KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/956 z dnia 28 czerwca 2018 r. w sprawie monitorowania i sprawozdawczości w odniesieniu do emisji CO2 z nowych pojazdów ciężkich i zużycia paliwa przez takie pojazdy 1 , w szczególności jego art. 8 ust. 4,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2018/956 zobowiązuje Komisję do zweryfikowania jakości danych przekazywanych przez państwa członkowskie oraz przez producentów pojazdów ciężkich zgodnie z art. 4 i 5 tego rozporządzenia. Zobowiązuje on również Komisję do korygowania rozbieżności stwierdzonych podczas takiej weryfikacji.
(2) Należy zatem określić środki weryfikacji i korekty danych zgłoszonych przez producentów pojazdów ciężkich. W szczególności konieczne jest ustanowienie procedury weryfikacji, czy dane zgłaszane przez producentów pojazdów ciężkich zgodnie z częścią B pkt 2 załącznika I do rozporządzenia (UE) 2018/956 odpowiadają właściwym źródłom danych, tj. świadectwu homologacji typu silnika wydanemu zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 595/2009 Parlamentu Europejskiego i Rady 2 oraz dokumentacji producenta.
(3) Liczba pojazdów ciężkich, w przypadku których jakość danych ma być zweryfikowana, powinna być wystarczająco wysoka, aby umożliwić Komisji wykrycie ewentualnych rozbieżności w zgłoszonych danych i ustalić, czy charakter tych rozbieżności jest systematyczny.
(4) W celu zapewnienia rzetelności procesu sprawozdawczego weryfikacja powinna polegać na kontroli danych zgłoszonych przez producentów przez porównanie ich ze świadectwem homologacji typu silnika i dokumentacją producenta.
(5) Producenci powinni mieć możliwość skorygowania danych w przypadku stwierdzenia przez Komisję rozbieżności. Jeżeli rozbieżności te mają charakter systematyczny, producenci powinni dostarczyć skorygowane dane w odniesieniu do wszystkich pojazdów zarejestrowanych w danym okresie sprawozdawczym.
(6) W celu zapewnienia prawidłowości danych, w przypadku gdy producenci nie dostarczyli Komisji skorygowanych danych, Komisja powinna być w stanie sama je skorygować. Aby zapewnić przekazywanie Komisji prawidłowych danych przez producentów, jeżeli stwierdzone rozbieżności mają charakter systematyczny, Komisja powinna skorygować te dane, stosując współczynnik korygujący emisji CO2 dla wszystkich pojazdów ciężkich zarejestrowanych w danym okresie sprawozdawczym.
(7) Dla celów przejrzystości, z danych zawartych w centralnym rejestrze danych dotyczących pojazdów ciężkich powinno jasno wynikać, czy zostały one skorygowane przez Komisję.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Zmian Klimatu,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: