a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu. Tradycyjna żywność z państw trzecich stanowi nową żywność zgodnie z definicją w art. 3 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2015/2283.
(2) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2468 2 ustanowiono wymogi administracyjne i naukowe w odniesieniu do tradycyjnej żywności z państw trzecich.
(3) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 przyjęto rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/2470 3 ustanawiające unijny wykaz nowej żywności, na którą wydano zezwolenie.
(4) Zgodnie z art. 15 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2015/2283 Komisja decyduje o zezwoleniu i wprowadzeniu na rynek w Unii tradycyjnej żywności z państwa trzeciego.
(5) W dniu 27 listopada 2018 r. przedsiębiorstwo AM Breweries ("wnioskodawca") zgłosiło Komisji zamiar wprowadzenia na rynek Unii naparu z liści kawy Coffea arabica L. i/lub Coffea canephora Pierre ex A. Froehner jako tradycyjnej żywności z państwa trzeciego zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2015/2283. Zgłoszenie wnioskodawcy dotyczy naparu z liści Coffea arabica L. i/lub Coffea canephora, który ma być stosowany jako taki lub jako składnik w innych napojach przez ogół populacji.
(6) Zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2468 Komisja zwróciła się do wnioskodawcy o dodatkowe informacje dotyczące ważności zgłoszenia. Wymagane informacje zostały przekazane w dniach 4 czerwca 2019 r., 21 czerwca 2019 r., 29 sierpnia 2019 r. i 30 sierpnia 2019 r.
(7) Dane przedstawione przez wnioskodawcę wskazują na historię bezpiecznego stosowania naparu z liści kawy Coffea arabica L. i/lub Coffea canephora jako żywności w Afryce, Azji i Ameryce Północnej.
(8) Zgodnie z art. 15 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w dniu 11 września 2019 r. Komisja przekazała ważne zgłoszenie państwom członkowskim oraz Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd").
(9) W terminie czterech miesięcy określonym w art. 15 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/2283 państwa członkowskie ani Urząd nie powiadomiły Komisji o żadnych należycie uzasadnionych zastrzeżeniach dotyczących bezpieczeństwa wobec wprowadzenia na rynek w Unii naparu z liści kawy Coffea arabica L. i/lub Coffea canephora.
(10) W dniu 3 lutego 2020 r. Urząd opublikował "Sprawozdanie techniczne dotyczące zgłoszenia naparu z liści kawy (Coffea arabica L. i/lub Coffea canephora Pierre ex A. Froehner) jako tradycyjnej żywności z państwa trzeciego zgodnie z art. 14 rozporządzenia (UE) 2015/2283" 4 .
(11) W sprawozdaniu tym Urząd stwierdził, że liście Coffea arabica zawierają galusan epigalokatechiny (EGCG), w związku z czym nie można wykluczyć obecności EGCG w naparze z liści kawy Coffea arabica L. i/lub Coffea canephora. Na tej podstawie Urząd ustalił maksymalny poziom EGCG wynoszący 700 mg na litr naparu. Należy zatem ustanowić maksymalne poziomy EGCG wynoszące 700 mg/l w specyfikacjach tradycyjnej żywności w unijnym wykazie nowej żywności, na którą wydano zezwolenie.
(12) Urząd stwierdził, że dostępne dane dotyczące składu i historii stosowania naparu z liści kawy Coffea arabica L. i/lub Coffea canephora nie budzą obaw w zakresie bezpieczeństwa.
(13) Oprócz zgłoszenia dotyczącego naparu z liści kawy Coffea arabica L. i/lub Coffea canephora, który ma być stosowany jako taki, zgłoszenie wnioskodawcy dotyczyło również stosowania naparu jako składnika w innych napojach przez ogół populacji. Wnioskodawca przedłożył udokumentowane dane wskazujące na historię bezpiecznego stosowania w państwie trzecim - zgodnie z art. 14 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2015/2283 - wyłącznie naparu z liści kawy Coffea arabica L. i/lub Coffea canephora jako takiego, natomiast nie przedłożono żadnych dowodów dotyczących stosowania naparu jako składnika w innych napojach. Wnioskodawca został poproszony o wyjaśnienie i ewentualną zmianę proponowanych zastosowań naparu, odpowiadających środkom spożywczym, w których napar jest tradycyjnie spożywany, i w odniesieniu do których należało przedstawić historię bezpiecznego stosowania. Wnioskodawca nie zmienił jednak proponowanych zastosowań i nie przedstawił dowodów wskazujących na historię bezpiecznego stosowania w państwie trzecim naparu jako składnika w innych napojach. W związku z tym wobec braku wymaganych udokumentowanych danych Komisja jest zdania, że wnioskodawca wykazał historię bezpiecznego stosowania żywności w państwie trzecim wyłącznie w przypadku naparu z liści kawy Coffea arabica L. i/lub Coffea canephora stosowanego jako taki. Zgłoszenie dotyczące zezwolenia na napar z liści kawy Coffea arabica L. i/lub Cof- fea canephora, który ma być stosowany jako składnik w innych napojach, uznaje się za nieważne.
(14) W związku z tym Komisja powinna zezwolić na wprowadzanie na rynek w Unii naparu z liści kawy Coffea arabica L. i/lub Coffea canephora jako takiego i odpowiednio uaktualnić unijny wykaz nowej żywności.
(15) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/2470,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: