masowo migrujących oraz zarządzania nimi 8 (zwanego dalej "porozumieniem UNFSA"), oraz wszelkich innych umów międzynarodowych lub zasad prawa międzynarodowego.
(12) Art. 63 ust. 2 konwencji UNCLOS i art. 8 porozumienia UNFSA stanowią, że w przypadku gdy te same stada gatunków powiązanych występują zarówno w wyłącznej strefie ekonomicznej, jak i poza nią na obszarze przyległym do niej, państwo nadbrzeżne i państwa prowadzące połowy tych stad na obszarze przyległym mają współpracować ze sobą z myślą o uzgodnieniu środków niezbędnych do ochrony tych stad na obszarze przyległym. Taką współpracę można nawiązać w ramach regionalnych organizacji ds. zarządzania rybołówstwem. Przystąpienie Zjednoczonego Królestwa do konwencji NEAFC umożliwi temu państwu współpracę w zakresie niezbędnych środków zarządzania rybołówstwem, co pozwoli zapewnić, aby działalność połowowa nie powodowała niezrównoważonej eksploatacji odnośnego stada lub stad.
(13) Przystąpienie jeszcze przed upływem okresu przejściowego umożliwiłoby Zjednoczonemu Królestwu pełną realizację zobowiązań wynikających z konwencji UNCLOS w odniesieniu do środków ochrony i zarządzania, które wejdą w życie z chwilą zakończenia okresu przejściowego, gdy prawo Unii przestanie mieć do zastosowanie do tego państwa. Zatem w interesie Unii leży, aby poprzeć wniosek Zjednoczonego Królestwa o przystąpienie do konwencji NEAFC przed upływem terminu notyfikacji, o którym mowa w art. 20 ust. 4 konwencji NEAFC.
(14) Mając na uwadze jasność oraz pewność prawa, należy uchylić decyzję (UE) 2019/510,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: