ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2020/777
z dnia 12 czerwca 2020 r.
zmieniające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/763 w odniesieniu do dat rozpoczęcia stosowania i niektórych przepisów przejściowych w wyniku przedłużenia terminu transpozycji dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/798 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie bezpieczeństwa kolei 1 , w szczególności jej art. 10 ust. 10,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywę (UE) 2016/798 zmieniono dyrektywą (UE) 2020/700 2 w celu umożliwienia państwom członkowskim przedłużenia terminu wprowadzenia w życie krajowych przepisów ustawowych, wykonawczych i administracyjnych niezbędnych do wykonania przepisów, o których mowa w art. 33 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/798.
(2) Ocena wniosków dotyczących certyfikatów bezpieczeństwa zgodnie z dyrektywą 2004/49/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , w odniesieniu do których certyfikat bezpieczeństwa należało wydać przed dniem 16 czerwca 2020 r., może ulec opóźnieniu ze względu na pandemię COVID-19. Dlatego w państwach członkowskich, które powiadomiły Agencję i Komisję zgodnie z art. 33 ust. 2 dyrektywy (UE) 2016/798 i w których dyrektywa (UE) 2016/798 ma być stosowana od dnia 16 czerwca 2020 r., krajowy organ ds. bezpieczeństwa powinien, na wniosek wnioskodawcy, kontynuować ocenę po tej dacie. Krajowy organ ds. bezpieczeństwa powinien zakończyć ocenę i wydać certyfikat bezpieczeństwa przed dniem 30 października 2020 r.
(3) W odniesieniu do państw członkowskich, które powiadomiły Agencję Kolejową Unii Europejskiej ("Agencję") i Komisję zgodnie z art. 33 ust. 2a dyrektywy (UE) 2016/798, stosowanie niektórych przepisów rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2018/763 4 należy odroczyć i powinny one być stosowane od dnia 31 października 2020 r. Należy również dostosować przepisy przejściowe ustanowione w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2018/763.
(4) Wnioski mogły zostać opracowane przez wnioskodawców zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/763 w związku z obowiązującym terminem składania wniosków. Wnioski sporządzone zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/763 powinny zawierać wszystkie dowody niezbędne do certyfikacji bezpieczeństwa przedsiębiorstw kolejowych na podstawie dyrektywy 2004/49/WE albo dyrektywy (UE) 2016/798. W związku z tym wnioskodawcom należy zezwolić na składanie do krajowych organów ds. bezpieczeństwa w państwach członkowskich, które powiadomiły Agencję i Komisję zgodnie z art. 33 ust. 2a dyrektywy (UE) 2016/798, wniosków, w których dowody wymieniono zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2018/763. Krajowe organy ds. bezpieczeństwa powinny przyjmować te wnioski bez wymagania zmienionego wniosku.
(5) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2018/763.
(6) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 28 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/798.
(7) Aby zapewnić, by środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu były skuteczne, powinno ono wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: