ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2019/334
z dnia 19 grudnia 2018 r.
zmieniające rozporządzenie delegowane (UE) 2015/2446 w odniesieniu do terminów składania przywozowych deklaracji skróconych i deklaracji poprzedzających wyprowadzenie w przypadku transportu drogą morską towarów z i do Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej, Wysp Normandzkich i Wyspy Man
KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 131 lit. b) i art. 265 lit. a),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 29 marca 2017 r. Zjednoczone Królestwo złożyło notyfikację o zamiarze wystąpienia z Unii Europejskiej zgodnie z art. 50 Traktatu o Unii Europejskiej. Traktaty przestaną mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa od dnia wejścia w życie umowy o wystąpieniu lub, w przypadku jej braku, dwa lata po notyfikacji, tj. od dnia 30 marca 2019 r., chyba że Rada Europejska w porozumieniu ze Zjednoczonym Królestwem podejmie jednomyślnie decyzję o przedłużeniu tego okresu.
(2) Z chwilą, gdy Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim i w przypadku braku umowy o wystąpieniu towary przywożone ze Zjednoczonego Królestwa będą podlegać obowiązkowi złożenia przywozowej deklaracji skróconej, a towary opuszczające obszar celny Unii, których krajem przeznaczenia jest Zjednoczone Królestwo, będą podlegały obowiązkowi złożenia deklaracji poprzedzającej wyprowadzenie. Deklaracje te muszą być złożone w terminie zapewniającym organom celnym państw członkowskich wystarczający czas na przeprowadzenie właściwej analizy ryzyka do celów bezpieczeństwa i ochrony odpowiednio przed przybyciem towarów i przed wyprowadzeniem towarów, bez powodowania poważnych zakłóceń w przepływach i procesach logistycznych podmiotów gospodarczych.
(3) Obecnie, zgodnie z rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2015/2446 2 , ustanowiono określone terminy składania przywozowych deklaracji skróconych lub deklaracji poprzedzających wyprowadzenie w odniesieniu do przewozów towarowych między obszarem celnym Unii a każdym portem na Morzu Północnym. Z chwilą gdy Zjednoczone Królestwo stanie się państwem trzecim, te same terminy powinny mieć zastosowanie do tych celów dla towarów przewożonych drogą morską z lub do portów Zjednoczonego Królestwa, które nie znajdują się na Morzu Północnym. W związku z tym terminy określone dla portów Morza Północnego powinny być stosowane dla wszystkich portów Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej oraz Wysp Normandzkich i Wyspy Man.
(4) Niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym i obowiązywać od dnia następującego po dniu, w którym Traktaty przestają mieć zastosowanie do Zjednoczonego Królestwa i w Zjednoczonym Królestwie, chyba że umowa o wystąpieniu zawarta ze Zjednoczonym Królestwem wejdzie w życie przed tym dniem,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: